Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Zugzwang


 

Κατ’ αρχάς, ας το ξεκαθαρίσουμε αυτό, κάθε βιβλίο στα ελληνικά που ενισχύει (με την ευρεία έννοια) την σκακιστική βιβλιογραφία είναι απολύτως καλοδεχούμενο. Καθότι όμως θεωρώ την γάτα την πιο σύντομη μεταφορά της ευτυχίας και το σκάκι την συντομότερη μεταφορά της ζωής, διαψεύστηκα ως προς το δεύτερο και ένιωσα σαν γυάλινο στολίδι σε ψηλό ράφι που αναπόφευκτα θα θρυμματιστεί χάρη στο ευτυχισμένο παιχνίδι ενός αιλουροειδούς. Ο υπότιτλος του βιβλίου, «Ο κόσμος σε 64 τετράγωνα» με γέμισε τεράστιες προσδοκίες που δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ· αν αντί για αυτόν, έγραφε «Ένας κόσμος σε 64 τετράγωνα» τα πράγματα θα ήταν πιο ξεκάθαρα στο μυαλό μου. «Ωστόσο, μένει να δούμε κατά πόσο είναι εφικτή η μεταφορά στοιχείων από το παιχνίδι στην πραγματική ζωή, διότι, παρ’ όλη την πολυπλοκότητά του, το σκάκι είναι κάτι εξαιρετικά απλό από δύο απόψεις: υπάρχουν λίγοι και σαφώς διατυπωμένοι κανόνες, και υπάρχουν μόνο τρεις δυνατές εκβάσεις μιας παρτίδας. Κανένα άλλο πεδίο δράσης στον κοινωνικό κόσμο δεν διαθέτει τόσο σαφώς ορισμένες παραμέτρους, γεγονός που καθιστά την ιεράρχηση των στόχων και την αποτίμηση της επιτυχίας ασύγκριτα δύσκολη». Όπως και να’ χει, ξεσκονίστε τις σκακιέρες που παραγγείλατε από το Amazon μόλις τελειώσατε το «Queen’s Gambit», τώρα είναι η ώρα να πιάσουν τόπο τα λεφτά σας! 
 
Όταν κάποιος ασχολείται επισταμένως με ένα πεδίο και ταυτόχρονα το αγαπά βαθύτατα τότε μπορεί να το αναγάγει με ευκολία σε απόλυτη μεταφορά της ανθρώπινης ύπαρξης είτε πρόκειται για το πινγκ πονγκ είτε για το πλέξιμο. Το ίδιο κάνουν και όσοι αγαπούν το σκάκι. Δε θέλω να σας την σπάσω αλλά το σκάκι δεν το ξεπερνάει κανένα άλλο πεδίο σε αυτή τη διαμάχη. Με αυτά κατά νου, είχα σκεφτεί να δώσω ως τίτλο στην ανάρτηση το «Chess is life» μια γνωστή ρήση του παγκόσμιου πρωταθλητή Μπόμπυ Φίσερ. Τελικά, πολύ γρήγορα κατέληξα στο «Zugzwang» μια περίεργη κατάσταση στο σκάκι όπου ο παίκτης που έχει σειρά να παίξει θα προτιμούσε να μην κάνει καμία κίνηση (σαν άλλος Μπάρτελμπυ ο Σκακιστής!) γιατί γνωρίζει ότι θα δυσχεράνει περισσότερο τη θέση στην οποία βρίσκεται αλλά είναι υποχρεωμένος από τους κανόνες να κινηθεί· κάτι παρόμοιο ένιωθα και εγώ, υποχρεωμένος καθώς ήμουν από τον άτυπο κανόνα της ανάγνωσης να τελειώνει κάποιος το βιβλίο που ξεκινά, ενώ με κάθε σελίδα που γυρνούσα ένιωθα ότι η απόλαυσή μου ολοένα και έφθινε. Πλέον δεν παίζω σκάκι με την ίδια συχνότητα όσο παλιά και ίσως ούτε με το ίδιο πάθος και έτσι περίμενα να βρω σε αυτό το βιβλίο εντελώς άλλα πράγματα από αυτά που βρήκα – είπαμε, μεγάλες προσδοκίες ενός παραπλανητικού τίτλου. Δε με νοιάζουν πια γενικές πληροφορίες για τους παγκόσμιους πρωταθλητές σκακιού, για τον τρόπο διεξαγωγής των τουρνουά, για την επίσημη βαθμολογία ΕΛΟ που αντικατοπτρίζει την ισχύ κάθε μεμονωμένου παίκτη, για αναφορές του σκακιού σε βιβλία, ταινίες, πίνακες, για την ιδιότυπη σχέση μεταξύ μεγαλοφυΐας και τρέλας, με ποιους τρόπους η τεχνολογία μεταβάλει το σκάκι, κλπ. Όλα αυτά τα βρίσκεις κάνοντας μερικές απλές αναζητήσεις στο διαδίκτυο. Σίγουρα όμως αξίζουν να βρίσκονται συγκεντρωμένα και μεταφρασμένα σε ένα βιβλίο και για αυτό επικροτώ απερίφραστα την έκδοση των «Αντιπόδων». Είναι ένα καλό εισαγωγικό βιβλίο για το σκάκι – που περιέχει και ευσύνοπτους τους κανόνες του παιχνιδιού, σε παράρτημα στο τέλος, πολύ καλή κίνηση αυτή που στην σκακιστική σημειογραφία θα την σημειώναμε με ένα θαυμαστικό – που θα συναρπάσει όσους μπαίνουν τώρα στο μαγικό κόσμο του σκακιού.


Όσοι πάλι αναζητάτε κάτι περισσότερο, σας παραπέμπω στο βιβλίο του Γκάρυ Κασπάροφ «Η ζωή είναι μια παρτίδα σκάκι» που επανεκδόθηκε προσφάτως, και λέει πολλά περισσότερα από το βιβλίο του Κρίστιαν Μαν τον οποίον θα έβγαζε εκτός μάχης σε 7 κινήσεις. Μάλιστα, ο Κρίστιαν Μαν χρησιμοποιεί μια σκωπτική αναφορά για τον Κασπάροφ επειδή έδινε διαλέξεις σε Αμερικανούς επενδυτές (όντως έδινε!) χρησιμοποιώντας τις γνώσεις του από το σκάκι (εμείς στην Ελλάδα έχουμε για αυτό τον Σάββα Πούμπουρα που χρησιμοποιεί τις πολύτιμες γνώσεις του από το «Πλάκα κάνεις» που παρουσίαζε επί σειρά ετών, τι να κάνουμε, ό,τι έχει ο καθένας!). Πού πα ρε Μαν μου, το ξέρει η μανούλα σου, το βιβλίο του Κασπάροφ δεν το φτάνεις με τίποτα. Ένα άλλο βιβλίο είναι το ανυπέρβλητο φεμινιστικό κόσμημα της Μέριλιν Γιάλομ «Η γέννηση της βασίλισσας του σκακιού», ένα δοκίμιο που αγαπώ πολύ και το είχα αγοράσει κάποτε μόλις 1,90 ή 2,90 ευρώ, κάτι τέτοιο, ακόμα δεν μπορώ να το πιστέψω. Περιττό να το πούμε αλλά οι περισσότεροι επιμένετε να εθελοτυφλείτε και για αυτό αξίζει την μνεία, η Μέριλιν συγκριτικά με τον άντρα της Ίρβιν βλέπει 5 κινήσεις μπροστά, για να μείνουμε και στο πνεύμα του βιβλίου που παρουσιάζεται! Εξάλλου το μόνο που βρήκα ενδιαφέρον από το βιβλίο του Κρίστιαν Μαν είναι ένα μικρό κεφάλαιο που αναλύει σε αδρές γραμμές το έμφυλο ζήτημα που προκύπτει στο κόσμο του σκακιού – σαφώς η Γιάλομ φτάνει πολύ πιο βαθιά, αν και δεν ασχολείται τόσο με το σήμερα, σίγουρα το όλο ζήτημα θα άξιζε διευρυμένη ανάλυση. Αντιγράφω ένα κομμάτι όπου αναφέρεται και η πολύ καλή σκακίστρια Τζούντιθ Πόλγκαρ – Αλλού σε λέγανε Τζούντιθ εδώ Γιούντιντ! – και προσφέρω ισοπαλία ως δείγμα καλών προθέσεων στους «Αντίποδες» γιατί έβγαλαν από το πουθενά ένα βιβλίο για το σκάκι, σε ωραία μετάφραση του Νίκου Θεοδωρόπουλου, και σε εκείνη ακριβώς την πράσινη απόχρωση που αγαπώ πολύ· και αυτό είναι εξαιρετική κίνηση!!


[…] «Μεταξύ άλλων, υπάρχει το ερώτημα για την ίδια την κατηγορία «σκάκι γυναικών», για την ύπαρξη δηλαδή διακριτών τουρνουά, τίτλων και πρωταθλημάτων για γυναίκες. Για τους μεν, πρόκειται για κάτι απαραίτητο, αφού έτσι προσελκύονται στο σκάκι κορίτσια τα οποία διαφορετικά θα περιθωριοποιούνταν από την ανδρική κυριαρχία και θα έχαναν κάθε κέφι για το παιχνίδι. Άλλοι βλέπουν κριτικά την ύπαρξη του «σκακιού γυναικών» και επισημαίνουν ότι το σκάκι είναι ένας καθαρά πνευματικός αγώνας, στον οποίο το σωματικό μέγεθος και η μυϊκή δύναμη δεν παίζουν κανένα ρόλο. Ένα «κρυσφήγετο» για τις γυναίκες που παίζουν σκάκι, υποστηρίζουν, συνιστά σιωπηρή παραδοχή ότι είναι υποδεέστερες από τους άντρες. Η Γιούντιτ Πόλγκαρ, η ισχυρότερη σκακίστρια στην ιστορία, έχει μιλήσει δημόσια υπέρ της κατάργησης του «σκακιού γυναικών» και της διοργάνωσης κοινών τουρνουά και για τα δύο φύλα, και η ίδια απέφευγε από νωρίς τη συμμετοχή σε τουρνουά γυναικών. Μόνο τότε, υποστήριζε η Πόλγκαρ, οι γυναίκες με ταλέντο στο σκάκι αναγκάζονται να αναμετρηθούν με τους καλύτερους, πράγμα που τις αναγκάζει να δουλεύουν πιο σκληρά για να βελτιώσουν το παιχνίδι τους. Διότι προς το παρόν, κατά την Πόλγκαρ, τα κορίτσια και οι γυναίκες είναι ικανοποιημένες με τις επιτυχίες τους στους αμιγώς γυναικείους διαγωνισμούς και δεν προσπαθούν να βελτιώσουν την επίδοσή τους με εντατική προπόνηση». 

 




Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερ...

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά ...

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Kinds of kindness

Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ήδη στολίσει με ελλειμματικό γούστο, οι κουραμπιέδες άρχισαν να ανταγωνίζονται τα μελομακάρονα – και τα δυο μαζί την Dubai chocolate –, η Black Friday με τις ασυναγώνιστες τιμές της θα κοντράρει στα ίσα την αληθινή ύπαρξη του ΑΙ Βασίλη, ο καιρός προσπαθεί να τα βρει με τον απορυθμισμένο θερμοστάτη του και γενικά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Και μέσα σε όλα αυτά, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, η εκκλησία, τα ιδρύματα, οι πολιτικοί (που είναι για τα ιδρύματα) θα δείξουν το καλοσυνάτο πρόσωπό τους στους ταλαίπωρους ετούτου του κόσμου. Και μην ξεχνάμε, ότι κυρίως τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά – και για όλα εκείνα που γιόρταζε η πρόσφατη «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών». «Πάντοτε, τα Χριστούγεννα έβγαζαν στους ανθρώπους τον καλύτερο αλλά και τον χειρότερο εαυτό τους».    

Ασκήσεις μνήμης

  Τις ασκήσεις ύφους τις κατέκτησε σε βαθμό που λίγοι συγγραφείς φτάνουν , με τις ασκήσεις μνήμης όμως κανείς άνθρωπος δεν τα βγάζει εύκολα πέρα. Όλοι μας γράφουμε autofiction από 8 χρονών – Περιγράψτε μας τα πιο ωραία σας Χριστούγεννα – τα νεύρα μου! Το autofiction πλέον μοιάζει να είναι ένας ευφημισμός για να αποδεχόμαστε κάποιες συγγραφικές μετριότητες ως κάτι παραπάνω από αυτό που είναι. Είναι προσβολή να θεωρείς ότι ο Τζόυς ή ο Σελίν (που επιτέλους σε λίγες μέρες θα εκδοθεί το «Θάνατος επί πιστώσει»∙ Γκάλοπ: ποιο άργησε περισσότερο; Το Μετρό Θεσσαλονίκης ή το βιβλίο του Σελίν;) έγραψαν autofiction. Το ίδιο ισχύει και για τον Καλβίνο στη συγκεκριμένη συλλογή. Δεν θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε! «Μόνο πετώντας πράγματα μπορώ να βεβαιωθώ πως ακόμα δεν έχει πεταχτεί κάτι από μένα, κάτι που ίσως να μην είναι ούτε και θα είναι για πέταμα» .