Όσοι
έχετε ένα σχετικό πάθος με το σκάκι,
σίγουρα θα έχετε συναντήσει το όνομα
του Μαρσέλ Ντυσάν (Marcel Duchamp), είτε σε
φωτογραφίες όπου απεικονίζεται ο ίδιος
να παίζει σκάκι είτε σε μερικές δημιουργίες
του που έχουν ως θέμα το δημοφιλές αυτό
παιχνίδι. Όσοι πάλι, έχετε πάθος με την
λογοτεχνία, αν ανατρέξετε στο εξώφυλλο
της «Σκακιστικής νουβέλας» από τις
εκδόσεις Άγρα, θα ευτυχήσετε να κάνετε
μια πρώτη γνωριμία μαζί του!
Διαβάζοντας
τις συνεντεύξεις που έδωσε ο Μαρσέλ
Ντυσάν στον Πιερ Καμπάν (Pierre Cabanne) το
1966, δύο χρόνια πριν τον θάνατό του,
παρατήρησα μία συχνότατη αναφορά σε
φράσεις όπως: «ήταν διασκεδαστικό», «με διασκέδασε πολύ», «ήταν κάπως
αδιάφορο», «μου φάνηκε εντελώς αδιάφορο». Αυτές οι φράσεις περικλείουν την ηθική
στάση του Μαρσέλ Ντυσάν, που κράτησε
όλη του την ζωή, «ένας από τους πλέον
ευφυείς καλλιτέχνες του 20 αιώνα»,
σύμφωνα με την γνώμη του Αντρέ Μπρετόν.
Jeune homme triste dans un train [Θλιμμένος νεαρός άντρας μέσα σ' ένα τρένο], 1911 |
Ξεκίνησε
ως ζωγράφος την περίοδο του Φωβισμού
και του Κυβισμού αλλά αποξενώθηκε
γρήγορα από τα παραδοσιακά μέσα όταν
κατάλαβε ότι όλη η ζωγραφική τέχνη
αποτελούσε μια οπτική γλώσσα – τη γλώσσα
του αμφιβληστροειδούς! Συμπορεύτηκε
με τους Σουρεαλιστές, σε μια παράλληλη
πορεία, οι οποίοι προσπάθησαν κάπως να
ξεφύγουν από την αμφιβληστροειδή γλώσσα.
Le Grand Verre [Το μεγάλο γυαλί], 1915-1923 |
Προχωρώντας
ένα βήμα παραπέρα, ο Ντυσάν επινόησε
έναν νέο τρόπο προσέγγισης, χρησιμοποιώντας
το γυαλί ως επιφάνεια δημιουργίας αντί
του μουσαμά, πάνω στον οποίο τα χρώματα
ατονούν και βρομίζουν με το πέρασμα των
χρόνων. «Το Μεγάλο Γυαλί ήταν μια
άρνηση κάθε αισθητικής, με την συνηθισμένη
έννοια της λέξης».
Ο
Μαρσέλ Ντυσάν είναι περισσότερο γνωστός
για τις δημιουργίες ready-made, βιομηχανικά
έτοιμα προϊόντα όπου με κάποιες φράσεις
ενσωματωμένες πάνω τους, «επιθυμεί την
μεταφορά της σκέψης του θεατή σε άλλες
σφαίρες που έχουν περισσότερη σχέση με
τον λόγο». Με εντυπωσίασαν πολύ οι
φράσεις-λογοπαίγνια (αποτελέσματα των
σουρεαλιστικών παιχνιδιών που
πραγματοποιούνταν συχνά στις συναντήσεις
των Σουρεαλιστών) που συνοδεύουν τα
ready-mades, όπου πράγματι, ταξιδεύουν το
θεατή σε άλλες νοητικές σφαίρες. Τα
λογοπαίγνια λειτουργούν μόνο στην γαλλική γλώσσα, αλλά υπάρχουν μέσα στο
βιβλίο, πολλές επεξηγήσεις του μεταφραστή,
όπου πετυχαίνει μια κάποια συνάφεια με
την ελληνική γλώσσα.
Ο
Ντυσάν συνήθιζε να αναφέρεται στις
δημιουργίες του με την λέξη πράγματα.
Όπως ο ίδιος αναφέρει, η λέξη «art»
προέρχεται από τα Σανσκριτικά και
σημαίνει «κάνω»! Ο Μαρσέλ Ντυσάν έκανε
πράγματα που τον διασκέδαζαν (γι' αυτό
και οι τόσες αναφορές της λέξης «διασκεδάζω»), αδιαφορώντας (να και η
έτερη λέξη!) για το νόημα που κανονικά
θα έπρεπε να φωλιάζει στα έργα του. Δεν
αποδεχόταν τον κοινωνικό ρόλο του
καλλιτέχνη ο οποίος είναι υποχρεωμένος
να κάνει κάτι, που θεωρεί ότι οφείλει
τον εαυτό του στο κοινό. Υπήρξε ένας
αντι-καλλιτέχνης, βαθιά καλλιτεχνικός. «Προτιμώ να ζω, να αναπνέω, παρά να
δουλεύω. Δεν θεωρώ ότι η δουλειά που
έκανα θα έχει μια οποιαδήποτε σημασία
από κοινωνική άποψη στο μέλλον. Επομένως,
αν θέλετε, η τέχνη μου είναι να ζω˙ κάθε
δευτερόλεπτο, κάθε ανάσα είναι έργο που
δεν γράφεται πουθενά, που δεν είναι ούτε
ορατό ούτε εγκεφαλικό. Είναι ένα είδος
μόνιμης ευφορίας».
Η
έκδοση της Άγρας είναι πολυτελής, με
δεκάδες ιλουστρασιόν φωτογραφίες των «πραγμάτων» του Ντυσάν για τα οποία
γίνεται λόγος στο κείμενο της συνέντευξης
καθώς και επίμετρο, με επιλεγμένα κείμενα
καλλιτεχνών από το κύκλο των Σουρεαλιστών.
Μετά την ανάγνωση, αρκεί να πείτε, «Με
διασκέδασε πολύ!» ή «Μου φάνηκε εντελώς
αδιάφορο!» Είναι σίγουρο ότι, ο Μαρσέλ
Ντυσάν, θα συμφωνούσε με οποιαδήποτε
από τις δύο γνώμες!
Υ.Γ. 2666 Το κείμενο δημοσιεύτηκε στις Βολτίτσες. Το ready-made που παρουσιάζεται εκεί είναι δικής μου εμπνεύσεως και σκουριάζει με βραδύτητα στην αυλή μου. Έχω κάνει αμέτρητες κινήσεις με τα φλυτζανάκια του καφέ και τα ποτήρια του νερού. Ο Βασιλιάς έκαψε την γλώσσα του από τον ζεστό καφέ, η Βασίλισσα λέρωσε το θεσπέσιο φόρεμά της, οι Πύργοι στάθηκαν έκθαμβοι μπροστά στην επιβλητικότητα ενός μπουκαλιού με κρασί και τα άλογα ξεδίψασαν πάνω από το χείλος των ποτηριών. Η αναγνωστική παρτίδα χάνεται ή κερδίζεται με κάθε νέα αυγή.
Το πιόνι, Κ. Καβάφης (1863- 1933)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλάκις βλέποντας να παίζουν σκάκι
ακολουθεί το μάτι μου ένα Πιόνι
οπού σιγά, σιγά τον δρόμο βρίσκει
και στην υστερινή γραμμή προφθαίνει.
Με τέτοια προθυμία πάει στην άκρη
οπού θαρρείς πως βέβαια εδώ θ’ αρχίσουν
η απολαύσεις του κ’ η αμοιβές του.
Πολλαίς στον δρόμο κακουχίαις βρίσκει.
Λόγχαις λοξά το ρίχνουν πεζοδρόμοι·
τα κάστρα το χτυπούν με ταις πλατειαίς των
γραμμαίς· μέσα στα δυο τετράγωνά των
γρήγοροι καβαλλάρηδες γυρεύουν
με δόλο να το κάμουν να σκαλώση·
κ’ εδώ κ’ εκεί με γωνιακή φοβέρα
μπαίνει στον δρόμο του κανένα πιόνι
απ’ το στρατόπεδο του εχθρού σταλμένο.
Αλλά γλυτώνει απ’ τους κινδύνους όλους
και στην υστερινή γραμμή προφθαίνει.
Τι θριαμβευτικά που εδώ προφθαίνει,
στην φοβερή γραμμή την τελευταία·
τι πρόθυμα στον θάνατό του αγγίζει!
Γιατί εδώ το Πιόνι θα πεθάνη
κ’ ήσαν οι κόποι του προς τούτο μόνο.
Για την βασίλισσα, που θα μας σώση,
για να την αναστήση από τον τάφο
ήλθε να πέση στου σκακιού τον άδη.
(Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993)
Το Σκάκι, Χόρχε Λουίς Μπόρχες (1899-1986)
Ασθενικός βασιλιάς, λοξός αξιωματικός, φρενιασμένη
βασίλισσα, πύργος ευθύς, πολυμήχανος στρατιώτης
απάνω στην ασπρόμαυρη πορεία
ψάχνει ο ένας τον άλλο και συγκρούονται σ’ επίμονη μάχη.
Δεν ξέρουν πως το σίγουρο χέρι
του παίχτη τους ρυθμίζει τη μοίρα,
δεν ξέρουν πως μια τρομαχτική νομοτέλεια
ελέγχει τις αποφάσεις και τη διαδρομή τους.
Αλλά κι ο ίδιος ο παίχτης είναι αιχμάλωτος
(η έκφραση είναι του Ομάρ) μιας άλλης σκακιέρας
με μαύρες νύχτες και άσπρες μέρες.
Ο Θεός κινάει τον παίχτη κι ο παίχτης τα πιόνια.
Μα άραγε ποιος Θεός, πίσω από το Θεό, κινάει το νήμα
της σκόνης και του χρόνου, του ονείρου και της αγωνίας;
(μετ. Δημήτρης Καλοκύρης)
Τ᾿ ἄλογο τοῦ σκακιοῦ
«Προσεκτικὸ κι ἀσάλευτο, βουβὸ κι ἀφαιρεμένο,
στὸ μαῦρο ἢ τ᾿ ἄσπρο, ὑπάκουο, πηδάει καὶ περιμένει.
Στὸ μαῦρο ἢ τ᾿ ἄσπρο, ἀσάλευτο, βαθειὰ συλλογισμένο,
τὸ σκυθρωπὸ κι ἀμίλητο παιχνίδι λογαριάζει.
Μιὰ κίνηση, ἄλλη κίνηση, μιὰ σκέψη, κι ἄλλη σκέψη.
Τριγύρω οἱ ξύλινοί του ἐχθροὶ κι οἱ ἐπίβουλοι σκοποί τους.
Τὶ νὰ σκεφτεῖ, νὰ σοφιστεῖ καὶ τί νὰ λογαριάσει;
Μὲς τὰ στενὰ τετράγωνα ἐσώθηκεν ἡ σκέψη
κι ἔγινε πιὰ μονότονη καὶ γνώριμη ἡ ζωή του.
Μιὰ κίνηση, ἄλλη κίνηση, μιὰ σκέψη, ἡ ἴδια σκέψη!
Τὸ σιωπηλὸ παιχνίδι του μετρᾶ καὶ λογαριάζει,
μὰ ὅμως τὸ ξέρει πὼς γραφτὸ σ᾿ ὅλη εἶναι τὴ ζωή του,
νὰ ὁρμᾶ μέσα στοὺς ξύλινους ἐχθρούς του καὶ νὰ πέφτει,
στὸ μαῦρο ἢ στ᾿ ἄσπρο, ἡρωικά, κοντὰ στὸ βασιλιά του».
Μιχαήλ Στασινόπουλος
ΥΓ. Ωραία η Σκακιστική νουβέλα.
Νουβέλα για Scrabble έχει γραφτεί;
ΥΓ451. Μην έχοντας άλλον τρόπο, διάλεξα την ποιητική οδό, για να σχολιάσω.
https://www.youtube.com/watch?v=KUm9cWB5m1k
Τα είπατε όλα! Δώσατε ματ με έναν υπέροχο συνδιασμό ποιημάτων!!
ΔιαγραφήΕγώ το μόνο που θα προσθέσω είναι το εξής: χρησιμοποιώντας ως όχημα το σκάκι, ένα σύμβολο με παγκόσμια γλώσσα, όλοι οι ποιητές φανέρωσαν με σαφή τρόπο την ποιητική τους δυναμική αλλά και την προσωπική τους κοσμοθεωρία -- ο Αναγνωστάκης με την αγωνιστικότητά του αλλά και την πικρία για τους χαμένους αγώνες, ο Μπόρχες με την εμμονή του με τον χρόνο και το όνειρο και ο Καβάφης με την λεπτότατη ειρωνεία του που συμπνυκώνει στο ταπεινό πιόνι μια ολάκερη ανθρώπινη ζωή (για τον Στασινόπουλο δεν έχω άποψη). Ειδικά το ποίημα του Καβάφη το λατρεύω... πόσο Καβαφικό!! :)
Νουβέλα για το σκραμπλ δεν έχω κατά νου, νουβέλα με τίτλο Σκράμπλ όμως, έχω. Την συναντώ συνεχώς στο βιβλιοπωλείο (http://www.protoporia.gr/skrampl-p-261823.html) και τώρα που ξανακοιτάω το οπισθόφυλλο, γιατί να μην την αγοράσω για την πάρτη μου;; Πάντως, λατρεύω και το σκραμπλ -- αρκύ να πέζο με άτομα που ξαίρουν σοστά ελοινυκά!!
Υ.Γ. 451 (αλήθεια πόσοι βαθμοί Κελσίου είναι;) Φυσικά, διαθέτετε και έναν άλλο τρόπο. Να μην σχολιάσετε καθόλου! Δε σας το προτείνω όμως, απλώς σας το υπενθυμίζω.
Και απορίες λύνουμε. Και μπρίκια κολλάμε, άμα λάχει.
ΑπάντησηΔιαγραφή232,7 βαθμούς Κελσίου – τόσο είναι στα καθ’ ημάς τα 451 Φάρεναϊτ.
Τουτέστιν, 451 βαθμοί Φαρενάιτ – περίπου 233 βαθμοί Κελσίου. (Λένε οι επαΐοντες των μετατροπών).
[Ήγουν, τουτέστι, δηλαδή, με άλλα λόγια, ήτοι
η Αφροδίτη είσαι συ, εσ’ είσ’ η Αφροδίτη.
ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΠΑΡΑΣΧΟΣ]
ΥΓ.1934 (Αλμπέρτο Μοράβια)
Είστε για μια παρτίδα σκραμπλ με άρηστα αιλινηκά;
Δεν γνώριζα το βιβλίο του Μοράβια, ευχαριστώ για την πληροφορία. Έχω διαβάσει μόνο "Τα διηγήματα που σκόρπισαν στον δρόμο" τα οποία βρήκα θαυμάσια. Κάτι στον Μοράβια μού αρέσει πολύ. Και κυρίως το όνομά του, δεν ξέρω πόσο συνηθισμένο είναι το όνομα ''Αλμπέρτο Μοράβια" στην χώρα του, όμως μοιάζει ιδιαζόντως λογοτεχνικό, σχεδόν ψευδώνυμο (μωρέ λες;).
ΔιαγραφήΠώς θα παίξουμε σκραμπλ; Για πείτε. Όσο να πεις, δεν μπορείς να παίξεις δια αλληλογραφίας, όπως θα συνέβαινε αν επιλέγατε το σκάκι (πέρα και πίσω από την πλάκα, αυτό το σκάκι δια αλληλογραφίας μού φάνταζε πάντα πολύ χρονοβόρο αλλά και ιδιαίτερα ελκυστικό σαν ιδέα -- τώρα με το διαδίκτυο, καταποντίστηκε).
Σωστά μαντέψατε. Alberto Moravia, ψευδώνυμο του Alberto Pincherle.
ΔιαγραφήΈχω διαβάσει από παλιά το "Εγώ κι αυτός", που το είχα βρει ευρηματικό και έξυπνο και μετά ακολούθησε το πολύ ενδιαφέρον "1934", έτος γέννησης αγαπημένου μου προσώπου, και τέλος "Ο άνθρωπος που κοιτάζει". Στον κινηματογράφο έχω δει την "Περιφρόνηση" (Γκοντάρ) και τον "Κομφορμιστή" (Μπερτολούτσι) βασισμένα στα ομώνυμα βιβλία του.
Η ερώτηση για το σκραμπλ ήταν ρητορική. Δεν έχω να προτείνω κάτι. Η αδερφή μου παίζει διαδικτυακό σκραμπλ παθιασμένα, αλλά υποθέτω ότι κάθε φορά έχει τυχαίους και όχι συγκεκριμένους αντιπάλους.
Τώρα που το λέτε, το επιβεβαίωσα και εγώ. Είναι ψευδώνυμο. Ίσως να το είχα διαβάσει και να μην το θυμόμουν. Όμως, κάθε φορά που βλέπω το όνομα "Αλμπέρτο Μοράβια" σκέφτομαι, τι ωραίο λογοτεχνικό ψευδώνυμο! Θέλω να διαβάσω τον Κομφορμιστή αλλά δεν με εμπνέουν πολύ οι εκδόσεις Ζαχαρόπουλος. Πάντως, χάρη σε σας, θα στρέψω ξανά το ενδιαφέρον μου προς αυτόν.
ΔιαγραφήΑν είναι κάποιος καλαίσθητος ιστότοπος και όχι μια πλατφόρμα τύπου zoo.gr, τότε θα έχει ενδιαφέρον. Όπως συμβαίνει και με το σκάκι, μπορείς να παίξεις και με συγκεκριμένους παίκτες, αρκεί να έχουν φτιάξει ηλεκτρονικό λογαριασμό. Αν δεν σας κάνει κόπο, ρωτήστε την αδερφή σας να μάθουμε λεπτομέρειες.
Σας αγαπάω και τους δυο!Ναι,για παίξτε ένα σκραμπλάκι,θα είστε φοβεροί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα παίξουμε όλοι μαζί! Άραγε Βιβή θα σου φτάνουν μόνο 7 γράμματα για να συνθέσεις λέξη; :-p
Διαγραφή