Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μη φας, έχουμε γλάρο!


Ξανανοίξαμε και σας περιμέναμε. Το αντίθετο ακριβώς από αυτό που έκανα εγώ με την «Αδηφαγία» τόσα χρόνια: δεν ξανάνοιξα το βιβλίο μετά την βραχύβια προσπάθειά μου και δεν περίμενα ότι θα έφτανε η ώρα που θα αναθεωρούσα. Μάλιστα, το είχα βάλει να κρατάει ψηλά την οθόνη του υπολογιστή μου, μαζί με την «στέρεη» (όταν πρόκειται για τεχνολογία) μετάφραση του Καψάσκη, και μερικά άλλα «τούβλα» – πάντα πίστευα ότι η λέξη «τούβλα» (όταν πρόκειται για βιβλία) έχει παραπάνω της μιας, σημασίες· στην προκειμένη περίπτωση με βοήθησαν να «χτίσω» το διαδικτυακό μου προφίλ!

Ο Βιτκίεβιτς λοιπόν, όπως σας έλεγα και εχθές (ή μάλλον, όπως ο ίδιος σας έλεγε), ανακατεύει αδίστακτα το υλικό του, θεοποιώντας ανελέητα τη μορφή και στέλνοντάς την στα ουράνια της εκζήτησης! Οι ιδέες και η φιλοσοφία όμως, κάθε άλλο παρά νεκρές είναι. Υπάρχουν λαμπρότατα δείγματα/δήγματα γραφής μέσα στο βιβλίο του που σε γραπώνουν από τον λαιμό. Η παράνοια της αφήγησης ωστόσο, τα κυκλώνει από παντού και έτσι ο αναγνώστης μοιραία έρχεται αντιμέτωπος με δύο ενδεχόμενα: είτε θα επιθυμούσε να περιοριζόταν δραστικά η παράνοια ώστε να εκτιμηθούν καλύτερα οι παρουσιαζόμενες ιδέες είτε αρχίζει να αντιλαμβάνεται, με δυσπιστία μεν όλο και πιο ξεκάθαρα δε, ότι αυτός ο βάλτος της παρανοϊκής αφήγησης (σε σημεία σημεία, πράγματι, βαλτώνεις) λειτουργεί ακριβώς σαν την λάσπη που προσωρινά σας κρύβει την λάμψη των διαμαντιών που υπάρχουν μπροστά σας. Με δυο λόγια, κόσκινο θα γίνει το μυαλό σας!

 
Θεωρώ ότι του έλειπε λίγο χιούμορ ώστε να μπορέσεις να αντέξεις την τόση παράνοια. Μερικά από τα γεγονότα που περιγράφει είναι ακραίως κυνικά και αν κατάφερνε να διοχετεύσει σ' αυτά χιούμορ που θα επανατροφοδοτούσε την επιθυμία του αναγνώστη να συνεχίσει αυτή την δύσκολη ανάγνωση, θα ήταν σούπερ. Βέβαια το χιούμορ μπορεί να γίνει σχετικό (όπως και η ίδια η σχετικότητα μπορεί, κατά διαστήματα, να γίνει αστεία) – για μένα, φερ' ειπείν, ο Τζόυς έχει πολύ χιούμορ και ο Πύντσον υπερπολλαπλάσιο του Τζόυς. Δυστυχώς, στο τραπέζι που έστρωσε ο Βιτκίεβιτς για τους αναγνώστες του, τα γέλια περιττεύουν· τουλάχιστον, δεν μπορείς να ισχυριστείς ότι σηκώνεσαι από αυτό, νηστικός ή έστω πεινασμένος. 

Η καψερή φράση του Κάφκα, «Τα βιβλία που έχουμε ανάγκη είναι εκείνα που πέφτουν σαν τσεκούρι στην παγωμένη θάλασσα της ψυχής μας», πόσο έχει ταλαιπωρηθεί απ' όλους μας! Και εγώ την έχω χρησιμοποιήσει αν και πρέπει να ομολογήσω ότι δεν την έχω βιώσει ολοκληρωτικά. Εννοείται ότι υπήρξαν βιβλία που με συγκλόνισαν και με άφησαν άφωνο (μην με ρωτήσετε ποιων συγγραφέων και γίνω πάλι κουραστικός). Όμως ποτέ δεν ένιωσα ότι η δική μου θάλασσα είναι τόσο παγωμένη – εξάλλου ο Κάφκα έγραφε κρίνοντας από τον ίδιο και την ψυχή του. Φυσικά, αντιλαμβάνομαι το μεταφορικό στοιχείο της φράσης. Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι ο Βιτκίεβιτς μέσω του βιβλίου του, σιγά σιγά και μεθοδικά, πάγωσε ολοκληρωτικά την θάλασσα της ψυχής μου, για να έρθει το λεκτικό τσεκούρι να την συνθλίψει (και την θάλασσα και την ψυχή), μεταδίδοντας και πολλαπλασιάζοντας τρομακτικά τους κραδασμούς του χτυπήματος! Ελπίζω να καταλαβαίνετε τι θέλω να πω. Αν όχι, να ξαναπροσπαθήσω.


Δεν ευχαριστήθηκα στον υπέρτατο βαθμό την «Αδηφαγία» – και όσο προχωρούσα έπεφταν ακόμα περισσότερο τα επίπεδα αναγνωστικής σεροτονίνης – γιατί το βιβλίο αποδείχθηκε εξαιρετικά ενοχλητικό για τα γούστα μου. Εκτός του ότι σου σμπαραλιάζει τα νεύρα (αναμενόμενο), σου σμπαραλιάζει επίσης και τον ψυχισμό σου, σου τρώει την ψυχή, και αυτό είναι αρκούντως ενοχλητικό και απεχθές. Μου άφηνε ένα αίσθημα συναισθηματικής όχλησης που απομυζούσε την όποια εγκεφαλική απόλαυση. Κόψε σκατόφατσα στο αυτί του βιβλίου και βγάλε συμπέρασμα! Τώρα εσύ, αδαή αναγνώστη, πιστεύεις ότι αυτός ο τύπος έγραψε κάτι για να ευφράνει την ψυχή σου; Χαχαχα! Παρόλα αυτά, εκτίμησα με ευκολία την ιδιοφυΐα αυτού του ανθρώπου, ασχέτως που δεν πρόκειται να διαβάσω το βιβλίο του άλλη φορά [ούτε καν μία, εδώ που τα λέμε!], γι' αυτό και πιέστηκα τόσο πολύ να περατώσω την πρώτη [Ναι, ό, τι πεις, φίλε!]. Γκώσαμε, πώς το λεν, σώνει! 

Και μια συμβουλή: αυτά τα βιβλία πρέπει να διαβάζονται μόνα τους. Αν διαβάζετε παράλληλα άλλα τρία δεν πρόκειται να το τελειώσετε ποτέ. Προτιμάτε, εντελώς ακατανόητα για μένα, να μπερδεύετε εποχές, χαρακτήρες, πλοκές, ύφος γραφής... και αν τύχει κάποτε ένας συγγραφέας να το κάνει από μόνος του σ' ένα βιβλίο, αμέσως τον χαρακτηρίζετε υπερμεταμοντερνιστή και σαχλαμπούχλα και τον παρατάτε εκνευρισμένοι. Ε δεν σας πιάνω πουθενά ρε παιδιά! [Ωστόσο, όπως συμβαίνει εξ από ανέκαθεν με τις συμβουλές, ο καθένας μας είναι καλός στο να τις δίνει στους άλλους και όχι στον εαυτό του. Έτσι και γω διάβασα τα κέρατά μου στα ενδιάμεσα, με τον παλιομαλάκα, μου 'φαγε την ψυχή!! Πέρα από την πλάκα, η συμβουλή έχει ισχύ, ΜΗ διαβάζετε πολλά βιβλία ταυτόχρονα, τουλάχιστον όχι από το ίδιο είδος]. 

Η μετάφραση... [θα ήταν άδικο να μιλήσω γι' αυτήν από την στιγμή που ολοκλήρωσα μόλις το 1/5 του βιβλίου. Ωστόσο, να ξέρετε, όσοι το διαβάσετε θα διαπιστώσετε ότι η μετάφραση θα είναι το τελευταίο που θα σας απασχολήσει – και αυτό γενικά, θεωρείται καλό για την μετάφραση].

Ένα τόσο σπουδαίο βιβλίο της ευρωπαϊκής διανόησης, μπορούμε να το προσεγγίσουμε μόνο με μια φράση, δια στόματος επίσης μιας άλλης ευρωπαϊκής διανόησης: kalo koyragio. Για πάρα πολύ δυνατά στομάχια, και πάντα με τον πιθανό κίνδυνο στο τέλος να ξεράσετε τ' άντερά σας! Απαιτείται ισχυρή πίστη για να διαβάσει (και να τελειώσει) κανείς το συγκεκριμένο βιβλίο. 

Λυπάμαι, Μπαζίλ, αλλά είτε υπάρχει πίστη είτε όχι – όποιος θέλει να πιστέψει είναι ήδη αρκετά ύποπτος.


Υ.Γ. 2666  Είτε εγώ δεν μπόρεσα να αντέξω την διαρκή ενόχληση είτε ο συγγραφέας πνίγηκε στην ίδια του την τρικυμιώδη ιδιοφυΐα· και όπως συνήθως συμβαίνει με το σχήμα “είτε-είτε”, η αλήθεια είναι κάπου στη μέση.

Σχόλια

  1. Απαντήσεις
    1. Χαχα, εννοείς από την μία ανάρτηση στην άλλη; Σιγά το διάστημα που έμεινα κλειστός, γιατί κατά τ' άλλα, δεν έχω εξαφανιστεί, μάλλον το αντίθετο συμβαίνει τον τελευταίο καιρό. Ελπίζω να μην σου σέρβιρα πίκρα με τις αναρτήσεις μου για την Αδηφαγία (αν είχες την υπομονή και τις διάβασες).

      Ευλογημένη μέρα να έχεις Πάπισσα Ιωάννα!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !