Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Greguerias

Η εξίσωση που προτείνει ο Ραμόν Γκόμεθ Ντε Λα Σέρνα είναι ευκολονόητη και ταυτόχρονα δυσεπίλυτη: Μεταφορά + Χιούμορ = Γκρεγκερία. Έτος ανακάλυψης το 1910. Ο Σέρνα κέρδισε το μερίδιο αθανασίας που του αναλογούσε και εμείς την χαρά της ανακάλυψης. Ιδού λοιπόν, Greguerias!



Το κακό με το παιδί είναι όταν κλαίει για να κλαίει, που μοιάζει με το η τέχνη για την τέχνη.

Ο σαλίγκαρος κάνει γιαπωνέζικο χτένισμα.

Το πιο ανθρώπινο που έχει ο δρόμος είναι η στροφή.

Αυτός που τον αποκαλούν σατιρικό φαντάζεται ότι τον αποκαλούν σάτυρο.

Τις νύχτες χωρίς φεγγάρι όλα τα πρόβατα είναι μαύρα.

Όταν πέφτει η γέφυρα που οδηγεί από τον ύπνο στην ζωή, πεθαίνει ένας κοιμισμένος.

Κάθε λέξη έχει ένα κόκαλο που δεν τρώγεται: την ετυμολογία της.

Ο πιο μεγάλος πόνος του κόσμου είναι ο πονόδοντος του ελέφαντα.

Ο συγγραφέας θέλει να γράψει το ψέμα του και γράφει την αλήθεια του.

Αυτός που σταυρώνει τα χέρια είναι εθελοντής του ζουρλομανδύα.

Το πιάτο με τα μανιτάρια πάντα θα το μοιράζεται η γυναίκα με τον σύζυγό της, γιατί δε θέλει να πεθάνει μόνη.

Η σελήνη είναι μια τράπεζα ερειπωμένων μεταφορών.

Προτιμώ τις γραφομηχανές από δεύτερο χέρι , γιατί έχουν ήδη πείρα και ξέρουν ορθογραφία.

Στα πιάνα με ουρά είναι που κοιμάται ξαπλωμένη η άρπα.

Η αμφιβολία είναι: το νερό στο βράσιμο γελάει ή κλαίει;

Ανώνυμος είναι ένας επιζών όλων των εποχών που πάντα είναι ο ίδιος.

Ο τυφλός κουνάει το μπαστούνι του, σαν να παίρνει τη θερμοκρασία της ανθρώπινης αδιαφορίας.

Ο Λουδοβίκος 13ος δεν ξέρουμε σχεδόν ποιος ήταν, γιατί δεν άφησε ούτε τακούνια ούτε έπιπλα.

Το να μην έχει χτυπήσει το ξυπνητήρι έχει αλλάξει πολλά πεπρωμένα.

Εκείνο που μας ευχαριστεί πιο πολύ στη διάλεξη είναι αυτό το “όπως όλοι γνωρίζετε πολύ καλά”.

Ο άνεμος δεν ξέρει να γυρίζει το φύλλο ενός βιβλίου˙ ή γυρίζει ένα μόνο ή τα γυρίζει όλα απότομα σαν τρελαμένος αναγνώστης.

Το αντιποιητικό είναι πως ο κύκνος έχει το λαιμό κυρτό από το τόσο ψάξιμο για σκουλήκια.

Το ηλιακό ρολόι αποδεικνύει πως ο χρόνος είναι μια εφήμερη σκιά.

Το πιο τρομερό με το ατύχημα είναι πως την κραυγή την βγάζει το φρένο, ενώ το θύμα βουβαίνεται.

Η γάτα ζει μια αιώνια Κυριακή.

Ο άθεος δεν έπρεπε να έχει ιερόν οστούν.

Εκείνος ο τύπος είχε ένα τικ μα του έλειπε ένα τακ: γι' αυτό δεν ήταν ρολόι.

Ο Διανοούμενος του Ροντέν είναι ένας σκακιστής που του πήραν το τραπέζι.

Η πεταλούδα πετάει τόσο, γιατί δεν έχει στο μυαλό της την λέξη “κούραση” μα τη λέξη “πέταγμα”.

Έβαλα ανάμεσα στον ώμο και τον καρπό το βιολί του μαξιλαριού κι αρχίζει η σονάτα του ύπνου.

Ελπίζω τόσο στην τύχη, γιατί με ξέρει από παιδί.

Ναι, το μενού λέει “πιάτο ημέρας...”, αλλά δεν ξέρει ποιας ημέρας.

Δεν μ' αρέσει να ξυπνάει ένα παιδί τη νύχτα, κι όχι γιατί μ' ενοχλεί με το κλάμα του, μα γιατί ένα παιδί δεν ξέρει τι είναι η νύχτα και γι' αυτό χάνει την αξία της αϋπνίας.

Η κάμπια έβγαλε την κάλτσα και φάνηκε η πεταλούδα. 

Υ.Γ. 2666 Πρωτοδημοσιεύτηκε στις Βολτίτσες και αποδείχθηκε το πιο καλοπληρωμένο μου άρθρο - την επόμενη μέρα βρήκα ένα 2ευρο στο δρόμο! Με την πλούσια αμοιβή μου, αγόρασα περιχαρής την Θεία Κωμωδία του Δάντη... και όπως λέει και το ανέκδοτο, τα υπόλοιπα τα τσόνταρε η μάνα μου! Φτιάξτε τις δικές σας Γκρεγκερίες και αφήστε τες στα σχόλια. Αποδείξτε ότι διαθέτετε χιούμορ και είστε ικανοί να το μεταφέρετε μέσω του λόγου, ως το μπλογκ μου! Δεκτές και προσβλητικές Γκρεγκερίες!!  

Σχόλια

  1. Χρειάστηκε να ψάξω τη λέξη Greguerias. Έμαθα λοιπόν ότι στα ισπανικά κάποτε σήμαινε «τις κραυγές των μικρών γουρουνιών όταν πάνε πίσω από τη μητέρα τους».
    Να μερικές Γκρεγκερίες, που αλίευσα:

    Ανταλλάσσω ευθιξία με ολίγη αυτογνωσία. ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΛΙΩΤΗΣ

    Κάποιοι θεολόγοι λένε πως για να τιμωρήσει ο Θεός τους φανατικούς θρησκόληπτους, δεν υπάρχει. ΑΡΚΑΣ

    ΑΝΤΟΝΙΟ ΠΟΡΤΣΙΑ:
    1. Αν δε σηκώσεις τα μάτια, θα πιστέψεις πως είσαι στο πιο ψηλό σημείο.

    2. Καθαρίζεσαι, καθαρίζεσαι. Προσοχή, μπορεί να μη μείνει τίποτα.

    3. Το σήμερα τελειώνει, το αύριο τελειώνει, μονάχα το χτες δεν τελειώνει.

    4. Τα εντελώς χαμένα μου πράγματα είναι αυτά, που χάνοντάς τα εγώ, δεν τα βρίσκουν άλλοι.

    ΥΓ. Επειδή είναι εξαιρετικός ο Πόρτσια και συχνά ανατρέχω στις υπέροχες "Φωνές" του, σας τον χαρίζω:
    http://issuu.com/basilislaliotis/docs/portsiavoces

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Rosa Mund!

      Τις γκρεγκερίες τις αντιγράφω από ένα βιβλιαράκι των εκδόσεων Σμίλη σε μετάφραση Βασίλη Λαλιώτη (δεν βρήκα φωτογραφία να βάλω στο μπλογκ). Στην μικρή εισαγωγή του βιβλίου, αναφερόταν ο ορισμός που αναφέρετε πιο πάνω καθώς και μερικοί ακόμα για την προέλευση της λέξης Γκρεγκερία. Εγώ επέλεξα ως πιο σκαμπρόζικη την εξίσωση Μεταφορά + Χιούμορ = Γκρεγκερία, ίσως όμως να μην αποδίδει επαρκώς την δομή που πρέπει να έχει μια Γκρεγκερία (αν και η παραπάνω εξίσωση αποδιδόταν στον δημιουργό της για να περιγράψει εν συντομία τι είναι μια γκρεγκερία!). Πάντως ο Ντε Λα Σέρνα υπήρξε πολύ διάσημος και πολυγραφότατος στην εποχή του (και πολύ γοητευτικός για τα γούστα μου) είναι πολύ κρίμα που δεν έχει εκδοθεί τίποτα άλλο δικό του εκτός από αυτό το μικρό βιβλίο.

      Ευχαριστώ που μου βάλατε τις "Φωνές"... τις απολαμβάνω!! Θέλω να αγοράσω τους αφορισμούς του Πόρτσια.

      Σημ.: Τι σάιτ είναι αυτό; Έχει και άλλα ολόκληρα βιβλία;;

      Διαγραφή
    2. Ήμουν βέβαιη πως θα σας αρέσει ο Πόρτσια. Βεβαιότατη. Συγγραφέας ενός βιβλίου μόνο. Κι αυτός.

      Αν κυλήσετε το ποντίκι στο σάιτ, έχει κι άλλα ολόκληρα βιβλία. Ανάμεσα σε πολλά βαρετά, με λίγη υπομονή μπορεί να τσιμπήσετε μερικά ενδιαφέροντα, παλιά και νέα.
      Δεν τρελαίνομαι για e-reading, επειδή με κουράζει και επειδή είμαι χαρτοπόντικας. Ωστόσο, από εδώ διάβασα μερικά -σχετικά μικρά- βιβλία, όπως "Τα τρία επίπεδα της ζωής" του Τζούλιαν Μπαρνς.
      http://issuu.com/alessan77/docs/barnes_-___________________________

      Κατά καιρούς ψάχνω νέους τίτλους στο σάιτ και έτσι, έχω στους σελιδοδείκτες μου πολύ ενδιαφέροντα e-books για ώρα ανάγκης. (π.χ. Τανιζάκι: Το εγκώμιο της σκιάς, Σβάστικα)
      Να έχετε υπόψη ότι μετά από καιρό κάποια αποσύρονται.

      Δωράκι:
      http://issuu.com/ptsout/docs/__________-___________________06-__

      Διαγραφή
    3. Ούτε και εγώ την παλεύω με το e-reading, ειδικά μέσω υπολογιστή. Έχω σκεφτεί κατά καιρούς να αγοράσω έναν e-reader που είναι μικρός και φορητός, όμως συνεχώς το μετανιώνω. Σαν το χαρτί δεν έχει... αν και πολύ φοβάμαι ότι στο μέλλον θα απαλείψουμε το "σαν το" και θα λέμε μόνο, Χαρτί δεν έχει!!

      Θα τσεκάρω μερικά βιβλία, έστω και για να δω αν θα με ενδιέφερε να τα αγοράσω ή όχι. Ευχαριστώ για το σάιτ. Το δωράκι σας είναι η αγαπημένη μου σειρά του Αρκά, η μόνη που έχω αγοράσει ολόκληρη. Για μένα, η καλύτερη απ' όλες!

      Διαγραφή
    4. Σ' αυτήν την περίπτωση κάνω αλλαγή. Το δώρο μου είναι οι εκπληκτικές εκθέσεις των μαθητών του Μαρτσέλο Ντ' Όρτα.

      Ο Θεός μας έπλασε τζάμπα
      http://issuu.com/dim_vet/docs/tzaba

      ΥΓ. Ώστε είστε ...μεσημεριανός τύπος.

      Διαγραφή
  2. Κάτι έχεις πάθει εσύ με τις αναρτήσεις που μου έχεις στείλει ή σου τελείωσε η έμπνευση :Ρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τίποτα από τα δυο! Απλώς σε αυτό το μπλογκ δε θα γράφω τίποτα πρωτότυπο (με την έννοια της πρώτης εμφάνισης, αφού από ιδέες και γραφή είναι ασυναγώνιστης πρωτοτυπίας!!) αλλά θα επαναλαμβάνω μερικά κείμενα που κρίνω ότι αξίζουν να ξαναδιαβαστούν. Τα έχω ξαναπεί, αλλά δεν με προσέχεις! :ΡΡ

      Διαγραφή
  3. Παρότι Ισπανολάγνος και λογοτεχνιομανής η λέξη αυτή κάτι μου θύμισε αλλά όχι αυτό που έμαθα. Κοινώς δεν την γνώριζα. Και πριν ντραπώ χάρηκα, αφού κάτι έμαθα άρα κέρδισα. Μια greguería θα μπορούσε λοιπόν να είναι: Παν μέτρον άριστον το πολύ δυσάρεστον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ισπανολάγνε, για να περισώσεις ό,τι προλαβαίνεις, τουλάχιστον γνώριζες τον συγγραφέα των Greguerias;;; Εμένα μου τράβηξε αμέσως το ενδιαφέρον. Θα χαιρόμουν αν διάβαζες κάτι δικό του και μου μετέφερες τις εντυπώσεις στην γλώσσα μου. Σ' ευχαριστώ για την gregueria, η οποία μού γέννησε αμέσως μια μικρή μετατροπή, ελπίζω να μου επιτρέπεις: Παν μέτρον αρεστόν το πολύ δυσάρεστον! Δε ξέρω αν στέκει νοηματικά και φιλολογικά αλλά εν τέλει ποιος νοιάζεται με τέτοια ζέστη ("σκότωσα" και την μουσικότητα της φράσης και ηρέμησα)!!

      Καλό απόγευμα Σπύρο :)

      Διαγραφή
    2. Μου ήρθε φλασιά Σπύρο! Έφτιαξα gregueria και μάλιστα στα αγγλικά!!!

      "I am a typewriter with no type"!! Δεν συνεχίζω γιατί θα γελοιοποιηθώ πλήρως :Ρ

      Διαγραφή
    3. Ναι, θα διαβάσω τώρα που τον εφερες στο φως. Το όνομα κάτι μου λέει αλλα πάνε 25 χρόνια από τότε που στα πλαίσια εκμάθησης της γλώσσας είχα παρακολουθήσει τμήματα σχετικά με τη λογοτεχνία. I like your gregueria, haha

      Διαγραφή
    4. Το πιο σημαντικό στη ζωή είναι να μην έχεις πεθάνει, (δικό του).

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!