Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Deep Blue


 
Το σκάκι ανέκαθεν αποτελούσε γεωπολιτική (και όχι μόνο) μεταφορά. Σε εκείνες τις περιπτώσεις δεν ήταν απαραίτητο να ξέρεις καλό σκάκι για να γίνει πιστευτός αρκεί να ήξερες γεωπολιτική. Εδώ, ο Κασπάροφ είναι πασίγνωστο ότι ξέρει απίστευτο σκάκι και μοιραία πολλοί θα αναρωτηθούν τι μπλέκει τώρα με την γεωπολιτική, τι παραπάνω ξέρει αυτός που δεν το ξέρει ο μέσος αχρήστης του διαδικτύου με το μαγνητάκι-σφυροδρέπανο στο ψυγείο του – πάλι καλά να λέει, που έχει και ψυγείο! Οι αποχρώσεις από την βαθιά μελαγχολία στον μαύρο θάνατο είναι τελικά πολύ δυσδιάκριτες. «Είναι πολύ δύσκολο να περιγράψουμε τη ζωή σε ένα κομμουνιστικό κράτος σε όσους δεν το έχουν ζήσει. Το ανθρώπινο πνεύμα είναι ένα ανθεκτικό πλάσμα και τείνει να προσαρμόζεται σε όλες τις συνθήκες όσο καλύτερα μπορεί, έτσι ώστε να μην χάσει κάθε ελπίδα. Η αλληλεγγύη ευδοκιμεί στη στέρηση, γι’ αυτό και οι ιστορίες της εύπορης Δύσης είχαν μεγάλη υπονομευτική δύναμη στην ΕΣΣΔ. Είναι πολύ πιο δύσκολο να διατηρήσεις τη στωικότητά σου ενάντια στις αντιξοότητες όταν ανακαλύψεις ότι οι γείτονές σου ζουν καλύτερα από εσένα. Αυτή είναι η ανθρώπινη φύση, το θεμέλιο του καταναλωτικού καπιταλισμού των ελεύθερων αγορών, και ο λόγος για τον οποίο ο κομμουνισμός ήταν και παραμένει κάτι τόσο διεστραμμένο και ξένο».
 
Λίγοι είναι αυτοί που ασχολούνται με τις αυξομειώσεις στην τιμή του αγγουριού όταν το έχουν συνεχώς σφηνωμένο στον κώλο τους. Θα μου πείτε, είναι ο καπιταλισμός ηλίθιε, σε ένα κομμουνιστικό κράτος πάντα θα μοιράζεσαι ισόποσα τα έξοδα με τον αρχηγό του – δε θα σε νοιάζει πια η οικονομική εκκαθάριση, μόνο η απλή εκκαθάριση – και στην δικτατορία ακόμα καλύτερα, θα γκώσεις ελευθερία. Ευχαριστώ αλλά δε θα πάρω! Να δώσετε όμως και την ελευθερία επιλογής και στα εκατομμύρια και βάλε ανθρώπους που (ουρλιά)ζουν σε ανάλογα καθεστώτα. Ο Γκάρι Κασπάροφ γέννημα θρέμμα τέτοιων καθεστώτων αλλά και μεγάλο ταλέντο σε ένα εσωστρεφές παιχνίδι που του αποκάλυψε γρήγορα την εξωστρέφεια του κόσμου, καταθέτει σε ένα διαφωτιστικό βιβλίο τις εμπειρίες του, οι οποίες όμως δεν περιορίζονται αποκλειστικά στα στενά όρια του προσωπικού βιώματος, μιας και ο Κασπάροφ εδώ και χρόνια είναι και ακτιβιστής ανθρωπινών δικαιωμάτων με βαθιά γνώση για αυτά τα ζητήματα που αναλύει («Ο Πούτιν έχει τη συνήθεια να με κάνει έναν σωστό προφήτη, αλλά και έναν πολύ απογοητευμένο Ρώσο»), και εκτός των άλλων εκπληκτικός αφηγητής. Αυτό το τελευταίο είναι και το πιο σημαντικό. Πόσα βιβλία που θέλουμε να διαβάσουμε για να μάθουμε μερικά σημαντικά πράγματα φτάνουν σε εμάς εντελώς ακατάληπτα; Πόσες φορές το πιο απλό παιχνίδι στον κόσμο, το σκάκι, μας παρουσιάζεται σαν ο πιο δύσκολος γρίφος; Πόσες κριτικές βιβλίων δεν μπορούν να κατασταλάξουν αν τους αρέσει το βιβλίο ή όχι; Πολύπλοκα ζητήματα όλα τους, συμφωνώ, αλλά και πάλι, πόσες δεν είναι εκείνες οι φορές που και η πιο αδίστακτη προπαγάνδα ωχριά μπροστά στην ανικανότητα αρκετών ανθρώπων να πουν μια φράση με σαφήνεια και απλότητα; 
 
Ο Κασπάροφ γκρεμίζει το τείχος που εμποδίζει την επικοινωνία εκκινώντας την αφήγησή του από την πτώση ενός διασημότερου Τείχους και καταλήγει χτίζοντας συναρπαστικά την ανάλυσή του στη δημιουργία νέων ανεπαίσθητων τειχών (τιμής ένεκεν στον Καβάφη που γεννήθηκε ή πέθανε, ανάλογα τη κοσμοθεωρία σας, σαν χτες) που μας χωρίζει πλέον από έναν, όχι λιγότερο παράφρονα από άλλους ανθρώπους, δικτάτορα – γιατί οι δικτάτορες, ό,τι και αν νομίζετε, ούτε παράφρονες είναι, ούτε χάνουν την ανθρώπινη φύση τους (μου μάθατε τώρα να την ορίζετε και στην απέραντη έκτασή της!). Απλώς κάνουν κάποιες προσεκτικές κινήσεις που μένουν αναπάντητες (ή ανεπαρκώς απαντημένες) για καιρό και λίγο πριν κάνουν το ματ, τους φωνάζουμε με υψωμένο το δάχτυλο, «Πρόσεχε την επόμενη κίνησή σου, θα το μετανιώσεις»! Ο Κασπάροφ, ίσως με τη διορατικότητα που του χάρισε το σκάκι, διέβλεψε νωρίς την απώλεια του πλεονεκτήματος που κρατούσε η Δύση μετά την νίκη του Ψυχρού Πολέμου, μέσα από ανόητες τακτικές κατευνασμού και συνεργασίας που το ροκάνισαν μέχρι τέλους και το έδωσαν στην αντίπαλη πλευρά. «Οι δικτάτορες φαίνεται να διδάσκονται από την ιστορία περισσότερα απ’ ό,τι οι δημοκράτες». Η ψυχροπολεμική ρητορική δεν υπάρχει πια όπως την ξέραμε αλλά το παιχνίδι έγινε ιδιαιτέρως πολύπλοκο γιατί όπως και στο σκάκι οι κανόνες παραμένουν πάντα ίδιοι όσο και αν αλλάζουν οι συνιστώσες του ανάλογα με την εποχή και πλέον η Δύση βρίσκεται σε κατάσταση Zugzwang «ο καλύτερος λόγος για να σταματήσουμε τον Πούτιν σήμερα είναι υπερβολικά απλός: θα είναι δυσκολότερο να το κάνουμε αύριο».

 
Ο Κασπάροφ προσφέρει μια εκ των έσω ξεκάθαρη ματιά των λόγων που η ΕΣΣΔ διαλύθηκε, της ανικανότητας της Δύσης να προσφέρει όταν μπορούσε σε μια ταλαίπωρη χώρα την δυνατότητα της δημοκρατίας, δείχνει πώς ένας αρχικά επιφυλακτικός παρά το σκοτεινό παρελθόν του Πούτιν συγκέντρωσε σιγά και μεθοδικά όλη την εξουσία και το χρήμα στο πρόσωπό του, αναλύει τους πολέμους στην Τσετσενία, τις τρομοκρατικές ενέργειες στο εσωτερικό της χώρας, την διαφθορά των Μέσων Επικοινωνίας, τις δολοφονίες και φυλακίσεις αντιφρονούντων, τη γελοιοποίηση και αποδυνάμωση της αντιπολίτευσης, γιατί γειτονικές χώρες της Ρωσίας προσπαθούν με νύχια και δόντια να έρθουν με το μέρος της Δύσης, όλα. Τώρα ο καθένας θα τα κρίνει όλα αυτά ανάλογα με τις παρωπίδες που φοράει και κατά πόσο ο Κασπάροφ του φαίνεται λιγότερο ή περισσότερο φιλελεύθερος. Η ουσία που διαπνέει όλο το βιβλίο είναι ότι οι αρχές (της ελευθερίας, του λόγου, των εκλογών, κλπ) πρέπει να οδηγούν τις πολιτικές και όχι το αντίθετο – η Δύση απέτυχε να εξασφαλίσει το πρώτο (είναι πολλά τα λεφτά, Βλάντιμιρ;) και γι’ αυτό ο Πούτιν πέτυχε με ευκολία το δεύτερο. «Και η εμπειρία έχει αποδείξει ότι συχνά δεν έχει και τόση σημασία αν κανείς βρίσκεται στη λάθος πλευρά της Ιστορίας, εφόσον είναι στη σωστή πλευρά ενός αγωγού». 
 
Alef Safadi

Δεν περίμενα να βρω τόσο συναρπαστικό ένα βιβλίο για τον Πούτιν. Ο Κασπάροφ έχει υπέροχο αφηγηματικό ένστικτο, θα έλεγα, με δόσεις χιούμορ και συγκίνησης εκεί που χρειάζεται, με βαθιά ανάλυση και στέρεα δομή στις σκέψεις του. Νομίζω ότι θα άξιζε να το ψάξετε αν ενδιαφέρεστε να καταλάβετε περισσότερα για τη Ρωσία του Πούτιν, με ένα πιο ευχάριστο και λιγότερο ακατάληπτο τρόπο που συνήθως δεν προσφέρουν τα περισσότερα από τα άλλα βιβλία του είδους. Η έκδοση από το «Επίκεντρο» είναι όμορφη, αν και ξέφυγαν από την επιμέλεια κάμποσα μικρολαθάκια συντακτικής φύσης που δεν χαλάνε το σύνολο αλλά θα μπορούσαν να αποφευχθούν. Η Χάρις Μαραντζίδη πρόσφερε μία λειτουργική μετάφραση. Να πάρετε το βιβλίο στην Ελλάδα γιατί ίσως στην Ρωσία να μην κυκλοφορεί. Πούτιν γαμιέσαι!
 
«Να ένα σημείο όπου η Δημοκρατία δυσκολεύεται να αναμετρηθεί με μια πλούσια δικτατορία. Η Ευρώπη προσφέρει επιτροπές και αόριστα χρονοδιαγράμματα και σε αντάλλαγμα απαιτεί διαφάνεια και επώδυνες μεταρρυθμίσεις. Ο Πούτιν προσφέρει χρήμα και θέλει σε αντάλλαγμα την ελευθερία και την ψυχή σου».
 
Υ.Γ. 2666 «Ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ στον G. R. R. Martin για τη θαυμάσια σειρά βιβλίων με τίτλο A Song of Ice and Fire (Το τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου), και τη, βασισμένη σε αυτήν, τηλεοπτική σειρά Game of Thrones, που ενέπνευσε τον τίτλο του βιβλίου. Ο Πούτιν μπορεί να μοιάζει αρκετά με τον Tywin Lannister, εγώ, όμως, δικαιολογημένα, φοβάμαι να συγκρίνω τον εαυτό μου με κάποιον από τους χαρακτήρες της σειράς, αναλογιζόμενος το φρικιαστικό τέλος που συχνά έχουν!» 
 

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!