Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κανείς δεν θέλει να πεθάνει *



Έχω βαρεθεί να βλέπω εκλαϊκευτική φιλοσοφία στα βιβλιοπωλεία. Η φιλοσοφία (όπως και η λογοτεχνία) είναι κατά κανόνα δύσκολη πράξη και αναλόγως πρέπει να αποτιμάται και η προσπάθεια κατανόησης της. Μακάρι όλοι να καταλάβαιναν φιλοσοφία και λογοτεχνία και να την απολάμβαναν στο έπακρο. Αν όμως δεν μπορείς να βελτιώσεις την αξία των αναγνωστών, προσπάθησε τουλάχιστον να μην υποβαθμίζεις την αξία των συγγραφέων. Είναι άλλο πράγμα να μιλάει απλά ένας φιλόσοφος και άλλο να τον κάνεις να φαίνεται ότι μιλάει απλοϊκά. Καλλιεργείς την ψευδαίσθηση ότι ο καθένας μπορεί να καταλάβει Νίτσε ή ακόμα χειρότερα, να πει, αυτό είναι ο Νίτσε;, σιγά το πράγμα!


Κυκλοφορούν διάφορες τέτοιες μπούρδες, κυρίως από τον Πατάκη αλλά και το Μεταίχμιο, όπου κάποιος έκατσε και ξεψείρισε τις πιο πρόχειρες ιδέες μερικών σπουδαίων κεφαλιών και μας τις σέρβιρε σαν τις πλέον εύγευστες γκουρμεδιές. Ο αναγνώστης λοιπόν, νιώθει προνομιούχος, ότι απολαμβάνει το κερασάκι στην τούρτα, ένα απόσταγμα σοφίας, ξεχνώντας όμως ότι αυτό το κερασάκι έχει την γοητεία του, μόνο αν έχεις φάει πρώτα την τούρτα ή τουλάχιστον έχεις δει πώς μοιάζει! Αυτά τα βιβλία υποβιβάζουν την φιλοσοφία στο επίπεδο των τηλεοπτικών αστρολογικών προβλέψεων, γενικόλογες αερολογίες για γενικόλογες εφαρμογές σε μια γενικόλογη ζωή. Θα αντλήσει ευχαρίστηση μόνο ο λοβοτομημένος που η συναστρία του θα περάσει μέσα από τους δακτυλίους του Κρόνου, πετυχαίνοντας το καλάθι, κερδίζοντας και φάουλ!

Οι τίτλοι και μόνο είναι ενδεικτικοί της γελοίας κατάστασης: Ο Νίτσε από το Άλφα ως το Ωμέγα, Νίτσε: 99 μαθήματα καθημερινής φιλοσοφίας, Η τέχνη του να έχεις πάντα δίκιο, Η τέχνη του να είσαι προσβλητικός, Όσκαρ Ουάιλντ: 99 μαθήματα σοφίας για μια ευτυχισμένη ζωή εδώ και τώρα. Και αφού λοιπόν δεν βρήκες στα περίπτερα το Άστρα και Όραμα, λες να βολευτείς με αυτά, να δείξεις τουλάχιστον ότι έχεις και ένα άλφα (ως το ωμέγα!) πνευματικό επίπεδο. Θα τιτιβίσουμε και τα τσιτάτα στο διαδίκτυο και θα νιώσουμε ευτυχισμένοι εδώ και τώρα από την ανέλπιστα μεγάλη ανατροφοδότηση των φίλων μας! Φίλε αναγνώστη, θα σου αποκαλύψω ένα μυστικό για να γλυτώσεις μερικά χρήματα, καταλαβαίνω τον πόθο σου να γνωρίσεις όλη τη φιλοσοφία αλλά ξέρω πόσο σου κοστίζει αυτό. Άκου με λοιπόν προσεκτικά, τι μας νοιάζει για τους εκδότες, ας κόψουν το λαιμό τους, φίλοι μας είναι;, εσύ είσαι φίλος της Αλήθειας, άκου, πληκτρολόγησε στον υπολογιστή σου, Nietzsche quotes, όπως το βλέπεις, θα σωθείς, εγγυημένο!


Και όση ώρα εκείνος θα πληκτρολογεί το δυσπρόφερτο ακόμα και για τα δάχτυλα, όνομα του φιλοσόφου, εγώ θα πω με λίγα λόγια το εξής: η ομορφιά και η απόλαυση της φιλοσοφίας έγκειται στον λόγο της˙ έναν λόγο που κυρίως θέτει ερωτήματα και σπανίως απαντά σ' αυτά (ή σπανίως μας ενδιαφέρει ποια είναι η απάντηση)˙ έναν λόγο στον οποίο διακρίνεις πάνω στις λέξεις τα βασανισμένα ίχνη του συγγραφέα του˙ έναν λόγο που συνομιλεί με το παρελθόν και το μέλλον˙ έναν λόγο γεμάτο ιδέες, που μισοκαταλαβαίνεις, δέχεσαι ή απορρίπτεις. Και αν επιμένεις να απομονώσεις τσιτάτα, να το κάνεις μόνος σου, να κατακρεουργήσεις τον λόγο με δική σου ευθύνη, έτσι ώστε να ξέρεις ανά πάσα στιγμή τι κομμάτι του λόγου διαφεντεύεις, από πού το τεμάχισες, γιατί και ποια είναι η χρησιμότητά του στη ζωή σου.

Εκείνο που αξίζει περισσότερο στη φιλοσοφία είναι ότι μπορείς να βρεις ανά πάσα στιγμή τον θάνατο (ενδέχεται βέβαια να σε βρει πρώτος ο θάνατος, αλλά αυτό, παρεμπιπτόντως!) μέσα στις σελίδες της. Θάνατος... στους μαύρους τοίχους και στα κεραμίδια... κι ο δάσκαλος με την εφημερίδα! Σε μια τέτοια εφημερίδα λοιπόν, διάβασα κάποτε ένα άρθρο, έπειτα κατευθύνθηκα ως το πλησιέστερο βιβλιοπωλείο, παρήγγειλα το βιβλίο και όσο χρόνο χρειάστηκε για να φθάσει ως εμένα, εγώ καθόμουν και αναμασούσα την σκέψη: πώς πεθαίνουν οι φιλόσοφοι; Σε τι θα μας βοηθούσε η γνώση αυτών των θανάτων; Ένα βιβλίο
για τον θάνατο, λοιπόν... κυριολεκτικά και μεταφορικά! Το βιβλίο των νεκρών φιλοσόφων μοιάζει φαινομενικά ως εκλαϊκευτική (μακάβρια) φιλοσοφία που κατακρίναμε σφόδρα πιο πάνω και το γεγονός ότι εκδόθηκε από τον Πατάκη, δεν βοηθά καθόλου την κατάσταση. Όμως τα πράγματα εδώ δεν είναι καθόλου έτσι όπως τα παρουσιάσαμε εκεί. Ο Πατάκης εκδίδει ένα βιβλίο που άξιζε να εκδοθεί και ο συγγραφέας γράφει ένα βιβλίο που άξιζε να γραφτεί. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, γράφει ο υποφαινόμενος, και ο Θάνατος ξεκαρδίζεται στα γέλια!

«Αν ήμουν από αυτούς που σκαρώνουν βιβλία, θα έκανα έναν κατάλογο με σχόλια για διάφορους θανάτους. Όποιος θα μάθαινε τους ανθρώπους να πεθαίνουν, θα τους μάθαινε να ζουν». Αυτή η ρήση ανήκει στον Μονταίνιο και αποτελεί την προμετωπίδα και το θέμα του συγκεκριμένου βιβλίου. Ο Σάιμον Κρίτσλεϋ, ο οποίος φαίνεται να είναι από αυτούς που σκαρώνουν βιβλία, έκανε ακριβώς αυτό που τον ορμήνεψε ο Μονταίνιος. Συγκέντρωσε περισσότερους από 190 θανάτους
φιλοσόφων (χωρίς ούτε ένα μπολάκι κόλλυβα, γαμώτο!) και μας τους παρουσίασε με χιούμορ και σοφία. Το βιβλίο έχει την μορφή φιλοσοφικού λεξικού, αποδελτιώνοντας τους σημαντικότερους φιλοσόφους από την κλασική αρχαιότητα μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα. Κάποια λήμματα περιγράφονται μέσα σε λίγες γραμμές ενώ κάποια άλλα αναλύονται σε μερικές σελίδες. Σχεδόν όλα όμως ακολουθούν μία συγκεκριμένη δομή – γίνεται λόγος για τις χρονολογίες μέσα στις οποίες έζησε ο φιλόσοφος, παρουσιάζεται ένα μέρος της φιλοσοφίας του (κυρίως αυτό που έχει να κάνει με το θάνατο) και τέλος γίνεται ένα σχόλιο του συγγραφέα (συνήθως χιουμοριστικό) πάνω στις συνθήκες θανάτου του φιλοσόφου και κατά πόσο ταίριαζε με τα λεγόμενά του.

[...] Το ζήτημα που τίθεται από τη διαμάχη σχετικά με το θάνατο του Σπινόζα είναι απλό και θα το δούμε να επανέρχεται στις επόμενες σελίδες: μπορεί ένας άθεος να πεθάνει εν ειρήνη; Εννοώ χωρίς να υπαναχωρήσει, συνθηκολογώντας με το Θεό; Από την εποχή του Σπινόζα αφθονούν οι ιστορίες για αθεϊστές που στα πρόθυρα του θανάτου ανακάλεσαν και ζήτησαν συγχώρεση από το Θεό ή μετέλαβαν για να γίνουν χριστιανοί. Αλλά πώς πεθαίνει κάποιος δίχως πίστη στο Θεό ή στη μετά θάνατο ζωή; Πώς ζει κανείς όντας βέβαιος ότι όταν η ζωή τελειώνει πάει για πέταμα; Μπορούμε να ζήσουμε στ' αλήθεια ως θνητοί; Ή μήπως πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε μέσα μας την κατά Σαρτρ κακή πίστη, αυτήν που ο ίδιος αποκαλεί «κίβδηλη αθανασία»; Να γιατί έχει σημασία η ζωή και ο θάνατος των αθεϊστών αγίων όπως του Σπινόζα: επειδή απαντά σε αυτά τα καθηλωτικά ερωτήματα.

Αυτό που κάνει το βιβλίο να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα βιβλία της εκλαϊκευτικής φιλοσοφίας είναι το γεγονός ότι ο συγγραφέας του είναι και ο ίδιος φιλόσοφος και επιπροσθέτως παίρνει τη δουλειά του στα σοβαρά και δεν κάνει μια “φιλοσοφημένη” αρπαχτή. Μας παρουσιάζει ένα μέρος (το ίδιο πάντα) του εύρους της σκέψης των φιλοσόφων, έτσι ώστε να μπορείς να ανατρέξεις με ευκολία στον φιλόσοφο που σου ταιριάζει, να απορρίψεις τους αδιάφορους, να τους συγκρίνεις όλους. Είναι ένας οδηγός φιλοσοφίας για αρχάριους (πάλι ολισθαίνω στη ρητορική που έβριζα!) αλλά με έναν τρόπο μεστό, πλήρη και όμορφα γραμμένο. 500 σελίδες διασκεδαστικής φιλοσοφίας, που ίσως δεν θα το καταφέρουν, αλλά θα προσπαθήσουν με επιχειρήματα να σας πείσουν ότι η φιλοσοφία μπορεί να είναι για όλους! Ίσως σ' αυτό το βιβλίο να μην βρείτε τον Νίτσε: από το Άλφα ως το Ωμέγα αλλά σίγουρα θα συναντήσετε το Θήτα του Νίτσε, αυτό που έχει να κάνει με το θάνατο. Διασκεδάστε το, λοιπόν! Και όπως είπε και ένας αυτόχθων φιλόσοφος: ένα θάνατο τον έχουμε!

* Ο τίτλος προέρχεται από το βιβλίο της Κατερίνας Μαλακατέ. Τον βρήκα εξαιρετικό ως τίτλο βιβλίου και εύχομαι να βρω εξαιρετικό και το βιβλίο όταν αξιωθώ να το διαβάσω.

Σχόλια

  1. Ανώνυμος16.3.15

    Στην συγκεκριμένη περίπτωση, δεν είμαι σίγουρη αν η άγνοια είναι καλύτερη από το πασάλειμμα. Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από κει και τελικά να θελήσει να μελετήσει το θέμα περισσότερο σε βάθος. Αυτό που μ'ενοχλεί περισσότερο είναι οι τίτλοι των βιβλίων και τα εντελώς αντιαισθητικά εξώφυλλα.
    Καλή η εκλαίκευση αλλά με σεβασμό στο αντικείμενο μελέτης!
    Ε.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι για γέλια!! Ειλικρινά απορώ ποιος θα δώσει έστω και δυο ευρώ να αγοράσει ένα τέτοιο βιβλίο, την στιγμή που ακόμα και κατά λάθος να πληκτρολογήσει το όνομα του Νίτσε στο υπολογιστή, θα του εμφανίσει μια ντουζίνα σοβαρά άρθρα.

    Ή να αλλάζεις τον υπέροχο τίτλο "Εριστική διαλεκτική" σε "Η τέχνη του να έχεις πάντα δίκιο"!!! Μπροστά στην κακογουστιά, η εκλαΐκευση φαντάζει αριστοκράτισσα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Κουβεντολόι με μια μούμια!

Σημ: Εδώ λέγονται ιστορίες μόνο για αραχνιασμένα κρανία, οι "ψεκασμένοι" θα απομακρύνονται διακριτικά.

«A good reader, a major reader, an active and creative reader is a rereader»

Στα χαμένα

Ρε μπελά που βρήκα! Να είναι ένα βιβλίο σχετικά ευχάριστο, να έχει πράγματα που γενικά ταιριάζουν με το γενικότερο γούστο μου και εγώ να το αντιμετωπίζω σαν ταινία του Μπέλα Ταρ – τον ατελείωτο ένα πράμα. Είχε καιρό να μου συμβεί κάτι ανάλογο, σηκώνει και η επιστήμη τα χέρια της ψηλά! Έβαλα σφήνα την ανάγνωση για να προλάβω την ταινία του Λάνθιμου – την οποία κατάφερα να δω χθες, 17 Δεκεμβρίου, στην επίσημη πρεμιέρα της – και ακόμα να το τελειώσω. Λίγες σελίδες ακόμα που διαβάζονται παράλληλα με αυτές τις γραμμές που γράφονται. Τουλάχιστον η ταινία ήταν πολύ καλή και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου ήταν ακριβώς αυτό∙ ήξερες από την αρχή ότι θα γίνει μια καλή ταινία. Το βιβλίο πάλι, δεν ήξερε τι ήθελε να είναι, και μέσω ανομοιόμορφων αφηγήσεων, για μένα τουλάχιστον κατέληξε να είναι χάσιμο χρόνου. «Η πιο προφανής ανωμαλία της (…) είναι η απόλυτη έλλειψη οποιασδήποτε ανωμαλίας».

En passant

  Το «Αν πασάν» είναι ένας σκακιστικός κανόνας, περιθωριακός και άγνωστος αλλά ιδιαιτέρως αποτελεσματικός και σημαντικός. Στις αρχικές τους κινήσεις, τα πιόνια έχουν το δικαίωμα να κινηθούν ένα ή δύο τετράγωνα μπροστά. Αν επιλέξουν να κινηθούν δύο τετράγωνα μπροστά και ένα αντίπαλο πιόνι βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε να μπορούσε να το αιχμαλωτίσει αν το πιόνι που κινήθηκε δυο τετράγωνα αποφάσιζε να κινηθεί μόνο ένα, τότε, έχει το δικαίωμα να το αιχμαλωτίσει και σε αυτή την περίπτωση που κάνει δύο βήματα. Έχουμε δηλαδή, αν πασάν... αιχμαλωσία εν τη διελεύσει. Είναι δυσνόητο στην περιγραφή αλλά αρκετά ξεκάθαρο στην πράξη. Βέβαια, όταν είσαι αρχάριος σκακιστής και το συναντήσεις πρώτη φορά σε ηλεκτρονική παρτίδα, τότε πείθεσαι ότι κάποιο «bug» έχει η ιστοσελίδα, ότι σε χακάρανε ή ότι άρπαξες όλες τις ιώσεις του κυβερνοχώρου. Τα βιβλία του Ναμπόκοφ, μου προσφέρουν την ισχυρή εντύπωση ότι αποτελούν ένα συνεχές λογοτεχνικό en passant, σε αιχμαλωτίζουν εν τη διελεύσει.

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους

Τώρα το πλοίο έχει σαλπάρει και πλέον δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το καταπληκτικό βιβλίο από τα ηλιοψημένα χέρια σου∙ εγκαταλείψτε αυτό το κλισέ να βουλιάξει και να πνιγεί όπως του αξίζει. Νόμιζα ότι είχα αφήσει το «ναυτικό» μου παρελθόν ( Καββαδίας , Μέλβιλ , κλπ) σχεδόν οριστικά πίσω – χωρίς να σημαίνει ότι δε θα τους ξαναδιάβαζα για το μεγάλο λογοτεχνικό τους εκτόπισμα – και σκεφτόμουν αν θα έπρεπε να αγοράσω το συγκεκριμένο βιβλίο, ειδικά όταν έχω τόσα άλλα αδιάβαστα στο αμπάρι. Όμως μου το έκαναν δώρο, το ξεκίνησα για κλείσιμο μιας κατά τ’ άλλα απάνεμης αναγνωστικής χρονιάς και ένα πελώριο κύμα μέσα στο μυαλό με ξαναχτύπησε με δριμύτητα. Στο μικρό εκδοτικό καράβι που είναι η χώρα μας και όλοι κοιτάνε ποιος θα φαγωθεί στην πορεία ( «Άκουσε κάποιους ναυαγούς να λένε ψιθυριστά πως έπρεπε να τραβήξουν κλήρο και “να θανατώσουν έναν άντρα για να σωθούν οι υπόλοιποι”» ) και εν μέσω μιας αποικιοκρατικής καταγραφής αναγνωστικών λιστών με αρκετή δόση μυθομανίας και εν είδει πρωτοχρονιάτ

Με ανώμαλους δεν μιλάω

  Ανωμαλία είναι να μην μπορεί μια γυναίκα να κυκλοφορεί άφοβα στους δρόμους, ανωμαλία είναι να πιστεύεις ότι τα εμβόλια σκοπό έχουν να προκαλέσουν περισσότερο κακό από ό,τι καλό, ανωμαλία είναι να νομίζεις ότι η λογοτεχνία σε κάνει καλύτερο άνθρωπο, ανωμαλία είναι ακόμα το προφιτερόλ να έχει μόνο ένα σουδάκι μέσα, ανωμαλία είναι και ότι ο «Πατάκης» εξακολουθεί να μην εκδίδει Χέρμαν Μέλβιλ. Και πόσες ακόμα ανωμαλίες! Με τελευταία εκείνη του Ερβέ Λε Τελιέ, ενός συγγραφέα που αγάπησα οριστικά από ένα και μόνο βιβλίο του που είχα διαβάσει κάποτε, το «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται», η ουλιπιανή έμπνευση που είχε οραματιστεί το facebook χρόνια πριν από τον δημιουργό του. Κάθε φορά που μπαίνετε στο facebook και αντικρίζετε την ερώτηση «Τι σκέφτεσαι;», ικανή να σας παρασύρει ασυγκράτητα να μας εμπιστευτείτε τις επικές σας μπούρδες, σχεδόν πάντα χωρίς καθόλου φιλτράρισμα και ουσία, να θυμάστε ότι ο Τελιέ κάποτε το έκανε… χίλιες φορές καλύτερα από εσάς, πιο δημιουργικά και κυρίως με περισσότερο χι

Το Δώρο

Θα μπορούσε ο Στέφανος Ξενάκης να είναι ο Στέφανος Δαίδαλος του σήμερα; Ή να το αλλάξω κάπως για να ’χουμε καλό ρώτημα: θα μπορούσε ο Τζέημς Τζόυς (μαζί και οι όποιες καλλιτεχνικές μεταμορφώσεις του) να γίνει ένας motivational speaker της σημερινής εποχής; Κανείς πλέον (αν υποθέσουμε ότι μπορούσε κάποτε) δεν διαβάζει τον «Οδυσσέα». Δεν μπορεί να αντέξει ότι αυτό το βιβλίο τον περιγράφει, ακόμα και σήμερα ή και περισσότερο σήμερα, τόσο καλά παρά την μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Του αφιερώνει μία μέρα τον χρόνο, την σημερινή (παρόλο που άλλαξε η μέρα, το blogger έμεινε σταθερά πίσω!), και μετά τον στέλνει αδιάβαστο. Αν κάποιος όμως του σερβίρει για πρωινό όμορφες φράσεις με γαρνιτ ούρα υπέροχα σκίτσα, τότε μπορεί να νιώσει στιγμιαία χαρά και να βελάζει σαν ανέφελο πρόβατο στα λιβάδια του χρόνου. 

Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου

Κάθε Πρωτοχρονιά, αφού έχει αποσοβηθεί κατά ένα μέρος του ο προκαταρκτικός οικογενειακός όλεθρος, επιστήμονες βρίσκουν την ώρα να μας ενημερώσουν πόσα δευτερόλεπτα κινήθηκε μπροστά (μην τρέφετε αυταπάτες ακόμα και όταν σας λένε ότι κινήθηκε και προς τα πίσω) το Ρολόι της Αποκάλυψης – δεν τελειώνει άλλο αυτή η Ιστορία! Ο κόσμος μας είναι γεμάτος από μικρά καταστροφικά τέλη, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της κυκλοφορίας, που σχεδόν πάντα είναι αδύνατο να αποτρέψεις και περισσότερο να αποφύγεις. Τι μένει στο τέλος, λοιπόν; Να τα απολαύσεις, μάλλον. Και ο πιο διασκεδαστικός τρόπος ήταν πάντοτε μέσω της τέχνης. «Με αυτά στο μυαλό της η κυρία Βαλασία έκλεινε τα μάτια της και παραδιδόταν στην αγκαλιά του ύπνου, γνωρίζοντας ότι το επόμενο πρωί, στις 05:30, θα ξυπνούσε από τον ήχο που θα παρήγαγε το ξυπνητήρι της, το οποίο της υπενθύμιζε σε καθημερινή βάση ότι η δημιουργία μιας καταστροφής είναι εξίσου σημαντική υπόθεση με την καταστροφή μιας δημιουργίας» . 

Ο θάνατος σου πάει πολύ

Υπήρχε κάποτε εκείνη η σειρά ταινιών θρίλερ (νομίζω ακόμα υπάρχει, μα να μην ξέρουν πότε πρέπει να πεθαίνει μια ωραία ιδέα) με τον πιο εύστοχο, θεωρώ, ελληνικό τίτλο « Βλέπω τον θάνατό σου » όπου σε μία καθορισμένη λίστα ανθρώπων κάποιος έβλεπε το τελεσίδικο όραμα και έσπαγε την αλυσίδα θανάτου και το έργο τότε έπαιρνε τρομακτική κατεύθυνση. Χωρίς το σπλάτερ και με περισσότερη φαντασία και στοχασμό, η Μαρία Γιαγιάννου βλέπει τον θάνατό μας μέσα στα κοινωνικά δίκτυα και συγκεκριμένα μέσα στο facebook – που είναι και το γηραιότερο μέσο, ok boomer! «Το νήπιο άκουσε την φράση “πρόσω ολοταχώς” ως “μπρος ολοταφώς”, ένα ολίσθημα που μαρτυρά την αμφισημία των πραγμάτων και της γλώσσας που τα αναπαριστά. Μπορεί εξίσου να σημαίνει “Μπρος όλο το φως” και “Μπρος όλα τάφος”» .

Αποδοχή cookies

«Ευτυχώς, αν θέλει κάποιος να βρει μεστές απόψεις για καλά βιβλία, υπάρχουν ήδη πολύ αξιόλογα βιβλιοφιλικά μπλογκ, όπως το κορυφαίο, του Librofilo ή το αγαπημένο του, του Μαραμπού» . Να ξέρετε ότι όταν μου δίνουν γλυκό, έστω και σε μορφή βιβλίου, το αποδέχομαι αμέσως. Επίσης, να ξέρετε ότι ενίοτε μπορεί να γράφω για βιβλία που δεν έχω διαβάσει, όλοι το κάνουμε αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα, αλλά ποτέ δεν γράφω για βιβλίο που δεν μου άρεσε προφασιζόμενος το αντίστροφο∙ όλοι το κάνετε και αυτό, απλώς οι περισσότεροι εντελώς αποτυχημένα. Το βιβλίο είναι δώρο της συγγραφέα, καλής διαδικτυακής φίλης, και η άποψή μου για αυτό ολότελα υποκειμενική – ξέρω, απανωτά σοκ! – και ουδεμία σχέση έχει με την αντικειμενική κριτική που από καιρό θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο κριτικής, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Από το να μασήσω τα λόγια μου, θα προτιμήσω τα μπισκότα. «Όχι πως δεν ήταν επηρεασμένος και από το ιστολόγιο «Πιπέρι και σπασμένες γραμμές» με τις λαχταριστές αναρτήσεις σχετικά

Βαρύ περιστατικό

Συγγραφείς με χιούμορ δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης, θεωρώ, από το αναγνωστικό κοινό. Ποιος ξέρει πόσα ελαττώματα πασχίζει να κρύψει πίσω από αυτό, θα σκέφτονται, και δεν μπορεί, κάποιο ελάττωμα θα έχει να κάνει σίγουρα και με την συγγραφή. Επίσης το χιούμορ αξιώνει ευφυΐα και το κοινό δεν θέλει να περνιέται για ηλίθιο. Ο Άμπροουζ Μπιρς με τις διάσημες σατιρικές ιστορίες του και τα σκωπτικά λήμματα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας τέτοιος∙ καλός για να χαμογελάμε πού και πού, μας κάνει ενίοτε και τον έξυπνο, αλλά δεν πειράζει, καλή καρδιά. Ίσως να ήταν έτσι – αν και δεν συμμερίζομαι καθόλου αυτή την άποψη – αν δεν έγραφε τα διηγήματα από τις εμπειρίες του στον Αμερικανικό Εμφύλιο. Σκλάβος του για πάντα!    

Θεατρινισμοί

Τι θέλετε να γίνεται μωρέ στα παρασκήνια του Ολύμπου, λες και δεν ξέρετε. Ο Δίας, τα γνωστά, γαμάει και δέρνει – και ο Μ. Καραγάτσης το ίδιο, λένε μερικά κουτσομπολιά∙ ως λογοτέχνης θα πουν κάποιοι, ίσως και έξω από τα έργα του, θα ισχυριστούν κάποιοι άλλοι που έχουν μελετήσει σε βάθος διάφορα αποσπάσματά του. Γιατί τέτοια ρητορική μίσους ρε Μίτια; Επειδή δεν πήρες ποτέ κανένα βραβείο για το έργο σου; « Φωνές, από τα παρασκήνια – Εμείς κωμωδία δεν ήρθαμε να δούμε; Γιατί μιλούν για ρητορική; – Γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο κωμικό αλλά και πιο δημιουργικό από την παρερμηνεία. Κάνε υπομονή. Σε λίγο θα φτάσουν οι δικοί μας στην πλατεία. Έδιναν… συνέντευξη ως τώρα» . Και μη χιμαιρότερα !