Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βάλε φαντασία


 

 
Σε εκείνο το φεστιβαλικό «ντουέτο» με τη Λεονόρα Κάρινγκτον για το οποίο έγραψα στην προηγούμενη ανάρτηση, η Ούρσουλα Λε Γκεν έκανε τα δικά της φανταστικά κόλπα. Αν και το δημιουργικό κομμάτι του ντοκιμαντέρ δεν με είχε ενθουσιάσει καθόλου, ήταν εκείνα τα κομμάτια αρχείου όπου η Λε Γκεν αποδείχθηκε ευφυέστατη και τρομερά διασκεδαστική, που με ξετρέλαναν. Μόλις είδα ότι εκδόθηκαν πρόσφατα κάποια από τα δοκίμιά της τα αγόρασα χωρίς δισταγμό. Οι βιβλιοπαρουσιάσεις και οι διαλέξεις στη χώρα μας στερούνται πρωτίστως φαντασίας. Ανέμπνευστες, χωρίς οργάνωση, πληκτικές. Στην Αμερική κάνουν συχνά διαλέξεις όπου μέσα στο πλήθος αυτών σίγουρα θα βρεις ενδιαφέρουσες φωνές που θα καθίσεις να τις ακούσεις εκστατικά. Εδώ, σε μας... ποιος να σου πει τι! Τα μεγέθη είναι απείρως μικρότερα και οι συγγραφείς σπανίως είναι ικανοί να κερδίσουν ένα ζωντανό κοινό – εδώ που τα λέμε καλά καλά δεν καταφέρνουν να το κερδίσουν μέσα από τα βιβλία τους. «Νομίζω ότι η φαντασία είναι το πιο χρήσιμο μεμονωμένο εργαλείο που διαθέτει το ανθρώπινο είδος. Ξεπερνάει τον αντιτακτό αντίχειρα. Μπορώ να φανταστώ να ζήσω χωρίς τους αντίχειρές μου, αλλά όχι χωρίς τη φαντασία μου».
 
Η Ούρσουλα Λε Γκεν είναι μια συγγραφέας «είδους» και αν νομίζετε ότι δεν σας ενδιαφέρει το είδος της κάνετε λάθος – γιατί το είδος της σπανίζει! Αυτό μαρτυρούν τα καταπληκτικά δοκίμιά της. Κανείς δεν θα σας επιβάλει να διαβάσετε τα μυθιστορήματά της αλλά να μην διαβάσετε τα δοκίμιά της, ε αυτό παραπάει. Πριν σκεφτείτε οι περισσότεροι ότι ένα βιβλίο με υπότιτλο «Κείμενα για την γραφή, την ανάγνωση και τη φαντασία» ίσως δεν είναι για εσάς, να σας πω ότι η Λε Γκεν αποδεικνύεται ένα πανανθρώπινο πνεύμα με ροπή προς τον άνθρωπο και την ουσία του, καταφέρνοντας σκέψεις που λίγοι μπόρεσαν να αναδείξουν με τόση διαύγεια και ευστροφία. Το μεγαλύτερο μέρος των δοκιμίων κινείται σε αυτή την τροχιά και εκτός των άλλων φανερώνει ότι η Λε Γκεν είναι μια δεινή αφηγήτρια σε ό,τι και αν μας εξιστορεί. Τα αρχικά κεφάλαια που αφορούν τα Προσωπικά Ζητήματα δίνουν το στίγμα του υπέροχου μυαλού της που παρασέρνει σαν κύμα και όλα τα υπόλοιπα, λογοτεχνικά ή μη.
 
[…] «Αν είναι αλήθεια ότι οι ανώτεροι άνθρωποι δεν δέχονται να τους φέρονται σαν να ήταν κατώτεροι, συνεπάγεται ότι εκείνοι που βρίσκονται χαμηλά στην κοινωνική τάξη πραγμάτων είναι όντως κατώτεροι, αφού αν ήταν ανώτεροι θα διαμαρτύρονταν. Αφού αποδέχονται μια κατώτερη θέση, τότε είναι κατώτεροι. Αυτό είναι το βολικά ταυτολογικό επιχείρημα του δουλοκτήτη, του κοινωνικά αντιδραστικού, του ρατσιστή και του μισογύνη».
 
Το κύμα μέσα στο μυαλό είναι μια φράση από επιστολή της Βιρτζίνιας Γουλφ που θαύμαζε πολύ η Λε Γκεν, και σκάει ορμητικό σε κάθε σελίδα της. Είναι δύσκολο να διαβάσεις μονοκοπανιά τα κείμενά της, γιατί είναι μεστά και απαιτούν χρόνο αναστοχασμού, θα ήθελες να μπορούσες να τα αναμασήσεις τεμπέλικα σαν ένα κομμάτι σοκολάτας, αλλά ταυτόχρονα είναι τόσο εθιστικά που ξέρεις ότι θα διαβάζεις μέχρι να φτάσεις στο τέλος τους – άλλωστε ποιος λογικός άνθρωπος κρατάει την σοκολάτα και για την επόμενη μέρα; Η Ούρσουλα Λε Γκεν ήταν πολύ ευαίσθητη πάνω στο έμφυλο ζήτημα – εντός και εκτός της τέχνης – και προσπάθησε πολύ να εξαλείψει κάποια στερεότυπα και προκαταλήψεις, αλλά αυτά είναι επίμονα και φαίνεται ότι ακόμα επιστρέφουν. Εντούτοις, χάρη στο πηγαίο χιούμορ της, σε κάποια σημεία ξεκαρδίζεσαι στα γέλια με τον αυτοσαρκασμό της ενώ σε μερικά άλλα μένεις με ένα πικρό χαμόγελο παγωμένο στα χείλη σου. Σίγουρα πάντως οι τολμηρές σκέψεις της είναι σημαντικές για κάθε εποχή. Θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι η Λε Γκεν διέθετε παπάρια αλλά δε θα το κάνω γιατί μάλλον δε θα συμφωνούσε μαζί μου.
 
[…] «Τείνω όμως να πιστεύω ότι η Βιρτζίνια Γουλφ είχε δίκιο όταν σκεφτόταν ότι το αληθινό πράγμα εξελίσσεται πέρα από το φύλο. Ο Νόρμαν Μέιλερ μπορεί να πίστευε στα σοβαρά ότι πρέπει να έχεις παπάρια για να είσαι συγγραφέας. Αν θέλεις να γράφεις έτσι που έγραφε, υποθέτω ότι πρέπει. Για μένα τα παπάρια ενός συγγραφέα δεν έχουν σημασία, για να μην πω ότι είναι ενοχλητικά. Δεν είναι στα παπάρια που συμβαίνει η δράση. Όταν λέω στο κέντρο του σώματος, δεν εννοώ παπάρια, καβλί, μουνί ή μήτρα. Ο σεξουαλικός αναγωγισμός είναι τόσο κακός όσο κάθε άλλος αναγωγισμός. Αν όχι χειρότερος».
 
Σχετικά με τα λογοτεχνικά ζητήματα και εκείνα της γραφής, η στάση της παραμένει ακλόνητη: στηρίζει ανενδοίαστα την φαντασία και την προκρίνει έναντι όλων των άλλων. «Αν η επινόηση προκαλεί τόση καχυποψία, γιατί γίνεται αποδεκτή εκεί όπου δεν ανήκει;» Πώς τους πετσόκοψες έτσι, ρε Ούρσουλα! Σου βγάζω τη… μάσκα μου! Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν χρειάζεται εισαγωγές, προλόγους και επίμετρα, και φαίνεται ότι ορθώς οι εκδόσεις «Στάσει Εκπίπτοντες» δεν πρόσθεσαν τέτοια στοιχεία. Η συνολική έκδοση είναι κομψότατη, η μετάφραση της Βικτώριας Αρδίτη και του Νίκου Κούρκουλου αξιόπιστη και το εξώφυλλο όμορφο και υπαινικτικά υποσχόμενο. Εσείς το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να βάλετε τα λιγοστά, για την λογοτεχνική του αξία, λεφτά και την περισσή, για το διανοητικό του εκτόπισμα, φαντασία σας ώστε να το απολαύσετε ολοκληρωτικά. Win win situation!

"People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within."

«Οι γάτοι και οι σκύλοι είναι πιο έξυπνοι από εμάς. Κοιτάζουν τον καθρέφτη, μια φορά, όταν είναι γατάκια ή κουτάβια. Αναστατώνονται και τρέχουν γύρω του, κυνηγώντας το γατάκι ή το κουτάβι πίσω απ’ το γυαλί… και μετά καταλαβαίνουν. Είναι κόλπο. Απομίμηση. Και δεν ξανακοιτάζουν ποτέ. Η γάτα μου θα συναντήσει τη ματιά μου μέσα στον καθρέφτη, αλλά ποτέ τη δική της».
 
Μην είστε γατάκια· όπως λέει η ίδια και σε κάποιο άλλο σημείο του βιβλίου της, «είναι κάτι το να έχεις βρεθεί, έστω και για μια βδομάδα, σε μια αγέλη λεόντων». Αν και το απόσπασμα μιλούσε για την γραφή και συγκεκριμένα για τα Εργαστήρια Γραφής, εγώ τώρα μιλάω για την ανάγνωση. Τόσο θα σας πάρει για να το διαβάσετε. Μια βδομάδα. Μια συναρπαστική βδομάδα. 
 

 

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !