Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αλλόκοτα πράγματα




Το Πάσχα είναι ένας γρήγορος ορισμός του απόκοσμου – υπάρχει εκεί που κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει τίποτα. Ευτυχώς τελείωσε όμως και ο καθένας γύρισε ευτυχής στην αλλόκοτη ρουτίνα του∙ καπιταλιστικός ρεαλισμός και εκλογές. Ω γες! Το βιβλίο του Μαρκ Φίσερ «Το αλλόκοτο και το απόκοσμο» κυκλοφόρησε πρόσφατα και φαίνεται ότι αγοράστηκε αμέσως από πολλούς αναγνώστες, μένει να διαβαστεί τώρα. Εμένα μου αρκούσε μόνο ο τίτλος του για να το πάρω, όλα τα άλλα τα ανακάλυψα στην πορεία και δεν απογοητεύτηκα καθόλου. Δείτε και εσείς και πείτε μου! «Η αποτυχία να δούμε, η ακούσια διαδικασία της παράβλεψης πραγμάτων που έρχονται σε αντίθεση – ή απλώς δεν ταιριάζουν – με τις βασικές ιστορίες που λέμε στον εαυτό μας, είναι μέρος της συνεχούς «διαδικασίας επεξεργασίας» μέσω της οποίας παράγεται αυτό που βιώνουμε ως ταυτότητα».
 
Το βιβλίο ξεκινάει και τελειώνει εντελώς αλλόκοτα αλλά αυτό δεν πρέπει να σας αποθαρρύνει, εξάλλου ο πρόλογος και το επίμετρο δεν έχουν σχέση με την γραφή του Φίσερ. Τον πρόλογο υπογράφει ο Ματ Κουχούν (το Ματ Κουχούν τον αναφέρει στο βιβλίο, κάποιος δαίμονας του τυπογραφείου μάλλον, τι να πω – «θα μπορούσαμε να φτάσουμε στο σημείο να πούμε ότι είναι ίδιον της ανθρώπινης κατάστασης να είναι γκροτέσκα, αφού το ανθρώπινο ζώο είναι αυτό που δεν ταιριάζει, το τέρας της φύσης που δεν έχει θέση στη φυσική τάξη και είναι ικανό να ανασυνδυάζει τα προϊόντα της φύσης σε νέες αποτρόπαιες μορφές»), εξαιρετικός μελετητής της σκέψης του Μαρκ Φίσερ που αναλύει διεξοδικά το πολιτικό και πολιτισμικό υπόβαθρό της. Έτσι λοιπόν από νωρίς εξοικειωνόμαστε κάπως με το Ανοίκειο του Φρόιντ, με πολιτικές θεωρίες του Σλαβόι Ζίζεκ και διάφορες λακανικές ιδέες που επηρέασαν τον Φίσερ. Μάλιστα, μιας και είπα Λακάν να αναφέρω εδώ – thank me later – επειδή το αναφέρει μερικές φορές και ο Φίσερ στο κείμενό του ότι το (με π κεφαλαίο) «(…) Πραγματικό – εκείνη η απόκοσμη ζώνη που υπάρχει πίσω από το συμβολικό και το φαντασιακό, και στην οποία δεν έχουμε άμεση πρόσβαση» – γάμα τα με μεγάλα γράμματα, δηλαδή!! Αλλά μην μου φοβάστε, θα βγάλετε άκρη, είναι σχετικά βατός ο πρόλογος και βοηθάει για την συνέχεια.
 
 
Στο ψητό τώρα (ΩΝΣΓ φτάνει δεν αντέχουμε άλλο!), ο Φίσερ διατυπώνει όπως τις αντιλαμβάνεται αυτός τις έννοιες του αλλόκοτου και του απόκοσμου (σε συνάρτηση και με το Ανοίκειο του Φρόιντ, που διαφέρει κατά την γνώμη του) και τις διαμοιράζει εντυπωσιακά σε πολιτισμικές αναφορές της ποπ κουλτούρας χωρίζοντας το βιβλίο σε δύο σχεδόν ίσα μέρη. (Insensitivity writer) Χοντρικά οι δύο έννοιες έχουν ως εξής:
 
[…] «Η αίσθηση του απόκοσμου είναι πολύ διαφορετική από εκείνη του αλλόκοτου. Ο απλούστερος τρόπος για να συλλάβουμε αυτή τη διαφορά είναι να σκεφτούμε την (ιδιαιτέρως μεταφυσικά φορτισμένη) αντίθεση – ίσως είναι η πιο θεμελιώδης αντίθεση από όλες – μεταξύ παρουσίας και απουσίας. Όπως είδαμε, το αλλόκοτο συγκροτείται από μια παρουσία – την παρουσία αυτού που δεν ανήκει εδώ. Σε ορισμένες περιπτώσεις του αλλόκοτου (αυτές με τις οποίες είχε εμμονή ο Λάβκραφτ) το αλλόκοτο χαρακτηρίζεται από μια ακραία πληθωρική παρουσία, ένα πλήθος που υπερβαίνει την ικανότητά μας να το αναπαραστήσουμε. Το απόκοσμο, αντίθετα, συγκροτείται από μια αποτυχία της απουσίας ή από μια αποτυχία της παρουσίας. Η αίσθηση του απόκοσμου εμφανίζεται είτε όταν υπάρχει κάτι εκεί που δεν θα έπρεπε να υπάρχει τίποτα, είτε όταν δεν υπάρχει τίποτα εκεί που θα έπρεπε να υπάρχει κάτι.»  
 
 
Το πρόβλημα που ανακύπτει για τους επίδοξους αναγνώστες είναι η μερική ή ολική άγνοια γύρω από τις αναφορές του Μαρκ Φίσερ. Αν δεν έχεις διαβάσει Λάβκραφτ και Γουέλς, δεν έχεις δει Λυντς και Ταρκόσφκι, δεν έχεις ακούσει The Fall και Brian Eno, τότε θα χάσεις μέρος της μαγείας που προσπαθεί να σου μεταδώσει ο Φίσερ. Σίγουρα σε καθοδηγεί επαρκώς και με υπομονή αλλά αν δεν έχεις δει το Mulhollad Dr. δεν θα μπορέσεις να νιώσεις και τις πιο χαμηλές δονήσεις της σκέψης του – είσαι κάπως weirdo, dude, πώς αλλιώς να στο πούμε ευγενικά; Βέβαια, αρκετές από τις ποπ αναφορές του Μαρκ Φίσερ είναι εντελώς άγνωστες σε εμάς γιατί δεν έχουν τύχει μετάφρασης στα ελληνικά, άρα μπαίνουμε και εμείς στη θέση σου, μην νιώθεις άσχημα. Επίσης το βιβλίο έχει φουλ σπόιλερς, υπάρχει έξαρση, οι ασθενικοί φυλαχτείτε. Με την ευκαιρία αυτή θα το ξαναπώ, αν και ξέρω ότι είναι εντελώς unpopular opinion: μου είναι αδιανόητο να πιστέψω ότι άνθρωπος που αγαπάει την λογοτεχνία δεν αγαπάει και τα σπόιλερ την ίδια στιγμή.
 
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τους «Αντίποδες» και συμπληρώνεται με ένα επίμετρο του Αλέξανδρου Παπαγεωργίου, ο οποίος υπογράφει και την μετάφραση. Σχετικά με την μετάφραση δεν έχω παράπονο, αλλά κάπου στο μπερδεμένο επίμετρο διάβασα το εξής: «Αυτές είναι μόλις λίγες από τις πολιτικές αντιφάσεις του Φίσερ, δίπλα στην αντίφαση ανάμεσα στην υποστήριξη ενός υλισμού των απρόσωπων δυνάμεων και το φλερτ με μια βολονταριστική θεωρία της υποκειμενικότητας, την αντίφαση ανάμεσα στην τεχνοκρατική accelerationist πλευρά του και την προώθηση μιας μαζικής συλλογικής πολιτικής, και την αντίφαση ανάμεσα στην κριτική των πολιτικών της ταυτότητας ως ουσιοκρατικών για χάρη μιας προσέγγισης που αποσταθεροποιεί το υποκείμενο και την αντίληψή του για την εργατική τάξη με όρους παραδοσιακής ταυτοτικής λογικής». Λίγη λογική, ρε παιδιά. Μαλάκα μου, υπάρχει τελικά λόγος που ο Φίσερ διατηρούσε επιτυχημένο μπλογκ, αν έγραφε στο μπλογκ όπως παραπάνω, θα το είχε κλείσει από νωρίς. Διαβάζω ότι ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου είχε συμμετοχή και στο τόμο «Black Mirror: Ο μαύρος καθρέφτης της ψηφιακότητας» – δε θυμάμαι αν είχα διαβάσει το κείμενό του πριν παρατήσω εκείνο το βιβλίο αλλά όλοι έγραφαν κάπως έτσι, κάποιο glitch αναμφιβόλως.
 
 
Κάποια από τα κείμενα του Φίσερ μου άρεσαν πολύ και κάποια λιγότερο είτε είχα τις προσλαμβάνουσες είτε όχι. Χάρηκα το κείμενο για τους The Fall όπως και την ανάλυση για την ταινία «Under the skin» και την μεγάλη της διαφορά σε σχέση με το βιβλίο, αλλά και το πώς κατάφερε να επιτύχει τους στόχους που είχε θέσει ο δημιουργός της∙ για σας το λεώ που συγκρίνετε συνεχώς τα βιβλία με τις ταινίες τους. Βάζω λοιπόν μια Σκάρλετ και σας χαιρετώ. Είμαι μια αποτυχία της απουσίας!
 
[…] «Η μνήμη είναι ήδη μια ιστορία, και όταν υπάρχουν κενά στην μνήμη, πρέπει να επινοηθούν νέες ιστορίες για να γεμίσουν τα κενά. Αλλά ποιος είναι ο δημιουργός αυτών των ιστοριών; Η απάντηση είναι ότι δεν υπάρχει τόσο ένας δημιουργός όσο μια διεργασία ψευδούς ανάμνησης που δεν έχει κανέναν «συγκεκριμένο» πίσω της. Αυτή η διεργασία δεν είναι μια παθολογική απόκλιση από τον κανόνα, αλλά ο τρόπος με τον οποίον λειτουργεί η ίδια η ταυτότητα. Ωστόσο, αυτή η λειτουργία είναι συνήθως συγκεκαλυμμένη και έρχεται στο προσκήνιο μόνο όταν κάτι πάει στραβά – όταν οι ιστορίες δεν λειτουργούν και το ερώτημα σχετικά με το μηχανισμό που τις παράγει γίνεται αναπόφευκτο.» 
 

 
«... είναι σαν το Κάλεσμα του Κθούλου του Λάβκραφτ ξαναγραμμένο από τον Τζόυς του Οδυσσέα και συμπιεσμένο σε δέκα λεπτά.»



Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!