Τα τελευταία χρόνια έχουν πληθύνει τα βιβλία που έχουν ως θέμα τους την βλακεία – εκουσίως δηλαδή, γιατί εκείνα που την έχουν ακουσίως είναι υπερπολλαπλάσια των πρώτων! Φαίνεται πως ασκούν μια απαράμιλλη γοητεία σε βλάκες και έξυπνους και πωλούν τρελά, κάτι που θεωρείται σαφέστατα έξυπνο για τον συγγραφέα τους. Όμως όταν τιγκάρεις στα κλισέ ένα (λογοτεχνικό) κείμενο (εκτός και αν είναι κατάλογος με κλισέ) δεν θεωρείται και πολύ έξυπνη κίνηση – τουλάχιστον από εκείνους τους αναγνώστες που δεν θέλουν να τους περνάνε για βλάκες!
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του βιβλίου του Διονύση Χαριτόπουλου είναι ο τίτλος του σε συνδυασμό με μια έλλειψη εισαγωγής που να εξηγεί ποιο είναι ακριβώς το θέμα του βιβλίου. Ο τίτλος “Eγχειρίδιο βλακείας” πώς πρέπει να ερμηνευθεί; Μεταφορικά ή κυριολεκτικά; Αν το πάρω μεταφορικά, όπως και αυτό έπραξα, θα περίμενα να βρω μέσα του εμπνευσμένες σκέψεις, σε στυλ αφορισμών, περί βλακείας (για να υπερτονίσεις την εξουσία της βλακείας, δεν είναι απαραίτητο να αναφέρεις όσο πιο πολλές φορές μπορείς τη λέξη “βλακεία” και παράγωγα αυτής). Αν πάρω τη λέξη “εγχειρίδιο” με την κυριολεκτική σημασία της, δηλαδή ως ένα “σύντομο σύγγραμμα που περιέχει τις βασικότερες γνώσεις ορισμένης επιστήμης ή τέχνης” (με έναν πρόχειρο ορισμό από ένα λεξικό του Μαλλιάρη που έχω εδώ μπροστά μου), τότε έπεσα θύμα. Μια περίληψη του βιβλίου και ένα λιγότερο παραπλανητικό ή/και ασαφές οπισθόφυλλο, θα έσωζε την κατάσταση. Μεγάλη βλακεία που δεν υπήρχε.
Έχουμε λοιπόν 88 μονοσέλιδα ή δισέλιδα κειμενάκια που αναλώνονται σε γενικότητες, κοινοτοπίες και εξυπνάδες. Υπάρχει μία κουραστική σωρεία αναφορών σε λαικές εκφράσεις ή παροιμίες που προσπαθούν να δικαιολογήσουν τις χλιαρές σκέψεις του συγγραφέα γύρω από το θέμα. Αποκορύφωμα αποτελούν τα κειμενάκια 30 και 31 που καταγράφουν εκατοντάδες άλλες λέξεις που χρησιμοποιούμε αντί για το “βλάκας”, και το 32 που ανεβάζει τον πήχη και αναφέρει αντίστοιχες για τον “μαλάκα”! Αν ο συγγραφέας ήθελε να γράψει ένα βιβλίο αλά Ηλία Πετρόπουλου, δεν το γνωρίζω – είπαμε, ελλείψει εισαγωγής, δυστυχώς, μπορώ να φανταστώ μόνο τα χειρότερα –, πάντως το αποτέλεσμα είναι πολύ μέτριο και η ρητορική που χρησιμοποιεί βαρετή και επιτηδευμένη. Το μόνο που σώζεται είναι οι σκέψεις και τα τσιτάτα σπουδαίων συγγραφέων, το βάθος και η συγγραφική δεινότητα των οποίων, στρέφεται χαιρέκακα εναντίον του συγγραφέα που τις “καπηλεύεται”.
Έχουμε λοιπόν 88 μονοσέλιδα ή δισέλιδα κειμενάκια που αναλώνονται σε γενικότητες, κοινοτοπίες και εξυπνάδες. Υπάρχει μία κουραστική σωρεία αναφορών σε λαικές εκφράσεις ή παροιμίες που προσπαθούν να δικαιολογήσουν τις χλιαρές σκέψεις του συγγραφέα γύρω από το θέμα. Αποκορύφωμα αποτελούν τα κειμενάκια 30 και 31 που καταγράφουν εκατοντάδες άλλες λέξεις που χρησιμοποιούμε αντί για το “βλάκας”, και το 32 που ανεβάζει τον πήχη και αναφέρει αντίστοιχες για τον “μαλάκα”! Αν ο συγγραφέας ήθελε να γράψει ένα βιβλίο αλά Ηλία Πετρόπουλου, δεν το γνωρίζω – είπαμε, ελλείψει εισαγωγής, δυστυχώς, μπορώ να φανταστώ μόνο τα χειρότερα –, πάντως το αποτέλεσμα είναι πολύ μέτριο και η ρητορική που χρησιμοποιεί βαρετή και επιτηδευμένη. Το μόνο που σώζεται είναι οι σκέψεις και τα τσιτάτα σπουδαίων συγγραφέων, το βάθος και η συγγραφική δεινότητα των οποίων, στρέφεται χαιρέκακα εναντίον του συγγραφέα που τις “καπηλεύεται”.
[...] Ο καλλιεργημένος δεν περιορίστηκε στην ύλη των όποιων σπουδών του και τα χρηστικά για να κερδίσει χρήματα ή κοινωνικό κύρος, αλλά έκανε το μεγάλο ποιοτικό άλμα: ξέφυγε από το αναγκαίο. Με πάθος, μελέτη και αγάπη «ψάχτηκε» εντός του και γύρω του και απόκτησε ευρύτερη παιδεία και «δική του» πρωτογενή σκέψη, ώστε να βλέπει κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων, να εντοπίζει βαθύτερα αίτια. Γιατί η καλλιέργεια (κουλτούρα) δεν είναι συσσώρευση γνώσης, αλλά το απόσταγμά της ή, όπως το έθεσε ο Μαλρό, «είναι αυτό που μένει όταν ξεχάσεις όσα έμαθες».
Και αυτό το απόσπασμα μόνο και μόνο για την φράση του Μαλρό, που τυχαίνει να αγαπώ ιδιαίτερα! Συγκεντρώστε το μυαλό σας για μία ώρα και προσπαθήστε να σκεφτείτε όσα περισσότερα μπορείτε γύρω από την βλακεία – σίγουρα θα αναπαράγετε με σχετική ευκολία όλες τις κοινοτοπίες του βιβλίου, άσε που μπορεί να παράγετε και καμιά αξιόλογη σκέψη γύρω από το θέμα. Συν ότι θα γλυτώσετε και 15 πολύτιμα ευρώ. Αν πάλι, επιμένετε να μάθετε για την ανθρώπινη βλακεία και τις εκφάνσεις της, δώστε περίπου 7 και αγοράστε τους εκπληκτικούς αφορισμούς του Λίχτενμπεργκ. Προσοχή όμως, σε αντίθεση με τούτο το βιβλίο, εκείνοι δεν διαβάζονται από βλάκες!
Ίσως να έγραψα και πολλά. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ένα καλλιτεχνικό έργο, μια πολιτική δήλωση ή ενέργεια απαξιώνονται μονολεκτικά και αστραπιαία ως «μαλακία». Δεν χρειάζεται να εξηγήσεις τίποτα· δεν υπάρχει ίσως ο χρόνος, η διάθεση ή και η ικανότητα για εμβάθυνση, μα αποδίδει το τελικό συμπέρασμα που σχηματίστηκε μέσα σου.
Και αυτό το απόσπασμα μόνο και μόνο για την φράση του Μαλρό, που τυχαίνει να αγαπώ ιδιαίτερα! Συγκεντρώστε το μυαλό σας για μία ώρα και προσπαθήστε να σκεφτείτε όσα περισσότερα μπορείτε γύρω από την βλακεία – σίγουρα θα αναπαράγετε με σχετική ευκολία όλες τις κοινοτοπίες του βιβλίου, άσε που μπορεί να παράγετε και καμιά αξιόλογη σκέψη γύρω από το θέμα. Συν ότι θα γλυτώσετε και 15 πολύτιμα ευρώ. Αν πάλι, επιμένετε να μάθετε για την ανθρώπινη βλακεία και τις εκφάνσεις της, δώστε περίπου 7 και αγοράστε τους εκπληκτικούς αφορισμούς του Λίχτενμπεργκ. Προσοχή όμως, σε αντίθεση με τούτο το βιβλίο, εκείνοι δεν διαβάζονται από βλάκες!
Ίσως να έγραψα και πολλά. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ένα καλλιτεχνικό έργο, μια πολιτική δήλωση ή ενέργεια απαξιώνονται μονολεκτικά και αστραπιαία ως «μαλακία». Δεν χρειάζεται να εξηγήσεις τίποτα· δεν υπάρχει ίσως ο χρόνος, η διάθεση ή και η ικανότητα για εμβάθυνση, μα αποδίδει το τελικό συμπέρασμα που σχηματίστηκε μέσα σου.
Υ.Γ. 2666 Μπορεί να γράφω και βλακείες τόση ώρα!!
Έκανα τη βλακεία και το πήρα μαζί με κάποια εφημερίδα. Να το αποτελειώσω δεν τα κατάφερα. Ασυνήθιστα βαρετό, παρά τον περισπούδαστο τίτλο. Γενικά βρίσκω ενδιαφέρον στο Χαριτόπουλο, του οποίου έχω διαβάσει 5-6 βιβλία. Με αυτό όμως διέκοψα τη σχέση μου μαζί του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπω ένα μικρό βιβλιαράκι στη βιβλιοθήκη μου με το ίδιο θέμα και ημερομηνία 10/3/1996. Δρχ. 1770.
http://www.politeianet.gr/books/9789604066124-cipolla-m-carlo-ellinika-grammata-dokimio-peri-anthropinis-blakeias-198563
Μα, πόσο αδιανόητα βαρετό, πείτε και σεις! Αυτό ήταν το πρώτο δικό του που διάβασα και δεν νομίζω να ξαναχάσω τον χρόνο μου μαζί του.
ΔιαγραφήΣυμπαθώ αυτά τα βιβλία που αναφέρονται στην βλακεία, κατά κανόνα είναι διασκεδαστικότατα. Επιπροσθέτως, δεν χρειάζεται να αναφέρονται άμεσα στην βλακεία, διάφοροι αφορισμοί του Λίχτενμπεργκ είναι ολόκληρη επιτομή στην ανθρώπινη βλακεία... όπως και οι ρήσεις του Ουάιλντ ή δεν ξέρω και εγώ ποιων άλλων. Κάτι τέτοιο -- στα μέτρα των δυνατοτήτων του -- φανταζόμουν ότι θα επιχειρήσει και ο Χαριτόπουλος. Όμως διαψεύστηκα. Θα διάβαζα ευχαρίστα επίσης και μία μελέτη (με όποιους κανόνες και συμβάσεις έχει αυτό το είδος) πάνω στην βλακεία, αλλά ούτε και αυτό υπήρχε στο Εγχειρίδιο βλακείας. Μια σοβαρή μελέτη επί του θέματος είναι σίγουρα εκείνη του Ευάγγελου Λεμπέση "Η τεράστια σημασία των βλακών στο σύγχρονο βίο" (εγώ έχω αυτή την έκδοση: http://www.protoporia.gr/i-terastia-koinoniki-simasia-ton-vlakon-p-296831.html?osCsid=3pdhg4lpic8ufcpc13mqng5vq3).
Το δοκίμιο του Cipolla που αναφέρετε, έχει επανεκδοθεί με αυτή την μορφή (http://www.politeianet.gr/books/9789600443257-cipolla-m-carlo-kedros-oi-basikoi-nomoi-tis-anthropinis-ilithiotitas-217998), το κοιτάζω συχνά αλλά δεν έχω πειστεί ακόμα. Σαφώς, η δική σας έκδοση των Ελληνικών Γραμμάτων είναι κλάσεις πιο καλαίσθητη και ελκυστική. Για τσεκάρετε τα περιέχομενα, σας παρακαλώ, είναι το ίδιο βιβλίο ή μήπως πρόκειται για διαφορετικά κείμενα;
Κάνω σύγκριση και το βιβλίο μοιάζει να είναι το ίδιο.
ΔιαγραφήΚι εγώ, βλάκας ούσα, το είχα στη λίστα αγορών.
Δοξάστε με.
Σας υπενθυμίζω ότι υπάρχει πάντα σε pdf το κλασικό "Μωρίας εγκώμιον", του Έρασμου. Ολόκληρο το βιβλίο.
Αξίζει να το δείτε.
https://dimartblog.files.wordpress.com/2013/07/cebccf89cf81ceb9ceb1cf83-ceb5ceb3cebacf89cebcceb9cebfcebd-ceb5cf81ceb1cf83cebccebfcf83.pdf
Χαχα δεν φταίτε εσείς, η αλλοπρόσαλλη εκδοτική πρακτική μάς αποβλάκωσε!
ΔιαγραφήΝαι, ναι, το έχω σημειώσει από την πρώτη φορά που το αναφέρατε. Το περάσα ήδη στο κιντλ για τις δύσκολες μέρες του χειμώνα/"χειμώνα".
Φλασιά:
ΑπάντησηΔιαγραφήΘυμήθηκα το βιβλίο του MARTIN PAGE:
"Πώς έγινα βλάκας"
http://www.politeianet.gr/books/9789602631089-page-martin-astarti-pos-egina-blakas-172991:
Και μόλις χθες μιλούσα με μια φίλη γι' αυτό. Ακούστε λοιπόν μια ιστορία... πριν αρχίσω να διαβάζω συστηματικά λογοτεχνία και μην μπορώντας ακόμα να κάνω σωστές διακρίσεις από την πληθώρα και ανομοιότητα των διαφόρων αριστουργημάτων, έπεσα πάνω σε αυτό το βιβλίο, το θέμα του οποίου βρήκα πολύ έξυπνο. Το αγάπησα πολύ και από τότε το διάβασα 7-8 φορές περίπου. Μαζί, αγάπησα και την Βροχή του ίδιου (με μια ιδιαίτερη τυπογραφική εμφάνιση από την Αστάρτη, με την γραμματοσειρά να προσομοιώνει τις ιδιότητες της βροχής, κάπου πιο αχνές σταγόνες, κάπου πιο έντονες, κάπως έτσι!) που διάβασα ανάλογες φορές. Τώρα πια, και τα δύο είναι σε χέρια φίλων.
ΔιαγραφήΘυμάμαι ότι, λίγο μετά από την αγορά αυτού του βιβλίου, αγόρασα τον Μόμπι Ντικ, οπότε μπορείτε να φανταστείτε την "καταστροφική" πορεία που διάλεξα! Ωστόσο, ακόμα θυμάμαι αυτό το βιβλιαράκι του Παζ με αγάπη. Άραγε πώς να μου φαινόταν αν το διάβαζα τώρα; Εσείς το έχετε διαβάσει;
Πάνε χρόνια, πάνε μήνες, πάνε δειλινά, όταν μια μέρα η κόρη μου, που μόλις είχε γίνει φοιτήτρια, μου έφερε δειλά δώρο από την Πολιτεία το "Περί βροχής" λέγοντας: Αν το έχεις διαβάσει ΚΑΙ αυτό, δεν υπάρχει περίπτωση να σου ξαναπάρω βιβλίο, ακόμα κι αν μου το ζητήσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν το είχα διαβάσει και ξετρελάθηκα με την τρυφερή ματιά του συγγραφέα και τη μουσικότητα του βιβλίου. Και κυρίως, συγκινήθηκα με την επιλογή του παιδιού μου. (Ελληνίδα μάνα!)
Πάντα ήθελα να διαβάσω το "Πώς έγινα βλάκας", μα εσείς φταίτε που το χαρίσατε, βάζοντας τέλος σε μια ιστορία αγάπης. Α, έχω διαβάσει και το "Ίσως μια ιστορία αγάπης" του ιδίου.
Σήμερα πέρασα από το Public και χάζεψα τις προσφορές, αλλά δεν αγόρασα κανένα βιβλίο. Κοσμοϊστορικό γεγονός που κατάφερα να πω όχι σε όσα κρατούσα στα χέρια μου. Θαυμάστε με.
Ωωω τι καλή κόρη -- αναγνωρίζω και τον δημιουργικό πανικό της να επιλέξει ένα βιβλίο που θα ικανοποίησει ολοκληρωτικά μια ακραίως βιβλιόφιλη μάνα! Και το πέτυχε. Είναι πράγματι ένα τρυφερό και όμορφο βιβλίο. Τότε αγαπούσα και πολύ την βροχή (ακόμα την αγαπώ, με ελαφρώς πιο ξεθυμασμένα συναιθήματα τώρα) και το είχα εκτιμήσει δεόντως.
ΔιαγραφήΤι να κάνω; Πού να φανταστώ ότι έχει ακόμα τόση πέραση ο Παζ; Αν το εντοπίσω σε καλή τιμή ίσως το ξαναπάρω, θα ήθελα να δω την γεύση που θα μου αφήσει τώρα. Εγώ ήθελα να διαβάσω την ιστορία με την κλοπή της Τζοκόντα (που είναι και αληθινό περιστατικό) αλλά μετά το ξέχασα μέσα στην πληθώρα των βιβλίων. Οι ιδέες των βιβλίων του όμως είναι πολύ καλές και η ματιά του αξιόλογη, και έτσι ακροβατούν σε ένα μεταιχμιακό μετεώρισμα -- δεν είναι αριστουργήματα, όμως είναι πολύ καλά βιβλία. Και αυτό, για έναν άπειρο αναγνώστη που ήμουν τότε, αποτέλεσε μία ωραία μετάβαση στην πραγματική λογοτεχνία που άρχισα ν'αναζητώ μανιωδώς αργότερα.
Σκαλίζοντας τα κιτάπια μου, βρήκα ένα βιβλίο ακόμη πάνω στο θέμα μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.politeianet.gr/books/9789608154094-musil-robert-olkos-peri-blakeias-181604
Πέρα από αυτό όμως, επειδή σας έχω αγαπήσει, σας στέλνω ένα μικρό βιβλίο -άσχετο- που είναι, κατά τη γνώμη μου, ένα μικρό διαμαντάκι.
Αγαπητέ Θεέ, Ερίκ Εμανουέλ Σμιτ
http://users.uoa.gr/~nektar/arts/prose/eric_emmanuel_schmitt_oscar_et_la_dame_rose.htm
Το βιβλίο του Μούζιλ είναι ένα καλό παράδειγμα για να το συγκρίνουμε με το ανίστοιχο του Χαριτόπουλου! Όταν θες να γράψεις για την βλακεία πρέπει να το σκεφτείς διπλά, και λόγω της ιδιαιτερότητας του θέματος (οι ιδέες περί βλακείας πρέπει να είναι πολύ έξυπνες) και λόγω της ενασχόλησης σπουδαίων συγγραφέων με αυτό το θέμα.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ για το δωράκι! Το είχα ξεφυλλίσει στο βιβλιοπωλείο αλλά δεν το είχα αγοράσει ποτέ.