Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άτιμη κοινωνία! Άλλους τους κατεβάζεις και άλλους τους ανεβάζεις στα τάρταρα!


Πριν δέκα μέρες μπήκε ο νέος χρόνος και όσοι δεν έχετε διαβάσει ποτέ σας Μέλβιλ, νομίζω ότι ήρθε ο καιρός να τον βάλετε στο πρόγραμμα. Πώς θα σας φαινόταν όμως αν υπήρχε ένα Ημερολόγιο Μέλβιλ όπου θα μπορούσατε να σημειώνετε στην κάθε ξεχωριστή μέρα, την υπενθύμιση «Να διαβάσω Μέλβιλ!», σαν ενοχλητική επίπληξη στον τεμπέλη εαυτό σας; Εγώ, προσωπικά, το βρίσκω τέλειο! Την ιδέα για την υλοποίηση αυτού του ημερολογίου έκανε πράξη ο Σ.Μ.Ε.Δ. (Σύλλογος Μεταφραστών-Επιμελητών-Διορθωτών) και εντελώς αναπάντεχα έκανε και ποδαρικό στην νέα αναγνωστική μου χρονιά. Ημερολόγιο Μέλβιλ όμως χωρίς λογοτεχνία δεν παίζει, κι έτσι, μέρος αυτής της έκδοσης είναι και ένα υπέροχο διήγημα που πρωτοδημοσιεύτηκε στο Harper’s Magazine τον Απρίλιο του 1855 και μεταφράζεται (νομίζω) πρώτη φορά στα ελληνικά. Γι’ αυτό σας λέω, αν καταφέρετε να βρείτε το ημερολόγιο, αναγκαστικά θα διαβάσετε Μέλβιλ και θα σας μείνει και το ημερολόγιο άθικτο αφού δεν θα χρειαστεί να επιπλήττετε εκεί μέσα τους εαυτούς σας!
 
Και μιας και μιλάμε για ημερολόγια και ημερομηνίες, ας ξαναθυμηθούμε ότι ο Μέλβιλ παραμένει τουλάχιστον 200 χρόνια μπροστά απ’ την εποχή μας! Το έργο του πάντα γεμάτο συμβολισμούς και ερμηνείες, μας παρέχει μία καπιταλιστική θεώρηση της λογοτεχνίας! Ο καπιτάλισμος είναι το πιο δίκαιο σύστημα – το ισχυρίζονται μόνο όσοι δουλεύουν το πολύ οκτώ ώρες, και όχι για ψίχουλα. Αυτό είναι και το πρώτο επίπεδο και το πιο φανερό, του σπουδαίου διηγήματός του. Ο ποιητικός τίτλος «Ο Παράδεισος των εργένηδων και τα Τάρταρα των παρθένων» (που τεκμηριώνεται πολύ λογοτεχνικά μέσα στο διήγημα) περιγράφει μία αντίστιξη, δύο κόσμους που δεν θα ενωθούν ποτέ τους. Από την μια, τον κόσμο των δικηγόρων στην περιοχή Τεμπλ (κανένας συμβολισμός τυχαίος) του Λονδίνου και από την άλλη ένα εργοστάσιο χαρτιού στην Νέα Αγγλία στο οποίο δουλεύουν νεαρές εργάτριες, σε μια δύσβατη περιοχή που παραπέμπει εμμέσως στην Κόλαση – εκτός από μία άμεση αναφορά στον Δάντη ώστε να κάνει αντίστιξη με τον Παράδεισο των εργένηδων, τοπωνύμια όπως Μπουντρούμι του Διαβόλου, Ματωμένος Ποταμός, κλπ, ενισχύουν περισσότερο την αντίθεση. 

[…] «Αυτό που αποκαλούμε πόνο, το βάσανο που ονομάζουμε ανησυχία – αυτοί οι δυο θρύλοι έμοιαζαν εξωφρενικοί στις εργένικες φαντασίες τους. Πώς θα μπορούσαν άντρες με φιλελεύθερες απόψεις, ώριμη γνώση του κόσμου και ευρύτατες φιλοσοφικές και κοινωνικές αντιλήψεις – πώς θα μπορούσαν αυτοί να ανεχθούν να τους επιβάλλονται τέτοιοι μοναστικοί μύθοι; Πόνος! Ανησυχία! Είναι σαν να μιλάμε για θαύματα καθολικών. Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. – Μου δίνετε το σέρι, κύριε; – Σιγά! Αποκλείεται! – Το πορτό, παρακαλώ, κύριε; Ανοησίες· μη λέτε τέτοια πράγματα. – Η καράφα πηγαίνει σε σας, αν δεν κάνω λάθος, κύριε. 
Και κάπως έτσι προχώρησε η βραδιά». 


Ο καπιταλισμός είναι δίκαιος… μόνο αν είσαι δικηγόρος (για να χρησιμοποιήσω μία κάπως αμφιλεγόμενη μεταφορά)! Αν κάνεις δεύτερες σκέψεις, αν για μια στιγμή σταθείς στο σαλόνι σου και σκεφτείς όλα αυτά τα πράγματα που σε ζεσταίνουν, σε βοηθούν να επικοινωνήσεις, θρέφουν το κορμί και το πνεύμα σου, πού και από ποιους φτιάχνονται, τότε ίσως να μεταφερθείς νοερά σε κάποιο Μπουντρούμι του Διαβόλου που δεν θα σου αρέσει καθόλου. Εκεί σε πάει ο Μέλβιλ, ο οποίος, όπως οφείλουν οι μεγάλοι συγγραφείς, δεν παίρνει συγκεκριμένη θέση. Ούτε και εγώ σκοπεύω να πάρω. «Σε σειρές πάγκων που έμοιαζαν άδειοι κάθονταν κορίτσια που έμοιαζαν εξίσου άδεια, με άδειους λευκούς φακέλους στα άδεια χέρια τους, κι όλες δίπλωναν άδειο χαρτί με μιαν άδεια έκφραση στα πρόσωπά τους»

Το διήγημα πέρα από την παραπάνω προφανή αντίστιξη, εμπεριέχει και άλλες τόσες, περισσότερο ή λιγότερο φανερές, περισσότερο ή λιγότερο κρυφές. «Ο συγγραφέας ενώνει δυο εικόνες μακρινές μεταξύ τους σε όλα τα επίπεδα: κοινωνικό, χωροταξικό, πολιτισμικό, εκείνο του φύλου, αλλά και της ατμόσφαιρας». Και η πολιτισμική αντίστιξη θα τέρψει ιδιαιτέρως μερικά μυαλά, αλλά εγώ λέω να επιμείνω λίγο σε εκείνη του φύλου. Πολύς λόγος γίνεται στις μέρες μας για την φεμινιστική λογοτεχνία, αν πρέπει να γράφεται μόνο από γυναίκες, οι άντρες συγγραφείς (ειδικά οι Γάλλοι πενηντάρηδες!) τι ρόλο έχουν σε αυτή, κλπ. Το διήγημα του Μέλβιλ συμπύκνωσε με θαυμαστή μεστότητα το διάσημο βιβλίο της Άτγουντ, τουλάχιστον στη γενικότερη φιλοσοφία και όχι τόσο στα επιμέρους κομμάτια. Δεν υποτιμώ το σπουδαίο έργο της Άτγουντ, απλώς καταδεικνύω ότι ακόμα και ένα έργο πολύ παλιό μπορεί να μιλήσει στο σήμερα και το αύριο με  αναπάντεχους τρόπους. Όλες οι εργάτριες είναι ανύπαντρες γιατί έτσι ευνοείται η επιχείρηση – όποια γυναίκα έμεινε έγκυος ενώ παράλληλα δούλευε, ενδεχομένως, έχει να πει μια ενδιαφέρουσα ιστορία πάνω σε αυτό. Ένα εύρημα του Μέλβιλ που μου άρεσε πάρα πολύ είναι όταν βάζει ένα μικρό παλικαράκι να δείξει το εργοστάσιο χαρτιού στον αφηγητή-επισκέπτη. Το ονομά του είναι Έρως και είναι θρασύ και ενθουσιώδες που κινείται διαρκώς ανάμεσα στα κορίτσια που μένουν ανέκφραστα και θλιμμένα στην παρουσία του – «σαν χρυσόψαρο μέσα σε άχρωμα κύματα»

Το διήγημα μεταφράστηκε όμορφα από τους «Bachelors and Maids», μια χαρά παιδιά, είναι του… Συλλόγου! Η γενική έκδοση είναι πολύ κομψή και ταυτόχρονα χρηστική, για να σημειώνετε και στο ημερολόγιο ποια άλλα βιβλία διαβάσατε στην διάρκεια του χρόνου. Φροντίστε μόνο να είναι αντάξια του Μέλβιλ! Ο Μέλβιλ είναι ο σπουδαιότερος συγγραφέας που γνώρισε αυτός ο κόσμος, γιατί διαθέτει δύο αντικρουόμενα προτερήματα: είναι προσιτός στον πολύ κόσμο (σε σύγκριση με πολλούς συγγραφείς του περασμένου αιώνα που θεωρούνται ακαταλαβίστικοι) και παράλληλα, διατηρεί κάτω από την γραφή του ένα παγόβουνο ερμηνειών που ο κάθε αναγνώστης βλέπει μονό μια απειροελάχιστη κορυφή του. Ο κόσμος είναι πολυπλοκος όπως και η λογοτεχνία και ο Μέλβιλ το γνωρίζει πολύ καλά αυτό. Εδώ η λογοτεχνία δεν είναι καθόλου παρθένα, γεννά συνεχώς νέες ερμηνείες που διαιωνίζονται ασταμάτητα, και ο Μέλβιλ, επιτρέψτε μου την αθυροστομία, είναι μεγάλη συγγραφική πουτάνα. 


Melville rules! «White whale – holy grail», με δύο λόγια η αιώνια αντίστιξη που παρουσιάζει ο συγγραφέας (και) στο συγκεκριμένο βιβλιαράκι αλλά γενικότερα και σε όλο το δαιμόνιο έργο του! 

Υ.Γ. 2666 Ευχαριστώ πολύ τη Rosa Mund που γνωρίζει την εμμονή μου με τον Καπετάνιο και δεν χάνει ευκαιρία να τυραννάει το μυαλό μου.

Σχόλια

  1. JulSt11.1.19

    Μεγάλη μαγκιά οι Mastodon...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρότι δεν είμαι γνώστης του συγκεκριμένου είδους μουσικής, από πολύ παλιά άκουγα με μεγάλη ευχαρίστηση αυτές τις μουσικές. Και συνεχίζω ακόμα. Δυνατό κομμάτι!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερ...

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά ...

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Kinds of kindness

Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ήδη στολίσει με ελλειμματικό γούστο, οι κουραμπιέδες άρχισαν να ανταγωνίζονται τα μελομακάρονα – και τα δυο μαζί την Dubai chocolate –, η Black Friday με τις ασυναγώνιστες τιμές της θα κοντράρει στα ίσα την αληθινή ύπαρξη του ΑΙ Βασίλη, ο καιρός προσπαθεί να τα βρει με τον απορυθμισμένο θερμοστάτη του και γενικά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Και μέσα σε όλα αυτά, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, η εκκλησία, τα ιδρύματα, οι πολιτικοί (που είναι για τα ιδρύματα) θα δείξουν το καλοσυνάτο πρόσωπό τους στους ταλαίπωρους ετούτου του κόσμου. Και μην ξεχνάμε, ότι κυρίως τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά – και για όλα εκείνα που γιόρταζε η πρόσφατη «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών». «Πάντοτε, τα Χριστούγεννα έβγαζαν στους ανθρώπους τον καλύτερο αλλά και τον χειρότερο εαυτό τους».    

Ασκήσεις μνήμης

  Τις ασκήσεις ύφους τις κατέκτησε σε βαθμό που λίγοι συγγραφείς φτάνουν , με τις ασκήσεις μνήμης όμως κανείς άνθρωπος δεν τα βγάζει εύκολα πέρα. Όλοι μας γράφουμε autofiction από 8 χρονών – Περιγράψτε μας τα πιο ωραία σας Χριστούγεννα – τα νεύρα μου! Το autofiction πλέον μοιάζει να είναι ένας ευφημισμός για να αποδεχόμαστε κάποιες συγγραφικές μετριότητες ως κάτι παραπάνω από αυτό που είναι. Είναι προσβολή να θεωρείς ότι ο Τζόυς ή ο Σελίν (που επιτέλους σε λίγες μέρες θα εκδοθεί το «Θάνατος επί πιστώσει»∙ Γκάλοπ: ποιο άργησε περισσότερο; Το Μετρό Θεσσαλονίκης ή το βιβλίο του Σελίν;) έγραψαν autofiction. Το ίδιο ισχύει και για τον Καλβίνο στη συγκεκριμένη συλλογή. Δεν θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε! «Μόνο πετώντας πράγματα μπορώ να βεβαιωθώ πως ακόμα δεν έχει πεταχτεί κάτι από μένα, κάτι που ίσως να μην είναι ούτε και θα είναι για πέταμα» .