Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παραφορισμοί


 
Μου αρέσουν πολύ οι αφορισμοί ως λογοτεχνικό είδος (θα γράψω σχετικά σε προσεχή ανάρτηση) και κυρίως αγαπώ μέχρι παραφοράς εκείνους του Γκέοργκ Κρίστοφ Λίχτενμπεργκ. Το όνομα του μπλογκ οφείλεται σε έναν δικό του, μέρος του τρόπου που σκέφτομαι οφείλεται σε αυτόν, και παρόλο που έχω ομολογουμένως εγκεφαλικά κεραυνοβοληθεί ελπίζω να μην εμφανίσω παράξενα σχήματα και στο σώμα μου εξαιτίας του! Παλιότερα είχαν κυκλοφορήσει δύο μικρές συλλογές με αφορισμούς από τις εκδόσεις «Στιγμή» και πριν από λίγο καιρό εντελώς αναπάντεχα – κεραυνός εν αιθρία – μια μεγαλύτερης έκ(σ)τασης από τον «Κέδρο». Νίτσε, Βιτγκενστάιν, Γκαίτε, Κιρκεγκώρ, Σοπενχάουερ, κ.α. πίνανε νερό στο όνομά του και το ίδιο κάνω και εγώ χρόνια τώρα – ενίοτε και με οινοπνευματώδη∙ αυτό το λόγο θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα, μεθύστε με τ’ αθάνατο κρασί του Λίχτενμπεργκ. Ακολουθεί περήφανη παρέλαση που δεν έδειξαν οι τηλεοράσεις!
 
«Όταν δεν σε βρουν εκεί που νομίζουν ότι πρέπει να ψάξουν, δεν σε ανακαλύπτουν».
 
«Χάρη στην ευστροφία του, χρησιμοποιούσε οτιδήποτε ως μέτρο για να συγκρίνει δυο πράγματα».
 
«Εκείνος που γνωρίζει τη φύση του ξέρει πόσο δύσκολο είναι να αφηγείται εμπειρίες χωρίς να αφήνει την κρίση του να επεμβαίνει».
 
«Δεν είναι παράξενο πως, όταν το κοινό μάς χειροκροτεί, το θεωρούμε ικανό, ενώ, όταν μας επικρίνει, το θεωρούμε ανίκανο να κρίνει τα έργα του πνεύματος;»
 
«Εφόσον η ορθότητα της κρίσης μας δεν βασίζεται στις απόψεις των άλλων, αλλά στη δική μας εμπειρία και γνώση, το ερώτημα είναι πώς να εξασφαλίσουμε έναν πλούτο γνώσης. Μελετώντας την ιστορία ή, καλύτερα, περιορίζοντας τις επαφές μας;»
 
«Ένα αθώο αγοράκι φανταζόταν τον γάμο σαν τραμπάλα, όπου όταν ο ένας ανεβαίνει ο άλλος κατεβαίνει. Το φαντάστηκε αυτό, αν και δεν είχε δει ποτέ έναν γαμπρό και μια νύφη πάνω σε τραμπάλα».
 
«Να σκεφτώ κάτι που, όταν το ακούν, θα πεθαίνουν στα γέλια».
 
«Το καλό ή άσχημο γράψιμο δεν κρύβονται, όμως κανένας δεν μπορεί να διαπιστώσει αν είναι η σοφία ή η άγνοια που σε κάνουν να μην γράφεις».
 
«Κανένα έργο, και προπάντων κανένα έργο της λογοτεχνίας, δεν πρέπει να δείχνει την προσπάθεια που καταβλήθηκε για να γραφτεί. Ο συγγραφέας οφείλει να σκορπίζει στα κεφάλαιά του υπαινιγμούς, ώστε οι αναγνώστες του να νομίζουν ότι έχει ακόμα χιλιάδες ιδέες να τους πετάξει».
 
«Δεν απαιτεί ταλέντο το να γράφεις έτσι ώστε να δυσκολεύονται να σε καταλάβουν».
 
«Οι πλάκες από σοκολάτα και αρσενικό, πάνω στις οποίες είναι γραμμένοι οι νόμοι». 
 
https://stackoverflow.com/questions/31375025/how-would-one-begin-to-write-code-to-generate-lichtenberg-figures-lightning-fra

«Όσο αναλύουμε λογικά μια γλώσσα τόσο πιο δύσκολα τη μαθαίνουμε. Πολλά στη γλώσσα που μιλάμε άπταιστα οφείλονται στο ένστικτο και όχι στη λογική».
 
«Ήταν τόσο λογικός που δεν είχε σχεδόν καμία χρησιμότητα».
 
«Η εξέλιξη οδηγεί στη λεπτότητα. Παλαιότερα, η μουσική ήταν θόρυβος, η σάτιρα χάχανο, και αυτόν που σήμερα του λέμε «με συγχωρείτε» κάποτε τον χτυπούσαμε κατακέφαλα».
 
«Αν ποτέ επέβαλλαν φόρο στη σκέψη, θα χρεοκοπούσε αμέσως».
 
«Το να γράφεις με ευαισθησία απαιτεί κάτι περισσότερο από δάκρυα και σεληνόφως».
 
«Για κάθε πράγμα μπορεί να ειπωθεί ένα ευφυολόγημα, υπέρ και κατά αυτού. Ο πνευματώδης μπορεί να αντικρούσει αυτό που μόλις είπα και να με κάνει να μετανιώσω που το είπα».
 
«Δεν μπορώ να πω ότι ήμουν εχθρός του, ούτε φίλος του. Δεν τον έχω δει ούτε μια φορά στον ύπνο μου».
 
«Είμαι πεπεισμένος ότι δεν αγαπάμε μόνο τον εαυτό μας στο πρόσωπο των άλλων, αλλά και τον μισούμε».
 
«Σε μια τόσο περίπλοκη μηχανή όπως ο κόσμος, θεωρώ ότι, παρά τις μικρές εισφορές μας, όλοι παίζουμε σε μια λοταρία».
 
«Προτιμώ να διαβάσω αυτά που ο διάσημος συγγραφέας έχει διαγράψει παρά αυτά που έχει γράψει».
 
«Με δυσαρεστεί όταν αντιλαμβάνομαι ότι κάποιος με οικτίρει, με τη σημερινή έννοια του όρου. Να γιατί οι άνθρωποι όταν εξοργίζονται με κάποιον λένε «Είναι αξιολύπητος». Ο οίκτος είναι μορφή ελεημοσύνης∙ κάθε ελεημοσύνη προϋποθέτει ανάγκη από τη μια πλευρά και περίσσεια από την άλλη».
 
Τις προηγούμενες συλλογές τις είχα διαβάσει αμέτρητες φορές και είχα μάθει αρκετούς αφορισμούς απ έξω. Ωστόσο, δεν τις έχω εδώ μαζί μου και έτσι η μνήμη μου παρουσιάζεται εξασθενημένη και η σύγκριση σχεδόν αδύνατον να γίνει. Θεωρώ ότι η ανθολόγηση από τον Κώστα Νησιώτη για την έκδοση του «Κέδρου» έλαβε σοβαρά υπ’ όψιν τις πρότερες συλλογές και έτσι δεν συμπεριέλαβε πολλούς διπλότυπους αφορισμούς πέρα από κάποιους πανέμορφους και απολύτως σημαντικούς που όσο και να τους διαβάσεις δεν τους βαριέσαι. Νοερά ανατρέχοντας θεωρώ ότι οι παλιότερες συλλογές είχαν ένα πιο στακάτο και παιχνιδιάρικο ύφος (τουλάχιστον σε κάποιους αφορισμούς), χωρίς όμως και σε αυτή την νέα συλλογή να χάνεται το νόημα και η ομορφιά της φράσης – ίσως να το βλέπω έτσι γιατί εκείνους διάβασα πρώτη φορά και αγάπησα τόσο πολύ. Φέρνω ένα παράδειγμα από έναν αφορισμό που αγαπώ. Ο τωρινός αφορισμός, «Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Αν το λίγο που έχεις να πεις δεν είναι τίποτε το ιδιαίτερο, προσπάθησε να το πεις λίγο πιο ιδιαίτερα», άλλοτε ήταν, «Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Αν το λιγουλάκι σου δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, λέγε το τουλάχιστον λιγουλάκι ιδιαίτερα»! Το νόημα είναι το ίδιο αλλά μάλλον θα συμφωνήσετε και εσείς ότι στην νέα εκδοχή λείπει κάτι από την τσαχπινιά και το μέτρο του λόγου που τον κάνει ιδιαίτερο – ο παλιός μεταφραστής το είπε λιγουλάκι ιδιαίτερα… άξιος μαθητής του Λίχτενμπεργκ!
 
Παρόλα αυτά, πιστεύω ότι ο μεταφραστής Κώστας Νησιώτης έκανε καλή δουλειά και τέλος πάντων, σε έναν τόσο παιχνιδιάρη συγγραφέα όπως ο Λίχτενμπεργκ κάθε ανάλογος παιχνιδιάρης μεταφραστής θα έδινε λιγότερο ή περισσότερο παιχνιδιάρικο ύφος στη μετάφρασή του. Το νόημα της φιλοσοφίας του συγγραφέα όμως παραμένει ευκρινές και αδίστακτο. Και όπως και να ’χει ευχαριστώ τον μεταφραστή που το μετέφερε στην γλώσσα μου – έστω και με κάπως λιγότερα παιχνιδίσματα. Δεν διευκρινίζεται αν η μετάφραση έγινε από τα γερμανικά, αν και στο τέλος υπάρχει βιβλιογραφία που αναφέρει το γερμανικό πρωτότυπο, αγγλικές μεταφράσεις καθώς και τις ελληνικές εκδόσεις της «Στιγμής» (ξανακοιτώντας παρατήρησα ότι αναφέρει μόνο την μία, εκείνη με μεταφραστή τον Παναγιώτη Κονδύλη). Περιέχει ακόμα ένα μικρό εισαγωγικό σημείωμα του μεταφραστή καθώς και ένα ποίημά του Για τα γενέθλια του Λίχτενμπεργκ, στο τέλος. Η έκδοση του «Κέδρου» είναι μεγάλου σχήματος, με ελαφρύ χαρτί που θα δυσαρεστήσει κάποιους αναγνώστες και μαλακό εξώφυλλο. Προσωπικά δεν με χάλασε καθόλου αλλά έχω να δηλώσω πως όταν πρόκειται για αφορισμούς, και ειδικά του Λίχτενμπεργκ, μια στιβαρή έκδοση με χοντρό χαρτί και σκληρό εξώφυλλο που θα αντέχει σε συνεχείς αναγνώσεις, θα ήταν περισσότερο προτιμητέα. Αδιαφορώ όμως για τέτοιες μικρολεπτομέρειες. Άλλο είναι το θέμα μου: θα βγουν άλλοι αφορισμοί του, ωρέ αφορισμένοι; Μιλήστε!
 
«Νομίζεις ότι αναζητώ το παράξενο επειδή δεν γνωρίζω το ωραίο. Ακριβώς επειδή δεν γνωρίζεις ποιο είναι το ωραίο, αυτό που αναζητώ σου φαίνεται παράξενο».
 
«Είναι αδύνατον να διασχίσεις το πλήθος με τον πυρσό της αλήθειας δίχως να καψαλίσεις κάποιου τα γένια».
 
«Τίποτε δεν κρίνουμε πιο επιπόλαια από τον χαρακτήρα του άλλου. Έχω διαπιστώσει ότι οι αποκαλούμενοι κακοί κερδίζουν όταν τους γνωρίσεις καλύτερα. Αντιθέτως, οι καλοί χάνουν».
 
«Είναι πολλοί αυτοί που διαβάζουν για να μην σκέφτονται».
 
«Η τάση του ανθρώπου να δίνει σημασία στα ασήμαντα πράγματα έχει προκαλέσει πολλά σημαντικά». 
 
https://stackoverflow.com/questions/31375025/how-would-one-begin-to-write-code-to-generate-lichtenberg-figures-lightning-fra

«Εκείνοι που είναι ικανοί να παρατηρούν τον εαυτό τους χαίρονται όταν ανακαλύπτουν ένα ελάττωμα στον χαρακτήρα τους. Εκεί υπερέχει ο γνώστης».
 
«Εκεί όπου κάποτε ήταν τα σύνορα της επιστήμης τώρα είναι το κέντρο της».
 
«Θεωρούμε πως ό,τι φτιάχνεται έχει έναν σκοπό, όπως η αράχνη φτιάχνει τον ιστό της για να παγιδεύει μύγες. Όμως η αράχνη φτιάχνει τον ιστό της χωρίς να ξέρει αν υπάρχουν μύγες».
 
«Άραγε πώς έφτασε ο άνθρωπος στην έννοια της ελευθερίας; Ένα μεγάλο ερώτημα».
 
«Η φαντασία μου ξαφνιάζεται σαν άλογο και καλπάζει. Αυτή είναι μια ακριβής απεικόνιση της ευαισθησίας μου».
 
«Σε αυτό τον κόσμο περνάς καλύτερα μιλώντας για ωραίες περιπέτειες παρά για την αλήθεια».
 
«Αποφάσισα να στέλνω εντάλματα σύλληψης σε όσους οικειοποιούνται τις σκέψεις μου».
 
«Δεν δίνουμε σημασία στις λογοτεχνικές μεταφορές∙ ωστόσο, πιστεύω ότι μια καλή μεταφορά θα πρέπει να βάζει σε υποψίες την αστυνομία».
 
«Αχ, εκείνες οι καλές εποχές, όταν πίστευα ό,τι άκουγα!»
 
«Για πολλούς η δυσπιστία απέναντι σε κάτι βασίζεται στην τυφλή πίστη σε κάτι άλλο».
 
«Παλαιότερα συνήθιζαν, και ίσως το συνηθίζουν ακόμα, να προσθέτουν ως υπότιτλο σε ένα μυθιστόρημα τη φράση: μια αληθινή ιστορία. Αυτό ήταν ένα αφελές, ανώδυνο ψέμα, όμως το ότι η λέξη «μυθιστόρημα» παραλείπεται από πολλά πρόσφατα βιβλία ιστορίας δεν είναι διόλου αφελές».
 
«Όπου τα λογοπαίγνια αποτελούν ψυχαγωγία μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι υπάρχει καλλιέργεια».
 
«Μια ζωή αξίζει να γραφτεί τρεις φορές: την πρώτη σαν να τη γράφει ένας φίλος, τη δεύτερη σαν να τη γράφει ένας εχθρός, και την τρίτη η αλήθεια».
 
«Ο Λίχτενμπεργκ ήταν κατά βάθος καλός, αλλά δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να το δείξει.
Το πιο μεγάλο σφάλμα μου, η αιτία για όλα τα βάσανά μου».


Υ.Γ. 2666 «Μην ψάχνεις για τάξη σε αυτό το μικρό βιβλίο μπλογκ. Η τάξη είναι κόρη της σκέψης, και οι εχθροί μου μου αφιερώνουν τόσο λίγη σκέψη που δεν βλέπω γιατί πρέπει να τους αφιερώσω κι εγώ».

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!