Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σας έχω γραμμένους


 
Όχι, παρεξηγήσατε, μπορεί να έχω κάμποσο καιρό να γράψω κάτι στο μπλογκ αλλά δεν σημαίνει ότι σας αγνοώ. Τα βιβλία είναι αυτά που κυρίως με αγνοούν. Ματαίως ψάχνω ένα να μπορεί να με ταξιδέψει – έστω μέχρι το Ιόνιο. Αλλά επειδή είμαι και πολυμήχανος, δεν το έβαλα κάτω και κατάφερα να βρω ένα που καταφέρεται εναντίον όλων των βιβλίων. Όχι και άσχημα. Χριστούγεννα πλησιάζουν, η αγορά του βιβλίου μοιάζει ξαφνικά το καταχείμωνο (λέμε τώρα) σαν να βρίσκεται σε καλοκαιρινές διακοπές για πάντα, τι καλύτερο δώρο λοιπόν από ένα βιβλίο που μπορεί να γράψει την δική του χριστουγεννιάτικη ιστορία αν το ψηφίσεις και στο Skroutz Book Awards 2025 – μην είσαι γκρινιάρης μωρέ, χαμογέλα περισσότερο, σου πάει. «…Πρέπει να ’σαι περισσότερο από λίγο νεκρός, για να ’σαι πραγματικά αστείος». Θα πεθάνουμε στο γέλιο και φέτος.  
 
Κάποτε είχαν πει και του Σελίν μετά τις κατηγορίες για εσχάτη προδοσία εναντίον της πατρίδας του να κάνει rebranding τον εαυτό του και εκείνος σκαρφίστηκε μια φανταστική συνέντευξη για να πει τα δικά του. Αυτή η τύπου συνέντευξη έχει βέβαια την απολύτως προσωπική του πινελιά και έτσι το όλο πράγμα ξεφεύγει από τα όρια της συγγραφικής κοσμιότητας∙ καλύτερα, γιατί θα καταντούσε κιτς.  
 
[…] – «Είναι λοιπόν κακός ο κόσμος; κατ’ εσάς;  
– Πάει να πει ότι είναι σαδιστής, αντιδραστικός, πέρα από ματσαράγκας και κορόιδο… πάει στο κάλπικο φυσικότατα… μόνο το κάλπικο γουστάρει!... οι ετικέτες, τα κόμματα, τα γεωγραφικά πλάτη δεν αλλάζουν τίποτα!... το τραβάει η ψυχή του το κάλπικό του, το κιτς του, παντού και πάντα!... αν ασχολείται τώρα με τον Βαν Γκογκ, είναι για την αξία που ’χει πάρει και επειδή το “σκληρό” πέφτει! Οι συγγραφείς, βλέπετε, τα βιβλία τους, δεν παίρνουν “αξία” παλιώνοντας!... οι συγγραφείς, σας το ’λεγα, δεν αντιδράσανε στον κινηματογράφο… καμώθηκαν τους μη μου άπτου που δεν έπρεπε ν’ αντιληφθούν… σα να ’χε κλάσει καμιά δεσποινίς σε σαλόνι… συνέχισαν, σα να μην τρέχει τίποτα, και δωσ ’του μακρινάρια!... διπλασίασαν το “κομψό ύφος”…τις “περιόδους”… τις “ρέουσες” φράσεις… κατά την ίδια παλιά συνταγή που ’χαν πάρει απ’ τους Ιησουίτες… ανάμεικτη μ’ Ανατόλ Φρανς, Βολταίρο, Ρενέ, Μπουρζέ… της πρόσθεσαν μόνο λίγο πολλή ομοφυλοφιλία… κιλά αστυνομικά νήματα… για να γίνουν “καθωσπρέπει-ζιντικοί”, “καθωσπρέπει-φροϋδικοί”, “καθωσπρέπει-σπιούνοι”… μα σε κιτς όλ’ αυτά!... έτσι δεν είναι;… μόνο κομφορμιστικές καινοτομίες!... “στρατευμένοι” βεβαίως! όσο δε λέγεται!... ίσαμε το όσχεο!... σε τρία, τέσσερα, πέντε, έξι κόμματα, απολύτως καταπληκτικά!... αλλά μην ξεκολλώντας ρούπι απ’ το κιτς, απ’ τον φοβερό και τρομερό Άγιο Σουλπίκιο!... ποτέ!... πιστοί! “η συνταγή”!  
Ο οποιοσδήποτε του λυκείου σού ξεπετάει ένα Γκονκούρ σ’ έξι μήνες! ένα καλό πολιτικό παρελθόν, ένας καλός εκδότης και δυο τρεις γιαγιάδες ανά τας Ευρώπας και καθάρισε!»  
 

Βλέπεις συνεχώς παρουσιάσεις βιβλίων πιο βαρετές και κιτς ακόμη και από την τελετουργία των Χριστουγέννων, αναμασήματα σκέψεων και φράσεων πιο άνοστων και από μπαγιάτικες βασιλόπιτες, και θες να φωνάξεις, Μας τα ’πανε, μας τα ’πανε άλλοι, και να επικαλεστείς τον καλικάντζαρο Σελίν μπας και αναστήσει λίγο το όποιο νεκροζώντανο πνεύμα αιωρείται τριγύρω μας. «Σ’ αυτή την συνάντηση – που ξεκινά λίγο-πολύ ως συμβατική συνέντευξη, για να καταλήξει στη σουρεαλιστική αφήγηση μιας ξέφρενης, καρναβαλιστικής κούρσας προς τα γραφεία του Γκαλλιμάρ – ο εν λόγω ψευτοκαθηγητής ή ψευτοσυνταγματάρχης κάνει τις αφελείς ερωτήσεις που ο Σελίν του υποβάλλει και που επιτρέπουν στον δαιμόνιο συγγραφέα να εξηγηθεί και να εξηγήσει». Mansplaining και ο Σελίν, αλίμονο! «…μα το γεγονός είναι οικουμενικό: κανείς δεν ανέχεται το “εγώ” του άλλου…!» Μέσα σε όλη αυτή την ξήγα από μέρους του, ο Σελίν παρά την τόση υπερβολή εκθέτει και κάποιες σκληρές αλήθειες, ας πούμε ότι τα Χριστούγεννα είναι κυρίως μια καπιταλ… όχι σόρι άλλο ήθελα να γράψω, ότι αφεντικά και δούλοι σκατά γινήκαμε ούλοι. Merde!
 
[…] «Ας μιλήσουμε για κάτι άλλο!... ας επανέλθουμε στο θέμα μας: το ύφος!... είχαμε μείνει στο ύφος, καθηγητά Υ! σας έδωσα να καταλάβετε… πάσχιζα να σας δώσω να καταλάβετε πως ο εφευρέτης ενός νέου ύφους δεν είναι παρά ο εφευρέτης μιας τεχνικής! μιας μικρής τεχνικής!... αποδείχνεται αποτελεσματική η μικρή τεχνική; δεν αποδείχνεται; αυτό είν’ όλο! όλα είναι εκεί!... ξεκάθαρα!... το κόλπο το δικό μου είναι το συγκινησιακό! το ύφος της “συγκινησιακής απόδοσης” αξίζει; λειτουργεί;… εγώ λέω: ναι!... εκατό συγγραφείς το αντιγράφουν, το νοθεύουν, αλλοιώνουν, μασκαρεύουν, μαγειρεύουν!... έτσι που, απ’ το πολύ… απ’ το πολύ!... το κόλπο μου σύντομα θα καταντήσει κιτς!... Μάλιστα, κύριε καθηγητά! θα το δείτε! θα το δείτε! κόβω το κεφάλι μου!... κιτς!... δε θα περάσουν τριάντα… σαράντα χρόνια!... μέχρι να βάλει η Ακαδημία το χεράκι της! και να το κάνει μια χαψιά!... ένα!... δύο!... τρία τέσσερα λημματάκια του Λεξικού… ώσπου να μη δέχεται πια παρά μόνο “συγκινησιακό” και μόνο “συγκινησιακούς”!... sic transit!... η μοίρα όλων των εφευρέσεων!... μικρών ή μεγάλων!... πλιάτσικο, παραχάραξη, αρπαχτούρες, πιθικισμοί, κακίες, για πενήντα χρόνια… και μετά φλαπ!... όλα αδειάζονται στον δημόσιο τομέα!... η φάρσα έχει παιχτεί!... ο εφευρέτης, του λόγου του, στα θυμαράκια εδώ και καιρό! Μήπως δεν υπήρξε καν;… αναρωτιόμαστε…»  
 
Ο Σελίν εμπνευσμένος από το γνωστό παράδοξο του Μπλαιζ Πασκάλ με την άμαξα και την άβυσσο, χρησιμοποιεί ως μεταφορά το μετρό – κάτι που δεν θα μπορούσε να συμβεί αν ζούσε στη Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο του 2025 –, ένα μέσο μεταφοράς που οδηγεί όλους τους αναγνώστες του προς τον στόχο χωρίς στάσεις, παρακάμψεις και περπάτημα μέσα στις σήραγγες, που δεν είναι άλλο από την συγκίνηση μέσω του προφορικού λόγου. «Η συγκίνηση δεν συλλαμβάνεται παρά μόνο μέσα απ’ το “προφορικό”… η συγκίνηση δεν συλλαμβάνεται παρά μόνο μέσα απ’ το “προφορικό”… και αναπαράγεται στο γραπτό μόνο με κόπους, με τεράστια υπομονή, που ένας μαλάκας σαν κι εσάς ούτε καν υποψιάζεται!... είναι σαφές; ε; σαφές;…» Αυτό το συγκινησιακό μετρό δηλαδή, είναι η μικρή/μεγάλη εφεύρεση του Σελίν που συναρπάζει κάποιους αναγνώστες και ενοχλεί άλλους τόσους. Κινείται πάνω σε συγκεκριμένες λεκτικές ράγες… που οι τρεις τελείες… αποτελούν τις συνδέσεις τους!... τρεις… τελείες!... και σε πάει!... σε πάει… μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο!... πια!... στο τέρμα… έμπαινα!...  
 
Οι «Συνομιλίες με τον καθηγητή Υ» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Εστία» σε μετάφραση της Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλλου και με ένα μικρό πρόλογο της ίδιας. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει χρονολόγιο από το οποίο λείπει μια σελίδα που θα περιελάμβανε τα χρόνια 1948-1961, δηλαδή ό,τι πιο ενδιαφέρον είχε η ζωή του συγγραφέα μετά τον επαναπατρισμό του και την προσπάθεια επανακαθιέρωσης του έργου του. Εντάξει, θα μπορούσαμε με λίγο κόπο να βρούμε τις πληροφορίες που λείπουν αλλά πρέπει να είμαστε κάπως συμβατοί και με την εποχή μας, όλοι να ψάχνουμε για πληροφορίες αλλά κανείς να μην βρίσκει καμία. Αυτό το βιβλιαράκι λοιπόν, χωρίς να είναι κάτι ιδιαίτερο καταφέρνει κάπως να σε κερδίσει, τουλάχιστον εμένα που τελευταία έχω χάσει αισθητά το ενδιαφέρον μου.  
 
– Καλά! Καλά! Σας ακούω… αλλά δεν είναι και πολύ ενδιαφέρον!...  
– Α, έτσι βρίσκετε! έτσι βρίσκετε! μα τίποτα δεν είναι πολύ ενδιαφέρον, κύριε καθηγητά Υ! σημειώστε το αυτό! κρατήστε λίγες σημειώσεις!  
 
Υ.Γ. 2666 Συγκινησιακό Μετρό Σελίν – Επαναλειτουργία Μετρό Θεσσαλονίκης 1-1!  
Τι συγκίνηση!!

Σχόλια

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Down in Mexico

   Μπορεί ο Σαίξπηρ της αρχαιότητας – κατά τον Ουγκό – να ήταν ο Αισχύλος, αλλά ο Σαίξπηρ της σύγχρονης εποχής – κατά τον Μουζίλη – είναι ο Ντον Γουίνσλοου. Δεν υπάρχει ο τύπος. Συνεχίζει την παράδοση της λαϊκής λογοτεχνίας που νομίζαμε ότι είχε εκλείψει πια∙ και το κάνει να φαίνεται τόσο εύκολο και μαζί απόλυτα συναρπαστικό.  «Ο patron πρέπει να δίνει το παρών» είπε. «Αλλιώς αρχίζουν να σκέφτονται ότι δεν υπάρχει κανείς πίσω από την κουρτίνα».  «Τι;»  « Ο μάγος του Οζ . Δεν το έχεις δει;»  «Μπα, δεν νομίζω».  «Ένας πανίσχυρος μάγος κυβερνά ένα βασίλειο μόνο με τη φωνή του, πίσω από μια κουρτίνα» είπε ο Νούνιες. «Αλλά όταν τραβάνε την κουρτίνα, ανακαλύπτουν ότι είναι ένας συνηθισμένος άνθρωπος».  Μα είσαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος, σκέφτηκε ο Ρικ. Αφήστε τα παζάρια με μέτριους συγγραφείς και διαλέξτε την κουρτίνα ένα. 

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

100% cotton

Μπορεί τον τελευταίο χρόνο να δουλεύω στον τριτογενή τομέα παραγωγής και συγκεκριμένα σε στεγνοκαθαριστήριο – φροντίζοντας να μην τα κάνω μούσκεμα με τα ρούχα… ενώ τα κάνω μούσκεμα! – και να χαζεύω στα ταμπελάκια τι ποσοστό επί τοις εκατό βαμβάκι περιέχουν – πολυεστέρα, κερδάμε! – αλλά υπήρξαν σκληρές εποχές που δεν βελτιώθηκαν και ιδιαίτερα για πολλούς ανθρώπους, που για 100% βαμβάκι πληρωνόσουν ένα υποπολλαπλάσιό του και θα έπρεπε να λες και ευχαριστώ από πάνω. «Η αχαριστία αποτελεί συστατικό στοιχείο του χαρακτήρα των ανθρώπων σε τέτοιο βαθμό, που είναι προτιμότερο να τη θεωρεί κανείς προκαταβολικά δεδομένη και να μη στενοχωριέται» . Εδώ το ίδιο σου το πλυντήριο δεν είναι αξιόπιστο (στους χρόνους) και δεν λέει την αλήθεια, γιατί περιμένεις να το κάνουν οι άνθρωποι;

Σαν ναυαγοί, σαν ροβινσώνες

Ο βιασμός ενός βιβλίου και ενός συγγραφέα γίνεται με τις διασκευές . Συγγραφείς μεγάλου βεληνεκούς και εξαιρετικού κύρους όπως ο Ντάνιελ Ντιφόου, ο Ρόμπερτ Στήβενσον, ο Ιούλιος Βερν και ο Τζόναθαν Σουίφτ (με την ευκαιρία, να ξαναπώ ότι «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ» είναι ένα από τα καλύτερα βιβλία. Δεν είναι απλώς ένα από τα καλύτερα βιβλία του είδους· ή του 18ου αιώνα· ή της αγγλοσαξονικής λογοτεχνίας. Πέρα από κάθε είδους περιορισμό, τροπικό, χρονικό ή χωρικό, το βιβλίο του Σουίφτ είναι ένα από τα καλύτερα βιβλία που έχουν γραφτεί επί γης) αντιμετωπίζονται από το αναγνωστικό συγγραφικό φαντασιακό σαν μικρομέγαλοι συγγγραφίσκοι που είχαν κόλλημα με την παιδική ηλικία και ανακλύκλωναν απλοϊκές ιστορίες που δεν πρέπει να διαβάζονται μετά τα δώδεκα – λες και το να είσαι παιδί είναι ιδιότητα μόνο ενός παιδιού. Κούνια που σας κούναγε! 

Silencio

Έχουμε δεν έχουμε μπάντα, μικρή σημασία έχει χωρίς τον μαέστρο επί σκηνής. Όσα πούμε και γράψουμε, ακούγονται εξόχως ξεκούρδιστα, αν όχι εντελώς κακόηχα και ενοχλητικά. «Στα Cahiers du Cinema, το 2017, ο Lynch αναφέρει πως “το να σκέφτεσαι τους θεατές όταν δημιουργείς δεν είναι καλό κατά την άποψή μου. Πρέπει να σκέφτεσαι μόνο τι σε φτιάχνει. Αν μια ιδέα σού έρθει και δεν σε εξιτάρει, δεν τη χρησιμοποιείς. Αν είναι μια ιδέα που σε κάνει να ανατριχιάσεις, τότε προσπαθείς να την αποδώσεις όσο ακριβέστερα γίνεται . Ο κόσμος αλλάζει τόσο γρήγορα αυτές τις μέρες – αν σκέφτεσαι το κοινό του 2012, αυτό που θα κάνεις δεν θα έχει καμία αξία το 2017, απλούστατα γιατί θα είναι ένας διαφορετικός κόσμος. Πρέπει να κάνεις χαρούμενο τον εαυτό σου και να ελπίζεις για το καλύτερο”» . Ας υψώσουμε λοιπόν ευγνώμονες τα χέρια προς εκείνον, και επειδή κάποιοι τα έχουμε τα χρονάκια μας, δεν αποκλείεται όντως να τα ξαναπούμε σε 25 χρόνια!

Μπάρτελμι και Σία

  Στις φετινές πανελλήνιες έπεσε θέμα στην έκθεση για την δημιουργικότητα στα σχολεία και μαζί ένα κείμενο του Γιώργου Ιωάννου. Επιτέλους, τα παιδιά πήραν μια μυρωδιά από λογοτεχνική ναφθαλίνη∙ πολύ δημιουργικό. Αν πρέπει να υπάρχει αποκλειστικά κείμενο Έλληνα συγγραφέα, βάλε ένα διήγημα από την «Αναφορά περιπτώσεων» του Αλέξανδρου Σχινά που ξανακυκλοφόρησε πρόσφατα (όπως το εκπληκτικό «Η απόγνωση της μονάδας») και άσε τα παιδιά να υποστούν πολλαπλά κατάγματα της δημιουργικής φαντασίας τους. Τι πας και τους βάζεις Κυριακή στο χωριό ! Στην περίπτωση που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ξενόγλωσσος συγγραφέας ο Ντόναλντ Μπάρτελμι θα ήταν ο ιδανικός. Τουλάχιστον ας κρατήσουμε την κρεμάλα του υπέροχου εξωφύλλου με την οποία στραγγαλίζεται η δημιουργικότητα των παιδιών εδώ και χρόνια. «Ο κόσμος είναι ένας αγριότοπος, λέει, ο πολιτισμός μια τρέλα που καλλιεργούμε σε συμφωνία με τους άλλους. Ο ίδιος, στην ηλικία του, δεν εκπλήσσεται πια με τίποτα, αν και θα το ήθελε» .    

Δεύρο έξω

Επιτέλους ανάσταση! , λένε συγγενείς και φίλοι όταν μας βλέπουν να ξεπροβάλουμε στον κόσμο. Είναι τέλος Μαρτίου και σίγουρα όλοι οι εγχώριοι εσωστρεφείς μαζεύουν δυνάμεις για το πασχαλινό τραπέζι που πλησιάζει έτσι ώστε να μην νιώθουν πιο άβολα από το αρνί. Έμαθαν πια με πολύ κόπο ότι δεν ισχύει απόλυτα αυτό το Ό,τι δεν μπορείς να αποφύγεις, τουλάχιστον απόλαυσέ το και «ξέρουν ότι το ωραιότερο, το πιο ανακουφιστικό πράγμα που μπορεί να σου τύχει είναι να ακυρωθεί μια συνάντηση» . Ετούτο το βιβλίο σίγουρα δεν επιδιώκει να λύσει το 30ο πρόβλημα του Αριστοτέλη , ίσως ούτε καν θέλει να πει τα πράγματα έξω από τα δόντια, απλώς επικυρώνει σκέψεις και συναισθήματα που βιώνει ένας στους τρεις ανθρώπους∙ οι άλλοι δύο βγαίνουν έξω και συναντιούνται, για τους υπόλοιπους είναι θεματάκι!

The Elephant Man

Υπάρχει ένας ελέφαντας στο δωμάτιο – όχι ρε, δεν εννοώ εσάς, φάτε ελεύθερα όσο θέλετε! – και αυτός δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον άνθρωπο. Οξύμωρο, καταλαβαίνω, αλλά στο περίκλειστο δωμάτιο που είναι ο κόσμος ολάκερος, αν θες να παραμένεις ανθρώπινος πρέπει να έχεις καρφωμένα τα μάτια σου στον ελέφαντα. «–Είναι επειδή, με τον τρόπο που ο κερατάς σου παρουσιάζει τα πράγματα, παραέδινε την εντύπωση ότι έφτυνε κατάμουτρα το είδος για το οποίο πέθανε ο Κύριός μας. Δεν είχες την αίσθηση ότι υπέγραφες υπέρ των ελεφάντων αλλά εναντίον των ανθρώπων» . Διαβάζω το βιβλίο του Ρομαίν Γκαρύ περίπου από τον Ιούλιο, κυρίως επειδή τα μεγάλα βιβλία τα διαβάζω τραπεζίως , δηλαδή ανάμεσα σε άλλα μικρότερα αναγνωστικά γεύματα (και τις τελευταίες μέρες και κυριολεκτικά)∙ αλλά αυτό δεν με ενοχλεί καθόλου γιατί υπήρξε ένα από τα καλύτερα βιβλία που διάβασα τα πολλά τελευταία χρόνια, και αν δεν ανανέωσε την πίστη μου στον άνθρωπο, τουλάχιστον ανανέωσε εκείνη στο μυθιστόρημα: «ο καθείς και οι ελέφαντές του, ...

Άκυρο

  Cancel culture or cancel future? Ιδού η νέα σαιξπηρική απορία. Η αλήθεια είναι ότι αυτά τα δύο μοιάζουν κάπως αλληλοεπικαλυπτόμενα και αλληλοαναιρούμενα την ίδια στιγμή. Χωρίς κουλτούρα δεν φαίνεται να έχει μέλλον ο άνθρωπος, καθώς και αν έχει μέλλον (με την έννοια της βίωσης και όχι μόνο της επιβίωσης) θα έχει αναπόφευκτα και κουλτούρα. Ταυτόχρονα όμως, και η ίδια η κουλτούρα πλέον δεν βιώνει σχεδόν ποτέ το μέλλον της . «Το μόνο μέλλον που μπορεί να προσφέρει με σιγουριά το κεφάλαιο είναι τεχνολογικό – μετράμε τον ιστορικό χρόνο όχι με βάση τις πολιτισμικές μεταβολές, αλλά με βάση τις τεχνολογικές αναβαθμίσεις, και βλέπουμε τα ίδια παλιά πράγματα σε οθόνες υψηλότερης ανάλυσης» . Ο Μαρκ Φίσερ που τον γνωρίσαμε και τον αγαπήσαμε μέσα από « Το αλλόκοτο και το απόκοσμο » μας προσφέρει εδώ κάποια δοκίμια εξαιρετικά δυνατά και απίστευτα κοντά και εμμέσως μας λέει να ξεχάσουμε ό,τι ξέραμε μέχρι τώρα, γιατί υπάρχει τίποτα πιο αλλόκοτο και απόκοσμο από τον καπιταλιστικό ρεαλισμό; Ας είμ...

Ένα μήλο την ημέρα

Εν αρχή ην ο λόγος του επιχειρηματία-δημιουργού∙ τι φρούτο κι αυτό! Επιχειρηματίας γεννιέσαι ή γίνεσαι; Στην Ελλάδα, σίγουρα γεννιέσαι, το ξέρουν όλοι αυτό – μέχρι να πεθάνεις στην ψάθα (με ελάχιστη κατανάλωση 50 ευρώ… με συγχωρείτε, παρασύρθηκα σε λάθος συμπεράσματα). Ζήσε τον μύθο (του επιχειρηματία) στην Ελλάδα! «Ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας είναι ένα μιντιακό προϊόν, ένα πολιτιστικό εμπόρευμα διαμορφωμένο συλλογικά, από μια πλειάδα δρώντων που όλοι τους επιδιώκουν την εξυπηρέτηση των ιδιαίτερων συμφερόντων τους» . Περισσότερο από μια ιδέα, όπως θα λέγαμε χαριτολογώντας, ο επιχειρηματίας που αναλύεται σε αυτό το δοκίμιο, είναι μια εικόνα, που την προσκυνούν οι πιστοί της χωρίς πολλές αντιρρήσεις – αν κάποιες φορές μάλιστα δακρύζει τεχνηέντως, τότε ακόμα πιο έντονο το αίσθημα εσωτερικής εγγύτητας (και εξωτερικής χρηματοδότησης). «Όπως και κάθε άλλη εταιρεία, η Apple δεν συνιστά εκ του μηδενός δημιουργία» . Κενοτομίες !