Έσπασα
τα πόδια μου. Μην ανησυχείτε, όχι τα κανονικά.
Εκείνα μόνο, που οδηγούν τα αναγνωστικά
μου βήματα. Και αυτό ενίοτε, αποδεικνύεται
εξίσου οδυνηρό. Πριν λίγες μέρες σε μια
κρίση μεγαλομανίας, ξεκίνησα τους
"Αδελφούς Καραμαζόφ" – σαράντα σελίδες
αργότερα τους παράτησα. Όχι, δεν με
τρόμαξε το θέμα του, κάθε άλλο. Μου
δημιούργησαν άγχος οι 1500 σελίδες που
ακολουθούσαν τις πρώτες σαράντα. Όχι,
φύγε μακριά, αφού το νιώθεις, δε σε πάνε
τώρα τελευταία οι εκτενείς αναγνώσεις,
ψάξε κάτι άλλο.
Βρήκα
ένα βιβλίο της Ναντίν Γκόρντιμερ,
διακόσιες σελιδούλες όλο κι όλο. "Οι
άνθρωποι του Τζούλι" – ένας μαύρος
υπηρέτης φυγαδεύει την
οικογένεια των λευκών, ύστερα από ταραχές
που ξεσπούν εναντίον τους, μέσα στην
ζούγκλα, στον καταυλισμό του, και γίνεται
εκείνος, ο Τζούλι, ο αφέντης τους,
προσπαθώντας να τους γνωρίσει έναν
κόσμο που οι λευκοί δύσκολα υποψιάζονταν
ότι υπάρχει. Ωραίο θέμα, πιασάρικο, στην
γνώριμη θεματολογία της Γκόρντιμερ. Η
αφήγηση όμως λίγο άνευρη, εγώ δε πολύ
νευρικός. Το παρατάω και αυτό. Τι θα κάνω
τώρα γαμώτο;
Στάθηκα
μπροστά στην βιβλιοθήκη πραγματικά
απελπισμένος. Ξεφύλλισα μερικά διηγήματα
του Φουέντες· έπιασα
τον "Χέρτσογκ" του Μπέλοου·
αγκάλιασα, περνώντας το χέρι μου στην
ράχη της, την Λολίτα·
τίποτα δεν με ικανοποιούσε. Κατέληξα
να διαβάζω για τρίτη ή τέταρτη φορά την
εισαγωγή από το "Κουτσό" του Κορτάσαρ.
Την ανάγνωση αυτού του βιβλίου την είχα
μεταθέσει μυστηριωδώς σε κάποια
απροσδιόριστη μελλοντική στιγμή. Δεν
με απωθούσε ο τρόπος γραφής και η παράδοξη
πρόταση ανάγνωσης, αντιθέτως αυτά τα
στοιχεία με τραβούσαν με μανία (η οποία
περιοριζόταν μέχρι τώρα, στο να διαβάζω
και να ξαναδιαβάζω την εισαγωγή).
Νομίζω
ότι και εγώ, όπως και πολλοί άλλοι
αναγνώστες, θα ξεκινούσαν με τον συμβατικό
τρόπο ανάγνωσης και αν προέκυπτε δεύτερη
ανάγνωση, τότε αυτή θα γινόταν σύμφωνα
με τις συμβουλές του συγγραφέα. Όμως με
σπασμένα πόδια δεν ένιωθα σίγουρος.
Χρειαζόμουν δεκανίκια για να προχωρήσω
την ανάγνωση. Η παράξενη αριθμητική
(αν)ακολουθία των κεφαλαίων που μου
προτείνει ο συγγραφέας, θα μου δείχνει
από πού θα πρέπει να πιαστώ για να μην
φάω τα μούτρα μου.
73-1-2-116-3-84-4-71-5-81-74-6-7-8-93-68-9-104-10-65-11-136-12-106-13-115-14-114-117-15-120-16-137-17-97-18-153-19-90-20-126-21-79-22-62-23-124-128-24-134-25-141-60-26-109-27-28-130-151-152-143-100-76-101-144-92-103-108-64-155-123-145-122-112-154-85-150-95-146-29-107-113-30-57-70-147-31-32-132-61-33-67-83-142-34-87-105-96-94-91-82-99-35-121-36-37-98-38-39-86-78-40-59-41-148-42-75-43-125-44-102-45-80-46-47-110-48-111-49-118-50-119-51-69-52-89-53-66-149-54-129-139-133-140-138-127-56-135-63-88-72-77-131-58-131.
Ρε
φίλε, εσύ παράτησες τους ογκωδέστατους
"Αδελφούς Καραμαζόφ" για να καταπιαστείς
με ένα δεύτερο ογκώδες βιβλίο; Ανόητε
εαυτέ μου, με αντέκρουσα, η προοπτική
της έκτασης χάνεται σε αυτή την περίπτωση.
Αν από την σελίδα 6 μεταπηδήσω στην 543,
ύστερα στην 112 και μετά στην 382, πώς θα
μπορώ να έχω την αίσθηση της έκτασης;
Άσε που δεν πρόκειται να παρατήσω την
ανάγνωσή του, συνέχισα να επιχειρηματολογώ
εναντίον μου, αφού αν υποθέσουμε ότι
παρατάω το βιβλίο στο κεφάλαιο 122 όπου,
σύμφωνα με τον παραπάνω κατάλογο
βρίσκεται κάπου στη μέση, πώς θα ξέρω
ότι διάβασα πράγματι το μισό βιβλίο;
Ίσως τα κεφάλαια που προηγούνται να
είναι μεγάλα σε έκταση και έτσι θα έχω
διαβάσει παραπάνω από το μισό του
βιβλίου. Ίσως πάλι, να μην έχω καλύψει
ούτε το 1/4 της έκτασης. Μπέρδεμα! Αυτή η
αποπροσανατολιστική άγνοια θα με
αναγκάσει να σιγουρευτώ ότι διάβασα
κάθε σελίδα του βιβλίου.
Αυτά
σκεφτόμουν μπροστά από τη βιβλιοθήκη
μου. Η ανάγνωση είναι ένα παιχνίδι –
κουτσό, κρυφτό, κυνηγητό – δεν έχει
σημασία ποιο. Έσυρα τα θρυμματισμένα
μου πόδια ως το δωμάτιο, με το βιβλίο
υπό μάλης σαν πατερίτσα και ξάπλωσα
στο κρεβάτι. Καλή μου ανάρρωση!
Υ.Γ. 2666 Αυτή η ανάρτηση προοριζόταν για το Διαβάζοντας ως προοίμιο της επικείμενης ανάγνωσης του "Κουτσό" του Κορτάσαρ. Απρόσμενες συγκυρίες όμως έσπασαν και το ηθικό μου εκτός από τα πόδια. Το "Κουτσό" με περιμένει ακόμα, τιμωρία, στο ένα πόδι! Ωστόσο, η παραπάνω ανάρτηση ας παραμείνει ως ένα σύμβολο ανύψωσης ηθικού κάθε φορά που κάποιος από σας στέκεται μπροστά από την βιβλιοθήκη του αναζητώντας την επόμενη κατάλληλη θεραπεία, το ισχυρότερο παυσίπονο. Θα το βρει στο τέλος. Όμως όσο πιο άρρωστος, τόσο πιο δύσκολα θα το βρίσκει!
Ακόμα περιμένει και η ανάρτηση και το Κουτσό; Εγώ γεννούσα, εσύ τι δικαιολογία έχεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαμία δικαιολογία. Έβαλα την ανάρτση για να μου θυμίσει γιατί παράτησα το Κουτσό τότε. Μην με τσιγκλάς όμως γιατί το διαβάζω στο τσακ μπαμ και σου στέλνω 2000 ετοιμοπόλεμες λέξεις στο μπλογκ σου! Να δεις εσύ! :Ρ
ΔιαγραφήΠαράτησες τους Αδελφούς Καραμαζώφ; Απορώ πώς σου μιλάω ακόμα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ.Γ.
Εγώ φταίω;; Ο Ντοστογιέφσκι... πόσο υπερφίαλος πια! :Ρ
ΔιαγραφήΕγώ πάλι ξεκίνησα την Καρένινα, την Άννα μωρέ. Αδύνατον. Μετά ένα του Ναιλ Γκρίφιθς, Ανθρώπινα Συντρίμμια. Τζιφος. Και τώρα παλευω ένα του Τσιρμπες, το Κρεματόριο. Έτοιμο για φούντο κι αυτό. Τελειώνουν κι οι διακοπές.... Το κουτσό το διάβασα προ αμνημονεύτων και θα ήθελα να το ξανά επιχείρησω αλλά όχι τώρα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, είναι γνωστό ότι οι βιβλιόφιλοι είναι πολύ σταθεροί χαρακτήρες! Η ανάρτηση είναι γραμμένη εδώ και καιρό και από όσα βιβλία αναφέρω το μόνο που έχω διαβάσει ως το τέλος είναι η Λολίτα -- απολαυστικό βιβλίο αλλά αρκετά μέτριο για τις δυνατότητες του Ναμπόκοφ.
ΔιαγραφήΤο Κουτσό θα είναι το επόμενο ανάγνωσμά μου, το πήρα απόφαση, τίποτα δεν μπορεί να με μεταπείσει :Ρ
1.Και τι πειράζει να παρατάμε βιβλία (κι ας είναι γραμμένα κι από τον Μεγαλοδύναμο τον ίδιο)και γενικώς να κάνουμε ό,τι μας έρχεται στην κεφάλα;Εξετάσεις θα δώσουμε;
ΑπάντησηΔιαγραφή2.Είπα να τηρήσω την καθιερωμένη διαδικτυακή αποτοξίνωση του Αυγούστου ως την ημερολογιακή του λήξη αλλά μου έλειψαν πολύ τα βιβλιοφιλικά μπλογκς (μόνον) κι εσείς όλοι (ή σχεδόν όλοι).Λοιπόν Μαραμπού,γιατί βρήκες μέτρια την "Λολίτα";
1. Βιβή, αυτά που είναι γραμμένα από τον Μεγαλοδύναμο τα παρατάμε πρώτα και δεν τα ξαναπιάνουμε στα χέρια μας ως την Δετεύρα Παρουσία!
Διαγραφή2. Έλα καημένη, αφού το καλοκαίρι πέρασε, καλό χει... χιχιχι, πλάκα κάνω, μη με δείρεις! ;) Δεν ξέρω γιατί μου φάνηκε μέτρια η Λολίτα. Περισσότερο μου έμοιασε σαν ένα παιχνίδι του Ναμπόκοφ με τα ήθη και έθιμα της Αμερικής (και του υπόλοιπου κόσμου) που στο τέλος μετάνιωσε που το έγραψε αν και εκείνο του έδωσε την μεγαλύτερη καταξίωση. Κάπου στα μισά του βιβλίου το θέμα ξεφούσκωσε και παρέμεινε μόνο η σπουδαία, με τις λυρικές εξάρσεις, γραφή του συγγραφέα και τα ευφάνταστα λογοπαίγνιά του (καθόλου αμελητέα στοιχεία, αν θες την γνώμη μου). Η Χλομή φωτιά ήταν απίστευτης δυναμικής μυθιστόρημα, κλάσεις ανώτερο από το χλιαρό road trip της Λολίτας. Θεωρώ μεγάλο κρίμα να μνημονεύεται ο Ναμπόκοφ ως ο συγγραφέας της Λολίτας, λες και έγραψε μόνο αυτό το βιβλίο! Ο Ναμπόκοφ δεν είναι Κέρουακ, μην τον εξευτελίζετε έτσι :Ρ
Το μυστικό για να μην έχουμε μισοδιαβασμένα βιβλία είναι το εξής: Δεν αφήνουμε ποτέ το συνειδητό εαυτό μας να επιλέξει ποιο θα είναι το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσουμε. Συνήθως οι βιβλιόφιλοι έχουμε ένα απόθεμα αδιάβαστων βιβλίων τα οποία ο συνειδητός εαυτός μας αγόρασε. Όταν έρθει η στιγμή να επιλέξουμε ποιο από αυτά θα διαβάσουμε, στεκόμαστε στην βιβλιοθήκη μας και αφήνουμε το υποσυνείδητό μας να συνομιλήσει με τα βιβλία. Το αργότερο σε πέντε λεπτά, η επιλογή έχει γίνει και συνήθως είναι η σωστή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ.Γ.
Αυτά να τα πεις στον Σπύρο, Ελένη, που δεν αφήνει το υποσυνείδητό του ελεύθερο! :Ρ
ΔιαγραφήΓια μένα, το μυστικό για να μην έχουμε μισοδιαβασμένα βιβλία είναι να μην διαβάζουμε καθόλου! Η θεωρία σου είναι πολύ φρουδική για να την ενστερνιστώ. Ωστόσο, για να μην σε θυμώσω και σε χάσω από θαμώνα του μπλογκ, να προσθέσω κάπου εδώ ότι, τα μισοδιαβασμένα βιβλία που παράτησε στην άκρη ως αναγνωστικά απωθημένα το υποσυνείδητο, τα ανταλλάσσουμε εντελώς συνειδητά, μειώνοντας έτσι το ψυχικό μας άλγος και τις έμμονες ιδέες. Αυτό (του Φρόιντ)!!
Ασθμαίνουσα ήρθα να σας πω ότι ο Κορτάσαρ θα σας βοηθήσει να ξε-κουτσαθείτε, να ξε-στραβωθείτε και να αποζημιωθείτε λογοτεχνικά που φτάσατε ως αυτόν, για να δείτε τι εστί βύσσινο και τι εστί γραφή, έστω και διά της μετάφρασης (Κώστα Κουντούρη).
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ συγγραφέας λέει ότι αν δεν το έγραφε, θα έπεφτε στο Σηκουάνα. Προσωπικά, το έβρισκα πάντα μπροστά μου -ακόμα και στη λίστα μου- όμως το διάβασα μόλις πριν 4-5 χρόνια. Και το λάτρεψα.
Το μόνο κακό που έχει αυτό το βιβλίο είναι ότι δεν μου ανήκει. Ω, τι απληστία...
ΥΓ. Μετά που θα το έχετε διαβάσει, δεν θα πω όχι αν μου το χαρίσετε. Αν το χαρίζετε.☺
Ασθμαίνουσα... γιατί προφανώς ξεχαστήκατε στις παραλίες!!
ΔιαγραφήΑπό αυτό που είχα προλάβει να διαβάσω την πρώτη φορά, μου φάνηκε εξαιρετικό. Είχα ακολουθήσει την αναγνωστική προτροπή του συγγραφέα, κάτι που θα κάνω και αυτή την φορά. Σχετικά με το αίσθημα ιδιοκτησίας που σας τρώει (αλήθεια, τι ψηφίζετε, ΚΚΕ;), κάτι μπορεί να γίνει. Εδώ όμως δεν χαρίζουμε οικόπεδα, χαρίζουμε χρέη, σώζουμε ζωές (αληθινό κόμμα, indeed!) -- μπορούμε όμως να ανταλλάξουμε τις "περιουσίες" μας. Εγώ για έναν Πύντσον ακόμα (και συγκεκριμένα το V.) δίνω το βασίλειό μου! Αν αυτή η πρόταση σας συμφέρει, τότε τι να πω, με έχετε του χεριού σας!!
Υ.Γ. Τι θα γίνει με τις Αόρατες πόλεις του Καλβίνο; Δε σας ικανοποίησε ο Χένρι Τζέημς; Να κάνω ρελάνς;; :)
Δελεαστική η πρότασή σας, δε λέω... Θα σας απογοητεύσω όμως. Ούτε οι Αόρατες πόλεις μου ανήκουν. Οι αναγνωστικές μου απόπειρες (δις) έγιναν με αντίτυπο της Δανειστικής.
ΔιαγραφήΔυστυχώς, δεν έχω διαβάσει κανέναν Πύντσον. Αν ήταν να δώσω το βασίλειό μου για ένα βιβλίο, αυτό θα ήταν ο Φώκνερ που αναζητώ. (Προς το παρόν, τουλάχιστον.)
Όσο για την "απληστία για βιβλία" που με δέρνει, μπαινοβγαίνω μέσα της, άλλοτε χαρίζοντας, άλλοτε μαζεύοντας.
Α, ώστε ήταν δανεικός ο Καλβίνο γι' αυτό έμεινε μετέωρη η πρότασή μου. Ωστόσο, αν σας ενδιαφέρει ακόμα ο Χένρι Τζέημς, μπορούμε να το ανταλλάξουμε με κάποιο της συλλογής σας. Το ίδιο (ίσως) ισχύσει και με το Κουτσό. Φυσικά, οι διαπραγματεύσεις θα γίνουν με ανάλογης δυναμικότητας βιβλία (θα ληφθεί υπόψιν και η σπανιότητα του βιβλίου, είναι ατού στα χέρια μου!!).
ΔιαγραφήΜα, αναζητείστε Πύντσον στην δανειστική, είναι πιθανό να υπάρχει κάποιο αντίτυπο και το καλύτερο είναι ότι σπάνια θα το έχει δανειστεί καποιος άλλος! :)