Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θα χυθεί αίμα!


Μόλις βγει το εμβόλιο σε λίγο καιρό, φυσικά και θα χυθεί αίμα, ανάμεσα στο προλεταριάτο του πνεύματος και τους καπιταλιστές του οινοπνεύματος, όταν δηλαδή και οι τελευταίες φυσαλίδες της πανάκριβης σαμπάνιας τους από το χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν θα αρχίσουν να εξατμίζονται. «Όχι τσιπς στους τσίπηδες!», «Οι φτωχοί με Γιάννη Μπέζο και οι πλούσιοι με Τζεφ Μπέζο!» και διάφορα άλλα φαιδρά – αλλά προσέξτε, όχι τόσο σοβαρά… φαιδρά όσο τα παρωδώ εδώ, ακόμα φαιδρότερα – θα ακουστούν από εδώ και από εκεί, να είστε προετοιμασμένοι. Κάποιοι έχουν ήδη μπερδευτεί και νομίζουν ότι έχουν την Ρόζα Μπλάνκα τους κάπου στο Μπάντεν Μπάντεν αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Δεν φταίνε αυτοί οι κακόμοιροι. Οι καιροί φταίνε, και λίγο ο κακός τους ο καιρός, οκ. Ο Τρέηβεν, όμως, αυτός ο μεγαλειώδης συγγραφέας, πάντα ήξερε να εστιάζει στην ουσία των πραγμάτων. Αν αυτά τα Χριστούγεννα σου παρέχουν πλουσιοπάροχα το προνόμιο να γιορτάσεις με μία ακόμα οικογένεια, ας είναι με την λεκτική οικογένεια του Τρέηβεν, που αν μη τι άλλο, οι ζεστές σκέψεις του δεν φοβούνται να σε αγκαλιάσουν.
 
[…] «Επειδή δεν μπορεί ποτέ να χάσει τίποτα, πρέπει πάντα να κερδίζει, άσχετα με το πόσο στοιχίζει αυτό, άσχετα με το ποιος ή τι καταστρέφεται στη διαδικασία. Δεν είναι καθόλου ελεύθερος. Είναι ένα προϊόν. Δεν έχει φτιάξει τον εαυτό του. Τον έφτιαξαν άλλοι. Όμως δεν πρέπει να κατηγορηθεί γι’ αυτό. Μόνο οι γονείς του θα ’πρεπε ίσως να καταδικαστούν. Αλλά γονείς του είναι οι καιροί. Καταριέσαι τους καιρούς αν νομίζεις πως πρέπει κάποιον να καταραστείς».
 
Τα τελευταία χρόνια, όπου τον βρω, αγοράζω για το σπίτι εσπρέσο από κάτι αυτόνομους ζαπατίστικους συνεταιρισμούς του Μεξικού και συνήθως φέρνω στο μυαλό μου τον Μπ. Τρέηβεν. Είναι μια φευγαλέα υπενθύμιση προς τον εαυτό μου ότι ζούμε σε καπιταλιστικούς καιρούς με μια ελάχιστη δόση σοσιαλιστικών εκλάμψεων ή φαντασιώσεων. Επίσης, είναι και γευστικός, μην τρελαθούμε και τελείως! Ίσως δεν υπάρχει επαρκής δικαιολογία για κάποιον να αγνοεί τα έργα του Τρέηβεν, γιατί έτσι είναι σαν να αγνοεί και τα έργα του αιώνα μας. Η περίπτωσή του είναι εντελώς μοναδική· η λογοτεχνία του κυρίως λιτή και απαλλαγμένη από υπερβολές (τα καπιταλιστικά στοιχεία της γλώσσας, ας πούμε) αλλά διαρκώς αφηγηματικά καταιγιστική, εστιάζει στην ουσία των πραγμάτων και σε επαναφέρει τρόπον τινά στα πατρογονικά, αρχέγονα και αρχέτυπα εδάφη της ανθρώπινης διανοίας. Δεν γίνεται να μην μείνεις έκπληκτος καθώς διαβάζεις τις σκέψεις του. Πράγματα που τα έχεις δεις να ανακυκλώνονται διαρκώς, νοθευμένα και θολά, εδώ τα διακρίνεις στην καθαρότητά τους, στις διαστάσεις τους, και στην εκρηκτικότητά τους. Σχεδόν 100 χρόνια πέρασαν από την έκδοση του «Λευκού Ρόδου» και το 2020, λίγο πριν το τέλος του, μοιάζει να είναι η κατάλληλη στιγμή να διαβαστεί.
 
[…] «Κανένας βασιλιάς, κανένας πρόεδρος, καμιά ομάδα καπιταλιστών δεν θ’ αρχίσει έναν πόλεμο χωρίς να τον δικαιολογήσει με το πρόσχημα ότι εξυπηρετεί το κοινό καλό και ότι δεν μπορεί ν’ αποφευχθεί γι’ αυτόν ή εκείνο τον λόγο και ότι η θέση του έθνους στα μάτια των άλλων λαών, επομένως και η τιμή του, απαιτεί να γίνει πόλεμος. Χωρίς ηθική δικαιολόγηση δεν αρχίζει κανένας πόλεμος. Και η εξεύρεση μιας καλής δικαιολογίας είναι δουλειά αυτών που πιστεύουν πως χρειάζεται ένας πόλεμος. Όσο πιο πιστευτή η δικαιολογία τόσο πιο σίγουρο το αποτέλεσμα σε όλες τις δραστηριότητες που απαιτούν τη συνεργασία και την ανοχή των άλλων ανθρώπων. Φυσικά αυτό δεν αποκλείει την εκδήλωση αμέτρητων ενεργειών τις οποίες κανείς δεν προσπαθεί να τις δικαιολογήσει. Μερικές φορές είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί δικαιολογία. Κι άλλες φορές, η εκτέλεση μιας πράξης δεν επιδέχεται αναβολή για κανένα λόγο».

Το παραπάνω απόσπασμα μοιάζει «επικίνδυνο» αν νομίζετε ότι σχετίζεται με την πανδημία και τις αποφάσεις που λαμβάνουν Εκείνοι (που θα έλεγε για την εξουσία και ο Πύντσον) για την καταπολέμησή της· αλλά σχετίζεται μόνο εμμέσως με αυτήν, η ουσία είναι ο άνθρωπος εντός του καπιταλισμού, που κανένα… δόγμα του σοκ δεν μπορεί να σου δείξει τόσο καθαρά όσο τα βιβλία του Τρέηβεν. Η Ρόζα Μπλάνκα είναι η πατρογονική γη μερικών ιθαγενών οικογενειών σε μια περιοχή του Μεξικού που περιστοιχίζεται από πετρελαιοχώραφα και χαλάει κάπως την διακόσμηση και τα οικονομικά σχέδια του ιδιοκτήτη της εταιρείας. Για τον έναν η γη έχει τιμή που περιμένει να οριστεί· για τον άλλον η γη είναι τιμή – τιμή προς τους προπάτορές του που απλώς την διαχειρίστηκαν για τη πεπερασμένη διάρκεια της ζωής τους και τώρα την μεταβίβασαν σε εκείνον, που με την σειρά του θα κάνει το ίδιο, κλπ. Ο Τρέηβεν δεν παίρνει σαφή θέση υπέρ της μιας ή της άλλης πλευράς, παρά τα όσα μπορεί να υποθέσει κανείς από τα ελάχιστα που γνωρίζει για την ζωή και την δράση του. Η λογοτεχνία του, μέσα από τα όμορφα σχήματα της ειρωνείας και του ανατρεπτικού χιούμορ του, καθώς και μέσω της γνώσης που έχει αποκτήσει ο ίδιος ο συγγραφέας για τον ανθρώπινο ψυχισμό στην ολότητά του, αποδεικνύεται ισορροπημένη (σε εντελώς ανισόρροπους καιρούς, εντούτοις) και δίκαιη (μέσα στην ανθρώπινη αδικία που μας καταδυναστεύει). Δεν συμπερασματολογεί από φόβο μην καταλήξει σε κάτι σίγουρο· και ο ίδιος δεν κερδοσκοπεί στις πλάτες των ανήμπορων αναγνωστών και αυτό είναι που τον ξεχωρίζει από όλους τους υπόλοιπους.
 
«Η ικανότητα του εγκεφάλου να σκέφτεται γρήγορα κι ωστόσο λογικά όταν χτυπάει δυνατά η καρδιά, είναι εκπληκτική».
 
Η έκδοση της «Αλεξάνδρειας» είναι υπέροχη και η μετάφραση της Λένας Ζήση αξιοπρόσεκτη. Το επίμετρο όμως του Λευτέρη Αναγνώστου μου φάνηκε θολό με ολίγον από κουλτούρα, καμία σχέση με την διαύγεια του συγγραφέα που προσπαθούσε να τιμήσει – τι να κάνουμε, συμβαίνουν και αυτά. Ο πίνακας «Πωλήτρια λουλουδιών» του Alfredo Ramos Martinez, ομολογώ ότι ήταν κάπως φτωχός για να υποστηρίξει την δυναμική που απορρέει από την μάχη των αντικρουόμενων δυνάμεων που υπάρχουν μέσα στο βιβλίο. Ένας πίνακας της Ρεμέντιος Βάρο ή και του Γκωγκέν ακόμα, που έβαζε μερικές σκοτεινές μορφές να τους στοιχειώνουν, θα ήταν σαφώς προτιμότεροι. Ευχαριστώ τον Θεό όμως που δεν έπαιξε Φρίντα Κάλο, δεν θα άντεχα και αυτό το χτύπημα το 2020! Προσοχή, μην το αγοράσετε· μην το αγοράσετε αν δεν σκοπεύετε να το διαβάσετε αμέσως. Μην το αντιμετωπίσετε σαν ένα ακόμα καταναλωτικό προϊόν που θα στοιβάζετε με λιγωτικό χαμόγελο στις καπιταλιστικές βιβλιοθήκες σας (που μεταξύ μας, φαίνονται πολύ χάλια στις περισσότερες φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συγγνώμη που το μαθαίνετε από μένα). Το βιβλίο πρέπει να διαβαστεί σαν το μήλο που σας έπεσε κατακέφαλα καθώς αράζατε στη σκιά ενός δέντρου της Ρόζα Μπλάνκα – με διάθεση επαναπροσδιορισμού των πάντων.  
 
 
A B. Traven reader is something to be.-
 
Υ.Γ. 2666 Τρέηβεν… Τράβεν… it’s the same my dear!

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!