Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Του γιατρού


 

Όλοι είμαστε για τον γιατρό, ας μην αυταπατώμεθα. Εγώ ας πούμε με μια πρόχειρη διάγνωση είμαι για τον οφθαλμίατρο και τον λογοθεραπευτή (αν όχι και για κάποιον πιο… ακραίο) γιατί όταν μου έδωσαν το βιβλίο να το τσεκάρω αν μου αρέσει, διάβασα στο εξώφυλλο Ford Madox Ford και λέω, θέλω να τον διαβάσω αυτόν τον συγγραφέα, ευκαιρία είναι – και έτσι το πήρα, 50 ευρώ!! (Μην με ρωτήσει κανείς στα σοβαρά αν το πήρα όντως 50 ευρώ γιατί πολύ φοβάμαι ότι θα αναγκαστώ να τον παραπέμψω σε αστείατρο). Παραδόξως, και αντίθετα με ό, τι συμβαίνει συχνά με αρκετές επισκέψεις μας σε γιατρούς, δεν το μετάνιωσα καθόλου. Για την ακρίβεια, έπαθα πλάκα aka ακτινογραφία… ας με σταματήσει κάποιος, έλεος κάπου! «Ό,τι είναι πιθανό να συμβεί είναι συνήθως και αναπόφευκτο. Υπερασπίζομαι την κανονικότητα κάθε αλλοίωσης στην οποία είναι επιρρεπής η σάρκα, την κανονικότητα κάθε αρρώστιας, κάθε ακρωτηριασμού. Προκαλώ οποιονδήποτε θέτει σε αμφισβήτηση τη νοημοσύνη μου, θεωρώντας ότι αυτό που λέω είναι νοσηρό, να μου αποδείξει ότι η υγεία από μόνη της είναι δεδομένη. Μέχρι να μπορέσει να μου το αποδείξει αυτό, θα θεωρώ τον αντίλογό του βλακώδη».
 
Το βιβλίο το πήρα για να διαβάζω κάτι στις παραλίες της Χαλκιδικής που πήγα να ξεκουραστώ 3 μέρες – όπως ξέρουμε πολύ καλά από την ενασχόλησή μας με βιβλιοφιλικές ομάδες, η αναφορά στο εκάστοτε βιβλίο γίνεται για να πληροφορήσεις τον υπόλοιπο κόσμο τι κάνεις χωρίς το βιβλίο και όχι με αυτό – μάθετε μπασκετάκι από τον MVP, Εθνική Επέτειος Αντετοκούνμπο σήμερα! Τον Γουίλλιαμ Κάρλος Γουίλλιαμς τον έχουμε ακουστά κυρίως από την ταινία «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους. Δεν την έχω δει την ταινία γιατί δεν πολυσυμπαθώ τον Τζάρμους αλλά μετά την ανάγνωση του συγκεκριμένου βιβλίου, λέω να την δω. Επίσης, γιατί ο Γουίλλιαμς ως γνήσιο τρολ, χώρεσε Το μεγάλο αμερικανικό μυθιστόρημα σε περίπου εκατό σελίδες, όταν άλλοι γράφουν 3000 σελίδες ακατάσχετης φλυαρίας και επώδυνης μετριότητας! Το είχα αγοράσει παλιότερα και προσπάθησα να το διαβάσω, όμως μου είχε φανεί αρκετά κρυπτικό και περίπλοκο· πλέον γνωρίζοντας την ιδιάζουσα περίπτωση του Γουίλλιαμς θα το επιχειρήσω με περισσότερη ζέση – και ζέστη, γιατί μάλλον θα το διαβάσω εντός του φετινού καλοκαιριού και αυτό. Μοιρασμένος αλλά και δοσμένος ολοκληρωτικά – δύσκολο αλλά το κατάφερε – ανάμεσα στην ιατρική και την ποίηση, αναγνωρίστηκε η αξία του και στα δύο πεδία, ίσως όχι με την σειρά που επιθυμούσε η ψυχή του, αλλά με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, μνημονεύεται και αυτό είναι που έχει σημασία.
 
[…] «Αυτή την απόδραση, ή κάτι παρόμοιο, την έχουμε λαχταρήσει όλοι κάποιες στιγμές της ζωής μας, ειδικά εμείς που ζούμε στις μεγάλες πόλεις. Όπως ακριβώς κι ο Ρίβερς. Μέσα στον κυκεώνα που ζούμε έχουμε χάσει την επαφή με τους εαυτούς μας, δεν είμαστε πραγματικά πρόσωπα, είμαστε φανταστικά σχήματα ενός γιγαντιαίου πυρετικού ονείρου. Αυτός, τουλάχιστον, είχε το κουράγιο να παραβιάσει τα όρια και να φύγει».
 
Στις «Ιστορίες ενός γιατρού», ιατρική και λογοτεχνία συνυφαίνονται σε ένα πλέγμα σκληρής ευαισθησίας που σε πεθαίνει, και ταυτόχρονα σε σώζει. Γραμμένο στην πλειονότητά του σε πρώτο πρόσωπο, με κάποιες εναλλαγές σε τρίτο, με τους διαλόγους των ηρώων αρκετά δυσεξιχνίαστους για να δίνουν έναν προφορικό τόνο μεταξύ των εξαθλιωμένων και φτωχών ασθενών της γενέτειρας του Γουίλλιμας και του γιατρού ως αυτοβιογραφούμενου αλλά και ως ποιητικού υποκειμένου που διαρκώς παρατηρεί και ενδοσκοπεί, μία σαρωτική μίξη ιατρικών παρατηρήσεων και (αυτό)σαρκαστικής διάθεσης που αναδιατάσσει και εναρμονίζει την εσωτερική ανατομία με την ίδια την εσωτερίκευση – φανταστείτε την αλλόκοτη αλλά και γοητευτική εικόνα ενός γιατρού που ανοίγει μόνος του τα σωθικά του! 
 
[…] «Συνήθως πειράζω τα κορίτσια. Γιατί όχι; Όταν κάνω επίσκεψη το πρωί, ρίχνω μια ματιά σε κάτι μίζερα μικρά που τα ’χουν σενιάρει για να τα δω, και τους λέω: Κάν’ της ένα κλύσμα, μπορεί μ’ αυτό να γίνει καλά και να εξελιχθεί σε μια φτηνή πουτάνα ή σε κάτι παρόμοιο, όταν μεγαλώσει. Η χώρα σε χρειάζεται, τσουλάκι. Άλλη φορά πρότεινα να παντρέψουμε στα ψέματα έναν μικρό που έμοιαζε με ρακοσυλλέκτη και που τον είχαμε σώσει με ένα κοριτσάκι που είχε φάτσα καταζητούμενης και που προκαλούσε χαμόγελα σ’ όποιον την κοίταζε».
 
Όσο και αν σας φαίνονται προκλητικά κάποια αποσπάσματα (λέμε τώρα, για όσους δηλώνετε ευαίσθητοι στα social και αναίσθητοι στα antisocial) να θυμάστε ότι είναι διαφορετικό αυτό που κοιτάζει στα αλήθεια ο ποιητής και εκείνο που αντιμετωπίζει ένας ευσυνείδητος γιατρός και άνθρωπος. Το πολύ πολύ να βάλουμε το βιβλιοπωλείο Πολιτεία να ζητήσει συγγνώμη, τώρα που την έχει εύκαιρη, δεν έγινε και τίποτα! Τα διηγήματα του Γουίλλιαμ Κάρλος Γουίλλιαμς είναι σπουδαία και από λογοτεχνική άποψη που είναι το ζητούμενο εδώ, αλλά και από την ανθρώπινη που είναι το ζητούμενο γενικότερα. Τα προσέγγισα διστακτικά όπως θα αντιδρούσα σε μια επικείμενη εξέταση και κατέληξα ανακουφισμένος όπως ακριβώς θα συνέβαινε με μια επιτυχή θεραπεία. Σπουδαία ευαισθησία, χωρίς συναισθηματισμούς… αυτό το καρκίνωμα· ευτυχώς.
 
[…] «Φώναξα τον ΩΡΛ να κατέβει κάτω αμέσως. Καθαρή αβλεψία, είπε. Αν το ’χαμε δει νωρίτερα, θα την είχαμε σώσει.
Για ποιο λόγο; είπα εγώ. Θα ’ριχνε μονοκούκι ψήφο στους κομμουνιστές.
Σάμπως θ’ άλλαζε και τίποτα; είπε ο ΩΡΛ.» 
 
 
Ωραία παρέα είχε ο γιατρός. Κρίμα τα πτυχία του!


Το βιβλίο από τις εκδόσεις «Αρμός» είναι καταπληκτικό, καλαίσθητο, γερό, αντέχει άνετα πάνω στην ψιλή άμμο και τα λαδωμένα μπούτια – τα οποία δεν φωτογράφισα, γιατί δε θα το άντεχα εγώ ο ίδιος αυτό – με σούπερ εξώφυλλο, εισαγωγές, εξαγωγές, κλπ. Η μετάφραση της Ειρήνης Παπαθανασίου μου φάνηκε πολύ όμορφη και μου κρατούσε συνεχώς το χέρι για να μην φοβάμαι. Ο πρόλογος (όπως και η μετάφραση κάποιων ποιημάτων του Γουίλλιαμς που υπάρχουν στο τέλος του βιβλίου) είναι του Γιάννη Ζέρβα, η εισαγωγή και η ανθολόγηση των κειμένων του Robert Coles, ενώ η έκδοση συμπληρώνεται και από ένα συγκινητικό κείμενο του γιου του συγγραφέα και επίσης γιατρού, Γουίλλιαμ Έρικ Γουίλλιαμς – θα πάθουν κανένα γλωσσοδέτη με αυτά τα οικογενειακά ονόματα, τι να πω!
 
Η λογοτεχνία είναι πάντα η ιατρική που συμπαθώ, μέχρι να χρειαστώ την πραγματική ιατρική.
 
[…] «Όσο για το ίδιο το γράψιμο, δεν παίρνει καθόλου χρόνο. Τα πιο πολλά γράφονται κάθε μέρα της ζωής μας. Κατακλυζόμαστε απ’ αυτά. Όμως, όταν κατά καιρούς βλέπουμε τι κρύβεται μέσα σ’ αυτό το συνονθύλευμα, όταν τυχαία διεισδύουμε σε μια λεπτομέρεια ζωής που σπαράζει, τότε πάντα βρίσκεται χρόνος να γράψουμε λίγες σελίδες. Η δυσκολία δεν είναι να βρούμε τον χρόνο – χάνουμε ώρες μες στη μέρα μην κάνοντας απολύτως τίποτα –, η δυσκολία έγκειται στο να συλλαμβάνουμε στο θέμα μας έναν πυρήνα ζωής που υπεκφεύγει, στο να βάλουμε σε μια σειρά τις λέξεις, έτσι ώστε αυτό που θεωρείται στερεοτυπικό να γεννήσει έστω και μια στιγμή διορατικότητας. Εδώ έγκειται η δυσκολία.» 
 

 

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερ...

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά ...

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Kinds of kindness

Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ήδη στολίσει με ελλειμματικό γούστο, οι κουραμπιέδες άρχισαν να ανταγωνίζονται τα μελομακάρονα – και τα δυο μαζί την Dubai chocolate –, η Black Friday με τις ασυναγώνιστες τιμές της θα κοντράρει στα ίσα την αληθινή ύπαρξη του ΑΙ Βασίλη, ο καιρός προσπαθεί να τα βρει με τον απορυθμισμένο θερμοστάτη του και γενικά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Και μέσα σε όλα αυτά, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, η εκκλησία, τα ιδρύματα, οι πολιτικοί (που είναι για τα ιδρύματα) θα δείξουν το καλοσυνάτο πρόσωπό τους στους ταλαίπωρους ετούτου του κόσμου. Και μην ξεχνάμε, ότι κυρίως τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά – και για όλα εκείνα που γιόρταζε η πρόσφατη «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών». «Πάντοτε, τα Χριστούγεννα έβγαζαν στους ανθρώπους τον καλύτερο αλλά και τον χειρότερο εαυτό τους».    

Ασκήσεις μνήμης

  Τις ασκήσεις ύφους τις κατέκτησε σε βαθμό που λίγοι συγγραφείς φτάνουν , με τις ασκήσεις μνήμης όμως κανείς άνθρωπος δεν τα βγάζει εύκολα πέρα. Όλοι μας γράφουμε autofiction από 8 χρονών – Περιγράψτε μας τα πιο ωραία σας Χριστούγεννα – τα νεύρα μου! Το autofiction πλέον μοιάζει να είναι ένας ευφημισμός για να αποδεχόμαστε κάποιες συγγραφικές μετριότητες ως κάτι παραπάνω από αυτό που είναι. Είναι προσβολή να θεωρείς ότι ο Τζόυς ή ο Σελίν (που επιτέλους σε λίγες μέρες θα εκδοθεί το «Θάνατος επί πιστώσει»∙ Γκάλοπ: ποιο άργησε περισσότερο; Το Μετρό Θεσσαλονίκης ή το βιβλίο του Σελίν;) έγραψαν autofiction. Το ίδιο ισχύει και για τον Καλβίνο στη συγκεκριμένη συλλογή. Δεν θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε! «Μόνο πετώντας πράγματα μπορώ να βεβαιωθώ πως ακόμα δεν έχει πεταχτεί κάτι από μένα, κάτι που ίσως να μην είναι ούτε και θα είναι για πέταμα» .