Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ReJoyce


 
 
Ακόμα δεν έχω απομυθοποιήσει τον Τζέημς Τζόυς, κάποια στιγμή θα γίνει και αυτό, όλοι απομυθοποιούνται στο τέλος, και ο εαυτός μας μαζί – απλώς η σειρά απομυθοποίησης καθορίζει και την επιτυχή ή μη έκβαση του μυστήριου ετούτου πειράματος για το οποίο ελάχιστες οδηγίες χρήσεως έχουν γραφτεί· φρόντισε τουλάχιστον να απομυθοποιηθείς πρώτος, δες το και λίγο εγωιστικά! Έτσι, συνεχίζω να διαβάζω με ευχαρίστηση και θαυμασμό πράγματα για τον Τζόυς, συν τοις άλλοις επιμένω να αγαπώ την ιρλανδική και την ιταλική λογοτεχνία, μην με ρωτάτε τι και πώς, απλώς συμβαίνει· εξάλλου, Έλληνας είμαι, υπήρχε περίπτωση να μου αρέσει η ελληνική λογοτεχνία; «Οι Ιρλανδοί, καταδικασμένοι να εκφράζονται σε μια γλώσσα που δεν είναι η μητρική τους, τη σφράγισαν με το πνεύμα τους και ανταγωνίστηκαν άλλες πολιτισμένες χώρες για τη δόξα. Αυτό ονομάστηκε τελικά αγγλική λογοτεχνία. Ο Σάμιουελ Μπέκετ, χρόνια αργότερα, υπήρξε ακόμη πιο εύγλωττος. Είπε ότι η Καθολική Εκκλησία και η αγγλική κυριαρχία “γαμήσανε τους Ιρλανδούς συγγραφείς, αλλά τους οδήγησαν στη δόξα”».  
 
Η Έντνα Ο’ Μπράϊεν είναι μια σπουδαία Ιρλανδή συγγραφέας όπου στην Ελλάδα ατύχησε εντελώς γιατί χρόνια τώρα μας παρουσιάζεται ως μια γκρινιάρα και φλύαρη γυναίκα όπως συνηθίζεται εξάλλου να παρουσιάζονται οι γυναίκες εντός και εκτός βιβλίων. Αν δεν είχε γράψει την μελέτη για τον Τζόυς δε θα της έδινα καμία σημασία, αφού η πλειονότητα των βιβλίων της στην Ελλάδα παρουσιάζονται σαν απίθανες καρικατούρες που θα έκαναν ακόμα και την Δημουλίδου σε μια άτυπη σύγκριση μαζί της να πιστέψει ότι είναι τουλάχιστον εφάμιλλη του Ντοστογιέφσκι – που έτσι και αλλιώς το πιστεύει, τρομάρα της! Πρόσφατα αγόρασα τις «Μικρές κόκκινες καρέκλες» και θα βάλω στο πρόγραμμα και άλλα δικά της, προσπαθώντας να επανορθώσω την αδικία. Μια ακόμα βιογραφία για τον Τζόυς λοιπόν τι έχει προσθέσει; Σίγουρα έχει να αφαιρέσει… την φλυαρία! Όση ώρα ο Ρίτσαρντ Έλμαν θα μας πληροφορούσε για την ζωή του Τζόυς όταν πήγαινε Ε’ Δημοτικού, η Έντνα Ο’ Μπράϊεν κατάφερε σε μόλις 200 σελίδες να φτιάξει ένα εκπληκτικό πορτραίτο, ενός νεαρού στις καρδιές μας καλλιτέχνη. Ακόμα και αν δεν είναι φλύαρη όμως, είναι συναισθηματικιά (άλλο παγιωμένο γυναικείο χαρακτηριστικό) και έτσι με μια φράση συνοψίζει και επεξηγεί(!) αρκετό μέρος του «Οδυσσέα». «Είναι σχεδόν αδύνατο να συλλάβει κανείς την άνοδο και την πτώση της ερωτικής ορμής σε κάποιον· και στην περίπτωση του Τζόυς είναι όχι μόνον αδύνατο, αλλά προξενεί πλήρη σύγχυση». 
 
Όσοι δεν διαβάζουν τον «Οδυσσέα» (δε) το κάνουν γιατί φοβούνται ότι δε θα καταλάβουν πολλά και θέλουν να είναι προετοιμασμένοι με πλήθος πληροφοριών, τις οποίες με την σειρά τους βαριούνται να επεξεργαστούν, γιατί αν είναι να μελετήσεις διεξοδικά για να διαβάσεις ένα βιβλίο, καλύτερα να μην το ξεκινήσεις καθόλου! Η Ο’ Μπράϊεν σε αντίθεση με τον Έλμαν που σου μετέφερε κυρίως πληροφορίες, σου μεταφέρει και το πάθος για να τον διαβάσεις. Και αυτό είναι το μόνο που χρειάζεσαι πραγματικά για να διαβάσεις τα βιβλία του. Αν θες εξαντλητικές πληροφορίες γύρω από τη ζωή ενός συγγραφέα για να απολαύσεις ένα λογοτεχνικό κείμενο, καλύτερα στήριξε τον Αγώνα του Νορβηγού Προυστ, ξέρω εγώ, και άσε τα προύστικα κατά μέρος. «Οι πειραματισμοί του Μαρσέλ Προυστ δεν του έφταναν. Είχε πει γι’ αυτόν: “Αναλυτικές νεκρές φύσεις. Ο αναγνώστης ξέρει πώς θα τελειώσει μια φράση πριν από κείνον”».
 
Η Έντνα Ο’ Μπράϊεν μέσα από σύντομα κεφάλαια διατρέχει όλα τα σημαντικά κεφάλαια της ζωής του Τζόυς, χωρίς να ξεχνάει ότι γράφει και η ίδια ένα γοητευτικό και αξιόλογο κείμενο. Έτσι λοιπόν δεν αναλώνεται μες στες πολλές κινήσεις και ομιλίες της ζωής του Τζόυς, αλλά εστιάζει και σε εκείνη την τζοϋσική ζωή που ανθίζει μέσα στα έργα του, προσπαθώντας να την μετατρέψει από μια ξένη φορτική για τους περισσότερους αναγνώστες σε κάτι που αξίζει να βιώσεις ολοκληρωτικά μέσω του γραπτού λόγου.
 
[…] «Ήρωας και ηρωίδα είναι η γλώσσα σε συνεχή ροή, με μια εκτυφλωτική δεξιοτεχνία βιρτουόζου. Όλες οι γνωστές θεωρίες περί υπόθεσης, χαρακτήρων, πλοκής, πόλωσης στην σκιαγραφία των ηρώων αναποδογυρίζονται. Συγκριτικά, τα περισσότερα άλλα έργα του πεζού λόγου που στηρίζονται στη μυθοπλασία είναι λιπόψυχα. Ο Φώκνερ πίστευε ότι είναι κληρονόμος του Τζόυς. Και ενώ αυτή η εναγώνια αναζήτηση ανάσας στη γλώσσα του Φώκνερ είναι συγκρίσιμο μέγεθος με τον Τζόυς, οι χαρακτήρες του Τζόυς έχουν μια ανθρωπιά που γραπώνει την ψυχή με μεγαλύτερη δύναμη, και το Δουβλίνο του δεν είναι απλώς ένα παραπέτασμα στο βάθος πάνω στο οποίο προβάλλεται η γεμάτη μικροατασθαλίες ζωή τους, αλλά έχει πλούτο και μουσικότητα, όπως και οι ίδιοι. Κανένας συγγραφέας δεν αναδημιούργησε μια πολιτεία με τέτοια εκτυφλωτική λάμψη και τέτοια βουλιμική διάθεση».
 


Ό, τι και να πει στους ανυπόμονους αναγνώστες όμως εκείνοι θα συνεχίσουν να κάνουν τα ίδια τραγικά λάθη, λες και πρόκειται για σκουριασμένο κρατικό μηχανισμό. «Άλλο ένα κραυγαλέο παράδειγμα που διαιωνίζει το λάθος να προσπαθεί να ερμηνεύσει ή να αναλύσει κανείς τεμαχίζοντας, έστω και μια γραμμή του Τζαίημς Τζόυς». Κόψτε τις αναλύσεις και τις μαλακίες, και διαβάστε αυτόν τον σπουδαίο συγγραφέα. Ή έστω δώστε μια ευκαιρία, μαζί και εμένα, στην Έντνα Ο’ Μπράϊεν, φαίνεται να διαθέτει την ιρλανδική στόφα και αυτό από μόνο του αρκεί. Το βιβλίο δεν κυκλοφορεί πια από τις εκδόσεις «Νεφέλη», σε ωραία μετάφραση της Μαρίας Τσάτσου. Και ξέρω πόσο θα θέλατε να διαβάσετε ένα ακόμα βιβλίο για τον Τζόυς – μη μου στεναχωριέστε βρε κουτά, κυκλοφορεί ο ίδιος ο Τζόυς!
 
[…] Ένας συγγραφέας, και μάλιστα ένας μεγάλος συγγραφέας, νιώθει και περισσότερο, αλλά και λιγότερο, τον ανθρώπινο πόνο, γιατί γι’ αυτόν γράφει, ενώ ταυτόχρονα είναι μέσα σ’ αυτόν». 
 

 

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερ...

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά ...

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Kinds of kindness

Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ήδη στολίσει με ελλειμματικό γούστο, οι κουραμπιέδες άρχισαν να ανταγωνίζονται τα μελομακάρονα – και τα δυο μαζί την Dubai chocolate –, η Black Friday με τις ασυναγώνιστες τιμές της θα κοντράρει στα ίσα την αληθινή ύπαρξη του ΑΙ Βασίλη, ο καιρός προσπαθεί να τα βρει με τον απορυθμισμένο θερμοστάτη του και γενικά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Και μέσα σε όλα αυτά, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, η εκκλησία, τα ιδρύματα, οι πολιτικοί (που είναι για τα ιδρύματα) θα δείξουν το καλοσυνάτο πρόσωπό τους στους ταλαίπωρους ετούτου του κόσμου. Και μην ξεχνάμε, ότι κυρίως τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά – και για όλα εκείνα που γιόρταζε η πρόσφατη «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών». «Πάντοτε, τα Χριστούγεννα έβγαζαν στους ανθρώπους τον καλύτερο αλλά και τον χειρότερο εαυτό τους».    

Ασκήσεις μνήμης

  Τις ασκήσεις ύφους τις κατέκτησε σε βαθμό που λίγοι συγγραφείς φτάνουν , με τις ασκήσεις μνήμης όμως κανείς άνθρωπος δεν τα βγάζει εύκολα πέρα. Όλοι μας γράφουμε autofiction από 8 χρονών – Περιγράψτε μας τα πιο ωραία σας Χριστούγεννα – τα νεύρα μου! Το autofiction πλέον μοιάζει να είναι ένας ευφημισμός για να αποδεχόμαστε κάποιες συγγραφικές μετριότητες ως κάτι παραπάνω από αυτό που είναι. Είναι προσβολή να θεωρείς ότι ο Τζόυς ή ο Σελίν (που επιτέλους σε λίγες μέρες θα εκδοθεί το «Θάνατος επί πιστώσει»∙ Γκάλοπ: ποιο άργησε περισσότερο; Το Μετρό Θεσσαλονίκης ή το βιβλίο του Σελίν;) έγραψαν autofiction. Το ίδιο ισχύει και για τον Καλβίνο στη συγκεκριμένη συλλογή. Δεν θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε! «Μόνο πετώντας πράγματα μπορώ να βεβαιωθώ πως ακόμα δεν έχει πεταχτεί κάτι από μένα, κάτι που ίσως να μην είναι ούτε και θα είναι για πέταμα» .