Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παραφορισμοί


 
Μου αρέσουν πολύ οι αφορισμοί ως λογοτεχνικό είδος (θα γράψω σχετικά σε προσεχή ανάρτηση) και κυρίως αγαπώ μέχρι παραφοράς εκείνους του Γκέοργκ Κρίστοφ Λίχτενμπεργκ. Το όνομα του μπλογκ οφείλεται σε έναν δικό του, μέρος του τρόπου που σκέφτομαι οφείλεται σε αυτόν, και παρόλο που έχω ομολογουμένως εγκεφαλικά κεραυνοβοληθεί ελπίζω να μην εμφανίσω παράξενα σχήματα και στο σώμα μου εξαιτίας του! Παλιότερα είχαν κυκλοφορήσει δύο μικρές συλλογές με αφορισμούς από τις εκδόσεις «Στιγμή» και πριν από λίγο καιρό εντελώς αναπάντεχα – κεραυνός εν αιθρία – μια μεγαλύτερης έκ(σ)τασης από τον «Κέδρο». Νίτσε, Βιτγκενστάιν, Γκαίτε, Κιρκεγκώρ, Σοπενχάουερ, κ.α. πίνανε νερό στο όνομά του και το ίδιο κάνω και εγώ χρόνια τώρα – ενίοτε και με οινοπνευματώδη∙ αυτό το λόγο θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα, μεθύστε με τ’ αθάνατο κρασί του Λίχτενμπεργκ. Ακολουθεί περήφανη παρέλαση που δεν έδειξαν οι τηλεοράσεις!
 
«Όταν δεν σε βρουν εκεί που νομίζουν ότι πρέπει να ψάξουν, δεν σε ανακαλύπτουν».
 
«Χάρη στην ευστροφία του, χρησιμοποιούσε οτιδήποτε ως μέτρο για να συγκρίνει δυο πράγματα».
 
«Εκείνος που γνωρίζει τη φύση του ξέρει πόσο δύσκολο είναι να αφηγείται εμπειρίες χωρίς να αφήνει την κρίση του να επεμβαίνει».
 
«Δεν είναι παράξενο πως, όταν το κοινό μάς χειροκροτεί, το θεωρούμε ικανό, ενώ, όταν μας επικρίνει, το θεωρούμε ανίκανο να κρίνει τα έργα του πνεύματος;»
 
«Εφόσον η ορθότητα της κρίσης μας δεν βασίζεται στις απόψεις των άλλων, αλλά στη δική μας εμπειρία και γνώση, το ερώτημα είναι πώς να εξασφαλίσουμε έναν πλούτο γνώσης. Μελετώντας την ιστορία ή, καλύτερα, περιορίζοντας τις επαφές μας;»
 
«Ένα αθώο αγοράκι φανταζόταν τον γάμο σαν τραμπάλα, όπου όταν ο ένας ανεβαίνει ο άλλος κατεβαίνει. Το φαντάστηκε αυτό, αν και δεν είχε δει ποτέ έναν γαμπρό και μια νύφη πάνω σε τραμπάλα».
 
«Να σκεφτώ κάτι που, όταν το ακούν, θα πεθαίνουν στα γέλια».
 
«Το καλό ή άσχημο γράψιμο δεν κρύβονται, όμως κανένας δεν μπορεί να διαπιστώσει αν είναι η σοφία ή η άγνοια που σε κάνουν να μην γράφεις».
 
«Κανένα έργο, και προπάντων κανένα έργο της λογοτεχνίας, δεν πρέπει να δείχνει την προσπάθεια που καταβλήθηκε για να γραφτεί. Ο συγγραφέας οφείλει να σκορπίζει στα κεφάλαιά του υπαινιγμούς, ώστε οι αναγνώστες του να νομίζουν ότι έχει ακόμα χιλιάδες ιδέες να τους πετάξει».
 
«Δεν απαιτεί ταλέντο το να γράφεις έτσι ώστε να δυσκολεύονται να σε καταλάβουν».
 
«Οι πλάκες από σοκολάτα και αρσενικό, πάνω στις οποίες είναι γραμμένοι οι νόμοι». 
 
https://stackoverflow.com/questions/31375025/how-would-one-begin-to-write-code-to-generate-lichtenberg-figures-lightning-fra

«Όσο αναλύουμε λογικά μια γλώσσα τόσο πιο δύσκολα τη μαθαίνουμε. Πολλά στη γλώσσα που μιλάμε άπταιστα οφείλονται στο ένστικτο και όχι στη λογική».
 
«Ήταν τόσο λογικός που δεν είχε σχεδόν καμία χρησιμότητα».
 
«Η εξέλιξη οδηγεί στη λεπτότητα. Παλαιότερα, η μουσική ήταν θόρυβος, η σάτιρα χάχανο, και αυτόν που σήμερα του λέμε «με συγχωρείτε» κάποτε τον χτυπούσαμε κατακέφαλα».
 
«Αν ποτέ επέβαλλαν φόρο στη σκέψη, θα χρεοκοπούσε αμέσως».
 
«Το να γράφεις με ευαισθησία απαιτεί κάτι περισσότερο από δάκρυα και σεληνόφως».
 
«Για κάθε πράγμα μπορεί να ειπωθεί ένα ευφυολόγημα, υπέρ και κατά αυτού. Ο πνευματώδης μπορεί να αντικρούσει αυτό που μόλις είπα και να με κάνει να μετανιώσω που το είπα».
 
«Δεν μπορώ να πω ότι ήμουν εχθρός του, ούτε φίλος του. Δεν τον έχω δει ούτε μια φορά στον ύπνο μου».
 
«Είμαι πεπεισμένος ότι δεν αγαπάμε μόνο τον εαυτό μας στο πρόσωπο των άλλων, αλλά και τον μισούμε».
 
«Σε μια τόσο περίπλοκη μηχανή όπως ο κόσμος, θεωρώ ότι, παρά τις μικρές εισφορές μας, όλοι παίζουμε σε μια λοταρία».
 
«Προτιμώ να διαβάσω αυτά που ο διάσημος συγγραφέας έχει διαγράψει παρά αυτά που έχει γράψει».
 
«Με δυσαρεστεί όταν αντιλαμβάνομαι ότι κάποιος με οικτίρει, με τη σημερινή έννοια του όρου. Να γιατί οι άνθρωποι όταν εξοργίζονται με κάποιον λένε «Είναι αξιολύπητος». Ο οίκτος είναι μορφή ελεημοσύνης∙ κάθε ελεημοσύνη προϋποθέτει ανάγκη από τη μια πλευρά και περίσσεια από την άλλη».
 
Τις προηγούμενες συλλογές τις είχα διαβάσει αμέτρητες φορές και είχα μάθει αρκετούς αφορισμούς απ έξω. Ωστόσο, δεν τις έχω εδώ μαζί μου και έτσι η μνήμη μου παρουσιάζεται εξασθενημένη και η σύγκριση σχεδόν αδύνατον να γίνει. Θεωρώ ότι η ανθολόγηση από τον Κώστα Νησιώτη για την έκδοση του «Κέδρου» έλαβε σοβαρά υπ’ όψιν τις πρότερες συλλογές και έτσι δεν συμπεριέλαβε πολλούς διπλότυπους αφορισμούς πέρα από κάποιους πανέμορφους και απολύτως σημαντικούς που όσο και να τους διαβάσεις δεν τους βαριέσαι. Νοερά ανατρέχοντας θεωρώ ότι οι παλιότερες συλλογές είχαν ένα πιο στακάτο και παιχνιδιάρικο ύφος (τουλάχιστον σε κάποιους αφορισμούς), χωρίς όμως και σε αυτή την νέα συλλογή να χάνεται το νόημα και η ομορφιά της φράσης – ίσως να το βλέπω έτσι γιατί εκείνους διάβασα πρώτη φορά και αγάπησα τόσο πολύ. Φέρνω ένα παράδειγμα από έναν αφορισμό που αγαπώ. Ο τωρινός αφορισμός, «Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Αν το λίγο που έχεις να πεις δεν είναι τίποτε το ιδιαίτερο, προσπάθησε να το πεις λίγο πιο ιδιαίτερα», άλλοτε ήταν, «Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Αν το λιγουλάκι σου δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, λέγε το τουλάχιστον λιγουλάκι ιδιαίτερα»! Το νόημα είναι το ίδιο αλλά μάλλον θα συμφωνήσετε και εσείς ότι στην νέα εκδοχή λείπει κάτι από την τσαχπινιά και το μέτρο του λόγου που τον κάνει ιδιαίτερο – ο παλιός μεταφραστής το είπε λιγουλάκι ιδιαίτερα… άξιος μαθητής του Λίχτενμπεργκ!
 
Παρόλα αυτά, πιστεύω ότι ο μεταφραστής Κώστας Νησιώτης έκανε καλή δουλειά και τέλος πάντων, σε έναν τόσο παιχνιδιάρη συγγραφέα όπως ο Λίχτενμπεργκ κάθε ανάλογος παιχνιδιάρης μεταφραστής θα έδινε λιγότερο ή περισσότερο παιχνιδιάρικο ύφος στη μετάφρασή του. Το νόημα της φιλοσοφίας του συγγραφέα όμως παραμένει ευκρινές και αδίστακτο. Και όπως και να ’χει ευχαριστώ τον μεταφραστή που το μετέφερε στην γλώσσα μου – έστω και με κάπως λιγότερα παιχνιδίσματα. Δεν διευκρινίζεται αν η μετάφραση έγινε από τα γερμανικά, αν και στο τέλος υπάρχει βιβλιογραφία που αναφέρει το γερμανικό πρωτότυπο, αγγλικές μεταφράσεις καθώς και τις ελληνικές εκδόσεις της «Στιγμής» (ξανακοιτώντας παρατήρησα ότι αναφέρει μόνο την μία, εκείνη με μεταφραστή τον Παναγιώτη Κονδύλη). Περιέχει ακόμα ένα μικρό εισαγωγικό σημείωμα του μεταφραστή καθώς και ένα ποίημά του Για τα γενέθλια του Λίχτενμπεργκ, στο τέλος. Η έκδοση του «Κέδρου» είναι μεγάλου σχήματος, με ελαφρύ χαρτί που θα δυσαρεστήσει κάποιους αναγνώστες και μαλακό εξώφυλλο. Προσωπικά δεν με χάλασε καθόλου αλλά έχω να δηλώσω πως όταν πρόκειται για αφορισμούς, και ειδικά του Λίχτενμπεργκ, μια στιβαρή έκδοση με χοντρό χαρτί και σκληρό εξώφυλλο που θα αντέχει σε συνεχείς αναγνώσεις, θα ήταν περισσότερο προτιμητέα. Αδιαφορώ όμως για τέτοιες μικρολεπτομέρειες. Άλλο είναι το θέμα μου: θα βγουν άλλοι αφορισμοί του, ωρέ αφορισμένοι; Μιλήστε!
 
«Νομίζεις ότι αναζητώ το παράξενο επειδή δεν γνωρίζω το ωραίο. Ακριβώς επειδή δεν γνωρίζεις ποιο είναι το ωραίο, αυτό που αναζητώ σου φαίνεται παράξενο».
 
«Είναι αδύνατον να διασχίσεις το πλήθος με τον πυρσό της αλήθειας δίχως να καψαλίσεις κάποιου τα γένια».
 
«Τίποτε δεν κρίνουμε πιο επιπόλαια από τον χαρακτήρα του άλλου. Έχω διαπιστώσει ότι οι αποκαλούμενοι κακοί κερδίζουν όταν τους γνωρίσεις καλύτερα. Αντιθέτως, οι καλοί χάνουν».
 
«Είναι πολλοί αυτοί που διαβάζουν για να μην σκέφτονται».
 
«Η τάση του ανθρώπου να δίνει σημασία στα ασήμαντα πράγματα έχει προκαλέσει πολλά σημαντικά». 
 
https://stackoverflow.com/questions/31375025/how-would-one-begin-to-write-code-to-generate-lichtenberg-figures-lightning-fra

«Εκείνοι που είναι ικανοί να παρατηρούν τον εαυτό τους χαίρονται όταν ανακαλύπτουν ένα ελάττωμα στον χαρακτήρα τους. Εκεί υπερέχει ο γνώστης».
 
«Εκεί όπου κάποτε ήταν τα σύνορα της επιστήμης τώρα είναι το κέντρο της».
 
«Θεωρούμε πως ό,τι φτιάχνεται έχει έναν σκοπό, όπως η αράχνη φτιάχνει τον ιστό της για να παγιδεύει μύγες. Όμως η αράχνη φτιάχνει τον ιστό της χωρίς να ξέρει αν υπάρχουν μύγες».
 
«Άραγε πώς έφτασε ο άνθρωπος στην έννοια της ελευθερίας; Ένα μεγάλο ερώτημα».
 
«Η φαντασία μου ξαφνιάζεται σαν άλογο και καλπάζει. Αυτή είναι μια ακριβής απεικόνιση της ευαισθησίας μου».
 
«Σε αυτό τον κόσμο περνάς καλύτερα μιλώντας για ωραίες περιπέτειες παρά για την αλήθεια».
 
«Αποφάσισα να στέλνω εντάλματα σύλληψης σε όσους οικειοποιούνται τις σκέψεις μου».
 
«Δεν δίνουμε σημασία στις λογοτεχνικές μεταφορές∙ ωστόσο, πιστεύω ότι μια καλή μεταφορά θα πρέπει να βάζει σε υποψίες την αστυνομία».
 
«Αχ, εκείνες οι καλές εποχές, όταν πίστευα ό,τι άκουγα!»
 
«Για πολλούς η δυσπιστία απέναντι σε κάτι βασίζεται στην τυφλή πίστη σε κάτι άλλο».
 
«Παλαιότερα συνήθιζαν, και ίσως το συνηθίζουν ακόμα, να προσθέτουν ως υπότιτλο σε ένα μυθιστόρημα τη φράση: μια αληθινή ιστορία. Αυτό ήταν ένα αφελές, ανώδυνο ψέμα, όμως το ότι η λέξη «μυθιστόρημα» παραλείπεται από πολλά πρόσφατα βιβλία ιστορίας δεν είναι διόλου αφελές».
 
«Όπου τα λογοπαίγνια αποτελούν ψυχαγωγία μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι υπάρχει καλλιέργεια».
 
«Μια ζωή αξίζει να γραφτεί τρεις φορές: την πρώτη σαν να τη γράφει ένας φίλος, τη δεύτερη σαν να τη γράφει ένας εχθρός, και την τρίτη η αλήθεια».
 
«Ο Λίχτενμπεργκ ήταν κατά βάθος καλός, αλλά δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να το δείξει.
Το πιο μεγάλο σφάλμα μου, η αιτία για όλα τα βάσανά μου».


Υ.Γ. 2666 «Μην ψάχνεις για τάξη σε αυτό το μικρό βιβλίο μπλογκ. Η τάξη είναι κόρη της σκέψης, και οι εχθροί μου μου αφιερώνουν τόσο λίγη σκέψη που δεν βλέπω γιατί πρέπει να τους αφιερώσω κι εγώ».

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερ...

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά ...

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Kinds of kindness

Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ήδη στολίσει με ελλειμματικό γούστο, οι κουραμπιέδες άρχισαν να ανταγωνίζονται τα μελομακάρονα – και τα δυο μαζί την Dubai chocolate –, η Black Friday με τις ασυναγώνιστες τιμές της θα κοντράρει στα ίσα την αληθινή ύπαρξη του ΑΙ Βασίλη, ο καιρός προσπαθεί να τα βρει με τον απορυθμισμένο θερμοστάτη του και γενικά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Και μέσα σε όλα αυτά, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, η εκκλησία, τα ιδρύματα, οι πολιτικοί (που είναι για τα ιδρύματα) θα δείξουν το καλοσυνάτο πρόσωπό τους στους ταλαίπωρους ετούτου του κόσμου. Και μην ξεχνάμε, ότι κυρίως τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά – και για όλα εκείνα που γιόρταζε η πρόσφατη «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών». «Πάντοτε, τα Χριστούγεννα έβγαζαν στους ανθρώπους τον καλύτερο αλλά και τον χειρότερο εαυτό τους».    

Ασκήσεις μνήμης

  Τις ασκήσεις ύφους τις κατέκτησε σε βαθμό που λίγοι συγγραφείς φτάνουν , με τις ασκήσεις μνήμης όμως κανείς άνθρωπος δεν τα βγάζει εύκολα πέρα. Όλοι μας γράφουμε autofiction από 8 χρονών – Περιγράψτε μας τα πιο ωραία σας Χριστούγεννα – τα νεύρα μου! Το autofiction πλέον μοιάζει να είναι ένας ευφημισμός για να αποδεχόμαστε κάποιες συγγραφικές μετριότητες ως κάτι παραπάνω από αυτό που είναι. Είναι προσβολή να θεωρείς ότι ο Τζόυς ή ο Σελίν (που επιτέλους σε λίγες μέρες θα εκδοθεί το «Θάνατος επί πιστώσει»∙ Γκάλοπ: ποιο άργησε περισσότερο; Το Μετρό Θεσσαλονίκης ή το βιβλίο του Σελίν;) έγραψαν autofiction. Το ίδιο ισχύει και για τον Καλβίνο στη συγκεκριμένη συλλογή. Δεν θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε! «Μόνο πετώντας πράγματα μπορώ να βεβαιωθώ πως ακόμα δεν έχει πεταχτεί κάτι από μένα, κάτι που ίσως να μην είναι ούτε και θα είναι για πέταμα» .