Θα
ξεκινήσω από το συμπέρασμα: αυτός ο
συγγραφέας είναι πολύ σκληρός για να
πεθάνει! Υπάρχουν συγγραφείς που μας
είναι αγαπητοί για διάφορους λόγους,
που κατά περιόδους τους αποκαλούμε
αγαπημένους χωρίς να θέλουμε να εξηγήσουμε
περισσότερα. Οι “αγαπημένοι” ενέχουν
και μια υποψία τρυφερότητας, όμως εκείνοι
που πραγματικά συνταράσσουν τον κόσμο
μας πρέπει να είναι ολίγον οχληροί,
μισητοί και προσβλητικοί. Πάντοτε, μου
προκαλούσε θυμηδία η φράση “Αυτός ο
συγγραφέας άλλαξε την ζωή μου!”, ίσως
γιατί άκουγα τα ονόματα των συγγραφέων
και κατ' επέκταση σχημάτιζα εντελώς
προκατειλημμένος, μια εντύπωση για την
ζωή (που μόλις είχε αλλάξει!) του αναγνώστη.
Γενικά, θεωρούσα την φράση κάπως
υπερβολική, να συμβάλει στην αλλαγή της
ζωής μου, ναι, αλλά να αποτελέσει το
σημείο καμπής, το μέγα γεγονός, αυτό με
ενοχλούσε, ένιωθα κάπως χειραγωγημένος,
θλιβερή μαριονέτα, καταλαβαίνετε!
Ο
Τόμας Μπέρνχαρντ δεν αποτέλεσε εξαίρεση,
αν και συνέβαλε πιο δραστικά στην
“αλλαγή”, γιατί όπως συνήθως λέγεται
για τα εξελιγμένα αναλγητικά, ήταν
διπλής δράσεως! Η περίπτωση Μπέρνχαρντ
είναι ιδιάζουσα γιατί καταφέρνει να
γίνει ενοχλητικός και με τον τρόπο
γραφής του αλλά και με τα γραφόμενά του.
Ας ξεκινήσουμε όμως με τα εξωτερικά
στοιχεία της γραφής του: ο λόγος του
είναι τόσο χειμαρρώδης που θα σταματήσει
μόνο στην τελευταία τελεία! Μην
αυταπατάσαι, δεν ελέγχεις εσύ την ροή
του λόγου, εκείνη σε ελέγχει, και αν
νομίζεις ότι βγήκαμε για βαρκάδα,
καλύτερα κατέβα πριν αρχίσει η ταραχή!
Γι' αυτό εξάλλου και δεν χρειάζονται οι
παράγραφοι! Η απουσία τους γίνεται
οδυνηρά ενοχλητική όταν έρθει η ώρα να
σταματήσεις την ανάγνωση για λόγους
φυσικής αναγκαιότητας, θες να κοιμηθείς
και το κείμενο σε περιπαίζει, γελάει
μαζί σου, με την ανημπόρια σου, άντε στο
διάολο, κρεμόμουν εξαντλημένος στην
πρώτη τελεία της αριστερής σελίδας και
έκλεινα το βιβλίο με θυμό. Τα βιβλία του
έχουν εκατοντάδες επαναλήψεις λέξεων
και ολόκληρων φράσεων, που προσδίδουν
μια απίστευτη μουσικότητα και ρυθμό
στο κείμενο, σχεδόν ακούς μουσική.
Σχεδόν
όλα τα βιβλία είναι γραμμένα σε πρώτο
πρόσωπο, έτσι ώστε έχεις την εντύπωση
πως ό,τι λέγεται απηχεί τις απόψεις του
ίδιου του συγγραφέα. Αυτή η εντύπωση
ενισχύεται και από το γεγονός ότι ο
Μπέρνχαρντ σπάνια αναφέρει (μπορεί και
καθόλου) το όνομα του κεντρικού χαρακτήρα,
νομίζοντας ότι δεν δανείζει φωνή σε
κανέναν, απλώς κάθεται και μας αραδιάζει
τα πιστεύω του! Αυτό μπορεί να είναι
θανάσιμη παγίδα για άλλους συγγραφείς,
στον Μπέρνχαρντ όμως είναι απαράμιλλα
γοητευτικό. Τα αποσπάσματα που μπορείς
να επιλέξεις είναι πάμπολλα, αν και
καταλαβαίνεις αμέσως ότι, έτσι κολοβό
καθώς είναι, χάνει μεγάλο μέρος της
γοητείας που του πρόσφερε η συνεκτικότητα
που είχε με το προηγούμενο κείμενο καθώς
και εκείνη που θα έχει με το επόμενο.
Επέλεξα ένα απόσπασμα από την αρχή του
βιβλίου (μιλάω για τον "Αφανισμό", που
διάβασα τελευταίο) γιατί το βρήκα
επίκαιρο με την ηλίθια μόδα των selfie που
επικρατεί τελευταία.
...περιφρονώ
τους ανθρώπους που διαρκώς φωτογραφίζουν
και όλην την ώρα περιδιαβαίνουν με τη
φωτογραφική τους μηχανή κρεμασμένη
στον λαιμό. Διαρκώς αναζητούν ένα θέμα
και φωτογραφίζουν τα πάντα ανεξαιρέτως,
ακόμα και τα πιο ανόητα. Διαρκώς δεν
έχουν τίποτα άλλο στο μυαλό τους παρά
μόνο να ποζάρουν και πάντοτε όσο
αποκρουστικότερα γίνεται, πράγμα που
όμως οι ίδιοι δεν το συνειδητοποιούν.
Φυλακίζουν στις φωτογραφίες τους ένα
διεστραμμένα παραμορφωμένο κόσμο, που
δεν έχει τίποτε κοινό με τον πραγματικό
εκτός απ' αυτήν την διεστραμμένη
παραμόρφωση, για την οποία ευθύνονται
οι ίδιοι. Το φωτογραφίζειν είναι μια
ποταπή μανία, που έχει αγκαλιάσει σιγά
σιγά ολόκληρη την ανθρωπότητα, επειδή
η ανθρωπότητα είναι όχι μόνο ερωτευμένη
αλλά ξετρελαμένη με την παραμόρφωση
και τη διαστροφή, και πράγματι,
φωτογραφίζοντας, αντιλαμβάνεται με τον
καιρό ως πραγματικό τον παραμορφωμένο
και διεστραμμένο κόσμο. Οι φωτογραφίζοντες
διαπράττουν ένα από τα ποταπότερα
εγκλήματα που μπορούν να διαπραχθούν,
αφού στις φωτογραφίες τους κάνουν τη
φύση διεστραμμένη γκροτέσκα εικόνα. Οι
άνθρωποι είναι στις φωτογραφίες τους
γελοίες, διεστραμμένα αγνώριστες, ναι,
ακρωτηριασμένες κούκλες, που τρομαγμένες
κοιτάζουν απλανώς τον ποταπό φακό τους,
αμβλύνοα, αντιπαθητικά. Το φωτογραφίζειν
είναι ένα χαμερπές πάθος, που έχει
αγκαλιάσει όλες τις ζώνες της γης και
όλα τα στρώματα του πληθυσμού, μια
αρρώστια, από την οποία πάσχει ολόκληρη
η ανθρωπότητα και από την οποία δεν
πρόκειται ποτέ πια να γιατρευτεί.
Η
πλοκή των βιβλίων του είναι μηδαμινή,
η γραφή και η ανάγνωσή τους είναι μόνο
εγκεφαλική, οι εικόνες που δημιουργούνται
είναι ελάχιστες. Ο Μπέρνχαρντ ασκεί μια
έντονη κριτική προς πάσα κατεύθυνση,
καθιερώνει μια πολεμική, συντάσσει ένα
πολιτικοκοινωνικό μανιφέστο. Όπως ο
Τζόυς τα έβαλε με την μισητή του Ιρλανδία,
έτσι και ο Μπέρνχαρντ τα βάζει πρώτα με
τα του (κάποτε αυτοκρατορικού) οίκου
του για να μπορεί στην συνέχεια ανενόχλητος
να τα βάλει με όλον τον κόσμο! Η Αυστρία
και η μόνιμη κατάπτωσή της αποτελεί το
μόνιμο θέμα του. Η οικουμενικότητα όμως
των σκέψεών του θα αγγίξει πολλούς
ανθρώπους ανά τον κόσμο, και όχι μόνο
τους Αυστριακούς, για τους οποίους
εξάλλου, αμφιβάλλει αν μέσα στην αμβλύνοιά
τους μπορούν να καταλάβουν το οτιδήποτε!
...ζούμε
πάντοτε με την πλάνη ότι, όπως έχουμε
εξελιχθεί εμείς, άσχετα προς τα πού,
έχουν εξελιχθεί και οι άλλοι, μα αυτό
είναι πλάνη, οι περισσότεροι έχουν
μείνει στάσιμοι και δεν έχουν καθόλου
εξελιχθεί, ούτε προς την μία ούτε προς
την άλλη κατεύθυνση, δεν είναι ούτε
καλύτεροι ούτε χειρότεροι, έχουν μόνο
γίνει γέροι και, με τούτο, στον ύψιστο
βαθμό αδιάφοροι. Πιστεύουμε ότι θα
αιφνιδιαστούμε από την εξέλιξη ενός
ανθρώπου που έχουμε πολύ καιρό να τον
δούμε, μα, όταν τον ξαναβλέπουμε,
αιφνιδιαζόμαστε μόνο από το ότι δεν
έχει εξελιχθεί καθόλου, από το ότι είναι
μόνο κατά είκοσι χρόνια πιο γέρος και
αντί να έχει καλή μορφή, έχει τώρα χοντρή
κοιλιά και μεγάλα κακόγουστα δαχτυλίδια
στα χοντρά δάχτυλα, που μας φαίνονταν
κάποτε πολύ όμορφα.
Οι
λέξεις που επαναλαμβάνονται με την
μεγαλύτερη συχνότητα στα βιβλία του
είναι η “ποταπότητα” και η “αμβλύνοια”,
αμφότερες ενδεικτικές της κοσμοθεώρησής
του. Ειδικά, η λέξη “αμβλύνοια” με
εντυπωσιάζει ιδιαίτερα, είναι πιο δυνατή
από τις συνώνυμες “ηλιθιότητα” και
“βλακεία”, ίσως γιατί πια απαντάται
ελάχιστα, και αποτελεί έξυπνη επιλογή
του μεταφραστή, που λειτουργεί εξόχως
ιδανικά μέσα στον λόγο του Μπέρνχαρντ.
Πολλοί μεταφραστές έχουν συνδυαστεί
στο μυαλό μας με τα κείμενα που έχουν
μεταφράσει, ως οι μόνοι ικανοί και
αρμόδιοι για μια τέτοια απαιτητική
δουλειά. Ο Βασίλης Τομανάς είναι ένας
τέτοιος μεταφραστής, διαβάζεις και
αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι πέρα όλων
των άλλων, αν μη τι άλλο και πάνω από
όλα, απολαμβάνει πρώτος αυτός το κείμενο
που μεταφράζει!
Υπάρχει
μια φωτογραφία που απεικονίζει τον
Τόμας Μπερνχαρντ να γλείφει ένα μικρό
χωνάκι παγωτό. Αυτή η εικόνα είναι πολύ
συνδηλωτική των γραπτών που έγραψε
αυτός ο συγγραφέας. Το παγωτό, σύμβολο
παιδικότητας, φανερώνει μια διάθεση να
πει αλήθειες με την αφέλεια και την
άγνοια που κουβαλά ένα μικρό παιδί,
διατηρώντας όμως την πονηριά και την
ειρωνεία ενός ενήλικα, που μας τις πετάει
κατάμουτρα, ανενδοίαστα και ασταμάτητα,
χωρίς να μπορούμε να του προσάψουμε
τίποτε, όπως θα κάναμε απέναντι και σ'
ένα παιδί.
Η
ανάγνωση του Μπέρνχανρτ είναι δύσκολη,
απαιτεί υπομονή και έντονη και συνεχή
συνειδητότητα. Η γραφή του από την άλλη,
είναι πυρωμένη, καίει συνειδήσεις,
συναισθήματα και εν τέλει πυρπολεί τα
θεμέλια της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως
το λέει και ο Μίλτος Πασχαλίδης σε κάποιο
από τα τραγούδια του, αν δεν φαντάζεσαι φωτιές με κάρβουνα μην παίζεις.
Υ.Γ. 2666 Το κείμενο φιλοξενείται στο μπλογκ Διαβάζοντας, του οποίου η διαχειρίστρια παραμένει στον ύψιστο βαθμό και με την μεγαλύτερη συγκέντρωση, του προσβλητικού και αδυσώπητου και καινοτόμου, ναι, καινοτόμου συγγραφέα, Τόμας Μπέρνχαρντ, παραμένει στον ύψιστο βαθμό και με την μεγαλύτερη συγκέντρωση, θαυμάστριά του, έφη Μαραμπού! Στην "Διόρθωση" υπάρχει η εξής (σπουδαία) φράση: "Κάθε ιδέα και κάθε επιδίωξη μιας ιδέας μέσα μας είναι η ζωή, έφη Ρόιτχαμερ, η απουσία ιδεών είναι ο θάνατος". Μπορεί οι σπειροειδείς ιδέες του Μπέρνχαρντ να σε πεθαίνουν μέχρι να τις διαβάσεις όμως στο τέλος νιώθεις πιο ζωντανός απ' ό,τι όταν ξεκίνησες, εκτός και αν στα μισά, αποφασίσεις να αυτοκτονήσεις, κάτι για το οποίο ο Τόμας Μπέρνχανρτ δε θα είχε καμιά αντίρρηση!!
Έχετε κάψει εγκέφαλο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚόβετε φλέβες για δαύτον;
Πίνετε νερό, (μπίρες, κρασί, ουίσκι) στ' όνομά του;
Αρχίσατε να βλέπετε τον κόσμο με άλλα μάτια;
Σας καταλαβαίνω, καθότι μπερνχαρντ-όπληκτη κι εγώ.
(Σήμερα παράγγειλα έναν ακόμη Μπέρνχαρντ -τη δόση μου- μαζί με άλλα στην Πολιτεία.)
Κάνουμε ένα κλαμπ αυστηρά για μπερνχαρντικούς τύπους;
Μόλις ξέμεινα από τη δόση μου και φοβάμαι το επακόλουθο σύνδρομο στέρησης! Θα ανεφοδιάσω σύντομα όμως. Τι Μπέρνχαρντ πήρατε; Και ποια είναι και τα υπόλοιπα από Πολιτεία; Πείτε, να πάρουμε ιδέες (στη Διόρθωση υπάρχει ένα θαυμάσιο απόσπασμα του Τόμας που μιλάει, καλή ώρα, για τους εκμεταλλευτές ιδεών!), εκτός και αν είναι ευαίσθητα προσωπικά δεδόμένα.
Διαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή ήταν η παραγγελία μου με κριτήριο (πάντα τις πολύ καλές) προσφορές:
ΒΙΡΓΙΛΙΟΥ ΘΑΝΑΤΟΣ-Μπροχ
ΠΑΛΙΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ // ΚΩΜΩΔΙΑ-Μπέρνχαρντ
ΦΙΛΙΚΑ ΠΥΡΑ-Γεοσούα
ΜΑΚΡΙΝΗ ΑΚΤΗ-Κάριλ
Ο ΘΑΝΑΣΙΜΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΜΟΥ-Κάθερ
Η λίστα επιθυμιών περιέχει άλλα 143 βιβλία, μεταξύ των οποίων επιθυμώ διακαώς και αρκετή ποίηση.
Κατ' αρχήν, για να μείνουμε στο θέμα μας, οι Παλιοί δάσκαλοι του Μπέρνχαρντ είναι όντως κωμωδία, διασκεδαστικότατο και σκαμπρόζικο! Το πρώτο που διάβασα και το λάτρεψα. Έχετε κατά νου, ότι αυτό το βιβλίο γράφτηκε μετά την Ξύλευση, η οποία είχε προκαλέσει τις διαμαρτυρίες ενός διάσημου μουσικού που αναγνώρισε τον εαυτό του στο βιβλίο. Έτσι, οι Παλιοί δάσκαλοι μοιάζουν σαν απάντηση του Μπέρνχαρντ προς όλους εκείνους που κρατούν την τέχνη πίσω και δεν την αφήνουν ελεύθερη να φέρει το νέο. Αυτές είναι δικές μου σκέψεις βλέποντας την εργογραφία και τη σειρά των βιβλίων, στο βιβλίο "Ο άγνωστος Τόμας Μπέρνχαρντ". Για επαλήθευση, αναζητείστε κανένα έγκυρο άρθρο.
ΔιαγραφήΣχετικά με την παραγγελία σας, έχω να πω ότι το Βιργιλίου θάνατος είναι πολύ καλή κίνηση, καλώς το τσιμπήσατε εγκαίρως. Δύσκολο κείμενο, προσπάθησα ανεπιτυχώς να το διαβάσω, αλλά μέχρι το σημείο που είχα φτάσει το είχα λατρέψει. Η μετάφραση του Γιώργου Κεντρωτή είναι ιδιάζουσα και απ' ό,τι διάβασα έχει κατηγορηθεί ως ακατάλληλη ή ακατανόητη, όμως εγώ προσωπικά την βρήκα ιδιοφυέστατη και όταν διαβάσετε το βιβλίο θα καταλάβετε. Βέβαια, πρέπει να ξέρουμε και πώς ήταν γραμμένο το πρωτότυπο κείμενο.
Για τα υπόλοιπα βιβλία δεν έχω γνώμη, αξιανάγνωστα να σας βγουν. Ποτέ δεν κατάλαβα τις λίστες! Εξάλλου, ένας καλός αναγνώστης θέλει να τα διαβάσει όλα!! Προς τι λοιπόν οι σημειώσεις; Το δικό μου καλάθι έχει μόλις 5 βιβλία από τα οποία, σκέφτομαι να διαγράψω ένα-δυο! Χαρά στο κουράγιο σας με 143 βιβλία!
Η "Ξύλευση" ήταν το πρώτο βιβλίο του Μπέρνχαρντ που διάβασα (και ερωτεύτηκα γραφή και γραφόμενα). Άρα, θέλω να δω την απάντησή του στο μουσικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρόνια περίμενα την καλύτερη τιμή στο "Βιργιλίου θάνατος". Μιας και το χειμώνα διάβασα την τριλογία "Υπνοβάτες" του Μπροχ και καπάκι είδα και μια ενδιαφέρουσα θεατρική παράσταση πάνω στο πρώτο μέρος, είχε ήδη γίνει επιτακτική η ανάγκη για την ανάγνωσή του. Έχω διαβάσει τα σχετικά με την ιδιάζουσα μετάφραση του Κεντρωτή και με ιντριγκάρει το βιβλίο, όσο ιντριγκάρουν εσάς οι "Αόρατες πόλεις".
Θα θέλατε να μου πείτε γιατί δεν ολοκληρώσατε την ανάγνωσή του;
Ναι, είναι πολύ άρρωστη η λίστα (μου). Δείχνει μεγάλη (αναγνωστική) απληστία στην περίπτωσή μου. Και δεν κατεβαίνει ποτέ. Πάντα γύρω στα 140-150 κυμαίνεται. Ονειρεύομαι το πλήρωμα του χρόνου, όπου αφαιρώντας διαρκώς, θα φτάσω να επιθυμώ μ ό ν ο μια δεκάδα, άσχετα αν θέλω να διαβάσω όλα τα καλά βιβλία του κόσμου (ΟΛΑ, θέλω να τα ξέρω ό λ α / όχι γιατί είμαι κουτσομπόλα...)
Δοκίμασα την ανάγνωσή του δύο συνεχόμενους Ιούλιους(!), δεν ξέρω πώς έτυχε έτσι! Στην αρχή, το ξεκίνησα με χαρά, αλλά όταν άρχισαν να σφίγγουν οι ζέστες, η ανάγνωση έγινε δύσκολη. Είτε καλοκαίρι είτε όχι, η ανάγνωση έτσι και αλλιώς είναι δύσκολη, εφάμιλλη του δυσκολότερου Τζόυς, είναι εξάλλου εμφανείς οι ομοιότητες μεταξύ των. Η γλώσσα είναι εξαιρετικά μακροπερίοδη, η σκέψη του ήρωα (του Βιργίλιου) είναι και αυτή εξαντλητικά σπειροειδής και ο αναγνώστης πρέπει να διαθέσει μεγάλη υπομονή για να τα βγάλει πέρα. Πρόκειται όμως για σημαντικότατο κείμενο και η ελάχιστη ανάγνωση αποσπασμάτων αποπνέει μεγάλη γοητεία! Την τρίτη και φαρμακερή, πρέπει να το διαβάσω με σύνεση και επιμονή. Σίγουρα, θα φροντίσω να μην είναι καλοκαίρι :-)
ΔιαγραφήΧθες βράδυ τελείωσα την ανάγνωση του πρώτου βιβλίου του Μπέρνχαρντ που έπιασα στα χέρια μου ("Πρόζα") και, ευτυχώς, στο τέλος διέκρινα το στοιχείο που με έκανε να θέλω να του δώσω και μια δεύτερη ευκαιρία - γιατί, δύο διηγήματα πριν το τέλος, είχα απογοητευτεί πολύ και ανυπομονούσα να τελειώσω το βιβλίο, να το βάλω στη βιβλιοθήκη και να ξεχάσω δια παντός τον συγγραφέα του. Και μετά άρχισε να περιγράφει ένα καταθλιπτικό-υπαρξιακό μούδιασμα τόσο ωραία, που, μολονότι διάβασα προσεκτικά την περιγραφή του, μετά από αρκετές σελίδες δε θυμόμουν τίποτα απολύτως : ένιωσα κάπως σαν να πήγα βόλτα σε ένα σκοτεινό δάσος και να χάθηκα. Κι άρχισα να τον εκτιμώ γι' αυτό. Τελείωσα, δε, με τον "μαραγκό" που με συγκίνησε ιδιαίτερα. Σκέφτομαι, το δεύτερο βιβλίο του που θα διαβάσω, μετά τα παραπάνω σχόλια, να είναι η "Ξύλευση". Ελπίζω να δω τότε τι είναι εκείνο που κάνει ορισμένους να τον έχουν σε τόση εκτίμηση. Χαιρετώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα To love life for what it is (αναρωτιέμαι τι σκέψεις θα έκανε ο Μπέρνχαρντ για το ψευδώνυμό σου!)
ΔιαγραφήΗ Πρόζα είναι μια καλή αρχή αλλά είναι η λάιτ εκδοχή του Μπέρνχαρντ. Λείπουν από κει μέσα οι συντακτικές ακροβασίες και η εξαντλητικότητα των σκέψεων. Αυτό το καταθλιπτικό-υπαρξιακό μούδιασμα που περιγράφεις, εντείνεται στα άλλα βιβλία του. Οι ήρωές του κινούνται στα όρια της τρέλας αλλά δεν τα ξεπερνούν ποτέ (ακόμα και αν πιστεύεις ότι θα έπρεπε να τα είχαν ξεπεράσει ήδη από τις πρώτες σελίδες). Ταυτίζεσαι σε πολλά σημεία με τις σκέψεις τους που εν τέλει δεν σου είναι τόσο ανοίκειες παρα το πεισιθάνατο περίβλημά τους. Η καταθλιπτική θεματολογία, παραδόξως, δεν σου γίνεται φορτική, αλλά στο τέλος καταφέρνει να σε ανακουφίσει με έναν ολότελα απροσδόκητο τρόπο.
Στον αντίποδα, έχεις μια γραφή που δεν είναι διόλου υποτονική αλλά φτάνει στα όρια των αντοχών της. Με μια έξοχη μουσικότητα που μερικές στιγμές σε παρασύρει άθελά σου έξω από τις βαθυστόχαστες σκέψεις που αναλύονται σε όλη την έκταση των βιβλίων του. Τα βιβλία του είναι περισσότερο φιλοσοφικά δοκίμια, έχουν ελάχιστη πλοκή αλλά αυξημένη ουσία. Σε ένα επίπεδο λίγο πιο κάτω από το υψηλά φιλοσοφικό, οι σκέψεις του για την πολιτικοκοινωνική κατάσταση της χώρας του, θα σε κάνουν να γουρλώνεις τα μάτια σου με την απίστευτη ταύτιση που έχουν με την δικιά μας χώρα.
Την Ξύλευση δεν την έχω διαβάσει, όμως αν συγγενεύει όπως υποθέτω με τους Παλιούς δασκάλους, θα βρεις εκεί μέσα μεταξύ άλλων και εύστοχη σάτιρα για τα καλλιτεχνικά τεκταινόμενα της Αυστρίας και θα διασκεδάσεις με τις ακρότητες των καλλιτεχνών! Ως φθηνότερη λύση σου προτείνω τους Φτηνοφαγάδες αν και θεωρώ ότι ίσως θα ήταν καλύτερα να το άφηνες για λίγο αργότερα. Η Ξύλευση νομίζω, είναι η κατάλληλη συνέχεια. Δείξε ανοχή στις 40-50 πρώτες σελίδες με τις ατελείωτες επαναλήψεις και αγκυλώσεις του λόγου, είναι η φάρσα που πάντα επιφυλάσσει ο Μπέρνχαρντ για να αποτρέψει τους αδύναμους αναγνώστες, μετά το ύφος του αμβλύνεται και γίνεται ακαταμάχητο! Καλή δύναμη, σου εύχομαι!
Ευχαριστώ για το σχόλιο.