Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένας κουτσός αναγνώστης

Έσπασα τα πόδια μου. Μην ανησυχείτε, όχι τα κανονικά. Εκείνα μόνο, που οδηγούν τα αναγνωστικά μου βήματα. Και αυτό ενίοτε, αποδεικνύεται εξίσου οδυνηρό. Πριν λίγες μέρες σε μια κρίση μεγαλομανίας, ξεκίνησα τους "Αδελφούς Καραμαζόφ" – σαράντα σελίδες αργότερα τους παράτησα. Όχι, δεν με τρόμαξε το θέμα του, κάθε άλλο. Μου δημιούργησαν άγχος οι 1500 σελίδες που ακολουθούσαν τις πρώτες σαράντα. Όχι, φύγε μακριά, αφού το νιώθεις, δε σε πάνε τώρα τελευταία οι εκτενείς αναγνώσεις, ψάξε κάτι άλλο.
 

Βρήκα ένα βιβλίο της Ναντίν Γκόρντιμερ, διακόσιες σελιδούλες όλο κι όλο. "Οι άνθρωποι του Τζούλι" – ένας μαύρος υπηρέτης φυγαδεύει την οικογένεια των λευκών, ύστερα από ταραχές που ξεσπούν εναντίον τους, μέσα στην ζούγκλα, στον καταυλισμό του, και γίνεται εκείνος, ο Τζούλι, ο αφέντης τους, προσπαθώντας να τους γνωρίσει έναν κόσμο που οι λευκοί δύσκολα υποψιάζονταν ότι υπάρχει. Ωραίο θέμα, πιασάρικο, στην γνώριμη θεματολογία της Γκόρντιμερ. Η αφήγηση όμως λίγο άνευρη, εγώ δε πολύ νευρικός. Το παρατάω και αυτό. Τι θα κάνω τώρα γαμώτο;


Στάθηκα μπροστά στην βιβλιοθήκη πραγματικά απελπισμένος. Ξεφύλλισα μερικά διηγήματα του Φουέντες· έπιασα τον "Χέρτσογκ" του Μπέλοου· αγκάλιασα, περνώντας το χέρι μου στην ράχη της, την Λολίτα· τίποτα δεν με ικανοποιούσε. Κατέληξα να διαβάζω για τρίτη ή τέταρτη φορά την εισαγωγή από το "Κουτσό" του Κορτάσαρ. Την ανάγνωση αυτού του βιβλίου την είχα μεταθέσει μυστηριωδώς σε κάποια απροσδιόριστη μελλοντική στιγμή. Δεν με απωθούσε ο τρόπος γραφής και η παράδοξη πρόταση ανάγνωσης, αντιθέτως αυτά τα στοιχεία με τραβούσαν με μανία (η οποία περιοριζόταν μέχρι τώρα, στο να διαβάζω και να ξαναδιαβάζω την εισαγωγή).
 

Νομίζω ότι και εγώ, όπως και πολλοί άλλοι αναγνώστες, θα ξεκινούσαν με τον συμβατικό τρόπο ανάγνωσης και αν προέκυπτε δεύτερη ανάγνωση, τότε αυτή θα γινόταν σύμφωνα με τις συμβουλές του συγγραφέα. Όμως με σπασμένα πόδια δεν ένιωθα σίγουρος. Χρειαζόμουν δεκανίκια για να προχωρήσω την ανάγνωση. Η παράξενη αριθμητική (αν)ακολουθία των κεφαλαίων που μου προτείνει ο συγγραφέας, θα μου δείχνει από πού θα πρέπει να πιαστώ για να μην φάω τα μούτρα μου.



73-1-2-116-3-84-4-71-5-81-74-6-7-8-93-68-9-104-10-65-11-136-12-106-13-115-14-114-117-15-120-16-137-17-97-18-153-19-90-20-126-21-79-22-62-23-124-128-24-134-25-141-60-26-109-27-28-130-151-152-143-100-76-101-144-92-103-108-64-155-123-145-122-112-154-85-150-95-146-29-107-113-30-57-70-147-31-32-132-61-33-67-83-142-34-87-105-96-94-91-82-99-35-121-36-37-98-38-39-86-78-40-59-41-148-42-75-43-125-44-102-45-80-46-47-110-48-111-49-118-50-119-51-69-52-89-53-66-149-54-129-139-133-140-138-127-56-135-63-88-72-77-131-58-131.



Ρε φίλε, εσύ παράτησες τους ογκωδέστατους "Αδελφούς Καραμαζόφ" για να καταπιαστείς με ένα δεύτερο ογκώδες βιβλίο; Ανόητε εαυτέ μου, με αντέκρουσα, η προοπτική της έκτασης χάνεται σε αυτή την περίπτωση. Αν από την σελίδα 6 μεταπηδήσω στην 543, ύστερα στην 112 και μετά στην 382, πώς θα μπορώ να έχω την αίσθηση της έκτασης; Άσε που δεν πρόκειται να παρατήσω την ανάγνωσή του, συνέχισα να επιχειρηματολογώ εναντίον μου, αφού αν υποθέσουμε ότι παρατάω το βιβλίο στο κεφάλαιο 122 όπου, σύμφωνα με τον παραπάνω κατάλογο βρίσκεται κάπου στη μέση, πώς θα ξέρω ότι διάβασα πράγματι το μισό βιβλίο; Ίσως τα κεφάλαια που προηγούνται να είναι μεγάλα σε έκταση και έτσι θα έχω διαβάσει παραπάνω από το μισό του βιβλίου. Ίσως πάλι, να μην έχω καλύψει ούτε το 1/4 της έκτασης. Μπέρδεμα! Αυτή η αποπροσανατολιστική άγνοια θα με αναγκάσει να σιγουρευτώ ότι διάβασα κάθε σελίδα του βιβλίου.


Αυτά σκεφτόμουν μπροστά από τη βιβλιοθήκη μου. Η ανάγνωση είναι ένα παιχνίδι – κουτσό, κρυφτό, κυνηγητό – δεν έχει σημασία ποιο. Έσυρα τα θρυμματισμένα μου πόδια ως το δωμάτιο, με το βιβλίο υπό μάλης σαν πατερίτσα και ξάπλωσα στο κρεβάτι. Καλή μου ανάρρωση!



Υ.Γ. 2666 Αυτή η ανάρτηση προοριζόταν για το Διαβάζοντας ως προοίμιο της επικείμενης ανάγνωσης του "Κουτσό" του Κορτάσαρ. Απρόσμενες συγκυρίες όμως έσπασαν και το ηθικό μου εκτός από τα πόδια. Το "Κουτσό" με περιμένει ακόμα, τιμωρία, στο ένα πόδι! Ωστόσο, η παραπάνω ανάρτηση ας παραμείνει ως ένα σύμβολο ανύψωσης ηθικού κάθε φορά που κάποιος από σας στέκεται μπροστά από την βιβλιοθήκη του αναζητώντας την επόμενη κατάλληλη θεραπεία, το ισχυρότερο παυσίπονο. Θα το βρει στο τέλος. Όμως όσο πιο άρρωστος, τόσο πιο δύσκολα θα το βρίσκει!  

Σχόλια

  1. Ακόμα περιμένει και η ανάρτηση και το Κουτσό; Εγώ γεννούσα, εσύ τι δικαιολογία έχεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμία δικαιολογία. Έβαλα την ανάρτση για να μου θυμίσει γιατί παράτησα το Κουτσό τότε. Μην με τσιγκλάς όμως γιατί το διαβάζω στο τσακ μπαμ και σου στέλνω 2000 ετοιμοπόλεμες λέξεις στο μπλογκ σου! Να δεις εσύ! :Ρ

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος26.8.15

    Παράτησες τους Αδελφούς Καραμαζώφ; Απορώ πώς σου μιλάω ακόμα!
    Ε.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ φταίω;; Ο Ντοστογιέφσκι... πόσο υπερφίαλος πια! :Ρ

      Διαγραφή
  3. Εγώ πάλι ξεκίνησα την Καρένινα, την Άννα μωρέ. Αδύνατον. Μετά ένα του Ναιλ Γκρίφιθς, Ανθρώπινα Συντρίμμια. Τζιφος. Και τώρα παλευω ένα του Τσιρμπες, το Κρεματόριο. Έτοιμο για φούντο κι αυτό. Τελειώνουν κι οι διακοπές.... Το κουτσό το διάβασα προ αμνημονεύτων και θα ήθελα να το ξανά επιχείρησω αλλά όχι τώρα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, είναι γνωστό ότι οι βιβλιόφιλοι είναι πολύ σταθεροί χαρακτήρες! Η ανάρτηση είναι γραμμένη εδώ και καιρό και από όσα βιβλία αναφέρω το μόνο που έχω διαβάσει ως το τέλος είναι η Λολίτα -- απολαυστικό βιβλίο αλλά αρκετά μέτριο για τις δυνατότητες του Ναμπόκοφ.

      Το Κουτσό θα είναι το επόμενο ανάγνωσμά μου, το πήρα απόφαση, τίποτα δεν μπορεί να με μεταπείσει :Ρ

      Διαγραφή
  4. 1.Και τι πειράζει να παρατάμε βιβλία (κι ας είναι γραμμένα κι από τον Μεγαλοδύναμο τον ίδιο)και γενικώς να κάνουμε ό,τι μας έρχεται στην κεφάλα;Εξετάσεις θα δώσουμε;
    2.Είπα να τηρήσω την καθιερωμένη διαδικτυακή αποτοξίνωση του Αυγούστου ως την ημερολογιακή του λήξη αλλά μου έλειψαν πολύ τα βιβλιοφιλικά μπλογκς (μόνον) κι εσείς όλοι (ή σχεδόν όλοι).Λοιπόν Μαραμπού,γιατί βρήκες μέτρια την "Λολίτα";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 1. Βιβή, αυτά που είναι γραμμένα από τον Μεγαλοδύναμο τα παρατάμε πρώτα και δεν τα ξαναπιάνουμε στα χέρια μας ως την Δετεύρα Παρουσία!

      2. Έλα καημένη, αφού το καλοκαίρι πέρασε, καλό χει... χιχιχι, πλάκα κάνω, μη με δείρεις! ;) Δεν ξέρω γιατί μου φάνηκε μέτρια η Λολίτα. Περισσότερο μου έμοιασε σαν ένα παιχνίδι του Ναμπόκοφ με τα ήθη και έθιμα της Αμερικής (και του υπόλοιπου κόσμου) που στο τέλος μετάνιωσε που το έγραψε αν και εκείνο του έδωσε την μεγαλύτερη καταξίωση. Κάπου στα μισά του βιβλίου το θέμα ξεφούσκωσε και παρέμεινε μόνο η σπουδαία, με τις λυρικές εξάρσεις, γραφή του συγγραφέα και τα ευφάνταστα λογοπαίγνιά του (καθόλου αμελητέα στοιχεία, αν θες την γνώμη μου). Η Χλομή φωτιά ήταν απίστευτης δυναμικής μυθιστόρημα, κλάσεις ανώτερο από το χλιαρό road trip της Λολίτας. Θεωρώ μεγάλο κρίμα να μνημονεύεται ο Ναμπόκοφ ως ο συγγραφέας της Λολίτας, λες και έγραψε μόνο αυτό το βιβλίο! Ο Ναμπόκοφ δεν είναι Κέρουακ, μην τον εξευτελίζετε έτσι :Ρ

      Διαγραφή
  5. Ανώνυμος27.8.15

    Το μυστικό για να μην έχουμε μισοδιαβασμένα βιβλία είναι το εξής: Δεν αφήνουμε ποτέ το συνειδητό εαυτό μας να επιλέξει ποιο θα είναι το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσουμε. Συνήθως οι βιβλιόφιλοι έχουμε ένα απόθεμα αδιάβαστων βιβλίων τα οποία ο συνειδητός εαυτός μας αγόρασε. Όταν έρθει η στιγμή να επιλέξουμε ποιο από αυτά θα διαβάσουμε, στεκόμαστε στην βιβλιοθήκη μας και αφήνουμε το υποσυνείδητό μας να συνομιλήσει με τα βιβλία. Το αργότερο σε πέντε λεπτά, η επιλογή έχει γίνει και συνήθως είναι η σωστή.
    Ε.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτά να τα πεις στον Σπύρο, Ελένη, που δεν αφήνει το υποσυνείδητό του ελεύθερο! :Ρ

      Για μένα, το μυστικό για να μην έχουμε μισοδιαβασμένα βιβλία είναι να μην διαβάζουμε καθόλου! Η θεωρία σου είναι πολύ φρουδική για να την ενστερνιστώ. Ωστόσο, για να μην σε θυμώσω και σε χάσω από θαμώνα του μπλογκ, να προσθέσω κάπου εδώ ότι, τα μισοδιαβασμένα βιβλία που παράτησε στην άκρη ως αναγνωστικά απωθημένα το υποσυνείδητο, τα ανταλλάσσουμε εντελώς συνειδητά, μειώνοντας έτσι το ψυχικό μας άλγος και τις έμμονες ιδέες. Αυτό (του Φρόιντ)!!

      Διαγραφή
  6. Ασθμαίνουσα ήρθα να σας πω ότι ο Κορτάσαρ θα σας βοηθήσει να ξε-κουτσαθείτε, να ξε-στραβωθείτε και να αποζημιωθείτε λογοτεχνικά που φτάσατε ως αυτόν, για να δείτε τι εστί βύσσινο και τι εστί γραφή, έστω και διά της μετάφρασης (Κώστα Κουντούρη).
    Ο συγγραφέας λέει ότι αν δεν το έγραφε, θα έπεφτε στο Σηκουάνα. Προσωπικά, το έβρισκα πάντα μπροστά μου -ακόμα και στη λίστα μου- όμως το διάβασα μόλις πριν 4-5 χρόνια. Και το λάτρεψα.
    Το μόνο κακό που έχει αυτό το βιβλίο είναι ότι δεν μου ανήκει. Ω, τι απληστία...

    ΥΓ. Μετά που θα το έχετε διαβάσει, δεν θα πω όχι αν μου το χαρίσετε. Αν το χαρίζετε.☺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ασθμαίνουσα... γιατί προφανώς ξεχαστήκατε στις παραλίες!!

      Από αυτό που είχα προλάβει να διαβάσω την πρώτη φορά, μου φάνηκε εξαιρετικό. Είχα ακολουθήσει την αναγνωστική προτροπή του συγγραφέα, κάτι που θα κάνω και αυτή την φορά. Σχετικά με το αίσθημα ιδιοκτησίας που σας τρώει (αλήθεια, τι ψηφίζετε, ΚΚΕ;), κάτι μπορεί να γίνει. Εδώ όμως δεν χαρίζουμε οικόπεδα, χαρίζουμε χρέη, σώζουμε ζωές (αληθινό κόμμα, indeed!) -- μπορούμε όμως να ανταλλάξουμε τις "περιουσίες" μας. Εγώ για έναν Πύντσον ακόμα (και συγκεκριμένα το V.) δίνω το βασίλειό μου! Αν αυτή η πρόταση σας συμφέρει, τότε τι να πω, με έχετε του χεριού σας!!

      Υ.Γ. Τι θα γίνει με τις Αόρατες πόλεις του Καλβίνο; Δε σας ικανοποίησε ο Χένρι Τζέημς; Να κάνω ρελάνς;; :)

      Διαγραφή
    2. Δελεαστική η πρότασή σας, δε λέω... Θα σας απογοητεύσω όμως. Ούτε οι Αόρατες πόλεις μου ανήκουν. Οι αναγνωστικές μου απόπειρες (δις) έγιναν με αντίτυπο της Δανειστικής.

      Δυστυχώς, δεν έχω διαβάσει κανέναν Πύντσον. Αν ήταν να δώσω το βασίλειό μου για ένα βιβλίο, αυτό θα ήταν ο Φώκνερ που αναζητώ. (Προς το παρόν, τουλάχιστον.)

      Όσο για την "απληστία για βιβλία" που με δέρνει, μπαινοβγαίνω μέσα της, άλλοτε χαρίζοντας, άλλοτε μαζεύοντας.

      Διαγραφή
    3. Α, ώστε ήταν δανεικός ο Καλβίνο γι' αυτό έμεινε μετέωρη η πρότασή μου. Ωστόσο, αν σας ενδιαφέρει ακόμα ο Χένρι Τζέημς, μπορούμε να το ανταλλάξουμε με κάποιο της συλλογής σας. Το ίδιο (ίσως) ισχύσει και με το Κουτσό. Φυσικά, οι διαπραγματεύσεις θα γίνουν με ανάλογης δυναμικότητας βιβλία (θα ληφθεί υπόψιν και η σπανιότητα του βιβλίου, είναι ατού στα χέρια μου!!).

      Μα, αναζητείστε Πύντσον στην δανειστική, είναι πιθανό να υπάρχει κάποιο αντίτυπο και το καλύτερο είναι ότι σπάνια θα το έχει δανειστεί καποιος άλλος! :)

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερ...

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά ...

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Kinds of kindness

Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ήδη στολίσει με ελλειμματικό γούστο, οι κουραμπιέδες άρχισαν να ανταγωνίζονται τα μελομακάρονα – και τα δυο μαζί την Dubai chocolate –, η Black Friday με τις ασυναγώνιστες τιμές της θα κοντράρει στα ίσα την αληθινή ύπαρξη του ΑΙ Βασίλη, ο καιρός προσπαθεί να τα βρει με τον απορυθμισμένο θερμοστάτη του και γενικά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Και μέσα σε όλα αυτά, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, η εκκλησία, τα ιδρύματα, οι πολιτικοί (που είναι για τα ιδρύματα) θα δείξουν το καλοσυνάτο πρόσωπό τους στους ταλαίπωρους ετούτου του κόσμου. Και μην ξεχνάμε, ότι κυρίως τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά – και για όλα εκείνα που γιόρταζε η πρόσφατη «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών». «Πάντοτε, τα Χριστούγεννα έβγαζαν στους ανθρώπους τον καλύτερο αλλά και τον χειρότερο εαυτό τους».    

Ασκήσεις μνήμης

  Τις ασκήσεις ύφους τις κατέκτησε σε βαθμό που λίγοι συγγραφείς φτάνουν , με τις ασκήσεις μνήμης όμως κανείς άνθρωπος δεν τα βγάζει εύκολα πέρα. Όλοι μας γράφουμε autofiction από 8 χρονών – Περιγράψτε μας τα πιο ωραία σας Χριστούγεννα – τα νεύρα μου! Το autofiction πλέον μοιάζει να είναι ένας ευφημισμός για να αποδεχόμαστε κάποιες συγγραφικές μετριότητες ως κάτι παραπάνω από αυτό που είναι. Είναι προσβολή να θεωρείς ότι ο Τζόυς ή ο Σελίν (που επιτέλους σε λίγες μέρες θα εκδοθεί το «Θάνατος επί πιστώσει»∙ Γκάλοπ: ποιο άργησε περισσότερο; Το Μετρό Θεσσαλονίκης ή το βιβλίο του Σελίν;) έγραψαν autofiction. Το ίδιο ισχύει και για τον Καλβίνο στη συγκεκριμένη συλλογή. Δεν θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε! «Μόνο πετώντας πράγματα μπορώ να βεβαιωθώ πως ακόμα δεν έχει πεταχτεί κάτι από μένα, κάτι που ίσως να μην είναι ούτε και θα είναι για πέταμα» .