Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Zugzwang


 

Κατ’ αρχάς, ας το ξεκαθαρίσουμε αυτό, κάθε βιβλίο στα ελληνικά που ενισχύει (με την ευρεία έννοια) την σκακιστική βιβλιογραφία είναι απολύτως καλοδεχούμενο. Καθότι όμως θεωρώ την γάτα την πιο σύντομη μεταφορά της ευτυχίας και το σκάκι την συντομότερη μεταφορά της ζωής, διαψεύστηκα ως προς το δεύτερο και ένιωσα σαν γυάλινο στολίδι σε ψηλό ράφι που αναπόφευκτα θα θρυμματιστεί χάρη στο ευτυχισμένο παιχνίδι ενός αιλουροειδούς. Ο υπότιτλος του βιβλίου, «Ο κόσμος σε 64 τετράγωνα» με γέμισε τεράστιες προσδοκίες που δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ· αν αντί για αυτόν, έγραφε «Ένας κόσμος σε 64 τετράγωνα» τα πράγματα θα ήταν πιο ξεκάθαρα στο μυαλό μου. «Ωστόσο, μένει να δούμε κατά πόσο είναι εφικτή η μεταφορά στοιχείων από το παιχνίδι στην πραγματική ζωή, διότι, παρ’ όλη την πολυπλοκότητά του, το σκάκι είναι κάτι εξαιρετικά απλό από δύο απόψεις: υπάρχουν λίγοι και σαφώς διατυπωμένοι κανόνες, και υπάρχουν μόνο τρεις δυνατές εκβάσεις μιας παρτίδας. Κανένα άλλο πεδίο δράσης στον κοινωνικό κόσμο δεν διαθέτει τόσο σαφώς ορισμένες παραμέτρους, γεγονός που καθιστά την ιεράρχηση των στόχων και την αποτίμηση της επιτυχίας ασύγκριτα δύσκολη». Όπως και να’ χει, ξεσκονίστε τις σκακιέρες που παραγγείλατε από το Amazon μόλις τελειώσατε το «Queen’s Gambit», τώρα είναι η ώρα να πιάσουν τόπο τα λεφτά σας! 
 
Όταν κάποιος ασχολείται επισταμένως με ένα πεδίο και ταυτόχρονα το αγαπά βαθύτατα τότε μπορεί να το αναγάγει με ευκολία σε απόλυτη μεταφορά της ανθρώπινης ύπαρξης είτε πρόκειται για το πινγκ πονγκ είτε για το πλέξιμο. Το ίδιο κάνουν και όσοι αγαπούν το σκάκι. Δε θέλω να σας την σπάσω αλλά το σκάκι δεν το ξεπερνάει κανένα άλλο πεδίο σε αυτή τη διαμάχη. Με αυτά κατά νου, είχα σκεφτεί να δώσω ως τίτλο στην ανάρτηση το «Chess is life» μια γνωστή ρήση του παγκόσμιου πρωταθλητή Μπόμπυ Φίσερ. Τελικά, πολύ γρήγορα κατέληξα στο «Zugzwang» μια περίεργη κατάσταση στο σκάκι όπου ο παίκτης που έχει σειρά να παίξει θα προτιμούσε να μην κάνει καμία κίνηση (σαν άλλος Μπάρτελμπυ ο Σκακιστής!) γιατί γνωρίζει ότι θα δυσχεράνει περισσότερο τη θέση στην οποία βρίσκεται αλλά είναι υποχρεωμένος από τους κανόνες να κινηθεί· κάτι παρόμοιο ένιωθα και εγώ, υποχρεωμένος καθώς ήμουν από τον άτυπο κανόνα της ανάγνωσης να τελειώνει κάποιος το βιβλίο που ξεκινά, ενώ με κάθε σελίδα που γυρνούσα ένιωθα ότι η απόλαυσή μου ολοένα και έφθινε. Πλέον δεν παίζω σκάκι με την ίδια συχνότητα όσο παλιά και ίσως ούτε με το ίδιο πάθος και έτσι περίμενα να βρω σε αυτό το βιβλίο εντελώς άλλα πράγματα από αυτά που βρήκα – είπαμε, μεγάλες προσδοκίες ενός παραπλανητικού τίτλου. Δε με νοιάζουν πια γενικές πληροφορίες για τους παγκόσμιους πρωταθλητές σκακιού, για τον τρόπο διεξαγωγής των τουρνουά, για την επίσημη βαθμολογία ΕΛΟ που αντικατοπτρίζει την ισχύ κάθε μεμονωμένου παίκτη, για αναφορές του σκακιού σε βιβλία, ταινίες, πίνακες, για την ιδιότυπη σχέση μεταξύ μεγαλοφυΐας και τρέλας, με ποιους τρόπους η τεχνολογία μεταβάλει το σκάκι, κλπ. Όλα αυτά τα βρίσκεις κάνοντας μερικές απλές αναζητήσεις στο διαδίκτυο. Σίγουρα όμως αξίζουν να βρίσκονται συγκεντρωμένα και μεταφρασμένα σε ένα βιβλίο και για αυτό επικροτώ απερίφραστα την έκδοση των «Αντιπόδων». Είναι ένα καλό εισαγωγικό βιβλίο για το σκάκι – που περιέχει και ευσύνοπτους τους κανόνες του παιχνιδιού, σε παράρτημα στο τέλος, πολύ καλή κίνηση αυτή που στην σκακιστική σημειογραφία θα την σημειώναμε με ένα θαυμαστικό – που θα συναρπάσει όσους μπαίνουν τώρα στο μαγικό κόσμο του σκακιού.


Όσοι πάλι αναζητάτε κάτι περισσότερο, σας παραπέμπω στο βιβλίο του Γκάρυ Κασπάροφ «Η ζωή είναι μια παρτίδα σκάκι» που επανεκδόθηκε προσφάτως, και λέει πολλά περισσότερα από το βιβλίο του Κρίστιαν Μαν τον οποίον θα έβγαζε εκτός μάχης σε 7 κινήσεις. Μάλιστα, ο Κρίστιαν Μαν χρησιμοποιεί μια σκωπτική αναφορά για τον Κασπάροφ επειδή έδινε διαλέξεις σε Αμερικανούς επενδυτές (όντως έδινε!) χρησιμοποιώντας τις γνώσεις του από το σκάκι (εμείς στην Ελλάδα έχουμε για αυτό τον Σάββα Πούμπουρα που χρησιμοποιεί τις πολύτιμες γνώσεις του από το «Πλάκα κάνεις» που παρουσίαζε επί σειρά ετών, τι να κάνουμε, ό,τι έχει ο καθένας!). Πού πα ρε Μαν μου, το ξέρει η μανούλα σου, το βιβλίο του Κασπάροφ δεν το φτάνεις με τίποτα. Ένα άλλο βιβλίο είναι το ανυπέρβλητο φεμινιστικό κόσμημα της Μέριλιν Γιάλομ «Η γέννηση της βασίλισσας του σκακιού», ένα δοκίμιο που αγαπώ πολύ και το είχα αγοράσει κάποτε μόλις 1,90 ή 2,90 ευρώ, κάτι τέτοιο, ακόμα δεν μπορώ να το πιστέψω. Περιττό να το πούμε αλλά οι περισσότεροι επιμένετε να εθελοτυφλείτε και για αυτό αξίζει την μνεία, η Μέριλιν συγκριτικά με τον άντρα της Ίρβιν βλέπει 5 κινήσεις μπροστά, για να μείνουμε και στο πνεύμα του βιβλίου που παρουσιάζεται! Εξάλλου το μόνο που βρήκα ενδιαφέρον από το βιβλίο του Κρίστιαν Μαν είναι ένα μικρό κεφάλαιο που αναλύει σε αδρές γραμμές το έμφυλο ζήτημα που προκύπτει στο κόσμο του σκακιού – σαφώς η Γιάλομ φτάνει πολύ πιο βαθιά, αν και δεν ασχολείται τόσο με το σήμερα, σίγουρα το όλο ζήτημα θα άξιζε διευρυμένη ανάλυση. Αντιγράφω ένα κομμάτι όπου αναφέρεται και η πολύ καλή σκακίστρια Τζούντιθ Πόλγκαρ – Αλλού σε λέγανε Τζούντιθ εδώ Γιούντιντ! – και προσφέρω ισοπαλία ως δείγμα καλών προθέσεων στους «Αντίποδες» γιατί έβγαλαν από το πουθενά ένα βιβλίο για το σκάκι, σε ωραία μετάφραση του Νίκου Θεοδωρόπουλου, και σε εκείνη ακριβώς την πράσινη απόχρωση που αγαπώ πολύ· και αυτό είναι εξαιρετική κίνηση!!


[…] «Μεταξύ άλλων, υπάρχει το ερώτημα για την ίδια την κατηγορία «σκάκι γυναικών», για την ύπαρξη δηλαδή διακριτών τουρνουά, τίτλων και πρωταθλημάτων για γυναίκες. Για τους μεν, πρόκειται για κάτι απαραίτητο, αφού έτσι προσελκύονται στο σκάκι κορίτσια τα οποία διαφορετικά θα περιθωριοποιούνταν από την ανδρική κυριαρχία και θα έχαναν κάθε κέφι για το παιχνίδι. Άλλοι βλέπουν κριτικά την ύπαρξη του «σκακιού γυναικών» και επισημαίνουν ότι το σκάκι είναι ένας καθαρά πνευματικός αγώνας, στον οποίο το σωματικό μέγεθος και η μυϊκή δύναμη δεν παίζουν κανένα ρόλο. Ένα «κρυσφήγετο» για τις γυναίκες που παίζουν σκάκι, υποστηρίζουν, συνιστά σιωπηρή παραδοχή ότι είναι υποδεέστερες από τους άντρες. Η Γιούντιτ Πόλγκαρ, η ισχυρότερη σκακίστρια στην ιστορία, έχει μιλήσει δημόσια υπέρ της κατάργησης του «σκακιού γυναικών» και της διοργάνωσης κοινών τουρνουά και για τα δύο φύλα, και η ίδια απέφευγε από νωρίς τη συμμετοχή σε τουρνουά γυναικών. Μόνο τότε, υποστήριζε η Πόλγκαρ, οι γυναίκες με ταλέντο στο σκάκι αναγκάζονται να αναμετρηθούν με τους καλύτερους, πράγμα που τις αναγκάζει να δουλεύουν πιο σκληρά για να βελτιώσουν το παιχνίδι τους. Διότι προς το παρόν, κατά την Πόλγκαρ, τα κορίτσια και οι γυναίκες είναι ικανοποιημένες με τις επιτυχίες τους στους αμιγώς γυναικείους διαγωνισμούς και δεν προσπαθούν να βελτιώσουν την επίδοσή τους με εντατική προπόνηση». 

 




Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!