Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φιλαράκι, μήπως έχεις ένα ευρώ;

 
Πολλές φορές έχουμε ακούσει αυτή την φράση και μερικοί από μας την έχουμε κιόλας παρωδήσει, παραβλέποντας εκουσίως το γεγονός ότι εκείνοι που την προφέρουν είναι ασθενείς βαρύτατης μορφής και το τελευταίο που θα περίμεναν από εμάς είναι η χλεύη και η απαξία μας. Όλα αυτά τα εκατομμύρια των ασθενών όμως, είναι η μικρή άκρη του παγόβουνου, σχεδόν όσο η λεπτή άκρη μιας βελόνας, μπροστά στον επιβλητικό και αιματοβαμμένο όγκο που υπάρχει από κάτω. Και γύρω από αυτό το παγόβουνο πλέουν με ασφάλεια χιλιάδες Τιτανικοί, ως σύμβολα καπιταλιστικής εξουσίας, που περισσότερο προστατεύονται από το παγόβουνο παρά κινδυνεύουν. Εκείνες που σίγουρα κινδυνεύουν να συγκρουστούν μαζί του, είναι οι σωστικές λέμβοι, γιατί στον κόσμο των ναρκωτικών δεν μπορεί, συνήθως, να σωθεί τίποτε. Οι πάγοι του ποτέ δεν λιώνουν.
 
Και η χώρα του, το Μεξικό, γη ποιητών και συγγραφέων -Οκτάβιο Πας, Χουάν Ρούλφο, Κάρλος Φουέντες, Έλενα Γκάρο, Χόρχε Βόλπι, Ροσάριο Καστεγιάνος, Λουίς Ουρέα, Έλμερ Μεντόσα, Αλφόνσο Ρέγιες-, γη ζωγράφων και γλυπτών -Ντιέγο Ριβέρα, Φρίντα Κάλο, Γκαμπριέλ Ορόσκο, Πάμπλο Ο' Χίγκινς, Χουάν Σοριάνο, Φρανσίσκο Γοΐτια-, χορευτριών -Γκιγιερμίνα Μπράβο, Γκλόρια και Νέλι Καμπομπέγιο, Χοσεφίνα Λαβάγιε, Άννα Μέριδα-, συνθετών -Κάρλος Τσάβες, Σιλβέστρε Ρεβουέλτας, Αγουστίν Λάρα, Μπλας Γκαλίντο-, αρχιτεκτόνων -Λουίς Μπαραγάν, Χουάν Ο' Γκόρμαν, Τατιάνα Μπιλμπάο, Μίτσελ Ροϊκίντ, Πέδρο Βάσκες-, υπέροχων σκηνοθετών -Φερνάντο ντε Φουέντες, Αλεχάντρο Ινιάριτου, Λουίς Μπουνιουέλ, Αλφόνσο Κουαρόν, Γκιγέργμο ντελ Τόρο-, ηθοποιών -Ντολόρες ντελ Ρίο, La Dona Μαρία Φέλιξ, Πέδρο Ινφάντε, Χόρχε Νεγρέτε, Σάλμα Χάγιεκ-, τώρα κάνει φίρμες τους «διάσημους» ναρκέμπορους, ψυχοπαθείς δολοφόνους, που η μοναδική τους συμβολή στον πολιτισμό είναι τα narcocorridos που τα τραγουδάνε κάτι ατάλαντοι κόλακες.
 
Τόπος του μυθιστορηματικού κόσμου, το Μεξικό· αλλά αυτό είναι και λίγο τυχαίο καθώς ο κόσμος των ναρκωτικών είναι κοινός τόπος και με ευκολία μπορεί να ανθίσει οπουδήποτε. Είναι πολύ εύκολο να καταλάβεις αν θα σου αρέσει το συγκεκριμένο βιβλίο. Έβλεπες την σειρά Narcos; Σου άρεσε; Πόσα αστέρια της έβαλες; Τα ίδια αστέρια θα βάλεις και στο βιβλίο. Τόσο ξεκάθαρο – όσο και η ανόθευτη κόκα. Παλιότερα είχα διαβάσει το βιβλίο του Σαβιάνο και είχα σοκαριστεί με τις αποκαλύψεις του και τον κύκλο βίας. Ταυτόχρονα είχα θαυμάσει την αφηγηματική δεινότητα του Σαβιάνο, η οποία όταν αποτίναζε το βάρος των αποκαλύψεων, γινόταν ένα εξαιρετικό λογοτεχνικό βιβλίο. Εδώ, ο Ντον Γουίνσλοου, απαλλαγμένος από τις «αληθινές πληροφορίες» χτίζει από την αρχή και με μαεστρία έναν ασύλληπτα όμορφο μυθιστορηματικό κόσμο – έχει κάνει φοβερή έρευνα για τον κόσμο των ναρκωτικών και αυτό φαίνεται, αλλά αφήνει στον αναγνώστη και την «ανάσα» να σκεφτεί ότι ίσως όλα αυτά να είναι και ψέματα, μυθιστορίες, λογοτεχνία. Στον Σαβιάνο, διάβαζες με μια θηλιά συνεχώς περασμένη στο λαιμό σου.
 
Ξέχωρα από την αφηγηματική δεινότητα του εκάστοτε συγγραφέα, οι μυθιστορηματικοί ήρωες του κόσμου των ναρκωτικών κερδίζουν σχεδόν μόνοι τους την «αθανασία» τους – ασχέτως αν στην πραγματικότητα, πεθαίνουν σαν τις μύγες!! Μέσα στον καθένα τους συμπυκνώνεται ανάγλυφα αυτό που θα αποκαλούσαμε «Άνθρωπος», συνυπολογίζοντας ένα ακόμα πλεονέκτημα για τους αναγνώστες, δηλαδή ότι αυτοί οι ήρωες στερούνται βάθους άρα η πλοκή τρέχει σαν καταδίωξη και οι λέξεις πέφτουν σαν σφαίρες σε ενέδρα. Ευχαρίστως θα πιστεύαμε ότι απανταχού οι άνθρωποι διαθέτουν βάθος και εσωτερικό πλούτο, αλλά δυστυχώς, η πραγματικότητα έχει δείξει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ρηχοί και ειδικότερα όταν έχεις του σκασμού λεφτά ή σφαίρες (plata o plomo) δεν χρειάζεται να το σκεφτείς και παραπάνω! Φαντάζεστε έναν ναρκέμπορο με ηθικά διλήμματα; Αστείος, ε; Και νεκρός, με το καλημέρα σας! Όμως, εδώ, δεν γράφουμε παρωδία. Ίσως μια άλλη φορά. 
 
Το «Καρτέλ» είναι ένα πολύ πολύ πολύ σπουδαίο βιβλίο, όχι τόσο συγγραφικά – αν και η αφήγηση του Γουίνσλοου είναι υπέροχη, με δεκάδες ανατροπές και διασκεδαστικά ειρωνικό χιούμορ εν μέσω αιματοβαμμένων σελίδων – όσο κυρίως γιατί, μας δείχνει έναν κόσμο που αγνοούμε και (το χειρότερο) όταν τελικώς γνωρίσουμε μια πτυχή του, ύστερα συνεχίζουμε να τον αγνοούμε εκουσίως αυτή τη φορά. Η ζωή μας θα γινόταν αφόρητη αν έπρεπε σε κάθε μας βήμα να συλλογιζόμαστε σε βάθος τον αντίκτυπο που θα έχει η πιο κοινή μας πράξη. Δηλαδή, έχουμε πειστεί ασαφώς ότι τα πράγματα πολλές φορές δεν είναι έτσι όπως φαίνονται αλλά, δεν ξέρουμε στην ολότητά τους πώς φαίνονται, και ακόμα περισσότερο, πώς είναι! Αυτή την «αποκάλυψη» μού την μετάδωσε πρώτος μέσα από τα βιβλία του ο Ντον ΝτεΛίλλο (σίγουρα εδώ θα περιμένατε να πω ο Πύντσον!) όταν αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα της διαχείρισης των αποβλήτων, πού πάνε τα σκουπίδια μας όταν τα πετάμε; Αρκετές φορές σκέφτομαι τι διαδρομή θα ακολουθήσει το περιτύλιγμα ενος σνίκερς από την στιγμή που το πετάω, πού θα φτάσει, πόσο θα υποβαθμίσει τις ζωές κάποιων ανθρώπων που δε θα γνωρίσω ποτέ μου· μετά το δαγκώνω και σταματάω να σκέφτομαι μαλακίες, γιατί ομολογουμένως, δεν είμαι ο εαυτός μου όταν πεινάω!
 
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με τα ναρκωτικά. Ένα γραμμάριο κοκαίνης ευαγγελίζεται την «ευτυχία» και κανείς δεν θέλει να σκέφτεται πόσοι νεκροί χρειάστηκαν για την παρασκευή του – αυτά είναι στενάχωρα πράγματα, πάψε να τα σκέφτεσαι 'mano, εμείς θέλουμε να «φτιαχτούμε». Όσο για την διαφθορά, ποιος είναι πιο διεφθαρμένος; Ο πωλητής ή ο αγοραστής; Και πόσο διεφθαρμένη είναι μια κοινωνία, όταν οι πολίτες της έχουν ανάγκη να φτιάχνονται για να ξεφεύγουν από την πραγματικότητά της, με κόστος την αιματοχυσία και τα δεινά των γειτόνων τους; Υπάρχουν όμως νεκροί και αυτό το σκληρό βιβλίο σχεδόν τους απαριθμεί έναν έναν, δεν σε αφήνει σε ησυχία, γιατί δεν πρέπει να εφησυχαστείς, πρέπει οι σελίδες του να γυρνάνε με κόπο και πόνο, πηγμένες από το αίμα αθώων (και μη) ανθρώπων. Οι θάνατοι που σχετίζονται με τα ναρκωτικά στο Μεξικό το 2010 έφτασαν τους δεκαπέντε χιλιάδες διακόσιους εβδομήντα τρεις.
Να λοιπόν, τι μετράμε τώρα, σκέφτεται ο Πάμπλο, αντί να μετράμε αντίστροφα μέχρι τα μεσάνυχτα.
Θανάτους μετράμε. 
 

 
Και όλοι αυτοί οι θάνατοι που περιγράφονται στο βιβλίο δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την χρήση ναρκωτικών, παρά μόνο με την διακίνησή τους!! Μοιάζει τελείως σουρεάλ, έτσι; Είναι πράγματι σουρεαλιστικό, όπως και τόσα άλλα στον κόσμο των ναρκωτικών· ωστόσο, κι αυτό, όπως και τόσα άλλα στον κόσμο των ναρκωτικών, είναι απολύτως ρεαλιστικό. Είναι δύσκολο να περιγράψεις τι συμβαίνει στις σελίδες αυτού του φοβερού βιβλίου. Το επιμύθιο του θα μπορούσε να είναι ότι δεν κουμαντάρουν οι άνθρωποι το καρτέλ, το καρτέλ κουμαντάρει τους ανθρώπους, αλλά δεν φτάνει να το ξέρεις, δεν φτάνει καθόλου, πρέπει να το αισθανθείς. Αν δεν το αισθανθείς, τότε δεν το ξέρεις κιόλας.
 
Όσοι έχετε διαβάσει το «2666» του Ρομπέρτο Μπολάνιο σίγουρα θα θυμάστε το περίφημο κεφάλαιό του, περίπου τετρακοσίων σελίδων, όπου περιγράφει κατεβατά φρικιαστικούς φόνους και βασανισμούς γυναικών, συνήθως φτωχών εργατριών στις μακιλαδόρες, στα εργοστάσια κοντά στα σύνορα του Μεξικού. Ένα απόσπασμα του «Καρτέλ» μου το θύμισε έντονα: Γνωρίστηκαν όταν ο Πάμπλο κάλυπτε το feminicidio* – έτσι το έλεγαν –, τις εξαφανίσεις και τις δολοφονίες εκατοντάδων νεαρών γυναικών.
Τριακόσιες ενενήντα, για την ακρίβεια, σκέφτεται ο Πάμπλο. Αυτές οι γυναίκες ήταν κυρίως εργάτριες στις μακιλαδόρες. Δεν θυμάμαι την χρονική περίοδο που τοποθετείται το κεφάλαιο του Μπολάνιο και αν συμπίπτει με τον χρόνο του Γουίνσλοου, όμως η σύμπτωση παραείναι ισχυρή για να την προσπεράσω, και εκτός των άλλων, ξεκαθαρίζει κάπως εκείνο το παράξενο αλλά τόσο γοητευτικό κεφάλαιο του Μπολάνιο. Στο σύμπαν του Γουίνσλοου, ο κύκλος της βίας παρουσιάζεται πιο «ορθολογικά» και γραμμικά, ενώ στον Μπολάνιο, τα περιστατικά που τα γνώριζε σε βάθος και κείνος, παρουσιάζονται περισσότερο πειραγμένα και μπερδεψιάρικα – χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι η γραφή του Μπολάνιο είναι υποδεέστερη, προς Θεού, φωτιά να πέσει να με κάψει! 
 
Το «Καρτέλ» διαβάζεται με κομμένη την ανάσα (αν κάτι σας φοβίσει σε αυτό το βιβλίο, σίγουρα το τελευταίο θα είναι ο όγκος του) και η θεσπέσια μετάφρασή του ενισχύει την απόλαυση. Νομίζω ότι αξίζει ένα εύγε και η επιμέλεια – πέντε έξι παροράματα κυρίως στις καταλήξεις μερικών λέξεων, δεν είναι ικανά να αμαυρώσουν την διαχείριση ενός τόσο απαιτητικού υλικού. Εύγε, λοιπόν. Κάτι που σημείωσα σχετικά με την μετάφραση αλλά στην ουσία δεν είναι λάθος, είναι όταν δημιουργείται μια τηλεφωνική γραμμή πληροφοριών με σκοπό να συλλέξουν ό,τι μπορεί να φανεί χρήσιμο στην σύλληψη του διαβόητου ναρκέμπορου. Η κυβέρνηση δημιούργησε τη Θερμή Τηλεφωνική Γραμμή Μπαρέρα... (κάτι σε Hot line, υποθέτω ότι θα έλεγε στο πρωτότυπο). Διαβάζεται λίγο παράξενα στα ελληνικά χωρίς, επαναλαμβάνω, να αποτελεί απαραίτητα και λάθος. Μεταξύ άλλων, προσφέρει και την ευχαρίστηση να φτιάξεις με το μυαλό σου διάφορες στιχομυθίες, όπως ας πούμε:  
-Θερμή Τηλεφωνική Γραμμή Μπαρέρα. Έχεις κάτι για μένα που θέλω απεγνωσμένα;
-Ναι, έχω σημαντικές πληροφορίες. Δεν μπορώ να τα κρατάω άλλο μέσα μου. Θέλω να τον γαμήσω τον πούστη!
 
Καθώς διαβάζετε το «Καρτέλ» ενδέχεται να σκεφτείτε ότι είναι κάπως αναληθοφανής τόση ωμή βία. Οι αμφιβολίες σας θα διαλυθούν μόλις κάνετε μια πρόχειρη αναζήτηση στις εικόνες του google, στο λήμμα «Mexico cartel» (πατήστε με δική σας ευθύνη!). Ας αναφέρω και δύο μπλογκ που συμβουλεύτηκε και ο ίδιος ο συγγραφέας για την έρευνά του, Borderland Beat και Insight Crime (εδώ είναι χαλαρά τα πράγματα, μη φοβάστε!), για να μάθετε περισσότερα για αυτό το μεγάλο πρόβλημα. Όμως, ας μην προτρέχουμε, όταν έχουμε στα χέρια μας ένα τόσο σημαντικό βιβλίο. Αυτό το βιβλίο αξίζει να διαβαστεί, για να εκτιμηθεί κάπως καλύτερα η πολυπλοκότητα του κόσμου μας. Να διαβαστεί με καρδιά και μυαλό. Και να προσφερθεί σαν πολύτιμο δώρο. Σε μένα. Σε σας. Και σε άλλους. Σε χιλιάδες χιλιάδων άλλους: στους απρόσωπους και ανώνυμους του Μόρα, στους ένοχους και στους αθώους και σε εκείνους που βρίσκονται κάπου στο ενδιάμεσο, εκεί που ζούμε και πεθαίνουμε οι περισσότεροι, τυλιγμένοι στις αποχρώσεις του γκρίζου.
 

 
Υ.Γ. 2666 *Γυναικοκτονία: Νεολογισμός που περιγράφει ένα «νέο» εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό φαινόμενο το οποίο αφορά τις πιο ακραίες εκδηλώσεις σεξιστικής βίας από άντρες σε βάρος γυναικών, οι οποίες δολοφονήθηκαν επειδή παραβίασαν τον δήθεν προκαθορισμένο – βιολογικά και κοινωνικά – ρόλο τους ως... γυναίκες (Σ.τ.Μ)

Σχόλια

  1. Το Μεξικό πληρώνει τη δίψα της Αμερικής για ηρωίνη!

    http://tvxs.gr/news/kosmos/meksiko-kostos-tis-dipsas-tis-amerikis-gia-iroini

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δώρο στο καναν ?! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λίγο λίγο, εξασφάλισα την δόση μου! Αναγνωστικό πρεζόνι.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !