Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πεταλούδες στο μυαλό

 
Μπορεί «Το εργαστήριο της πεταλούδας» να γινόταν και το αγαπημένο παραμύθι του Ναμπόκοφ, ποιος ξέρει; «Ο συγγραφέας πρέπει να έχει την ακρίβεια του ποιητή και την φαντασία του επιστήμονα» είχε γράψει σε ανύποπτο χρόνο και μάλλον δε θα είχε στο μυαλό του εκείνη την ώρα παιδικά παραμύθια. Το να πείθεις τα μικρά παιδιά να έχουν μεγάλους στόχους για την ζωή που ξανοίγεται μπροστά τους, είναι το αγαπημένο σπορ πολλών συγγραφέων παιδικών παραμυθιών – κρίνοντας από τις χαμηλές συγγραφικές τους επιδόσεις όμως, καταλαβαίνεις ότι όταν και αυτοί ήταν μικροί δέχθηκαν κάποιες χλιαρές και θνησιγενείς παροτρύνσεις για τους μεγάλους στόχους που έπρεπε να έχουν στη ζωή τους, με αποτέλεσμα να τα μεγαλοποιήσουν στο κεφάλι τους και πλέον να έχουν καταλήξει με μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους. Εντελώς άλλο πράγμα, δηλαδή. Παραμυθιαστήκανε!
 
Ας προσγειωθούμε στην πραγματικότητα όμως και η πραγματικότητα είναι ότι για να εκτιμήσεις την ομορφιά ενός πράγματος πρέπει να κοπιάσεις πολύ. Η ομορφιά είναι κόπος και για να την δημιουργήσεις και για να την εκτιμήσεις – γι' αυτό και ο κόσμος αργά ή γρήγορα θα καταστραφεί· η ομορφιά θα (μπορούσε να) σώσει τον κόσμο αλλά δεν έχουμε χρόνο!! Και επειδή ούτε πολύ χρόνο για διάβασμα έχουμε, κάντε οικονομία και διαβάστε το παραμύθι «Το εργαστήριο της πεταλούδας» της Gioconda Belli σε απίθανη εικονογράφηση του Wolf Erlbruch. «Ο δρόμος προς την ομορφιά και την τελειότητα δεν είναι καθόλου εύκολος. Να προσέχεις», ξαναείπε η Σοφή Γερόντισσα.
 

 
Την συγγραφέα του δεν την γνώριζα, παρά το πλούσιο και ενδιαφέρον βιογραφικό της. Είναι ποιήτρια, πεζογράφος, δοκιμιογράφος καθώς και πολιτική ακτιβίστρια και σχολιάστρια. Πολυβραβευμένη και πολυμεταφρασμένη, έχει εκδώσει έξι ποιητικές συλλογές, τέσσερα μυθιστορήματα, μία αυτοβιογραφία και ένα παιδικό βιβλίο. Συνήθως, αναζητώ τα παραμύθια που έχουν γράψει μεγάλοι συγγραφείς, αφού έχω πρώτα διαβάσει τα «σοβαρά» τους, αλλά εδώ το πράμα λειτούργησε ανάποδα. Με την ευκαιρία να πω ότι διάβασα τις «Συμβουλές για μικρά κορίτσια» του Μαρκ Τουέην, μια χούφτα ηθικοπλαστικές μπούρδες για τον σημερινό αναγνώστη (αποκλείεται από ολόκληρο Τουέην να μην μπορέσατε να βρείτε να εκδώσετε κάτι καλύτερο), όπως επίσης διάβασα τη «Γάτα και τον Διάβολο» του Τζέημς Τζόυς – εντάξει αυτό ήταν πολύ καλύτερο αλλά όχι για την Ελλάδα του σήμερα, στο Φάληρο το παλιό ραντίζουν τον Σατανά για πάντα, μερικά κελιά του Λευκού Πύργου επαναλειτούργησαν ως χώροι βασανιστηρίων για κάποιους βλάσφημους ηθοποιούς κοντινών θεάτρων, και περιμένετε τώρα εσείς κάποιος γονιός να φέρει τον όξω από 'δω μέσα στο παιδικό δωμάτιο; Και συ ρε Τζόυς, αγόρι μου, δεν μπορούσες να σκεφτείς να γράψεις κάτι πιο ήπιο, έλεος!
 
Ο Κανόνας της Δημιουργίας ήταν σαφής και απαράβατος – τα ζώα πρέπει να είναι ζώα και τα φυτά, φυτά. Αυτό όριζαν οι Σχεδιαστές των Πάντων. Ο Όντιλο ήταν ένας ανήσυχος εφευρέτης που σκεφτόταν τι θαυμάσια πράγματα θα μπορούσε να φτιάξει αν δεν τον περιόριζε αυτός ο ηλίθιος κανόνας. Άραζε με τους φίλους του και έκαναν όνειρα όλοι μαζί. Ο καημός του ήταν να καταφέρει να φτιάξει ένα πλάσμα που να πετάει σαν πουλί και να είναι όμορφο σαν λουλούδι. Από φόβο μήπως παραβούν τον μεγάλο Κανόνα της Δημιουργίας η Σοφή Γερόντισσα τους ενσωμάτωσε στο Εργαστήριο των Εντόμων, ένα κακόφημο εργαστήριο με μύωπες και μοναχικούς σχεδιαστές, έτσι ώστε να πειραματιστούν μεν, εντός των κανόνων δε. Όλοι τον περιγελούσαν για την επιμονή του να φτιάξει κάτι όμορφο, ειδικά μέσα σ' ένα εργαστήριο που παραδοσιακά έβγαζε άσχημα και ενοχλητικά δημιουργήματα. «Κοιτάχτε έναν πεισματάρη νεαρό», έλεγαν, «που φαντάζεται ότι μπορεί να δημιουργήσει κάτι μοναδικό κι έχει βαλθεί να σχεδιάσει κάτι καλύτερο απ' όλα όσα υπάρχουν!» 
 

 
Φεύγοντας από τα στενά όρια του παραμυθιού, ο καθένας μας μπορεί να κάνει τις απαραίτητες συνδέσεις με όλο το φάσμα της Τέχνης και εν προκειμένω με την λογοτεχνία – καθώς και με όλες τις ετερόκλιτες επιθυμίες των ανθρώπων που ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή να δημιουργήσουν κάτι όμορφο. «Κι έπειτα είναι όμορφο. Το όμορφο δεν μπορείς να το εξηγήσεις, το νιώθεις». Εδώ να πούμε ότι το τροπάρι «Να κυνηγάς τα όνειρά σου και κάποια στιγμή θα τα πιάσεις» δεν ισχύει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, και τα περισσότερα παιδιά το μαθαίνουν από νωρίς, ασχέτως τι καλαίσθητα ή κακόγουστα παραμύθια θα τους διαβάσουν οι γονείς τους. Το κυνήγι των ονείρων για την ομορφιά.. είναι εξίσου δύσκολο με την ίδια την ομορφιά. «Για να θυμούνται όλοι πόσο μακρύς είναι ο δρόμος για την ομορφιά, οι πεταλούδες στο ξεκίνημά της ζωής τους θα ήταν μικροσκοπικά αυγά, απ' τα οποία έπειτα από λίγο θα γεννιούνταν λαίμαργες μικρές κάμπιες· οι κάμπιες με τη σειρά τους θα γίνονταν χρυσαλλίδες (όχι Χρυσηίδες!) κι αυτές θα μεταμορφώνονταν στο πιο όμορφο έντομο όλης της δημιουργίας».
 

 
H Belli έγραψε ένα θαυμάσιο παραμύθι που δεν στερείται βάθους και έμπνευσης. Έγραψε κάτι πολύ όμορφο και ας μοιάζει εκ πρώτης όψεως σύντομο και εφήμερο. Ο νεαρός τα είχε καταφέρει! Η πεταλούδα ήταν πράγματι έντομο, ένα έντομο που έμοιαζε πουλί και λουλούδι μαζί! Ο Όντιλο ήταν άξιος εγγονός του σχεδιαστή του ουράνιου τόξου! Όπως ο παππούς του, είχε και αυτός σχεδιάσει κάτι εφήμερο, ένα πλάσμα που η ύπαρξή του είναι πολύ σύντομη, μα η ομορφιά του μένει ανεξίτηλη στην ψυχή όσων το αντικρίζουν. Η έκδοση της «Νεφέλης» είναι υπέροχη, (πολύ) μεγάλου σχήματος, σε εξαιρετική απόδοση του Θεόφιλου Μπαχτσεβάνη. Το βιβλίο τυπώθηκε με οικολογικά μελάνια και βερνίκι νερού, σε χαρτί από βιώσιμα δάση, βιοδιασπώμενο, με ουδέτερο pH, λευκασμένο χωρίς χλώριο – δεν είναι τόσο ασήμαντη αυτή η πληροφορία όσο αρχικά νομίσατε, γιατί με αυτόν τον τρόπο ενδεχομένως να επιβιώσουν περισσότερες πεταλούδες, και περισσότερες πεταλούδες σημαίνει περισσότερη ομορφιά! [Οκ, οι πληροφορίες αφορούν περισσότερο τους γονείς που θα δώσουν το βιβλίο στα παιδιά τους, είναι ανάγκη να με γειώνετε τόσο απότομα;]
 
Μην κολλάτε στο αμπαλάζ, αν κρατούσαν μόνο το κείμενο (που δεν είναι και λίγο) και σας το πλασάραν σε μια λιλιπούτεια έκδοση, παραδείγματος χάριν, από την «Κίχλη» ή την «Άγρα», θα τσιμπούσατε αμέσως. Το ίδιο να πράξετε και τώρα, μην μου κάνετε τους δύσκολους. Εδώ έχετε και το επιπλέον πλεονέκτημα να χαρείτε και την φοβερή εικονογράφηση του Wolf Erlbruch – συγγραφέας και εικονογράφος παιδικών βιβλίων. Πολυβραβευμένος και πολυμεταφρασμένος, έχει τιμηθεί μεταξύ άλλων με το βραβείο της Έκθεσης της Μπολόνια (2000 και 2004) και το βραβείο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2006). Τα βιβλία του συχνά έχουν αντισυμβατικά θέματα, όπως είναι ο θάνατος ή το νόημα της ζωής.
 

 
Η ομορφιά εμφανίζεται από εκεί που δεν το περιμένεις. Δεν σας λέω παραμύθια. 
 
Η παρέα δούλευε πολλές μέρες με την πόρτα κλειστή, ακούγοντας μουσική ενός ανθρώπου που, όταν θα γεννιόταν θα λεγόταν Μπετόβεν.   
 
Ένας από τους καλύτερους μουσικούς που εμφανίστηκαν στον κόσμο ήταν κουφός! Άντε σύρε πες τώρα εσύ του Μπετόβεν ότι κακώς επέμεινε τόσο πολύ να κυνηγάει τα όνειρά του! 
 
 
Υ.Γ 2666 Μαύρη Σοφή Γερόντισσα;; Η Δημιουργός των Πάντων; Ήμαρτον! Σε λίγο θα μας πουν ότι και ο Αχιλλέας της «Ιλιάδας» ήταν μαύρος!

Σχόλια

  1. Σε λίγο θα μας πουν ότι και ο Αχιλλέας της «Ιλιάδας» ήταν μαύρος;

    Χα.. Πόσο επίκαιρο.

    Καλή Χρονιά αγαπημένε Μαραμπού
    με βιβλία και αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν γινόταν να μην το σχολιάσω, όπως καταλαβαίνεις :p

      Ώρες ώρες σκέφτομαι, αν κάποιος που θα διαβάσει τις αναρτήσεις μου (μαζί με αυτούς και εγώ) μετά από έξι μήνες θα καταλάβει άραγε αυτά τα "κρυπτογραφημένα" μηνύματα; Και γενικώς, θα καταλάβει κάτι από δαύτες; ;)

      Καλή χρονιά και σε σένα Δάφνη!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!