Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο λόγος δεν έχει λόγο να λέγεται


Πήγα λίγες μέρες στο χωριό να δω την φουκαριάρα τη μάνα μου και πραγματικά την λυπήθηκα την κακομοίρα. Με κοιτούσε με εκείνη την σιωπηλή μητρική αγάπη, ενώ την ίδια στιγμή πετάριζαν στο μυαλό της σημαντικές σκέψεις – φοράει τη ζακέτα του, άραγε στρώνει το κρεβάτι του κάθε μέρα, τρώει καμιά σουπίτσα αυγολέμενο που προλαμβάνει το κρυολόγημα, κλπ – ενώ εγώ καθισμένος στην απέναντι μεριά του τραπεζιού, με προσποιητό χαμόγελο, αναρωτιόμουν αν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί πόσο σκατόψυχος είναι πραγματικά ο γιος της. Δεν είχα δώσει και δικαιώματα στην γειτονιά, είναι αλήθεια αυτό! Βολτάροντας γιορτινά στην Ηγουμενίτσα σκεπτόμενος σοβαρά την αυτοκτονία, έπεσα στο βιβλίο του Πολ Ρικέρ «Λόγος και σύμβολο», που αποτελεί μια τρόπον τινά εισαγωγή στην «Ζωντανή μεταφορά» του – όπα, συμβολική αυτή η σύμπτωση, σκέφτηκα, και έτσι το πήρα. Πριν με καταδικάσετε σε ζωντανή… περιφορά, ας πούμε δυο πράγματα για την ζωντανή μεταφορά. «Δεν θα έπρεπε άραγε να πούμε ότι η μεταφορά ενέχει και απαιτεί ένταση της γλώσσας για να προκαλέσει ένταση στην αντίληψη της πραγματικότητας;» Αγαπητοί συγκάτοικοι, μη με σύρετε στα δικαστήρια, σας παρακαλώ, με το ζόρι έχω για νοίκι.
 
Τις μεταφορές είναι δύσκολο να τις καταλάβεις – το βλέπουμε καθημερινά γύρω μας αυτό – πόσο μάλλον να τις ερμηνεύσεις. Ο πολυσχιδής φιλόσοφος Πολ Ρικέρ εστιάζει σε έναν άξονα των μακροχρόνιων προβληματισμών του, την Ερμηνευτική, και ειδικά σε αυτό το βιβλίο προτάσσει μια σύντομη θεωρία της μεταφοράς και του συμβόλου. «Η μεταφορά βρίσκεται στην κεκαθαρμένη σφαίρα του λόγου. Το σύμβολο διστάζει μεταξύ βίου και λόγου». Όσα αναφέρει για το σύμβολο δεν με πολυενδιέφεραν – ούτε και τα καλοκατάλαβα, να πω την αλήθεια – αν και αναγνωρίζω ότι περιείχαν μικρές εκλάμψεις. Η έννοια του συμβόλου εδράζεται κυρίως στους τομείς της ψυχανάλυσης, της ποιητικής και της θρησκείας και πάνω εκεί προσπαθεί να καθρεφτίσει την θεωρία της μεταφοράς που δημιούργησε ώστε να δει αν οι δύο δυνάμεις βοηθούν η μία την άλλη. Καταλήγει σε μια διφορούμενη πρόταση που εμένα για την ώρα με ικανοποιεί, από την μικρή ανάλυση που μου παρέθεσε· όσοι θέλετε, αναζητήστε περισσότερα σε εκτενέστερα κείμενά του. «Αφ’ ενός, στην μεταφορά περιέχονται περισσότερα απ’ ό,τι στο σύμβολο· αφ’ ετέρου στο σύμβολο περιέχονται περισσότερα απ’ ό,τι στη μεταφορά». 

Ας μεταφερθούμε τώρα στη μεταφορά. Συνεπικουρούμενος και από άλλους στοχαστές, ο Ρικέρ καταρρίπτει ή σωστότερα αναδιαμορφώνει την άποψη ότι η μεταφορά αποτελεί ρητορικό σχήμα (από την εποχή του Αριστοτέλη) που αντικαθιστά/μεταφέρει το νόημα μιας λέξης με/σε εκείνο μιας άλλης· ο σημασιολογικός ιστός της καταλαμβάνει πλέον όλη την πρόταση και αναδύεται μέσα από τις πιθανές ερμηνείες που της γίνονται.
 
[…] «Η μεταφορά εκπορεύεται από την ένταση η οποία αναπτύσσεται μεταξύ των όρων μιας μεταφορικής προτάσεως. (…) Αυτό που προηγουμένως ονομάσαμε ένταση δεν είναι στην πραγματικότητα κάτι που αναπτύσσεται μεταξύ δύο όρων της προτάσεως αλλά δύο ερμηνειών της. Η σύγκρουση των δύο αυτών ερμηνειών γεννά τη μεταφορά. Ως προς αυτό, μπορούμε να πούμε ότι η στρατηγική του λόγου προκειμένου η μεταφορική φράση να γίνει φορέας νοήματος είναι η αλογία. Η αλογία αυτή γίνεται αντιληπτή ακριβώς την στιγμή που επιχειρούμε μια κατά λέξη ερμηνεία».
 
Ανέκυψε μέγα θέμα με κάτι χιουμοριστικά ποστ που έκανα μετά τον θάνατο του Θάνου Μικρούτσικου. Κατηγορούμαι για εξύβριση νεκρού από κάτι καλοπροαίρετους ανθρώπους που με χαρακτηρίζουν με περισσή άνεση, σάπιο, εμετικό, σκοταδιστή, που μου εύχονται καρκίνο, θέλουν να κόψουν τα αρχίδια μου και να τα κρεμάσουν στολίδι στο χριστουγεννιάτικο δέντρο τους, και άλλα τέτοια ευγενή αναθέματα, χωρίς προφανώς να έχουν ακούσει κάτι για την εξύβριση ζωντανού. Ευτυχώς, τις κατάρες τις μοιράζομαι με τον Χρήστο Χωμενίδη που είχε το θάρρος να γράψει ένα άρθρο που ωστόσο δεν είχε την τύχη να αρέσει τόσο όσο τα μελοποιημένα ποιήματα του Θάνου Μικρούτσικου. Όπως και να’χει, θα ήθελα να του… μεταφέρω τις ευχαριστίες μου, που φορτώθηκε μέρος των αναθεμάτων. 
 

 
«Η πίπα του Θάνου Μικρούτσικου να καπνίζει εμφανίστηκε σε πίνακα του Μαγκρίτ!!! Έκθαμβοι οι παρευρισκόμενοι. «Αυτή δεν είναι η πίπα του Θάνου;». Αναμένονται δηλώσεις από το μουσείο.»
 
Ο θάνατος είναι ιερός. Εγώ όμως δεν είμαι θρήσκος. Το χιούμορ έχει την ώρα του, ισχυρίζονται μόνο οι… καθυστερημένοι. Ο καλλιτέχνης Θάνος Μικρούτσικος είχε ολική αποδοχή του κόσμου – προφανώς όχι, δεν συμπεριλαμβάνομαι στους «απέναντι» αλλά προφανώς όχι, κανένας καλλιτέχνης, ποτέ, πουθενά δεν είχε ολική αποδοχή (εκτός ενδεχομένως στο μυαλό του ίδιου του καλλιτέχνη, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα). Η θλίψη μπορεί να κοινοποιείται ή να αποσιωπάται, να αυτοσαρκάζεται ή να εκδηλώνεται με τον πιο μελό τρόπο, αλλά ποτέ δεν μπορεί (δεν πρέπει) να γίνει απόδειξη ενοχής. Ας ξαναδιαβάσουν κάποιοι τον «Ξένο» του Καμύ που μας το μοστράρουν και για το αναγνωστικό τους τοτέμ μπας και καταλάβουν περισσότερα. 

Εν αγνοία μου, στο ποστ με την πίπα που καπνίζει, έκανα και μια αναγωγή στις εικόνες της παναγίας που δακρύζει, ένα κατεξοχήν σύμβολο των Θρησκειών, την ιεροφάνεια. Ο Ρικέρ μπορεί να είναι περήφανος για μένα! Το μικρό βιβλιαράκι είναι των εκδόσεων «Αρμός» με καλή μετάφραση της Μαβίνας Πανταζάρα και εκτενή εισαγωγή της Ευδοξίας Δελλή. Απολογούμαι λοιπόν με μία φράση από την «Ουράνια αρμονία» του Πέτερ Εστερχάζυ, ένα βιβλίο για το οποίο αξίζει να πεθάνει κανείς: «Ο συγγραφέας ανασήκωσε με αδιαφορία τους ώμους και ήταν έτοιμος να ζητήσει συγγνώμη – μα υπάρχει έστω και ένα πράγμα που δεν σηκώνει ειρωνεία;» Εντέλει, από όλο αυτό το διαδικτυακό πανηγύρι που βίωσα τις τελευταίες μέρες του προηγούμενου χρόνου, με το συνηθισμένο καλλιτεχνικό μνημόσυνο, τις δεήσεις, τις βλασφημίες μου, το χιούμορ που πέθανε, κλπ, ένα σίγουρο συμπέρασμα κατάφερα να βγάλω: ο λόγος, ωμή τροφή για τους κόλακες!
 
«Μην τολμήσει να εμφανιστεί μπροστά μου» φέρεται να δήλωσε οργισμένος ο Νίκος Καββαδίας, σύμφωνα με τον φίλο του Γουίλι σε συνομιλία που είχαν μετά την βραδινή βάρδια».
 
Βέβαια, όπως με ενημερώνουν από το κοντρόλ όταν ο Θάνος Μικρούτσικος συνάντησε τελικά τον Νίκο Καββαδία, σε θερμή συζήτηση που είχαν οι δύο τους, ο δεύτερος ανάμεσα σε ένα τσιγάρο Camel και μια γουλιά whiskey, μαθαίνοντας για όσα αισχρά έγραψε ο Οδυσσέας Μουζίλης στη γη, ο επονομαζόμενος και Μαραμπού(!!!!), έφτυσε στον αέρα προς την μεριά του Αλντεμπαράν και αναμάσησε έναν παλιό του στίχο…
 
«Άντε μονάχος στον πρωραίον ιστό να κρεμαστείς…»
 
Υ.Γ. 2666 Από καθαρή μικροψυχία επέλεξα να χρησιμοποιήσω φράσεις από το τραγούδι που φέρει τον τίτλο… «Σχήμα λόγου»! Δείτε το σαν homework.

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !