Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δουβλινιάδα


 

 
Σήμερα Πέμπτη 16 Ιουνίου, η σωστή μέρα, 2022 πλέον, μία ακόμα πιο τυχερή – κατά Τζόυς – χρονολογία, εκατό χρόνια από την έκδοση του «Οδυσσέα» εντός του οποίου φυλάσσεται αθάνατη η παραπάνω ημερομηνία, σκέφτηκα να το γιορτάσουμε με μερικές φωτογραφίες γιατί ως γνωστόν «μια εικόνα χίλιες λέξεις» – όσες συνήθως είναι μία μέση ανάρτησή μου. «Η χιλιοειπωμένη κοινοτοπία που ισχυρίζεται την ισοδυναμία της εικόνας με χιλιάδες λέξεις κάθε άλλο παρά ισχύει όταν αφορά τη φωτογραφία και τον πεπερασμένο της κόσμο. Κατά την ταπεινή γνώμη του γράφοντος, το αντίστροφο ισχύει περισσότερο, ότι δηλαδή μία λέξη ισοδυναμεί με χίλιες εικόνες, όσες πάνω κάτω, ας πούμε, φαντάζομαι όταν εκφέρω αιφνιδίως τη λέξη κίτρο ή τη λέξη κλινοσκέπασμα ή όποια άλλη (που η όποια φωτογραφία της βεβαίως μικρή πιθανότητα έχει να τις αφυπνίσει). Θεωρώ αναγκαία αυτή την παρένθεση ως προειδοποίηση για τη λειτουργία των εικόνων σε έναν τόμο, που αν και στο κέντρο του έχει ένα μοναδικό μυθιστόρημα, ωστόσο πλημμυρίζει από εικόνες. Από μόνες τους, οι κατά τα άλλα εξαιρετικές αυτές εικόνες, δεν «λένε» πολλά πράγματα για το Ulysses. Αποτελούν, βεβαίως, μάρτυρες της τζοϊσικής τοπογραφίας (και έμπνευσης), αλλά παραμένουν βουβοί μάρτυρες».
 
Γιατί δεν διαβάζω πια τον «Οδυσσέα»∙ γιατί ο συγγραφέας του ήταν ένα πολύ έξυπνο πλάσμα και δεν μπορώ να τον βλέπω να ταπεινώνεται στις σιχαμερές αναγνωστικές μου ορέξεις. Έτσι σκέφτονται οι περισσότεροι και μάλλον έχουν δίκιο. Δεν αποκλείεται κάποτε να γίνει και άρθρο σε εφημερίδα. Αν πάλι θέλεις να πάρεις μια καλή γεύση του «Οδυσσέα» χωρίς τα στομαχικά μαρτύρια που απαιτεί καθετί δυσκολοχώνευτο, ετούτο το λεύκωμα-μελέτη του Άρη Μαραγκόπουλου είναι ό,τι πρέπει. Εγώ πάλι τον έχω διαβάσει τον «Οδυσσέα» – Συγγνώμη που το μαθαίνετε από εμένα! – και έτσι κρίνω την μελέτη του με το γλαρό μάτι του χορτασμένου. Και ομολογουμένως είναι σκέτη γλύκα. Μου έφερε στο νου όλες εκείνες τις ωραίες στιγμές που πέρασα όταν το (περι)διάβαζα και ένιωσα ότι ευχαρίστως θα ήθελα να ξαναμπλεχτώ στους δαιδάλους του. Ίσως φταίει και η μέρα. Αύριο θα μου περάσει. 
 
Η οδός Γκράφτον, η οδός Ερμού του Δουβλίνου, δεν έχει αλλάξει αισθητά από τις αρχές του αιώνα (όπως άλλωστε και η οδός Ερμού) ως κατεξοχήν «γυναικεία» οδός, ερεθίζοντας την αφροδίσια πείνα του κ. Μπλουμ, κάνοντάς τον να ονειρεύεται τρυφηλότητα, χλιδή και, άλλη μια φορά, το μυθικό Agendath Netaim. Η προθήκη του Μπράουν Τόμας, πάντοτε χυμώδης και εκτυφλωτική (εδώ σε επίσκεψη του συγγραφέα το μακρινό 1984), μεταβάλλει ακαριαίως κάθε περαστικό σε κ. Μπλουμ...
 
Το «Αγαπημένο βρωμοδουβλίνο» χωρίζεται σε 18 κεφάλαια όσα και ο «Οδυσσέας» και για το καθένα υπάρχει μια περίληψη της πλοκής, χαρακτηριστικά αποσπάσματα και τεχνικές γραφής που αναδεικνύονται εκεί μέσα, φωτογραφίες ένα διαχρονικού πλέον Δουβλίνου σε αντίθεση με εκείνες του σύγχρονου, και τέλος υπάρχουν κάποιες σκέψεις του Άρη Μαραγκόπουλου πέραν της πλοκής, που προσφέρουν μια βαθύτερη ματιά στους αναγνώστες που θέλουν να διεισδύσουν περισσότερο στα τεκταινόμενα του τζοϋσικού σύμπαντος. Το βιβλίο παραμένει επιφανειακό και ταυτόχρονα βαθύ. Είναι μια εισαγωγή/ανάλυση, 2 σε 1, το αφεντικό τρελάθηκε. Ομολογώ ότι δεν έχω αγοράσει ακόμα τον «Οδηγό ανάγνωσης» του Μαραγκόπουλου ακριβώς επειδή έχει τίτλο Οδηγός ανάγνωσης, κάτι που λειτούργησε αποτρεπτικά σε μένα. Οποιοσδήποτε άλλος τίτλος θα έκαμπτε τις αντιστάσεις μου, αλλά όχι να μου λένε και πώς θα διαβάζω – μόνο εγώ θα σας λέω πώς να διαβάζετε! Ο Μαραγκόπουλος είναι σημαντικός τζοϋσικός μελετητής, δεν είναι και πολλοί εξάλλου, και η μελέτη του «Τζάκομο Τζόις» είναι ιδιαιτέρως σημαντική (και εκείνη που τεκμηριώνει, μαζί με με τον «Οδηγό αναγνωσης», όσα περιγράφονται στον τρέχοντα τόμο, όπως υποσημειώνει ο συγγραφέας). 
 
Πίσω από αυτή την πόρτα, κοντά στο δημόσιο μαιευτήριο Mater Misericordiale Hospital, στην οδό Έκαλς, στο βόρειο μέρος του Δουβλίνου, ξεκινά η ιεροτελεστία για το πρόγευμα στο παγερό σπήλαιο της Καλυψώς, εκείνο το πρωινό της 16ης Ιούνη 1904. Έτσι απλά αρχίζει  μια οδύσσεια στις αρχές του εικοστού αιώνα, σε μια περιφερειακή ευρωπαϊκή πόλη. Το σπίτι στην οδό Έκαλς 7 κατεδαφίστηκε τη δεκαετία του '60 για να χτιστεί νέα πτέρυγα, ως ιδιωτικό μαιευτήριο του παρακείμενου Mater Misericordiale Hospital. Ο ποιητής Πάτρικ Κάβανα (Patrick Kavanagh) μαζί με τον μυθιστοριογράφο Φλαν Ο' Μπράιεν (Flann O' Brien) και τον Τζον Ράιαν (John Ryan), ιδιοκτήτη της Bailey pub στην οδό Duke, μετέφεραν ολόκληρη την πόρτα σ' αυτήν παμπ και στην Bloomsday το 1967 δια στόματος Κάβανα δήλωσαν πανυγηρικά ότι «έκλεισε επισήμως» («I hereby declare this door shut»). Η πόρτα έμεινε εκεί τριάντα χρόνια. Σήμερα η πόρτα, πλήρως αναστηλωμένη, μετά τη δωρεά της εταιρείας Mark & Spencer, που στο μεταξύ αγόρασε την Bailey pub (!), βρίσκεται εντοιχισμένη στον τοίχο της αυλής του James Joyce Centre στο Δουβλίνο.
 
Ένας ακόμα λόγος που θα διαβάσω τον «Οδηγό ανάγνωσης» είναι ότι μέσα εκεί θα υπάρχουν υποθέτω εκτεταμένα μεταφράσματα του «Οδυσσέα», μικροσκοπικά δείγματα του οποίου βλέπουμε και σε ετούτη τη μελέτη, και αυτό με ιντριγκάρει γιατί κάθε νέα προσπάθεια αποκρυπτογράφησης και μεταγραφής της τζοϋσικής γραφής είναι μια συναρπαστική εμπειρία, για μεταφραστές και αναγνώστες (με έναν σημαντικό αστερίσμο ενίοτε, και για τους μεν και για του δε). Δεν έχω μαζί μου την μετάφραση του Ανευλαβή για να συγκρίνω κομμάτια αλλά από όσα θυμάμαι νοερά, διακρίνω ενδιαφέρουσες διαφορές και θα ήθελα να τις ανακαλύψω σε μεγαλύτερη έκταση. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι ο Άρης Μαραγκόπουλος έχει ολοκληρώσει την μετάφραση του «Οδυσσέα», για δική του ευχαρίστηση σε πρώτο βαθμό, και εύχομαι κάποτε να αποφασίσει να την εκδώσει ευχαριστώντας και εμάς. Επέλεξα να δείξω μερικές φωτοφραφίες που μου έκαναν εντύπωση μαζί με την λεζάντα του συγγαφέα. Δεν χρειάζεται να πω περισσότερα, τα λέει όλα η σιωπή. Το «Αγαπημένο βρωμοδουβλίνο» υπήρχε σε παλιότερη έκδοση από τον Κέδρο, «πολύ πιο λιτή σε αριθμό μεταφρασμάτων και εικόνων, το κυριότερο, πολύ περιορισμένου ερμηνευτικού εύρους (…) και η όποια κυκλοφορία της στερείται της άδειας του συγγραφέα»∙ είτε πάρετε την νέα έκδοση είτε μείνετε αμέτοχοι στο έξυπνο μαρκετινγκ, το σίγουρο είναι ότι ο «Οδυσσέας» δεν θα εξαντληθεί ποτέ γιατί ζει στο κεφάλι μας κάθε στιγμή της κάθε μέρας – απλώς κάποιοι είναι αργόστροφοι και χρειάζονται κοντά έναν αιώνα για να το καταλάβουν. Πέρα απ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη έκδοση από τον «Τόπο» είναι ένα καταπληκτικό λεύκωμα που μπορεί να γίνει και ένα θαυμάσιο δώρο στον Καθέναν/Κανέναν!
 
Υ.Γ. 1904 Η ώρα που ανεβαίνει αυτή η ανάρτηση είναι περασμένα μεσάνυχτα και αν ήμασταν μέσα στην λογοτεχνία του Τζόυς τώρα θα βρισκόμασταν στην «Κίρκη»∙ ένα ονειρώδες χαώδες μπουρδέλο. Έξω από την λογοτεχνία του και εκατό χρόνια μετά, το λογοτεχνικό μπουρδέλο παραμένει κραταιό, απλώς πιο ατάλαντο και πολλαπλώς εφιαλτικότερο. 
 
Ακούμπησέ το μας λίγο, Πόλντι! Καρτ ποστάλ εποχής.

 

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!