Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

MasON & DixON & PynchON

Πύντσον;; Έχω ξαναμιλήσει γι' αυτόν; ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ! Καλά, εντάξει, ίσως να μη θυμάμαι και καλά. Επιτρέψτε μου όμως μια ακόμα μειλίχια παρότρυνση. Τι στο ΔΙΑΟΛΟ να γράψω παραπάνω για να αρχίσετε να τον διαβάζετε; Και αφού σας χάρισα άθελά μου ένα πρότυπο δείγμα λογοτεχνικής κριτικής, επιτρέψτε μου (ξανά) να πω δυο λόγια ακόμα.

Το πρωτόκολλο της καλοκαιρινής και μετακαλοκαιρινής (κατά το «μεταμοντέρνας») ανάγνωσης επιβάλλει βιβλία με χιούμορ, χαλαρή διάθεση, γρήγορη εναλλαγή των εικόνων, πληθώρα χαρακτήρων που να μην παίρνουν πολύ σοβαρά τον εαυτό τους και μια ατέρμονη δράση που να συνεχίζεται αν αυτό είναι δυνατόν καθ' όλη τη διάρκεια του βιβλίου. Μετά από ανώριμη σκέψη, σας προτείνω να διαβάσετε Τόμας Πύντσον, το απόλυτο trend του φετινού (και όχι μόνο) καλοκαιριού. Να μην μπορείτε να ξεχωρίσετε αν η παράκρουση που αισθάνεστε οφείλεται στην ζέστη ή στην ανάγνωση! 


Δεν θέλω να σας πείσω να διαβάσετε Τόμας Πύντσον γιατί ξέρω πως θα είναι σαν να σας προσφέρω την πέτρα που θα μου ανοίξει το κεφάλι στα δύο. Θέλω μόνο να σας εκθέσω λίγο ακόμα από τον ενθουσιασμό μου για τα βιβλία αυτού του σπουδαίου συγγραφέα. Τουλάχιστον να την γλυτώσω με καρούμπαλα! Προσπαθώντας να εντοπίσω περισσότερα προτερήματα στα βιβλία του από εκείνα που ανέπτυξα στις προηγούμενες αναρτήσεις μου, ανακάλυψα ότι διαθέτουν μία εκτεταμένη καρτουνίστικη δομή. Είναι σχετικά γνωστή η αγάπη του Πύντσον για τα καρτούν (έχει εμφανιστεί και σε επεισόδιο των Σίμπσονς. Το λες και πρόοδο!), πολλά βιβλία του έχουν αναφορές σε αυτά (όπως και σε πολλές άλλες μορφές ποπ κουλτούρας) και συγκεκριμένα ένα καθαρόαιμο καρτουνίστικο μοτίβο εμφανίζεται σε τουλάχιστον δύο βιβλία του: ένας σκύλος που μιλάει. Δεν είναι σπάνιο στην λογοτεχνία ένα ομιλούν ζώο, ωστόσο έχει διαφορετική χρήση. Συνήθως κατέχει θέση συμβόλου, της ψυχής, του τρόμου, του θανάτου, ενός alter ego του συγγραφέα, μιας αφηρημένης έννοιας που βρίσκει στο ζώο τη σαφήνειά της, οτιδήποτε. Στον Πύντσον από την άλλη, είναι απλώς ένας σκύλος που μιλάει. Έρχεται άνετος και τσίφτης και με περισσή κυνικότητα (αφού είναι σκύλος!) λέει τις ατάκες του και χάνεται από το προσκήνιο. That' s all, folks! 

Όταν ήμασταν μικροί και παρακολουθούσαμε καρτούν, περνούσαμε τέλεια με έναν σκύλο που μιλούσε. Γελούσαμε με την καψαλισμένη γούνα ή με την ολική και αστραπιαία αποτέφρωση του χαρακτήρα που στην επόμενη σκηνή αναγεννιόταν από τις στάχτες του. Είναι λόγος επειδή μεγαλώσαμε να μην γελάμε πλέον με αυτά; Ο Τόμας Πύντσον σίγουρα διαφωνεί και γι' αυτό μας πετάει κατάμουτρα μια μηχανική πάπια που ερωτεύεται έναν Γάλλο μάγειρα! Πέρα από αυτά τα «αξιοπερίεργα» ο Πύντσον χρωματίζει με καρτουνίστικες αποχρώσεις και μεγάλο μέρος του μυθιστορήματος, των διαλόγων, των χαρακτήρων. Προσφέρει ευθυμία μέσω των παραλογισμών αλλά ποτέ δεν γελοιοποιεί ανεπανόρθωτα τις καταστάσεις όσο γελοίες και αν δείχνουν στους απρόσεχτους αναγνώστες. Είναι γελοία τα καρτούν; Όσοι το πιστεύετε καλύτερα να μην διαβάσετε Πύντσον. Η επιστροφή στην παιδική ηλικία δεν πραγματοποιείται με την ανάκληση οδυνηρών ψυχικών τραυμάτων αλλά με την τρελή ανυπομονησία για ένα σαββατιάτικο πρωινό μπροστά στην τηλεόραση! 

Καλά όλ' αυτά αλλά τελικά έχουν βάθος τα μυθιστορήματα του Πύντσον; Απύθμενο! Μπορεί οι περισσότεροι χαρακτήρες να επιπλέουν άχαρα αλλά η θάλασσα που τους φιλοξενεί είναι τόσο βαθιά και σκοτεινή που αναπόφευκτα χαρίζει λίγο περισσότερη τόλμη στα άτολμα πλατσουρίσματά τους. Πρέπει να οπλιστείς με περισσότερο θάρρος όταν ξέρεις ότι τα πόδια σου δεν φθάνουν τον βυθό. Και το αυτό ισχύει και για τους αναγνώστες. Δεν θα φθάσεις ποτέ το βάθος των βιβλίων του αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δε θα απολαύσεις το κολύμπι σε μια απύθμενη και επιβλητική θάλασσα. Και επίσης, δεν σημαίνει ότι στο τέλος θα πνίγεις κιόλας. Κάθε βιβλίο του Πύντσον διαθέτει ένα λυτρωτικό σωσίβιο που είναι φτιαγμένο από τις τρίχες της κεφαλής σου που ορθώνονται σαν θαλάσσια φύκια από την εξαιρετικά γοητευτική γραφή του. Θα σωθείς ρε!

Η δύναμη της πειθούς είναι τόσο σημαντική για έναν συγγραφέα όσο και για τον αναγνώστη του. Η πειθώ του Πύντσον μπορεί να χάνει κάπως στα επιμέρους σημεία (με τους μικροπαραλογισμούς, τα παράδοξα και τα αλλόφρονα στοιχεία) όμως αυτό μεταβάλλεται ολοκληρωτικά, όταν αντιληφθείς την τελειότητα του τελειωμένου βιβλίου. Το συγγραφικό εκτόπισμα είναι τόσο μεγάλο που δε σου αφήνει χώρο για αμφισβητήσεις. Το σύμπαν που χτίζεται για τα μάτια σου είναι αληθινό, πιεστικό και σαρωτικό. Συμπάσχεις με τους χαρακτήρες που παραπαίουν σαν μαριονέτες κινούμενες από ορατές και αόρατες δυνάμεις, νιώθεις την ασφυξία που σου προκαλείται από έναν κόσμο προκαθορισμένο και ανηλεή, ψάχνεις τους λόγους για ό,τι σε συνθλίβει. Η λογοτεχνία του Πύντσον είναι η πιο ελκυστική πολιτική λογοτεχνία που έχω διαβάσει, εκείνη με το πιο ενδιαφέρον περιεχόμενο. 


Mason & Dixon. Χαράς ευαγγέλια, αναγνώστη! Μόλις βρήκες δυο εξαιρετικούς πυντσονικούς ήρωες που θα μπορέσεις να ακολουθήσεις αδιάκοπα ως το τέλος του βιβλίου. Σπουδαία βοήθεια αν τύχει να ξεκινήσεις τα βιβλία του από αυτό το συγκεκριμένο. Ο μελαγχολικός Μέισον και ο έξω καρδιά Ντίξον... δεν πρόκειται να βαρεθείς με τέτοιους τύπους! Γνωστοί για την ομώνυμη ευθεία γραμμή που τράβηξαν χωρίζοντας την Αμερική σε Βόρεια και Νότια – μέσα στο μυθιστόρημα όμως, οι περιπέτειές τους καθόλου δεν ακολουθούν την ευθεία γραμμή, εδώ πήξαμε στις τεθλασμένες! Στα βιβλία του Πύντσον μού κάνουν εντύπωση οι περιγραφές της πλοκής (όπου υπάρχουν) που μάλλον είναι γραμμένες από τον μεταφραστή. Όποιος και αν τις γράφει όμως, πρέπει να διαθέτει πολύ ταλέντο για να μπορεί να συμπυκνώνει τόσο εύστοχα αυτά τα πολυδαίδαλα μυθιστορήματα. Εγώ δεν έχω αυτό το ταλέντο γι' αυτό και αναλώνομαι σε γενικόλογες εντυπώσεις. Οι αναγνώσεις των βιβλίων του Πύντσον είναι κυρίως εντυπώσεις – αν οι αρχικές είναι θετικές, δεν πρόκειται να ξεκολλήσεις με τίποτα. Δείτε την κατάντια μου! 

Για τον κάθε έναν από τους συγγραφείς που αγαπώ πολύ, μπορώ κάπως να φανταστώ πώς δούλευαν τα μυθιστορήματά τους, τις σημειώσεις που κρατούσαν στο περιθώριο, την κεντρική ιδέα γύρω από την οποία εμφανίζονταν οι ήρωες, τους δισταγμούς, τις επιτυχίες της γραφής – είναι και αυτό μια παράπλευρη ωφέλεια της λογοτεχνίας (άλλοι το λένε και χούι). Ο Τόμας Πύντσον όμως δεν μου επιτρέπει αυτήν την μικρή χαρά, το μόνο που μπορώ να φανταστώ γι' αυτόν, είναι να ξυπνάει πρωί (μπορεί και μεσημέρι) και να γράφει αυτούσιες έτσι όπως εμφανίζονται στην τελική έκδοση, δέκα, είκοσι, τριάντα, όσες σελίδες θέλει αυτός, χωρίς δισταγμούς και πισωγυρίσματα, συγγραφικές ανησυχίες και άλλα τέτοια. Η τελική δομή των βιβλίων διαθέτει τέτοια στιβαρότητα και επιβλητικότητα που σε κάνει να νιώθεις ότι δεν επιτρέπεται κανένας δισταγμός ούτε καν για τον συγγραφέα της. Αν αυτό δεν είναι το μεγαλύτερο προτέρημα ενός λογοτεχνικού έργου τότε, τι στο διάολο είναι, αναρωτιέμαι! 

Όλη αυτή η στιβαρή δομή όμως – το διακρίνω καθαρότερα τώρα – βασίζεται στο χιούμορ του Πύντσον και κυρίως στην εξαιρετική χρήση που του κάνει μέσα στα βιβλία του: το χιούμορ είναι το σημαντικότερο δομικό υλικό! Σχεδόν οι μισές σελίδες των μεγάλων μυθιστορημάτων του (Mason & Dixon, Ενάντια στη μέρα, Υπεραιχμή – αφήνοντας προσώρας ως λαμπρή εξαίρεση στο πυντσονικό σύμπαν, το εμβληματικό Ουράνιο τόξο της βαρύτητας) σου δίνουν μια αφορμή έστω και για ένα αχνό χαμόγελο αν δεν σε αναγκάζουν να ξεσπάς σε τρανταχτά γέλια. Το χιούμορ δεν επιλέγεται μόνο για να κρατά σε ευθυμία τους αναγνώστες αλλά γιατί εξυπηρετεί με θαυμάσιο τρόπο την λογοτεχνική φωνή με την οποία επιλέγει να σου μιλάει ο Τόμας Πύντσον. Υπάρχει ένα απόσπασμα στο βιβλίο που περιγράφει τους Ινδιάνους που περιβάλλουν έναν τύμβο. Αυτό το απόσπασμα, με την ίδια ακριβώς σύνταξη, χωρίς να μετακινήσεις λέξη, είναι το ιδανικότερο απόσπασμα για να περιγράψει με ακρίβεια τις λογοτεχνικές δημιουργίες του Πύντσον. [...] Γελάνε. Μοιάζουν αρκετά πομπώδεις, αλλά στην πραγματικότητα λατρεύουν το γέλιο σαν μια πολύ σοβαρή, σχεδόν ιερή, φυσική δύναμη, που δεν πρέπει ποτέ να την επικαλείσαι άσκοπα. Το χιούμορ είναι μυστήριο πράγμα – άλλοτε περνάει και χάνεται πριν το αντιληφθείς άλλοτε καθυστερεί απελπιστικά και όταν φθάνει είσαι πολύ ταλαιπωρημένος για να γελάσεις. Το χιούμορ του Πύντσον όμως είναι πάντα στην ώρα του! «Σκάναρε» προσεκτικά κάθε μία από τις σελίδες του και θα αντιληφθείς ότι βρίσκεται εκεί που πρέπει την ώρα που πρέπει ώστε να δώσει το καλύτερο αποτέλεσμα, το περισσότερο γέλιο. Αν θεωρείς ότι προπορεύεται ή βραδυπορεί τότε κάτι έχει το δικό σου χιούμορ αναγνώστη, να το κοιτάξεις, να συμβουλευτείς αστείατρο (ω ρε φίλε, κάτι έχει και το δικό μου χιούμορ!) Δεν μπορώ να το εξηγήσω καλύτερα, αλλά δεν έχω ξανασυναντήσει συγγραφέα που να κάνει τόσο εκτεταμένη και υποδειγματική χρήση του χιούμορ. Παράλληλα στην πλουραλιστική (μέχρι εντυπωσιασμού) γραφή του κινείται και μια πλουραλιστική χρήση του χιούμορ που σε συντροφεύει ως το τέλος των βιβλίων του. 


Γιατί όμως τόσες πολλές σελίδες το κάθε του μυθιστόρημα; Η προφανής απάντηση είναι, γιατί όχι; αφού μπορεί! Αφού τα βιβλία του δεν κάνουν κοιλιά σε κανένα σημείο τους, τι σημασία έχει αν θα είναι 800, 1200 ή 2666 σελίδες; Απλώς κάπου πρέπει να σταματήσει για να μπορεί να λογίζεται ακόμα βιβλίο. Έχω καταλήξει ότι από ένα σημείο και μετά, οι σελίδες προσφέρονται δώρο στους φανατικούς αναγνώστες του. Μένει να διαβάσω την «Συλλογή των 49 στο σφυρί» για να κρίνω αν το σύμπαν του Πύντσον μπορεί να αναπτυχθεί γενναία μέσα σε 200 σελίδες. Όμως στο τέλος, σίγουρα θα αναφωνήσω, πού είναι οι υπόλοιπες; Η λογοτεχνική παραγωγή του Πύντσον διακρίνεται από αναγνωστική γενναιοδωρία και όχι από ματαιόδοξες επιδιώξεις! Τα βιβλία του προσφέρουν ατόφια παρηγοριά και απόλαυση. Ξεπερνώντας τα προσωπικά γούστα του καθενός, τις λογοτεχνικές σχολές, τις αναγνωστικές σχολές, ή ό,τι άλλο (και φέροντας ως «παράσημο» τουλάχιστον έναν σίγουρο προσηλυτισμό στο μαγικό σύμπαν του Αμερικανού), φανατικός και ο ίδιος, ειλικρινά απορώ πώς γίνεται να αγνοείς μια λογοτεχνική φωνή που φέρει πολλαπλάσια προτερήματα συγκριτικά με τα ελάχιστα και αμφιλεγόμενα αισθητικά κριτήρια που την κατηγοριοποιούν σε μια λογοτεχνία του παράδοξου και του γκροτέσκου. Αν ποτέ κερδίσει το Νόμπελ Λογοτεχνίας έχω να δηλώσω (με φανατισμένη υποκειμενικότητα ανάμεικτη με γενναίες δόσεις αντικειμενικότητας) ότι, θα είναι ιδιαίτερα ισχνό βραβείο για να προσδιορίσει με ακρίβεια την λογοτεχνική του αξία! 

Για τον μεταφραστή Γιώργο Κυριαζή δε θα προσθέσω κάτι περισσότερο, γιατί θα ντραπεί και αυτός θα ντραπώ και εγώ. Όσο για την επιλογή εξωφύλλου ένα θα πω: πουλάς άνετα μούρη ότι διαβάζεις Πύντσον στο πρωτότυπο... και αυτό είναι τόσο cool! Ας τα συνοψίσω λοιπόν για να μην μπερδεύεσαι. Αν θες να με κάνεις ευτυχισμένο δώσ' μου να διαβάσω έναν Πύντσον, αν πάλι θες να με κάνεις δυστυχισμένο δώσ' μου να διαβάσω δύο. Η σκέψη ότι ένας Πύντσον με περιμένει, ακόμα και για χάρη ενός άλλου Πύντσον, μπορεί να με σκοτώσει! Με τον Τόμας Πύντσον έχω ακριβώς την ίδια αίσθηση που έχω και με τον Τόμας Μπέρνχαρντ. Τίποτα δεν μπορεί να με πείσει ότι το βιβλίο τους που διαβάζω μια δεδομένη στιγμή δεν είναι το καλύτερό τους. Με τις ταπεινές αναγνωστικές μου δυνάμεις νομίζω πως μπορώ να κάνω μια γρήγορη αξιολογική κρίση των έργων τους, όμως όταν βρίσκομαι στο μέσο μιας ανάγνωσής τους νιώθω κριτικά ανοχύρωτος, σαν να κατουράω σε κόντρα άνεμο. Το μόνο που περιμένω πια από τους δύο Τόμας είναι να τελειώσω την σειρά, να ανακατέψω τα βιβλία και να μοιράσω πάλι το παιχνίδι. Δεν υπάρχει καλύτερο αίσθημα από το να ξαναδιαβάζεις τα αγαπημένα σου βιβλία με την ίδια λαχτάρα και χειρότερο από το να μην μπορείς να σταθείς απέναντί τους το ίδιο γελοία ανυπεράσπιστος όπως όταν τα αντιμετώπισες την πρώτη φορά! Για μένα, κάνετε μεγάλο κακό στον εαυτό σας όσοι επιμένετε να μην διαβάζετε Πύντσον ένω διαθέτετε τις αναγνωστικές δυνάμεις για να τα καταφέρετε! Και σας το λέω χύμα, έτσι; 

Να μιλήσει και λίγο ο συγγραφέας, ε; Αχ, αυτή η γραφή... όνειρο...
[...] Ονειρεύεται η Βρετανία όταν κοιμάται; Και είναι η Αμερική το όνειρό της; – ο τόπος όπου όλα αυτά που δεν είναι ανεκτά στην άγρυπνη μητρόπολη βρίσκουν έκφραση στον ταραγμένο ύπνο αυτών των επαρχιών και ακόμη πιο δυτικά, εκεί που τίποτε δεν έχει χαρτογραφηθεί, ούτε καταγραφεί, ούτε ειδωθεί καν από την πλειονότητα της ανθρωπότητας – ένας τόπος που χρησιμεύει σαν σκουπιδότοπος των ελπίδων της υποτακτικής έγκλισης, όλων των πραγμάτων του μπορεί, ενδεχομένως, να είναι ή να γίνουν αληθινά – ο Γήινος Παράδεισος, η Πηγή της Νεότητας, το Κράτος του Ιωάννη του Πρεσβύτερου, το Βασίλειο του Χριστού, που πάντα βρίσκονται λίγο πιο πέρα από το ηλιοβασίλεμα, ασφαλή ώσπου να ανακαλυφθεί η επόμενη περιοχή προς τη Δύση, να μετρηθεί και να συνδεθεί με το δίκτυο των ήδη γνωστών σημείων που επεκτείνεται αργά, τριγωνομετρικά, μέσα στην ήπειρο, βγάζοντας τα πάντα από την υποτακτική έγκλιση, κάνοντας τις πιθανότητες απλές βεβαιότητες που εξυπηρετούν τους σκοπούς των κυβερνήσεων – μεγαλώνοντας τα σύνορα λίγο-λίγο σε βάρος του ιερού και του άφθαρτου, και ενσωματώνοντας τις νέες περιοχές στον γυμνό θνητό κόσμο που είναι η πατρίδα μας και η απόγνωσή μας. 

Literature is totally ON

Υ.Γ. 49  Το Mason & Dixon έφθασε στα χέρια μου ως ευχαριστήρια ανταμοιβή για το «κοπιώδες» έργο μου να ψάξω και να (ξανα)βρω τον «Φρικτό κυκεώνα στην οδό Μερουλάνα» του Γκάντα. Παλιότερα, για τον ίδιο λόγο είχε φθάσει στα χέρια μου και «Ο αξιοπρεπής κύριος Πνιν» του Ναμπόκοφ (ο οποίος με περιμένει αξιοπρεπώς στο ράφι της βιβλιοθήκης). Δυο-τρεις Γκάντηδες να βρω ακόμα... ζητάω πολλά;

Υ.Γ  2666  Η ανάρτηση πρωτοδημοσιεύτηκε στο μπλογκ Διαβάζοντας. Επίσης, πόσο πολλά θαυμαστικά χρησιμοποιούσα, γαμώτο μου; Αν με δείτε στο δρόμο, να μου μπήξετε μια ντουζίνα από δαύτα στην καρωτίδα!

Σχόλια

  1. Οι τρεις Τόμας, ή -αν προτιμάς- η αγία τριάδα: Μπερνχαρντ, Πύντσον, Μανν!!
    Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χμμ, για τον Μαν κρατάω ακόμα μια επιφύλαξη. Δεν τον πήρα με καλό μάτι ύστερα από επανειλημμένες αποτυχημένες αναγνώσεις του Μαγικού Βουνού. Το μέλλον θα δείξει τι θα γίνει με δαύτον.

      Αν πρέπει να τον αντικαταστήσω με έναν άλλον Τόμας, θα προτιμήσω έναν παλιότερο, τον Τόμας Ντε Κουίνσι :)

      Διαγραφή
  2. Πολύ ωραίο το άρθρο σας για το σύμπαν του Pynchon. Αυτή τη διαπίστωση για τον μέγιστο Μπερνχαρντ την έχω και εγώ, δεν ξέρω πάντοτε ποιο είναι το καλύτερο του..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ! Μόνο με αυτούς τους δύο συγγραφείς μού έχει συμβεί, να βυθίζομαι τόσο ολοκληρωτικά στην απόλαυση του (εκάστοτε) βιβλίου τους που να μην μπορώ να διακρίνω ποιο είναι το «καλύτερό» τους... όλα είναι τέλεια :)

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !