Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Του γιατρού


 

Όλοι είμαστε για τον γιατρό, ας μην αυταπατώμεθα. Εγώ ας πούμε με μια πρόχειρη διάγνωση είμαι για τον οφθαλμίατρο και τον λογοθεραπευτή (αν όχι και για κάποιον πιο… ακραίο) γιατί όταν μου έδωσαν το βιβλίο να το τσεκάρω αν μου αρέσει, διάβασα στο εξώφυλλο Ford Madox Ford και λέω, θέλω να τον διαβάσω αυτόν τον συγγραφέα, ευκαιρία είναι – και έτσι το πήρα, 50 ευρώ!! (Μην με ρωτήσει κανείς στα σοβαρά αν το πήρα όντως 50 ευρώ γιατί πολύ φοβάμαι ότι θα αναγκαστώ να τον παραπέμψω σε αστείατρο). Παραδόξως, και αντίθετα με ό, τι συμβαίνει συχνά με αρκετές επισκέψεις μας σε γιατρούς, δεν το μετάνιωσα καθόλου. Για την ακρίβεια, έπαθα πλάκα aka ακτινογραφία… ας με σταματήσει κάποιος, έλεος κάπου! «Ό,τι είναι πιθανό να συμβεί είναι συνήθως και αναπόφευκτο. Υπερασπίζομαι την κανονικότητα κάθε αλλοίωσης στην οποία είναι επιρρεπής η σάρκα, την κανονικότητα κάθε αρρώστιας, κάθε ακρωτηριασμού. Προκαλώ οποιονδήποτε θέτει σε αμφισβήτηση τη νοημοσύνη μου, θεωρώντας ότι αυτό που λέω είναι νοσηρό, να μου αποδείξει ότι η υγεία από μόνη της είναι δεδομένη. Μέχρι να μπορέσει να μου το αποδείξει αυτό, θα θεωρώ τον αντίλογό του βλακώδη».
 
Το βιβλίο το πήρα για να διαβάζω κάτι στις παραλίες της Χαλκιδικής που πήγα να ξεκουραστώ 3 μέρες – όπως ξέρουμε πολύ καλά από την ενασχόλησή μας με βιβλιοφιλικές ομάδες, η αναφορά στο εκάστοτε βιβλίο γίνεται για να πληροφορήσεις τον υπόλοιπο κόσμο τι κάνεις χωρίς το βιβλίο και όχι με αυτό – μάθετε μπασκετάκι από τον MVP, Εθνική Επέτειος Αντετοκούνμπο σήμερα! Τον Γουίλλιαμ Κάρλος Γουίλλιαμς τον έχουμε ακουστά κυρίως από την ταινία «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους. Δεν την έχω δει την ταινία γιατί δεν πολυσυμπαθώ τον Τζάρμους αλλά μετά την ανάγνωση του συγκεκριμένου βιβλίου, λέω να την δω. Επίσης, γιατί ο Γουίλλιαμς ως γνήσιο τρολ, χώρεσε Το μεγάλο αμερικανικό μυθιστόρημα σε περίπου εκατό σελίδες, όταν άλλοι γράφουν 3000 σελίδες ακατάσχετης φλυαρίας και επώδυνης μετριότητας! Το είχα αγοράσει παλιότερα και προσπάθησα να το διαβάσω, όμως μου είχε φανεί αρκετά κρυπτικό και περίπλοκο· πλέον γνωρίζοντας την ιδιάζουσα περίπτωση του Γουίλλιαμς θα το επιχειρήσω με περισσότερη ζέση – και ζέστη, γιατί μάλλον θα το διαβάσω εντός του φετινού καλοκαιριού και αυτό. Μοιρασμένος αλλά και δοσμένος ολοκληρωτικά – δύσκολο αλλά το κατάφερε – ανάμεσα στην ιατρική και την ποίηση, αναγνωρίστηκε η αξία του και στα δύο πεδία, ίσως όχι με την σειρά που επιθυμούσε η ψυχή του, αλλά με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, μνημονεύεται και αυτό είναι που έχει σημασία.
 
[…] «Αυτή την απόδραση, ή κάτι παρόμοιο, την έχουμε λαχταρήσει όλοι κάποιες στιγμές της ζωής μας, ειδικά εμείς που ζούμε στις μεγάλες πόλεις. Όπως ακριβώς κι ο Ρίβερς. Μέσα στον κυκεώνα που ζούμε έχουμε χάσει την επαφή με τους εαυτούς μας, δεν είμαστε πραγματικά πρόσωπα, είμαστε φανταστικά σχήματα ενός γιγαντιαίου πυρετικού ονείρου. Αυτός, τουλάχιστον, είχε το κουράγιο να παραβιάσει τα όρια και να φύγει».
 
Στις «Ιστορίες ενός γιατρού», ιατρική και λογοτεχνία συνυφαίνονται σε ένα πλέγμα σκληρής ευαισθησίας που σε πεθαίνει, και ταυτόχρονα σε σώζει. Γραμμένο στην πλειονότητά του σε πρώτο πρόσωπο, με κάποιες εναλλαγές σε τρίτο, με τους διαλόγους των ηρώων αρκετά δυσεξιχνίαστους για να δίνουν έναν προφορικό τόνο μεταξύ των εξαθλιωμένων και φτωχών ασθενών της γενέτειρας του Γουίλλιμας και του γιατρού ως αυτοβιογραφούμενου αλλά και ως ποιητικού υποκειμένου που διαρκώς παρατηρεί και ενδοσκοπεί, μία σαρωτική μίξη ιατρικών παρατηρήσεων και (αυτό)σαρκαστικής διάθεσης που αναδιατάσσει και εναρμονίζει την εσωτερική ανατομία με την ίδια την εσωτερίκευση – φανταστείτε την αλλόκοτη αλλά και γοητευτική εικόνα ενός γιατρού που ανοίγει μόνος του τα σωθικά του! 
 
[…] «Συνήθως πειράζω τα κορίτσια. Γιατί όχι; Όταν κάνω επίσκεψη το πρωί, ρίχνω μια ματιά σε κάτι μίζερα μικρά που τα ’χουν σενιάρει για να τα δω, και τους λέω: Κάν’ της ένα κλύσμα, μπορεί μ’ αυτό να γίνει καλά και να εξελιχθεί σε μια φτηνή πουτάνα ή σε κάτι παρόμοιο, όταν μεγαλώσει. Η χώρα σε χρειάζεται, τσουλάκι. Άλλη φορά πρότεινα να παντρέψουμε στα ψέματα έναν μικρό που έμοιαζε με ρακοσυλλέκτη και που τον είχαμε σώσει με ένα κοριτσάκι που είχε φάτσα καταζητούμενης και που προκαλούσε χαμόγελα σ’ όποιον την κοίταζε».
 
Όσο και αν σας φαίνονται προκλητικά κάποια αποσπάσματα (λέμε τώρα, για όσους δηλώνετε ευαίσθητοι στα social και αναίσθητοι στα antisocial) να θυμάστε ότι είναι διαφορετικό αυτό που κοιτάζει στα αλήθεια ο ποιητής και εκείνο που αντιμετωπίζει ένας ευσυνείδητος γιατρός και άνθρωπος. Το πολύ πολύ να βάλουμε το βιβλιοπωλείο Πολιτεία να ζητήσει συγγνώμη, τώρα που την έχει εύκαιρη, δεν έγινε και τίποτα! Τα διηγήματα του Γουίλλιαμ Κάρλος Γουίλλιαμς είναι σπουδαία και από λογοτεχνική άποψη που είναι το ζητούμενο εδώ, αλλά και από την ανθρώπινη που είναι το ζητούμενο γενικότερα. Τα προσέγγισα διστακτικά όπως θα αντιδρούσα σε μια επικείμενη εξέταση και κατέληξα ανακουφισμένος όπως ακριβώς θα συνέβαινε με μια επιτυχή θεραπεία. Σπουδαία ευαισθησία, χωρίς συναισθηματισμούς… αυτό το καρκίνωμα· ευτυχώς.
 
[…] «Φώναξα τον ΩΡΛ να κατέβει κάτω αμέσως. Καθαρή αβλεψία, είπε. Αν το ’χαμε δει νωρίτερα, θα την είχαμε σώσει.
Για ποιο λόγο; είπα εγώ. Θα ’ριχνε μονοκούκι ψήφο στους κομμουνιστές.
Σάμπως θ’ άλλαζε και τίποτα; είπε ο ΩΡΛ.» 
 
 
Ωραία παρέα είχε ο γιατρός. Κρίμα τα πτυχία του!


Το βιβλίο από τις εκδόσεις «Αρμός» είναι καταπληκτικό, καλαίσθητο, γερό, αντέχει άνετα πάνω στην ψιλή άμμο και τα λαδωμένα μπούτια – τα οποία δεν φωτογράφισα, γιατί δε θα το άντεχα εγώ ο ίδιος αυτό – με σούπερ εξώφυλλο, εισαγωγές, εξαγωγές, κλπ. Η μετάφραση της Ειρήνης Παπαθανασίου μου φάνηκε πολύ όμορφη και μου κρατούσε συνεχώς το χέρι για να μην φοβάμαι. Ο πρόλογος (όπως και η μετάφραση κάποιων ποιημάτων του Γουίλλιαμς που υπάρχουν στο τέλος του βιβλίου) είναι του Γιάννη Ζέρβα, η εισαγωγή και η ανθολόγηση των κειμένων του Robert Coles, ενώ η έκδοση συμπληρώνεται και από ένα συγκινητικό κείμενο του γιου του συγγραφέα και επίσης γιατρού, Γουίλλιαμ Έρικ Γουίλλιαμς – θα πάθουν κανένα γλωσσοδέτη με αυτά τα οικογενειακά ονόματα, τι να πω!
 
Η λογοτεχνία είναι πάντα η ιατρική που συμπαθώ, μέχρι να χρειαστώ την πραγματική ιατρική.
 
[…] «Όσο για το ίδιο το γράψιμο, δεν παίρνει καθόλου χρόνο. Τα πιο πολλά γράφονται κάθε μέρα της ζωής μας. Κατακλυζόμαστε απ’ αυτά. Όμως, όταν κατά καιρούς βλέπουμε τι κρύβεται μέσα σ’ αυτό το συνονθύλευμα, όταν τυχαία διεισδύουμε σε μια λεπτομέρεια ζωής που σπαράζει, τότε πάντα βρίσκεται χρόνος να γράψουμε λίγες σελίδες. Η δυσκολία δεν είναι να βρούμε τον χρόνο – χάνουμε ώρες μες στη μέρα μην κάνοντας απολύτως τίποτα –, η δυσκολία έγκειται στο να συλλαμβάνουμε στο θέμα μας έναν πυρήνα ζωής που υπεκφεύγει, στο να βάλουμε σε μια σειρά τις λέξεις, έτσι ώστε αυτό που θεωρείται στερεοτυπικό να γεννήσει έστω και μια στιγμή διορατικότητας. Εδώ έγκειται η δυσκολία.» 
 

 

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

D’ ye see him?

Όλα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν. Ο Σύριζα πιο οπισθοδρομικός από ποτέ ετοιμάζεται για την νέα εποχή του, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι κάνουν jump scares από κάθε γωνιά με το πιο creepy χαμόγελό τους και εσύ νιώθεις ότι θες να πας ξαφνικά και διακαώς για καφέ με έναν random συμμαθητή της Α' λυκείου παρά να ακούσεις το πρόγραμμά τους και οι καιροί νερό θα φέρουν πάλι στην βασανισμένη Θεσσαλία, έτσι λένε αυτοί που ξέρουν. Μόνο το «Βιβλιοκαφέ» του Πατριάρχη Φώτιου έκλεισε λόγω ανεξέλεγκτου πληθωρισμού – 4,20 ο διπλός εσπρέσο, πού πάμε ωρέ; Παρ’ όλα αυτά οι αναρτήσεις του παρέμειναν να θαλασσοδέρνονται στο ίντερνετ και μια δική μου έτυχε και ξεβράστηκε μπροστά μου . Πω πω μπόχα!! Δεν θέλω να την ακουμπήσω καν! Τέλος πάντων, εσείς μπορεί να βρείτε ότι διαθέτει ακόμα κάποιο ψαχνό. Αν όμως πιστεύετε ότι αλλάξατε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έστω και λίγο, δε θα έπρεπε να της ρίξετε ούτε ματιά!

DiFullness

Δε διαβάζω κόμιξ – η δήλωση αυτή είναι παρόμοια με το «Δεν έχω δει ποτέ Φιλαράκια » το 2023. Έχω διαβάσει μέσα στα χρόνια κάποια επιλεκτικά αλλά δεν μπορώ να πω ότι τα προτιμώ. Είναι ακριβό χόμπι, αρκετές φορές η ιστορία μου φαίνεται αδιάφορη και η εικονογράφηση φτωχή και γενικά θα έλεγα ότι δεν είναι το φλιτζάνι του τσαγιού μου. Όμως εδώ είπα να κάνω μια εξαίρεση γιατί πίνω νερό στο όνομα του Χοντορόφσκι . Δεν ειν’ καλ’ αυτός ο άνθρωπος, πάει και τελείωσε. Αυτή η κριτική έχει σκοπό να θυμίζει κάπως δελτίο τύπου – τι παράξενο, αλήθεια, συνήθως στην Ελλάδα μας έμαθαν τα δελτία τύπου να θυμίζουν κάπως κριτικές! – τίποτα βαθύ και ευφάνταστο εδώ, εξάλλου η συνηθισμένη φαντασία χάνεται όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλοφυΐες σαν εκείνες του Χοντορόφσκι και του Moebius. Όλοι οι πολιτισμένοι γαλαξίες γύρω μας έχουν φευγάτα κόμιξ σαν το Ινκάλ, εμείς σε καμιά βδομάδα θα έχουμε το κόμικ για τον Ζορμπά – και μετά απορούμε γιατί δεν κάνουμε εξωγαλαξιακή καριέρα.

Η φάση είναι κρίντζι

  Όπως θα σας έλεγε και ο θείος που κάθεται με την νεολαία κάθε Τσικνοπέμπτη, «Η φάση είναι κρίντζι», δηλώνει μία κατάσταση εξαιρετικά αναληθοφανή που σε παγώνει και σε κάνει να ανατριχιάζεις από την αμηχανία λες και κάποιος όλη την ώρα λέει κρύα αποτυχημένα αστεία χωρίς σταματημό και έλεος. Ο Λέων Τολστόι – back to back ανάρτηση με Τολτσόι, δε σας χάλασε! – επιφυλάσσει αυτή την τιμητική θέση του θείου για τον Σαίξπηρ και τα έργα του, με κύριο στόχο τον «Βασιλιά Ληρ». «Αυτό είναι το τόσο γνωστό έργο. Όσο κακό και να παρουσιάζεται στην αφήγησή μου, την οποία προσπάθησα να κάνω όσο τον δυνατόν πιο ουδέτερη, θα πω χωρίς δισταγμό πως στο πρωτότυπο το έργο είναι ακόμα χειρότερο» . Εν συντομία, δεν κάνει για δραματουργός το παιδί ! Θα σφαχτούμε και σε αυτό το γιορτινό τραπέζι, πάνω απ’ όλα η παράδοση!

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Εργοστάσιο εφιαλτών

Μπορεί τον τελευταίο μήνα όλοι να καληνυχτίζουν τον Κεμάλ αλλά ο ύπνος αποδεικνύεται ενίοτε πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο Μέλβιλ έλεγε ότι θα «άξιζε να έχουμε γεννηθεί μόνο και μόνο για να κοιμόμαστε» (όπως μας θυμίζει ο Αλέξανδρος Ζωγραφάκης σε ένα ποστ στο προφίλ του στο facebook , ο οποίος όμως οδηγεί τον συλλογισμό και σε άλλα ομιχλώδη μονοπάτια που έχουν περπατήσει και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς ) αλλά μόνο ένας ξύπνιος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει τι εφιαλτικός κόσμος δύναται να υπάρξει όταν εμείς κλείνουμε τα μάτια και το ίνσταγκραμ κάθε βράδυ. Και αυτός είναι ο νευρολόγος που γράφει ετούτο το υπνωτιστικό βιβλίο. «Βλέπεις κανονικά πράγματα να συμβαίνουν, αλλά δεν είναι πραγματικά. Είναι πλάσματα της φαντασίας σου. Είναι η φαντασία σου που σε πηγαίνει στα πιο τρελά μέρη και σου τα δείχνει μπρος στα μάτια σου. Έχω δει δαιμονικές μορφές μες στο δωμάτιό μου, κι όταν βλέπω αυτά τα πράγματα, νομίζω πώς βρίσκομαι στη Κόλαση» . Κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά∙ διαβάζοντάς με! 

Μισή εντροπία δική μου

  Το να διαβάζεις αδιαμεσολάβητα Πύντσον είναι ένας ανελέητος και μακράς διαρκείας διανοητικός καύσωνας για τον οποίο κανένα επικαιροποιημένο ή μη δοκίμιο δεν μπορεί να σε προειδοποιήσει επαρκώς∙ και το δοκίμιο του Θανάση Μήνα, παρά τις αρετές του, κάνει ακριβώς αυτό. Το συγκεκριμένο δοκίμιο στηρίζεται σε ένα δίπολο: το εξώφυλλο ανεβάζει ψηλά τις προσδοκίες του αναγνώστη και το τίμιο οπισθόφυλλο τις καταποντίζει – σύμφωνα με έναν απόκρυφο νόμο της θερμοδυναμικής που γνωρίζουν Εκείνοι και ίσως και Εγώ, το αποτέλεσμα τείνει τελικά προς την αταξία. Σχετικό χάος, συγυρισμένο ωστόσο!