Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Candide Camera


Smile, it's Candide! Μετά την παταγώδη αποτυχία μου να απολαύσω το «Μπουβάρ & Πεκισέ» του Φλωμπέρ, και ψάχνοντας τα αίτια και τα αιτιατά του αναγνωστικού μου κάζου, το πιο κοντινό σε φάρσα με φιλοσοφικές καταβολές, που είχα στην βιβλιοθήκη, ήταν ο «Καντίντ» του Βολταίρου. Βέβαια, το βιβλίο του Βολταίρου είναι πικαρέσκο και περισσότερο συγγενεύει με τον Σιμπλίκιο Σιμπλικίσιμο – εξάλλου Candide σημαίνει «αγνός», «αθώος», «ντουγάνι» που λέει και μια φίλη μου... το ίδιο ακριβώς που σημαίνει και το Σιμπλίκιος – παρά με τους ήρωες του Φλωμπέρ (ούτε και κείνοι είναι ξεφτέρια, όμως). Βολταίρος και Φλωμπέρ στηρίζουν τα βιβλία τους σε φιλοσοφικές ιδέες και σε μια διάθεση για ειρωνεία και σάτιρα πάνω τους. Ο Φλωμπέρ (υποψιάζομαι) τα καταφέρνει καλύτερα στο φιλοσοφικό παρασκήνιο αλλά χάνει σε χιούμορ και ειρωνεία· ο Βολταίρος παίζει αρκετά χαλαρά με τον φιλοσοφικό ιστό των ιδεών που παρωδεί, αλλά πεθαίνεις στο γέλιο. Δεν θα το φιλοσοφήσουμε παραπάνω, ψηφίζουμε γέλιο!
 
Ο Βολταίρος στήνει την φάρσα του πάνω στον οπτιμισμό του Λάιμπνιτς και τον ισχυρισμό του (μπρρ!) ότι ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος δυνατός. 
 
[...] Ο Πανγκλός δίδασκε μεταφυσικο-θεολογο-κοσμολογινολογία. Απεδείκνυε έξοχα πως δεν υπάρχει αιτιατό χωρίς αιτία και πως μέσα σε αυτόν τον κόσμο, τον καλύτερο όλων των κόσμων που θα ήταν δυνατόν να υπάρξουν, ο πύργος της αυτού εξοχότητος του βαρόνου ήταν ο ομορφότερος όλων των πύργων που θα ήταν δυνατόν να υπάρξουν. Όσο για την κυρία βαρόνη, ήταν η καλύτερη από όλες τις βαρονέσες που θα ήταν δυνατόν να υπάρξουν.
 
Ο Βολταίρος λοιπόν στο βιβλίο του, τα κάνει όλα κώλο, μέχρι να αναφωνήσεις απηυδισμένος: «Αν αυτός είναι ο καλύτερος των δυνατών κόσμων, πώς είναι οι υπόλοιποι;» Βάλσαμο στην ψυχή μου ήταν αυτό το βιβλίο. Δεν αντέχω να ακούω πια αμπελοφιλοσοφίες ότι όλα γίνονται για έναν σκοπό, υπονοώντας φυσικά καλό σκοπό, και κάνε υπομονή ο ουρανός θα γίνει πιο γαλανός. Δεν το άκουσα ακόμα αυτό το καλοκαίρι, αλλά κάποιος σίγουρα θα το ξεφουρνίσει, είμαι οπτιμιστής! – «Τι είναι η αισιοδοξία;» ρώτησε ο Κακάμπο. – «Είναι αυτή η άρρωστη τάση να υποστηρίζεις σθεναρά πως όλα πάνε κατ' ευχήν όταν όλα πάνε κατά διαόλου». Η πλοκή του βιβλίου είναι αμελητέας σημασίας καθότι στο πικαρέσκο μυθιστόρημα, εναλλάσσονται διαρκώς (σαν περιστροφή κάμερας) περιπετειώδη επεισόδια χωρίς ιδιαίτερη σύνδεση. Ο Βολταίρος κάνει την συνήθη κοινωνική κριτική στα πράγματα της εποχής, αλλά εφόσον το βιβλίο του καταφέρνει να διασκεδάζει και να προβληματίζει ακόμα και σήμερα, πέτυχε κάτι παραπάνω που δεν το υποψιαζόταν όταν το έγραφε. 
 
Paul Klee "Candide" - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ: ΠΩΣ Ο ΚΑΝΤΙΝΤ ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΣΕ ΕΝΑΝ ΩΡΑΙΟ ΠΥΡΓΟ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΚΔΙΩΧΘΗΚΕ ΑΠΟ ΕΚΕΙ

 
[...] Σκοτώθηκαν όλοι, οι συντρόφισσές μου, οι πειρατές, οι στρατιώτες, οι νέγροι, οι Μαυριτανοί, οι μελαμψοί, οι μιγάδες, όλοι τους. Ακόμα και ο καπετάνιος μου, νεκρός. Βρισκόμουν ολομόναχη, ετοιμοθάνατη κάτω από σωρούς πτωμάτων. Παρόμοιες σκηνές εκτυλίσσονταν όπως είναι γνωστό, σε μια ακτίνα μεγαλύτερη των τριακοσίων λευγών, ενώ εξακολουθούν να τηρούνται οι πέντε προσευχές ημερησίως που συνιστά ο Μωάμεθ.
 
Αναφορικά με το πρόσφατο ποστ μου στο φβ και την εκδήλωση απαρέσκειας για το τελευταίο έργο του Φλωμπέρ δέχθηκα από φίλους κάμποσα – καλοπροαίρετα, εννοείται – μηνύματα πολεμικής για το θράσος... της γνώμης μου. Λίγες βδομάδες νωρίτερα, είχε φουντώσει ανάλογη συζήτηση με μεταφραστές και ποιητές και αναγνώστες και σταυραδέλφια, αλήτες, πουλιά. Δεν τελειώνει αυτό ποτέ. Απορώ όμως με τον υποβιβασμό της προσωπικής μας γνώμης που επιχειρείται από κάποιους φωστήρες του χώρου, λες και οι ίδιοι φωστήρες πριν γίνουν φωστήρες ήξεραν την τύφλα τους, να 'ούμε! «Τελικά αποφάσισε υπέρ ενός ταλαίπωρου λόγιου που είχε δουλέψει δέκα χρόνια στους εκδοτικούς οίκους του Άμστερνταμ. Έκρινε πως δεν υπήρχε πιο απεχθές επάγγελμα στον κόσμο». Απλώς κανείς δεν θέλει να ακούγονται αρνητικές κριτικές, γιατί αν κριτικάρουν αρνητικά τον Φλωμπέρ, φαντάσου τι μπορούν να κάνουν με μένα, θα σκέφτονται τρομοκρατημένοι. Για την Ελλάδα, η κριτική είναι η καλύτερη από όλες τις κριτικές που είναι δυνατόν να υπάρξουν! Πάντα να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο (σάλια!)... πόσο ευχάριστο είναι για όλους αν πεις «Γαμάει ο Φλωμπέρ!» και πόσο ενοχλητικό και κατάπτυστο είναι αν πεις «Γαμιέται ο Φλωμπέρ!» Σκεπτόμενος τον Βολταίρο, καθώς διάβαζα την βιογραφία του, και τα πάμπολλα μέτωπα πολεμικής που προκαλούσε κάθε τόσο η σάτιρά του, θυμήθηκα μια φράση του βιβλίου του, που αν την απαλλάξεις από την κυριολεξία που είχε στο βιβλίο, και την προικίσεις με μεταφορική λάμψη, ταιριάζει γάντι για την περίπτωσή μας: «Αχ! Τι δυστυχία να μην έχεις αρχίδια...»
 
Paul Klee "Candide" - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ: ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ, ΝΑΥΑΓΙΟ, ΣΕΙΣΜΟΣ, ΚΑΙ ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΑΝ Ο ΔΟΚΤΟΡΑΣ ΠΑΝΓΚΛΟΣ, Ο ΚΑΝΤΙΝΤ ΚΑΙ Ο ΑΝΑΒΑΠΤΙΣΤΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ

 
[...] «Οι ηλίθιοι βρίσκουν σπουδαίο οτιδήποτε έγραψε ένας φημισμένος συγγραφέας. Διαβάζω μονάχα για την πάρτη μου. Δεν μου αρέσει παρά ό,τι μου είναι χρήσιμο». Ο Καντίντ, που είχε διδαχτεί να μην έχει δική του γνώμη, ήταν πολύ εντυπωσιασμένος με όσα άκουγε. Ο Μαρτέν έβρισκε πολύ λογικό τον τρόπο σκέψης του Ποκοκουράντε.
 
Η μετάφραση του Παντελή Κοντογιάννη είναι εξαιρετική, με έναν μικρό πρόλογο που μας εξηγεί την απέχθεια που ένιωσε αρχικά για το κείμενο του Βολταίρου όταν χρειάστηκε να το διαβάσει για τις εισαγωγικές εξετάσεις στην γλώσσα και πώς στην πορεία η αγάπη για το ίδιο το κείμενο, τον έκανε όχι μόνο να το διαβάσει με προσοχή αλλά να το μεταφέρει και στη δική μας γλώσσα. Επίσης, υπάρχει ένας όμορφος πρόλογος του Αλέξη Πολίτη καθώς και ένα χορταστικό επίμετρο (50 σελίδων) του Μίλτου Πεχλιβάνου. Πριν από το επίμετρο υπάρχει και ένα σκίτσο του Paul Klee, από μια σειρά σκίτσων που του ενέπνευσε η ανάγνωση του Καντίντ και τον βοήθησε να ξεπεράσει την κατάθλιψη που τον ταλαιπωρούσε εκείνον τον καιρό· είπαμε, Καντίντ η ή... Αισιοδοξία!! Γενικά, η έκδοση των «Πόλις» είναι άψογη από κάθε άποψη. 
 
Paul Klee  "Candide" - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ: ΠΩΣ ΜΙΑ ΓΡΙΑ ΦΡΟΝΤΙΣΕ ΤΟΝ ΚΑΝΤΙΝΤ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΥΤΟΣ ΞΑΝΑΒΡΗΚΕ ΕΚΕΙΝΗ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΣΕ

 
[...] Αρκεί να θυμηθούμε την επίσκεψη στην βιβλιοθήκη του Ποκοκουράντε, στη Βενετία, με την ανασκόπηση της λογοτεχνίας και τη σατιρική απαξίωση των προτύπων του παρελθόντος. Πρόκειται για αυτήν ακριβώς τη σχέση πολεμικής με τα κείμενα της παράδοσης, φιλοσοφικά και λογοτεχνικά, που έκανε τον Jean Starobinski – σε ένα, κατά την κρίση μου, από τα καλύτερα υπομνήματα που έχουν γραφτεί για αυτήν «την καλύτερη από τις δυνατές φιλοσοφικές ιστορίες» – να αναφερθεί σε ένα κείμενο «χωρίς προηγούμενο», ένα βιβλίο «εκτός λογοτεχνίας και εκτός φιλοσοφίας, που γελοιοποιεί τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία, και που, την ίδια στιγμή βεβαίως, δεν μπορεί να πράξει τίποτε άλλο από το να προτείνει με τη σειρά του μιαν άλλη λογοτεχνία και μιαν άλλη φιλοσοφία».
 
Ο Βολταίρος γράφει ένα βιβλίο με εύθυμη απαισιοδοξία συμβατό με όλους τους μάστορες του ειρωνικού λόγου που έβλεπαν τα πράγματα του κόσμου με ανάλογο μάτι. Όντας αισιόδοξος είναι πολύ πιο δύσκολο να γράψεις ένα βιβλίο με ειρωνεία και χιούμορ, οι αισιόδοξοι δεν μπορούν να κάνουν χιούμορ γιατί το παραμικρό που θα ξεστομίσουν θα το θεωρήσουν καλό χιούμορ και δε θα μπουν στην διαδικασία να το βελτιώσουν!! Συγγνώμη αν σας φαίνεται απαισιόδοξη η άποψή μου αυτή. Μα μην χάνετε το κέφι σας, ο κόσμος μας είναι όμορφος, ανήθικος, εξοργιστικά πλασμένος. Απολαύστε ανεύθυνα!
 
– «Μα τότε, για ποιο σκοπό δημιουργήθηκε αυτός ο κόσμος;» ρώτησε ο Καντίντ. – «Για να μας εξοργίζει», απάντησε ο Μαρτέν. 
 
Paul Klee "Candide" - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ ΕΚΤΟ: ΤΙ ΠΑΘΑΝΕ ΟΙ ΔΥΟ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ ΜΕ ΔΥΟ ΚΟΡΙΤΣΙΑ, ΔΥΟ ΠΙΘΗΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΓΡΙΟΥΣ ΠΟΥ ΛΕΓΟΝΤΑΝ ΜΑΓΟΥΛΑΔΕΣ

Σχόλια

  1. Γνωστή Μποβαρεμένη κι εγώ, είχα κάποιους ενδοιασμούς για το βιβλίο, τώρα έχω ακόμα περισσότερους. Φαίνεται πως δεν είναι γραφτό να διαβάσω πάλι Φλομπέρ.

    Κάθε τόσο αναταράζετε τα νερά της κολυμβήθρας του fcb, μεσιέ, και καίγεται το πελεκούδι. Πρώτο τραπέζι πίστα σας βλέπω πάλι.

    Ο Φρανσουά Μαρί Αρουέ, ευρύτερα γνωστός με το ψευδώνυμο Βολταίρος, έγραψε και το "Ζαντίγκ ή Το πεπρωμένο", που έχω διαβάσει εγώ.
    Συγγραφέας, ιστορικός και φιλόσοφος, διάσημος για την υπεράσπιση της ανεξιθρησκίας, της ελευθερίας του λόγου και του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους, με την ευκαιρία να πούμε ότι το «Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες», ΔΕΝ το είπε. Βεβαιωμένα πράγματα.

    Η φράση εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο βιβλίο της Έβελιν Μπίατρις Χαλ «Οι Φίλοι του Βολταίρου» το 1906 και αποτελεί στην ουσία την περιγραφή των απόψεών του και όχι αυτούσια τα λόγια του Γάλλου φιλοσόφου. Η παρανόηση έγινε γιατί η φράση αυτή μπήκε σε εισαγωγικά και μάλιστα το 1939 η Χαλ αποκατέστησε την τάξη εξηγώντας πως είναι δική της φράση και κακώς μπήκε σε εισαγωγικά.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαλ-ια μαύρα τα έκανε η Έβελιν, δηλαδή! Είναι σύνηθες να φορτώνουμε φράσεις σε ανθρώπους που δεν τις είπαν, για ρωτήστε και τον Αινστάιν ή τον Νίτσε να σας πουν την γνώμη τους ;) Δεν αναγνωρίζεις πλέον τι είναι αληθές και τι όχι. Ενδιαφέρουσα η πληροφορία όμως, δεν το ήξερα.

      Πολύ μούρη ο Βολταίρος, το καταδιασκέδασα. Θα διαβάσω και το «Ζαντίγκ», αν και πιστεύω ότι ο «Καντίντ» ταίριαξε περισσότερο με την ιδιοσυγκρασία μου. Τι να κάνω και γω, κάποιος πρέπει να παίξει και το μαύρο πρόβατο (αν και ευχαρίστως να έπαιζα και το κόκκινο πρόβατο, που λέει και το βιβλίο του Βολταίρου... σπόιλερ)!

      Α όχι, διαφωνώ με αυτό που λέτε αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμα να το λέτε (που λέει και η Χαλ), μην ξεγράψετε τον Φλωμπέρ εξαιτίας μου. Θα πέσουν να με φάνε οι υποστηρικτές του. Στεναχωριέμαι που το άφησα αλλά το ύφος στο συγκεκριμένο βιβλίο μού φάνηκε άνευρο και βαρετό (ενίοτε και ακατανόητο). Αναγνωρίζω όμως ότι εξυπηρετεί πλήρως τους σκοπούς που είχε στο μυαλό του ο συγγραφέας. Δύσκολα να ξαναπιάσω το συγκεκριμένο -- μετά λύπης μου το δηλώνω. Θα ψάξω όμως λίγο περισσότερο την Αλληλογραφία του, διακαή πόθο μου από παλιά. Ψάξτε και σεις λίγο. Εκεί μέσα αναλύει όλες τις αμφιβολίες και τις σκέψεις αναφορικά με την συγγραφική του τέχνη. Αν δεν μου αρέσει ούτε αυτό, απαγχονισμός, γρήγορες και σίγουρες διαδικασίες.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !